Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote Review

Grrrrrene 1 september 2006, 9.977 views

Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• IR n RF ondersteuning
  • (verwisselbare) Li-ion batterij, dus niet ontladen voor het laden
  • RF extender bij het pakket inbegrepen
  • Erg handige software, zelfs m'n ouders snappen dit
  • "Activities" zijn even wennen, maar werken erg logisch
  • Goede ergonomie
  • Kleurenschermpje met skins
  • Tilt sensor spaart batterijen door scherm uit te zetten

Minpunten

• Het IR "raampje" aan de voorkant zit met een beetje speling vast
  • Batterijen gaan maar een week mee (maar laadstation zorgt ervoor dat je hem daar toch iedere avond op legt)
  • Het is een van de duurste AB's ter wereld
  • Slecht contact tussen laadstation en AB, vaak als je hem er gewoon oplegt, laadt de AB niet op omdat hij geen contact heeft met de laadpunten. Is een bekend probleem met de 885 en 895 serie...

Configuratie Score: 5
Sinds gisteren (28 maart 2006) heb ik een Logitech Harmony 895 remote in bezit en oh wat een heerlijke AB is dit. Ik zal proberen een en ander zo goed mogelijk uit te leggen hieronder.

Ik had eerst een Harmony 525 gekocht, ook een heel OK product, maar hij kon niet met MCE overweg. Daarom toch maar deze heel wat duurdere AB gekocht.

In de doos zitten de volgende onderdelen:
- Harmony 895 remote
- RF Extender
- 4 dual IR kabels
- Li-ion accu
- Harmony software op CD
- Laadstation
- Adapter voor laadstation
- Mini-USB kabel

De installatie gaat erg eenvoudig. Je doet de accu in de AB, legt hem op het laadstation, de AB laadt vast wat op en je installeert de Harmony software. Vervolgens registreer je als Harmony member en kijkt de software of er updates zijn voor je extender en remote.

Na het updaten kun je aangeven welke apparaten je gebruikt en na deze keuzes komt de software zelf met een paar "activities" die logisch zijn (denk aan TV kijken, DVD kijken, DVD opnemen, radio luisteren...).

Als alles klaar is moeten de extender en de remote worden geupdate met de nieuwe instellingen, reken er maar vast op dat je dat een paar keer zult herhalen. Nog steeds zijn er wat dingen die ik anders wil regelen, maar dat is allemaal erg persoonlijk en het kan allemaal ook. Ook kun je knoppen die nog missen leren door de AB aan de computer te koppelen via USB en via het IR oog aan de achterkant de knoppen te leren van de originele AB.

Goed, dan wat over de ergonomie. De Harmony AB's verschillen onderling amper qua aantal knoppen, dus ook op de 895 zit een flinke bult goed bruikbare knoppen. Verder kun je zelf op het scherm een hele wirwar van knoppen laten verschijnen waar je doorheen kunt scrollen, dus je deelt het in zoals je zelf wil.
De AB ligt lekker in de hand, de knoppen voelen degelijk aan en zitten op logische plekken. Wat ook wel gaaf is, is dat de AB door middel van een "tilt sensor" merkt dat je hem oppakt, dan gaat het scherm aan en na 20s stil te zijn gehouden gaat hij uit (dat is instelbaar).

Via de extender is het mogelijk om niet RF (dus IR) apparaten toch met RF te besturen. Handig als er apparatuur buiten "line of sight" staat, bijvoorbeeld zoals bij mij: achter de salontafel staat de DVD recorder, iets boven de grond. Zelfde geldt voor de HTPC, ook bijna op de grond, dus lastig te bereiken. Van de extender naar het apparaat loopt dan een kabeltje voor het IR signaal. Zo zijn maximaal 8 apparaten aan te sluiten, meer dan genoeg dus.
Uiteraard is het ook mogelijk om via RF dingen als schakelaars en dimmers (denk aan het klik-aan/klik-uit systeem) te bedienen, leuk als je een DVDtje wil kijken via je projector: met 1 druk op de knop gaat je projector aan, op de goede input, de DVD speler gaat aan, de versterker spring aan en op de goede input en... Je lichten dimmen. Gaaf toch?

De bouwkwaliteit is meer dan in orde, eigenlijk kan ik maar een minpuntje bedenken en dat is het IR kapje vooraan. Dat lijkt een beetje los te zitten, het kan een paar mm bewegen en dat is eigenlijk voor een AB van deze prijs best kwalijk. Ook zit er, in tegenstelling tot de Harmony 525, geen afdekklepje voor de mini-USB aansluiting, 't is geen ramp, maar het had mooier gekund. Het scherm is in ieder geval van goede kwaliteit en alle knoppen hebben een backlight de automatisch aangaat als je de AB oppakt.

Dan is er nog het puntje drivers en ondersteuning... Meer dan in orde, maarja, we hebben het dan ook over Logitech, IMO de beste computerhardwarefabrikant met de beste service! Ze hebben zelfs een gratis Harmony Hotline waar je met al je vragen terecht kunt. Veel beter kan het niet.

