1 review

Specificaties 16" • 3072x1920 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2019 16" (i7 6-core 2,6GHz, 32GB ram, 512GB opslag, Qwerty) Spacegrijs Review

mustisen 24 april 2020, 1.625 views Product gekocht

Prachtig product! (wel duur). Super degelijk! (wel duur). Werkt erg goed samen met andere apparaten binnen het Apple ecosysteem. Had ik al aangegeven dat het apparaat duur is?

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsen!
  • Groot trackpad
  • Scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Laptop en adapter wordt warm bij aansluiten monitor

Introductie

In 2009 heb ik mijn eerste iPhone gekocht. In 2012 mijn eerste iPad. Eerder dit jaar mijn eerste Apple Watch. Het enige dat voor mijn gevoel ontbrak in dat rijtje was een Mac en eindelijk is het zo ver: ik heb mijn MacBook binnen! Waarom ben ik voor een MacBook Pro gegaan? Simpel: vrijwel alle vrienden van mij die een MacBook Pro hebben zijn er ontzettend tevreden mee. Het apparaat is duur in de aanschaf, maar gaat ontzettend lang mee. Het apparaat werkt ook nog eens goed samen met andere apparaten binnen het Apple ecosysteem. Ik had een nieuwe laptop nodig voor mijn onderneming, waarbij ik eindelijk zelf het product zou kunnen uitkiezen. Daarom ben ik voor een MacBook Pro gegaan.

Bestellen

Het kwam ontzettend goed uit dat Apple zojuist de 16" MacBook Pro had uitgegeven toen ik na ging denken over welke MacBook ik wilde hebben. Voor de werkzaamheden die ik ga verrichten voor werk wilde ik sowieso al een groot scherm hebben. De MacBook Air en de 13" MacBook Pro vielen dus gelijk af. Wat overbleef was de 15" MacBook Pro, dat kort er na werd geüpgrade tot een 16" MacBook Pro door Apple. Wat natuurlijk ook hielp was dat in alle reviews dat ik bekeek men razend enthousiast was over de keyboard. Apple had deze in glorie hersteld door af te stappen van het vlinder mechanisme en de schaar mechanisme weer te introduceren. Ik ken beide niet, maar het is natuurlijk fijn om te lezen dat de community die er meer ervaring mee heeft enthousiaster is over het schaar mechanisme dan over de vlinder mechanisme en dat deze nieuwe versies weer de schaar mechanismen hebben.

De MacBook Pro heb ik wederom besteld via Apple zelf. Dus niet via een tussenpartij. Ik ben simpelweg naar apple.nl gegaan, de MacBook aangeklikt dat ik wilde hebben en alles afgehandeld met mijn iCloud account. Mijn MacBook Pro heeft de volgende belangrijkste eigenschappen aan boord:

Processor2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,5 GHz, met 12 MB gedeelde L3‑cache
Opslag512GB SSD
Werkgeheugen32GB 2666‑MHz DDR4
GraphicsAMD Radeon Pro 5300M met 4 GB GDDR6-geheugen en automatische grafische-processor­wisseling, Intel UHD Graphics 630
Poorten4 thunderbolt 3-poorten (USB-C)
OverigBluetooth 5.0, 720p camera, 100wattuur batterij

Totale prijs op moment van bestellen: 3199 euro. De meerprijs voor 16GB werkgeheugen bedroeg maar liefst 500 euro. Dat is serieus veel geld. Een MacBook is na aanschaf niet meer uit te breiden met extra werkgeheugen. Daarnaast heb ik die extra geheugen nodig omdat ik veel applicaties naast elkaar zal gaan draaien. Daarom toch maar voor 32GB in plaats van 16GB gegaan. Ik voelde op moment van betalen twee ribben uit mijn lijf gerukt worden.

Ik heb het apparaat op een donderdag besteld, de daaropvolgende donderdag had ik 'm binnen. 1 week dus om in China samengesteld te worden en deze kant uit te vliegen!

Verpakking

De doos van de MacBook zat in een groter kartonnen doos dat stevig aanvoelde. Daarbinnen in bevond zich de witte doos waar de MacBook zelf in zat. Het plastic omhulsel van de witte doos was er makkelijk af te halen.

Daarna kon ik de deksel van de doos er af halen en was de bovenkant van de MacBook in volle glorie te aanschouwen. De MacBook kon ik tillen dankzij een plastic lipje waar het apparaat in zat.

