Sony KD-55XH8096 Zwart

Sony KD-55XH8096 Zwart Review

AballNewbie 26 april 2020, 276 views Product geleend

Sony KD-55XH8096 Zwart

Ik heb de tv mogen testen voor een maand, ik vind het een prima tv, maar ik ben niet omver geblazen door de kwaliteit helaas. Had zoveel meer verwacht van Sony en door het lezen van de specs.

Pluspunten

• Scherm kan op zwart tijdens muziek etc.
  • Android tv
  • Veel apps/ mogelijkheden
  • Chromecast ingebouwd
  • Apple AirPlay 2

Minpunten

• Lage kwaliteit/ kunstof behuizing
  • Geen bioscoop ervaring zoals beloofd door dolby Atmos
  • Geluid is heel vlak, tegenvaller!
  • Beeld is ook een tegenvaller.
  • Afstandsbediening is groot en lomp

We hebben de Sony XH80 nu ongeveer een maand in huis. Wij hadden hoge verwachtingen voor deze Sony TV, maar eerlijk gezegd zijn we een beetje teleurgesteld. De specs zagen er goed uit op papier. We waren vooral enthousiast over Dolby Atmos, maar het geluid valt echt tegen. Het klinkt heel vlak. Dus een bioscoop ervaring hebben wij zeker niet. Daarbij verschilt het volume ook heel erg per app. Dit is niet het geval op onze andere TV.
We gebruiken vooral Netflix, Videoland, prime video, NPO start en NLziet. We merken dat het beeld bij sommige apps heel korrelig is, terwijl er niets mis is met de internet verbinding. Dit hebben wij al uitvoerig getest. Dit probleem hebben we ook als we gamen op de switch of PS4.
Je kunt de TV niet inschakelen door op CH+ of CH- te drukken helaas. Het moet echt via de aan/uit knop, of via de Netflix knop. Overigens start de TV wel aardig snel op, en is snel online. Verbinden met een Android smartphone gaat ook zeer soepel. Ook was ik heel erg benieuwd naar Apple AirPlay, en het werkt geweldig! Je kunt je iPhone zonder problemen koppelen aan de TV en dan zie je precies het beeld van de iPhone op de TV. Heerlijk als je foto’s of video’s wilt delen op een groter scherm. Hier heb ik niets op aan te merken, maar ik moet wel zeggen dat het idee leuker is dan werkelijkheid, want ik heb de functie nog helemaal niet nodig gehad tot nu toe.
Wat wij wel heel prettig vinden, is dat het scherm op zwart kan via de instellingen. Als we alleen een uitzending willen horen, of muziek opzetten doet we het scherm op zwart. Scheelt weer wat licht. En de sleeptimer is ook handig omdat we vaak in slaap vallen met de TV aan. Al denk ik dat deze functies wel op veel meer andere TV’s zullen zitten!
Verder is het een prima, maar normale TV. Het beeld is niet wauw en het geluid ook niet, de afstandsbediening vinden wij lomp, het is groot en er zitten te veel knoppen op die je nauwelijks gebruikt. Het ontwerp van de TV zelf is ook mwah. Het is nogal een dikke TV voor deze tijd. Hij oogt wat ouderwets, op de foto’s ziet het er heel mooi uit, maar in werkelijkheid valt het vies tegen. Wij zijn tevreden met de XH80 als normale smart tv, maar we zijn niet dol enthousiast helaas.

Heb jij ook een Sony KD-55XH8096 Zwart?

Dolby Atmos werkt niet via de luidsprekers van de TV, dat kan ook helemaal niet. Daarvoor heb je een externe set nodig die Atmos ondersteund.