Dan tot slot, de prijs... Tsja, ruim 200 euro is echt ontzettend veel geld voor een AB, maar ik heb er wel het volste vertrouwen in dat deze nog 10 jaar meegaat en alle apparaten blijft ondersteunen. Met deze uitgebreide featureset is dat ook vast wel mogelijk.

Heb jij ook een Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote?

Tja... over duur...
ik gebruik al jaaaaren een Philips Pronto.... dt geeft pas betekenis aan duur.

Deze Logitech kost ruwweg de helft, n is oplaadbaar... want dt is nogal irritant van die Pronto, voor de oplader alleen al kun je een goedkopere Logitech AB kopen.

Mooier aan de Pronto is dat het gehele beeldscherm programmeerbaar is, er is ook een user community voor. Maar de Logitech heeft meer knoppen, en da's toch wel handig... want van dat getik op n glad schermpje moet je steeds goed kijken wat je precies doet. Hier kan het beter op de tast neem ik aan.
Nog niet een beetje, een AMX afstandbediening geeft pas een betekenis aan duur, pronto is een van de goedkoopste aanbieders van universal remotes (met toch heel wat meer opties dan logitech biedt)

Wij hebben nu klanten die hier dus ook naar vragen, dan moeten we ze toch uitleggen dat alles via IR besturen aardig wat complicaties en problemen veroorzaakt, en via RF/Wi-fi en dan rs232 veel beter werkt, omdat we dan weten wat er met de apparatuur gebeurd. Vaak betekend dit dan ook meteen dat de richtprijs compleet anders wordt.

Ik weet niet wat voor pronto je hebt, maar het klinkt alsof je een hele oude generatie hebt, misschien moet je even kijken naar de nieuwe generatie prontos :)

Ik denk in jou geval dat een pronto tsu9200 met rfx9200 (rf extender) een goede keuzen is, daar betaal je dan +-300 euro voor exclusief de configuratie die je waarschijnlijk wel zelf kunt maken

Je zou ook nog voor een RTI oplossing kunnen kiezen die net iets duurder is, maar puur voor de gebruiksvriendelijkheid zou ik dan voor een pronto kiezen.

Hier de TSU9200
Hier de RFX9200

In ieder geval zijn de logitech afstandbedieningen goed voor simpel gebruik, maar ze bieden geen zekerheid die andere merken wel bieden
Het is dat ik nog steeds tegen die hoge aanschafprijs aanhik, maar ik heb al meerdere keren zitten kijken op internet en op GoT.

Vindt het een hele mooie AB, die volgens de logitech site al mijn apparatuur ondersteund, maar toch... ruim 200 euries voor een AB |:(

Misschien, heel mischien... :+

oeps typos :+
211 euro bij 4Launch :)

800 euro, waar heb je dat in hemelsnaam gezien???
800 euri ??

Hoe kom je daarbij?
Ik heb deze nu een week. De keuze viel op deze in plaats van de Harmony One vanwege de RF opties. Door de RF extender die er standaard bijzit kunnen alle apparaten in de kast. Ik heb namelijk erg ondernemende kindjes 0 en 2 jaar. Nu hoef ik alleen deze afstandsbediening in de gaten te houden en leg ik de rest weg. Ook geen boterhammen in de videorecorder of afgebroken DVD lades. (beide nooit zelf gehad gelukkig).

Het enige nadeel is dat de Z-wave producten in Nederland nog redelijk duur zijn en maar in een paar winkels te krijgen. 'Klik Aan Klik Uit' domineert de (Gamma) markt. Je kan dit wel besturen, net als het betere X10 via een convertor. Maar de 895 kan direct Z-wave aan en dat wil ik ook eigenlijk gaan gebruiken. Maar dat wordt nog even sparen.

En over dat het inregelen een hels karwei is wat je wel eens op internet leest. Kom op zeg. We zijn als tweakers hier toch meer dan gemiddeld handig met knopjes en windows. Dat is dus echt geen probleem!
Nog steeds een goede review! In je review schrijf je dat je het apparaat 10 jaar uit gebruiken, nu zijn we bijna 10 jaar verder, is dat het geval en worden nog steeds alle apparaten ondersteund? :p
Ik heb geen flauw idee. Op een gegeven moment wilde hij niet meer opladen. We kregen nog wel een nieuwe AB met laadstation opgestuurd, maar ook die ontwikkelde hetzelfde probleem. Nu heb ik al een paar jaar een Harmony One in gebruik... Die houdt zich beter moet ik zeggen. Waarschijnlijk hebben ze geleerd van de fouten bij het ontwerp van het laadsysteem van de 895 :)

Ik mis de RF-functies wel en ik heb er alle vertrouwen in dat een 895 ook nog alle hardware van nu zou ondersteunen. Kan het alleen niet bewijzen, maar als de Harmony-software het in de DB heeft staan, werkt het. En als dat niet zo is, kun je de knoppen handmatig aanleren.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 januari 2016 22:40]