De MacBook vond ik lastig open te klappen, maar dat lag eerder aan het feit dat het mijn eerste ervaring was met een MacBook en in mijn achterhoofd telkens die 3200 euro gonsde. Goed, eenmaal open zag ik pas goed hoe groot die scherm eigenlijk is. Ik kom van een Dell af met een 15,4" scherm. Maar op de een of andere manier oogt dit scherm groter. Wellicht komt het door de verhouding of de hogere resolutie?

De doos bevatte verder nog een envelop met Apple stickers en boekjes, een usb-c oplaadkabel en een adapter.

Eerste indruk

Ja, het apparaat heeft twee ribben uit mijn lijf gekost, maar wat ik er voor terug krijg is een super solide aanvoelend laptop. De laptop weegt zwaar. Zwaarder dan ik had verwacht. Mijn Dell laptop voelt zelfs licht aan als ik ze met elkaar vergelijk.

Verder is het eigenlijk wat je van Apple mag verwachten: heel strak afgewerkt. Geen meegevende onderdelen. Geen stickers dat aangeeft wat er intern voor CPU, GPU en besturingssysteem in zit. Dun. Scherp.

Toetsenbord, touchpad en Touch Bar

De toetsenbord is een verademing. Ik houd van toetsenborden die een lage travel hebben. Zelf gebruik ik wanneer ik thuis werk een extern toetsenbord (de Logitech Illumanted Keyboard, in 2012 aangeschaft) met relatief weinig travel. Geen mechanisch toetsenbord dus waar ik een halve cm travel heb en gigantisch lawaai maakt bij ieder toetsaanslag. De toetsenbord van de MacBook heeft nóg minder travel, wat ik echt heel fijn vind typen.

De touchpad is huge en fijn in gebruik. Ik ben uiteraard gelijk de verschillende gestures aan het uitproberen dat de Mac OS X rijk is. Het 'klikken' is fijn, hoewel ik wel moest wennen aan het feit dat aan de rechterkant van de touchpad klikken geen 'rechter muisknop klik' is. Klikken heb ik tussen aanhalingstekens geplaatst, want je klikt eigenlijk niet. Je drukt hard en de touchpad geeft jou de illusie dat je klikt dankzij de haptic feedback dat net als bij recente iPhones ook hier is ingebouwd. Het werkt in ieder geval zeer prettig.

Mijn MacBook Pro is ook uitgerust met een Touch Bar boven het toetsenbord. De 'toetsen' op deze bar wijzigen afhankelijk van de app dat je gebruikt of de activiteit dat je uitvoert. Terwijl ik nu bijvoorbeeld aan het typen ben zie ik suggesties voor woorden dat ik kan kiezen net zoals ik dat ook zie als ik tekst invoer op mijn iPhone. Nu zal ik dat niet gebruiken omdat ik bedreven ben in het snel typen van tekst, maar wat ik ook bijvoorbeeld zie is een smiley button. Als ik daar op klik, kan ik kiezen uit een boel smileys. Binnen Whatsapp is dat uiteraard super handig. Ik heb tevens gebruik gemaakt van FaceTime. De Touch Bar wijzigde door wederom andere opties te tonen.

Dit soort functionaliteit biedt wat mij betreft een meerwaarde. De escape toets is gelukkig wel fysiek en daarnaast heb ik een toets met vingerafdrukscanner waarmee ik de MacBook snel kan ontgrendelen.

Scherm

Het scherm is 16" groot en heeft een resolutie van 3072 x 1920 pixels wat neerkomt op 226 pixels per inch. Volgens Apple dus een retina scherm. De standaard MacOS Catalina desktop achtergrond dat meegeleverd wordt is het scherpst dat ik ooit op een laptop heb gezien. Geen idee of dat door de afbeelding zelf of het scherm komt, maar het oogt super scherp. Fun fact is dat de achtergrond veranderd afhankelijk van de tijdstip van de dag. Dus 's nachts zal er een nachtelijke voorstelling van de afbeelding weergegeven worden. Net als bij mijn iPad uit 2019 kan ik ook bij dit apparaat de TrueTone functionaliteit aanzetten. Met een knop is het verschil te zien en ik moet toch wel aangeven dat TrueTone rustiger oogt. Ik ben geen grafisch designer waardoor ik de werkelijke kleuren hoef te zien op het scherm. Ik heb behoefte aan rust en TrueTone levert dat.
Het scherm is overigens wel een vingerafdrukkkenmagneet. Mijn zwager, die een MacBook heeft uit 2014, vroeg of ik er geen doekje bij geleverd heb gekregen. Een doekje dat je bijvoorbeeld krijgt als je een bril koopt zodat je, zonder krassen te maken, gladde oppervlakken schoon kunt maken. Die heb ik er dus niet bij gekregen, maar het is echt wel nodig bij dit scherm. Vooral het gedeelte bij de camera zit al snel vol vingerafdrukken omdat je dat gedeelte vast pakt bij het openen van de laptop.

