Sony Walkman NWZ-A845 16GB Zwart Review

gose91 14 juni 2010, laatste update op 14 juni 2010, 2.317 views

Sony Walkman NWZ-A845 16GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Noise Cancelling
  • Scherm
  • Design
  • Lage gewicht

Minpunten

• Glasplaat op scherm
  • Knoppen op voorkant

Geluidskwaliteit Score: 5
Van de Cowon S9 die ik in september kocht begaf de aan/uitknop het na negen maanden. Toch een essentieel onderdeel van een apparaat lijkt me. De grote, rode duitser vond het blijkbaar niet nodig om hem te repareren, want de speler werd afgeschreven en ingenomen. Ik moest dezelfde dag een nieuwe uit gaan zoeken. De keuze was niet zo groot als het gebouw helaas. Bij producten van Apple krijg ik last van principes en op deze Sony na was verder alles van plastic. Niet dat ik de Sony niet vertrouwde. Integendeel, eerder n gehad (ging ook stuk, maar dat was de schuld van de trap) en was er zeer tevreden over. Met de NWZ-A845 over het algemeen net zo tevreden. In dit review de positieve en minder positieve punten van de A845.

Featureset
Ik was enorm tevreden over de featureset van de S9. Dat ding kon bijna alles: flash, tekstdocumenten, radio-opnames enz. De A845 is een minder veelzijdig toestel, maar het is maar net wat je op een mp3 verwacht. Ik vind dat een mp3 goed is als er muziek, radio en video op zit. En dat is hier aanwezig. Bij de speler worden diverse assecoires geleverd: Noise-Cancelling (NC) in-ears, een USB-kabel en een line-in kabel. De line-in kabel kan worden gebruikt tussen de speler en een apparaat dat geen NC heeft. Door de bijgeleverde oordoppen te gebruiken wordt bij elk apparaat met 3,5mm-aansluiting de omgevingsruis weggefilterd. Het geeft wel een kabelrommel.

Beeldkwaliteit
Helemaal geweldig... als je niet buiten bent. Al die fabrikanten moeten ophouden met glasplaten ed gebruiken op apparaten die je buiten kan gebruiken. Video kijken is zelfs op een bewolkte dag niet goed te doen als je in de trein zit. Scherm feller zetten is een mogelijkheid, maar de accu zal het dan niet lang volhouden.

Geluidskwaliteit
Natuurlijk erg afhankelijk van je oordopjes. Ik ben zelf al jaren tevreden gebruiker van de Sennheiser CX300-II oordopjes. Het zijn goede doppen voor hun prijs. De A845 biedt veel opties om het geluid aan te passen. Er is een Stereo Enhancer (poepoe), Digital Sound Enhancement Engine (ofzo) en een vijfbands equalizer aanwezig. Van de Stereo Enhancer, waarvan ik eigenlijk niet weet wat 'ie doet, merk ik eigenlijk niks. Van de DSEE wel: dit zorgt voor een beetje levendigere tonen. Ik vind het persoonlijk erg prettig. Het beste punt van mn vorige walkman (NWZ-A826) was de geluidskwaliteit. Met deze walkman is dit precies hetzelfde: het geluid is, nadat je het eenmaal hebt ingesteld naar je wensen, helemaal top.

Noise Cancelling (NC)
Deze speler is met NC uitgerust. Dit is te gebruiken icm de bijgeleverde NC-oordoppen. Ik ben student en zit veel in te trein. Bij gebruik van NC zonder afspelen van muziek is het effect goed merkbaar. Het grootste deel van de ruis van de airco's wordt weggefilterd. Ook telefoongesprekken van anderen worden deels weggehaald. Het is niet helemaal stil, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Het verschil met niet-NC oordoppen bij het aanzetten van muziek is nauwelijks te horen. Het nadeel van NC is dat het raar reageert als een andere trein langsracet. De enorme herrie moet gecompenseerd worden, maar er is blijkbaar zoveel tegengeluid nodig, dat de muziek wegvalt.

Ergonomie
Knoppen goed te gebruiken? Nee, niet gelukt. De knoppen op de zijkant zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden op de tast. Op de voorkant valt het tegen. Op de play/pauze-knop is een puntje aangebracht, zodat die makkelijk te vinden is. Er zitten echter geen randjes of puntjes op de andere knoppen en er nauwelijks verschil te voelen tussen de knoppen. De verkeerde knop indrukken als je op de tast bedient komt wel voor, zelfs als je de speler al bijna een maand hebt.
De interface van deze speler is niet zeer spectaculair. Alles zit onder de plek waar je het zou verwachten. Het went dus snel en is niet ingewikkeld. Door de snelle processor van de speler loopt scrollen zeer soepel.

Accu
Theoretisch 30 uur, maar zoals je misschien wel gelezen hebt gebruik ik veel van de functies voor het opfleuren van muziek. Een veel kortere accuduur is te verwachten: afspelen van 320kbps MP3-tjes op half volume, met NC, met die DSEE en met af en toe gebruik van het scherm zorgt ervoor dat de accuduur afneemt tot een dramaaaaaatische 6 uur. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik gebruik maak van een functie op het apparaat om de batterij niet geheel op te laden. Door de batterij niet verder te laden dan 90% zou de accu in theorie vaker opgeladen kunnen worden. En dat heb je op deze manier wel nodig...

