LG 34WN80C-B Zwart

€ 505,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WN80C-B Zwart Review

Heroic_Nonsense 28 april 2020, laatste update op 28 april 2020, 1.868 views Product gekocht

LG 34WN80C-B Zwart

Niet een goedkope, maar wel een goede productivity ultrawide van LG met wat extra's. HDR is een lachertje en doet niet veel, er zijn wel settings voor gamers maar een gamescherm is het zeker niet.

Pluspunten

• Stabiel, kleurecht scherm
  • 60W USB-C powerdelivery
  • Compatible met LG OnScreen Control
  • Compatible met LG Dual Controller

Minpunten

• 60Hz is wat mager voor een consumentenscherm in deze prijsklasse
  • USB-hub werkt alleen als scherm is aangesloten via USB-C; geen manier om dat via USB A/B te doen
  • Geen ingebouwde speakers (wel een DAC)

Op kantoor ben ik gewend om met twee externe displays en een laptopscherm tegelijk te werken; lekker veel bureaubladruimte dus. Nu we met z'n allen thuis zitten, mis ik dat wel. Via een regeling van mijn werkgever mocht ik één beeldscherm aanschaffen voor mijn thuiswerkplek. Twee schermen mag dus niet en daarom heb ik gekozen voor een ultrawide.

De keuze is gevallen op de LG vanwege positieve reviews op andere sites en het feit dat de meegeleverde VESA-stand niet alleen mooi is om te zien, maar ook traploos en zonder krachtinspanning in hoogte verstelbaar is.

Het is een curved-scherm en dat is, wat mij betreft, een must als je voor ultrawide gaat. Je kunt het scherm zo veel beter overzien en alles oogt natuurlijker.

Dual controller met beperking
Het scherm heeft twee controllers die afzonderlijk van elkaar zijn aan te sturen. Hierdoor kun je twee computers tegelijk aansluiten en de output van beide machines tegelijk (naast elkaar) tonen op het scherm. De muis en keyboard (via USB) worden ook gedeeld. Zie voor meer informatie dit filmpje. Helaas beschikt de 34WN80C over maar één DisplayPort-aansluiting, dus de tweede computer zal via USB-C aangesloten moeten worden (anders werken de toetsenbord en muis niet). De Dual Conroller-sfotware wordt niet meegeleverd op de CD-ROM maar is wel gratis te downloaden van de site. Voer hiervoor wel een typenummer van een ander model dat DualController ondersteunt in, want de site blijft aangeven dat deze software niet bestaat voor de 34NW80C.

LG Onscreen Control
Met dit tooltje kun je, naast het aanpassen van de instellingen van het scherm via Windows in plaats van het OSD en de joystick, het scherm virtueel in meerdere schermen verdelen. De "maximaliseer" knop van een venster vult dan alleen zo'n ingestelde zone in plaats van het beeld. Officieel is de 34WN80C wel compatible met dit tooltje, maar het wordt niet meegeleverd op de CD-ROM (daar staat werkelijk niks interessants op). Het is gelukkig wel te downloaden vanaf de site van LG.

Inputs
De monitor is voorzien van twee stuks HDMI 2.0, één DisplayPort (1.4 met HDR), een USB-C ingang (geschikt voor data, power delivery en is DisplayPort-compatible) audio in- en uit (3,5mm) en twee USB 3.1 (Type A) uitgangen.

De USB-C-aansluiting is dus geschikt om een compatible device op te laden/van stroom te voorzien. LG noemt specifiek Apple (MacBook (Pro) en iPad Pro), maar het protocol is universeel USB PD, dus andere merken zijn ook gewoon compatible.

Groot nadeel: de USB-hub werkt alleen als je je computer via USB-C aansluit. Heb je een computer zonder USB-C, dan kun je daardoor de ingebouwde USB Type-A aansluiting ook niet gebruiken.

"HDR"
De montitor is "HDR10" compliant, maar met een helderheid van maximaal 300 nits is dit een wassen neus. Wil je echte HDR, kijk dan verder. Dit is niet jouw nieuwe monitor.

Beeldkwaliteit
In één woord: goed. Stabiel, geen flicker (ondanks dat het maar een 60Hz-scherm is) en kleurecht door het goede LG-paneel en AI-beeldverbeteraars. Die beeldverbeteraars zijn een wat onderbelichte feature in veel reviews van dit scherm, maar hiermee kan het scherm onder andere lagere resoluties upscalen (Superresolution geheten), flicker weghalen, frame-interpolatie en zwartwaarden optimaliseren. Persoonlijk zet ik dit soort features altijd uit en laat de videokaart alle beeldaanpassingen doen; maar als je het zoekt, dan zit het er op.

Geluidskwaliteit
Het scherm heeft geen ingebouwde speakers, maar wel een ingebouwde DAC. Hierdoor kun je het geluid dat via HDMI of DP het scherm binnenkomt, via de 3,5mm audiouitgang beluisteren. Het is geen lineuitgang, dus bedoeld voor hoofdtelefoons, maar als je het volume niet te hoog zet kun je er ook prima speakers op aansluiten.

De kwaliteit van de DAC is prima; je moet tegenwoordig echt moeite doen om een slechte DAC te vinden, dus ik had ook niet anders verwacht.

Afwerking en bouwkwaliteit
Je merkt dat je met een wat duurder scherm te maken hebt. De voet is stevig en wiebelt niet; hij blijft staan in de stand (hoogte, draai en kantel) waar je hem op zet. Het scherm zelf is massief en je voelt geen torque als je het vastpakt; de naden sluiten mooi aan.

Ik heb het scherm nu een maandje in gebruik en heb nog geen pixelfouten ontdekt.

Helaas mist de voet wel elke vorm van kabelmanagement. Ook jammer dat er een extern blok voor de voeding wordt meegeleverd en dit niet in de bult aan de achterzijde van het scherm is weggewerkt. Het voedingsblok is ook flink, wat te verklaren is omdat het ook gelijk een 60W-voeding voor een aangesloten USB-C-device is.

Het scherm is op te hangen aan de geïntegreerde VESA-mount.

Gebruik als gamemonitor
Omdat ik ook wel eens een spelletje speel, heb ik hier ook naar gekeken. Ondanks dat het geen gamemonitor is (daar heeft LG de UltraGEAR-serie voor in plaats van UltraWIDE), heeft dit scherm wel wat gamespecifieke kenmerken. In het menu kun je onder "Game Adjust" aangeven welk soort spel je speelt, waardoor de monitor automatisch beeldverbeteraars aan- of uitzet om een balans tussen inputlag en beeldkwaliteit te bewaren. Setting op FPS en responsetijd op "Faster" geeft een responsetijd vn 5ms GtG. Niet onaardig.

Grootste tekortkoming is het gebrek aan FreeSync/AdaptiveSync of G-Sync en de maximale refreshrate van 60Hz. In deze prijsklasse is 144Hz al niet ongewoon meer. Maar goed: het is nu eenmaal geen gamemonitor.

Heb jij ook een LG 34WN80C-B Zwart?