Specificaties Full HD met 10x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Handycam HDR-XR105E Zwart Review

jaap-iyo 15 juni 2010, laatste update op 15 juni 2010, 1.625 views

Sony Handycam HDR-XR105E Zwart

Pluspunten

• Goede houvast
  • Voelt comfortabel en niet lomp in de hand
  • Full HD opnames
  • 5.1 Dolby Surround Sound

Minpunten

• De AVCHD-Codec
  • De interlacing kan problemen geven

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
De HDR-XR105e is een heel erg mooie camcorder van Sony met een hele hoop functies en een goede Full HD opnamekwaliteit.

Er zijn een hoop goede dingen aan deze camcorder maar ook een paar nadelen, laat ik maar beginnen met de voordelen.
Ten eerste ziet deze camcorder er gewoon goed en stevig uit, hij voelt lekker in de hand en er is prettig mee te werken, ten tweede is de Full HD opnamekwaliteit een heel belangrijk punt bij het kiezen voor een camcorder. Ook ben ik erg te spreken over de geluidskwaliteit, want met zijn Dolby 5.1 Surround sound kun je ook een helehoop details horen.

Helaas zijn er ook wat dingen waar ik minder tevreden over ben, zoals bijvoorbeeld de AVCHD-Codec want dat is een heel karwei. Je moet namelijk een behoorlijk sterke computer hebben om deze bestanden te bewerken en monteren. Toch is het niet onmogelijk en kan je met de Mercury Playback-Engiene van Adobe gewoon met de bestanden werken alsof het niets is, helaas heb je hier wel een high end computer voor nodig. Ook is het niet even makkelijk om op je computer te werken met de interlacing.

Al met al moet je best wel wat verstand hebben van computers en camcorders om op de filmbestanden een beetje bewerking op los te laten.

Toch ben ik best tevreden met de camcorder en zal ik deze zeker met veel plezier gebruiken.

Heb je op/aanmerkingen over deze review? Zet ze maar bij de Reacties en ik zal ze verwerken in de review.

Heb jij ook een Sony Handycam HDR-XR105E Zwart?

De Nvidia Quadro kaarten zijn erg goed geschikt om samen te werken met de programma's van Adobe.
Tsja, die dingen kosten ook een lieve duit. 2k daar begint het zo'n beetje mee. Ik snap dat een dergelijke kaart in een professionele omgeving absoluut meerwaarde heeft en dat als er toch een volledige licentie is op Premiere de kosten ook wel weer meevallen, maar ik heb zo'n vermoeden dat er in consumentenland meer focus is op de prijs ;)
Je hebt uiteraard verschillende versies van de Quadro kaarten, bij Cool-Prices zijn ze in verschillende uitvoeringen en als huis tuin en keuken-videobewerker heb je niet egt een super-kaart nodig...
Ik heb sinds een paar wegen de HDR-XR350VE. Ben er net als jij erg tevreden over. Filmpjes afspelen op mijn Quadcore Q6600 kan ik wel vergeten maar een goedkoop Radeon of Nvidia kaartje zou dat op moeten lossen. Ik heb nu nog zo'n Ati Radeon 1950 geval.

Monteren zal inderdaad wel lastig worden. Als ik er aan toe ben, dan koop ik waarschijnlijk zo'n Nvidia 285 kaart die geschikt is voor de Adobe Mercury Playback E.ngine. Bekijk dit filmpje maar eens (in drie delen) http://www.youtube.com/watch?v=sylAonfVp9k.
"Filmpjes afspelen op mijn Quadcore Q6600 kan ik wel vergeten"
Gaat prima hoor, je moet alleen de goede player gebruiken (dus NIET VLC Player). Afspelen van AVCHD gaat ook op mijn C2D laptop en speelt dus ook prima af op mijn C2Q laptop en op mijn C2Q pc. Voor AVCHD editten gebruik ik wel het liefst mijn Core i7 pc i.c.m. Adobe Premiere Pro CS5 ;) Maar ook editten gaat wel op de ander machines maar de i7 is beduidend sneller uiteraard.
Trouwens probeer eens Sony Vegas pro daar wil AVCHD bewerken veel beter ik ben afgestapt van Premiere vanwege traag renderen en vast lopers spontaan