Deze speler is tien euro duurder dan de uitgebreidere S9. Ik denk dat dat vooral komt door de bijgeleverde oordoppen. Had er geen Noise-Cancelling aanwezig geweest, had ik deze speler alsnog gekocht. Dan zou 150 euro wel genoeg zijn. Deze speler heeft wel het belangrijkste van een mp3-speler: een extreem goede geluidskwaliteit. Daar koop je zo'n ding voor, nietwaar?

Als ik iets vergeten ben en je wil wat weten, vraag het hieronder. Ik kijk wekelijks mijn productreviews na of er nog vragen zijn gesteld.

• Sennheiser CX300-II
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sony Walkman NWZ-A845 16GB Zwart?

Nette review! Je geeft aan dat als er een trein langs racet er veel tegengeluid nodig is? Wat houdt dit precies in?
Ik weet niet of je verstand heb van geluidsgolven, maar het komt er op neer dat geluid een trilling van de lucht is. Die trilling gebeurt met een bepaalde frequentie en een bepaalde hoeveelheid energie (=volume). Dat noise cancelling vangt het omgevingsgeluid op en crert een geluidsgolf die exact tegengesteld is aan het geluid van de omgeving. Het netto resultaat is dat je het omgevingsgeluid niet meer hoort.
Bij zo'n langsrijdende trein is het volume van die trein heel hoog. Om al die herrie te compenseren moeten die oordopjes heel veel tegengeluid geven. Dit kan dus soms zo veel zijn dat ze even geen tijd hebben voor de muziek.
Leuke review, ik heb een goed beeld van wat de speler me te bieden heeft maar, ik denk niet dat ik hier (+-200€) voor over heb dus ik ben blij dat ik dit gelezen heb.
Het probleem is dat er weinig alternatieven zijn. Kwa design en kwaliteit spreken de iPod's mij wel aan maar (persoonlijk) vind ik de iPod shuffle te simpel, de Nano verouderd en de iPod touch te groot.
Net binnen gekregen. Moet zeggen, tot nu zeer tevreden met geluidskwaliteit en het volume! Met de bijgeleverde oordoppen is volume 20/30 (pink floyd) al van een niveautje "eventjes 1 nummertje lekker hard". Voorbij 20 doe ik mn oren niet aan en vind ik daarbij ook onprettig hard. Sommige nieuwere muziek (loudness war/compressor op losgelaten) is al bij 15/30 erg luid.

Tipje: begin niet meteen aan de folie aan de voorkant te pulken zoals je dat misschien bij ieder ander nieuw mobieltje/mp3speler wel doet (zoals ik). Ik dacht dat dat geen kwaad kon. Merk ik later opeens dat er onderop de stapel boekjes met de quick-start guide in 5 talen (die ik wel eerst gelezen heb) een apart boekje over het display zit. Hierop staat een waarschuwing dat de voorkant van de speler van glas is en dat men daar dus voorzichtig mee om moet gaan i.v.m. barsten. Daaronder staat dat de beschermende folie NIET verwijderd dient te worden omdat dit tegen scherven is. En ik maar denken dat het een simpel folietje tegen stof/vette vingers was.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 22 december 2010 18:22]

Ik sluit me helemaal aan bij Propheticus. Ik heb ook helemaal geen last van de "volume issues" waar je wel eens over leest op diverse fora. Echt een aanrader.
Net besteld, is het aan te bevelen ook de bijpassende beschermhoes aan te schaffen of is hij niet zo krasgevoelig? (ben redelijk zuinig met spullen en zal hem meestal in de binnenzak van mn jas dragen)

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 19 december 2010 18:03]

Twee keer laten vallen op dezelfde hoek en het glas is daar versplinterd, maar geen barst over het hele scherm vanwege de folie die er overheen zit. Niet eraf halen dus. Voor krassen op de achterkant hoef je niet bang te zijn, want die vallen nauwelijks op. Krassen op het glas zie je daarentegen gelijk, dus als je zuinig bent zou ik er een hoes bij halen.

[Reactie gewijzigd door gose91 op 3 januari 2011 23:40]

Nette review, ik zit er zelf ook naar te kijken (maar dan de NWZ-A846 de 32 Gb versie), ik heb op fora gelezen dat het volume erg zou tegenvallen van deze EU versie van de A840 serie. Zelfs zo erg dat hij onbruikbaar zou zijn in het openbaar vervoer (waar ik als mede student ook vaak in zit). Wat is jou ervaring daar mee?
Las hetzelfde. Schijnt vooral met andere (grotere) koptelefoons zo te zijn. De bijgeleverde in-ear plugs doen het volgens velen wel goed. Deze plugs zijn tevens de enige manier waarop je de noise-canceling kunt gebruiken, wat in de trein natuurlijk wenselijk is.
Hoop niet dat het zelfs met de originele pluggen zacht is. Hier nog een student die vaak in bussen/treinen zit. Mede vanwege de herrie van anderen en hun nutteloze telefoongeouwe...jeweetwel heb ik gekozen voor deze speler met NC.
The sound is great and although you might read that the volume doesn't go up as loud as some other players, it's more than loud enough for me, and I listen to it cycling to work!
Bron

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 20 december 2010 00:52]

Net binnen en erg tevreden, maar weet iemand wellicht hoe ik hem kan aansluiten op mij autoradio, die heeft nl geen usb of aux mogelijkheden

alvast dank