1 review

Inter-Tech F-762 Silencer

€ 62,90
Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech F-762 Silencer Review

Free rider 22 april 2020, laatste update op 22 april 2020, 1.045 views Product gekocht

Inter-Tech F-762 Silencer

Zeer stille, elegante kast.

Pluspunten

• Stil
  • SD-card en microSD-card

Minpunten

• Geen USB-C
  • Geen fans
  • Nep-knoppen
  • Geen handleiding
  • Geen drivebay voor bv DVD

Na geruime tijd weer eens een nieuw systeem in elkaar gezet. Betreffende de kast had ik de volgende wensen:
  • micro-ATX
  • Aansluiting voor SD-kaart
  • USB 3
  • Stil
Ik wil een aansluiting voor een SD-kaart omdat ik af en toe zo'n kaart voor RaspberryPi wil schrijven. Nou gebeurt dat maar een paar keer per jaar, maar mijn externe SD-kaartlezer had het zojuist begeven, en dat gedoe met een extern apparaat is niet ideaal. Voer je deze wensen in bij Pricewatch dan kom je al snel bij de 762-Silencer uit. Ik ken het merk Inter-tech niet. Research leert dat Inter-tech een Duits merk is, dat stelt dat ontwikkeling en quality control plaatsvinden in Duitsland, productie kennelijk niet. Mijn zoektocht naar reviews had twee resultaten:
Hardwareinside.de (Duitstalig maar Chrome maakt een behoorlijke Engelse vertaling)
Basictutorials.de (Engelstalig)
Kijk ook vooral hier voor de foto's.

Nog een opmerking over de Pricewatch: om een of andere reden staan niet alle leveranciers vermeld. Ik heb mijn exemplaar aangeschaft bij Megekko.

De meeste kenmerken spreken voor zich. Let wel op de ontbrekende kenmerken. Zo is er geen ruimte voor een DVD speler. Nou had ik in vroeger tijden eigenlijk alleen een DVD speler nodig om het OS te installeren, daarna werd die niet meer gebruikt. En als ik een paar jaar later een nieuw systeem in elkaar zette dan bleek dat die DVD-speler inmiddels was overleden en moest ik een nieuwe halen... Ik ben blij dat je nu met een USB-stick het OS kan installeren.
Ook belangrijk: de kast komt zonder fans. Ik herinner me oude reviews van tweakers die een kast kochten en meteen de fans verwisselden. Op deze wijze kan je zelf een fan naar keuze plaatsen, en hoef je niet de standaardfan weg te laten. Of je neemt de high-end fan van je vorige systeem mee, de meeste fans hebben een levensverwachting van meer dan tien jaar. Ik kocht wel een nieuwe, de Noctua casefan. Dit was de goedkoopste stille fan met PWM die ook door Megekko wordt geleverd.

Mijn complete systeem:
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,66

Het is vooral een zuinig systeem. Het moederbord staat bekend om zijn minimale energieverbruik. Die i3 gebruikt ook niet veel.
Merk op dat ik geen videokaart heb - gaming is niet mijn ding, het wordt een ontwikkelaarssysteem / rekensysteem voor Machine Learning en dergelijke. Dat is ook de reden van het ECC-geheugen. Verder heb ik alleen een M.2 SSD, de drive-bays blijven onbenut.
En dat alles verklaart dat ik aan een 300W voeding ruim voldoende heb.

Tot zover de verantwoording van mijn keuzes.

De kast wordt geleverd met wat schroefjes, afstandsbussen (waar je het moederbord op plaatst) en een paar tiewraps. Ook hier, let op wat er niet wordt geleverd, namelijk geen handleiding. Ook op de website zal je tevergeefs zoeken.
De kast is mat-zwart. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee, voorgaande kasten waren altijd glimmend en dit is zoveel rustiger. Het was even zoeken naar de schroefjes, bij mij zaten ze in de drive kooi, en daar kom je bij vanaf de achterkant. De review van Hardwareinside stelt dat hun exemplaar geen afstandsbussen had, ik kreeg er maar liefst tien. Overigens had een van de gewone schroeven -voor het plaatsen van de voeding- een scheve kop, en was daardoor onbruikbaar. Duitse quality control is ook niet wat het geweest is. Overigens is de rest in perfecte staat.