Aansluitingen

Zoals eerder aangegeven heeft deze MacBook vier Thunderbolt 3 (USB-C) aansluitingen. De oplader zelf heeft ook een USB-C aansluiting. Verder ben je genoodzaakt een adapter te gebruiker als je iets wilt aansluiten aan deze laptop. Waarom bijvoorbeeld geen HDMI aansluiting beste Apple? Of tenminste één normaal USB 3.0 aansluiting? Dat zou het leven toch echt wat makkelijker gemaakt hebben. De body is er immers hoog genoeg voor. Ik heb er uiteraard een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter en een USB‑C-naar-Lightning kabel bij moeten bestellen. Je kunt dus, met de standaard aansluitingen die je krijgt, niet je iPhone of je Apple Watch opladen gebruikmakend van je MacBook.
Mijn ultra wide monitor, dat een resolutie heeft van 2560x1080 pixels, kon ik via HDMI aansluiten door gebruik te maken van de adapter. Het viel mij op dat de laptop hier kennelijk moeite mee heeft. De zijde waar ik de adapter gebruikte werd heet (niet warm, maar heet). De adapter werd warm. Een collega van mij die een MacBook Pro uit 2018 heeft kent hetzelfde probleem. Ook zijn MacBook en adapter wordt warm bij gebruik van een extern monitor. Geen idee of dat normaal is voor MacBooks.

De snelheid waarmee alles opstart, het fijne typen, het scherm en vooral de samenwerking met mijn andere Apple devices (bijv. het unlocken van het scherm met de Apple Watch) laten zien dat dit een premium apparaat is. Ik hoop dat mijn nu dunnere taille het waard was.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2019 16" (i7 6-core 2,6GHz, 32GB ram, 512GB opslag, Qwerty) Spacegrijs?

Goede review! Sinds mijn oude Macbook Pro out 2011, heb ik geen Mac meer in gebruik gehad. Ik wil dan ook graag overstappen, maar ik wacht nog op de nieuwe Macbook Pro 13 (of 14?) inch. Alhoewel de 17 inch ook wel erg mooi uitziet (en duur :P ).
Je kan dit alsnog zo instellen met de touchpad instellingen ;). Voor mij persoonlijk was omgedraaid scrollen vreemd om aan te wennen, vandaar dat ik dit ook heb omgedraaid.
Bedankt voor je reactie! Ik vond het ook leuk om de review te schrijven. Gelijk op de MacBook gedaan uiteraard :D

Ik ben echter nu al gewend geraakt aan het klikken met twee vingers tegelijk om de opties te tonen. Dat gaat heel snel bij mij ;) Toch nog bedankt voor de tip dat ik het kan instellen. Ik wist dat niet!
Ik heb het issue met warm worden ook gehad. Ik heb toen een USB 3 docking station gekocht (deze, van Sitecom) en het valt me op dat dit het warm worden ook 'oplost'. Misschien een tip?
Wow, die had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip! Biedt veel meer mogelijkheden dan de adapter die ik via Apple heb aangeschaft. Wat ik echter niet begrijp is dat dankzij deze dongle de MacBook dan niet meer heet wordt. Het rekenwerk voor de tweede monitor wordt toch niet overgenomen door deze dongle? Of heeft het verhogen van de achterkant een beter airflow tot gevolg waardoor de laptop beter kan koelen? Hoe dan ook, het proberen waard!
Nee, het rekenwerk doet je macbook nog steeds ja. Het enige wat ik me kan bedenken is dat deze dongle groter is, dus meer ruimte heeft om warmte kwijt te kunnen. En, wat jij ook al zei, meer ruimte onder je macbook voor luchtcirculatie.

Wat ik wel merk is dat hij warmer word als hij in de poorten aan de linkerkant van de laptop zit vergeleken met rechts, heel vreemd.