Wat niet onvermeld moet blijven zijn de zijpanelen. Daar zijn geluidsdempende matten op aangebracht. Ik had dit wel gezien bij auto's in het luxe-segment, maar bij computerkasten nog nooit. Een goede ontwikkeling.

Inbouwen ligt redelijk voor de hand, mits je dit eerder hebt gedaan - er isimmers geen handleiding! Uit het front komen twee USB 3 kabels - voor iedere aansluiting een. Let dus op dat je moederbord twee interne USB 3 aanslutingen aanbiedt, zo niet dan kan je maar één frontpanel aansluiting gebruiken. Verder natuurlijk kabels voor Audio (in en out), kabels voor power en resetschakelaars, en kabels voor power en drive LEDs. En twee USB 2 kabels, ik neem aan een voor de USB 2 aansluiting op de kast, en de andere voor de SD-kaarten. NB Die review van hardwareinside.de vermeldt maar één USB 2 aansluiting, ik had er echt twee.

Naast de twee metalen knoppen aan de bovenkant, zie je aan de voorkant drie (plastic) knoppen, en die dienen voor... helemaal niets. Er zijn wat symbooltjes op gegraveerd, de bovenste lijkt op een soort Mute-symbool, de tweede een bloem en de derde kan ik niet herkennen. Maar ze doen niets, en je kunt ze niet aansluiten.

Kabels kunnen prima worden weggewerkt achter het moederbord - daar is ruimte genoeg. Wel moet ik vermelden dat de vier-pins-connector-kabel van mijn voeding erg kort bleek, deze loopt nu boven het moederbord. Kennelijk is die Bequiet bedoeld voor kasten waar de voeding boven het moederbord wordt geplaatst.

Eenmaal aangezet... echt onhoorbaar. Plaats je oor op de kast en je hoort niets. Koeling viel erg mee, na een uur Prime95 draaien was de processor nooit warmer geworden dan 81 C, de RAM niet hoger dan 45 C. De SSD heb ik nog niet hoger dan 48 C gezien. En nog steeds hoorde ik niets. Kennelijk is de match met de Noctua een goede! Wil je je volledig uitleven met zware grafische kaarten en meerdere drives dan raad ik wel aan om aan de voorkant ook nog fans te plaatsen. Je kan drie fans aan de voorkant plaatsen.
De twee LEDs zijn zeer beschaafd afgesteld - waar sommige merken lasers plaatsen die je aan de overkant van de straat nog steeds kan zien, houdt Inter-tech zich in. De kleuren: blauw voor power, rood voor disk.

Conclusies:
Eigenlijk valt een hoop aan te merken op de kast. Er is geen USB-C aansluiting. DVD-drive niet mogelijk. Knoppen aan de voorkant zonder functie. Twee USB 3 aansluitingen die niet samen één aansluiting van het moederbord kunnen delen. Geen handleiding.
Maar voor mij was dat allemaal niet belangrijk. Ik zie mij voorlopig geen USB-C apparaat aanschaffen, ik heb pas sinds kort USB 3 nodig. DVD wil ik niet, ik ben blij dat het niet meer nodig is. En al die andere nadelen vallen ook wel mee. Wel belangrijk: de stilte, en die is fenomenaal. Dat vind je alleen terug bij kasten uit een veel hoger segment.

Tenslotte:
Ik heb bewust gekozen om geen afbeeldingen te plaatsen, al die reviews die complete fotoseries over het uitpakken bijvoegen... ik zie het nut niet. Laat eventueel weten wat voor foto's je verwacht, die je niet in de reviews van hardwareinsite of basic-tutorials terugvindt.

Heb jij ook een Inter-Tech F-762 Silencer?

Lastig hè ?
In je (goed onderbouwde) verhaal is geen fan eigenlijk een voordeel,
en te gelijker tijd is het toch eigenlijk een nadeel ...
Goed gezien! Ik beschouw het een voordeel, maar ik denk dat veel lezers dit een nadeel vinden.
Misschien had ik het meer Cruyffiaans moeten verwoorden, "Elk nadeel hep z'n voordeel".
Best interessant product voor wie bijvoorbeeld de Fractal Design Define R5/R6 te duur vindt. Max twee 3.5" bays is voor mij momenteel helaas te weinig.

Wel gek, die nepknoppen. En wat te denken van dat "Eterno"-logo linksonder? Die slaat ook nergens op.
Keurig en goed onderbouwd verhaal waar de tijd voor genomen is om het te schrijven.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.