1 review

ASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC

Specificaties 6GB GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

ASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC Review

Cas1987 20 april 2020, laatste update op 4 mei 2020, 1.298 views Product gekocht

ASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC

Kaart nu een week in bezit en uitermate tevreden mee, blijft goed koel en stil ondanks de bios upgrade. Zonder upgrade nog stuk koeler. Enige nadeel is dat ik zelf de bios moest flashen, deze was echter goed te vinden samen met een how to op de website van AsRock.

Pluspunten

• Stil, niet hoorbaar
  • Koel max 74
  • Bios upgrade
  • Prijs/prestatie (€300)

Minpunten

• Bios zelf moeten updaten

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sind een week weer terug naar PC vanaf de laptop en ik moet zeggen dat bevalt toch weer :). Ik had echter wel een aantal onderdelen nodig om weer lekker op de pc te kunnen gamen, zo ook de kaart waar deze review over gaat. De ASRock 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC.

De kaart heb ik nu dus een week in bezit en ben er uitermate tevreden mee, blijft goed koel en stil ondanks de bios upgrade. Van te voren maakte ik me hier toch wat zorgen over gezien de berichten over driver issues en de bios update.

Zodra ik de kaart geïnstalleerd had gelijk getest wat de kaart deed in een aantal games en firestrike. Hier was ik zeer tevreden over de kaart bleef hangen midden 60 graden en kwa fps in de games die ik speel bf1, War zone, pubg altijd boven de 75 fps (monitor hz).

Maar toch was ik benieuwd of de bios al geüpdate was. Tijd voor gpuz dus! Het bleek dat de oorspronkelijke bios er nog opstond, tijd om de bios te flashen.

Voor de aankoop had ik al wat onderzoek gedaan welke kaarten support van de fabrikant kregen voor de bios met zowel hogere core clocks en hogere memory clocks. Deze kaart wordt in elk geval ondersteunt via de officiële ASRock website met een how to erbij. Hierbij wel een backup gemaakt van de originele bios op een USB stick en SSD dit vooral gezien deze kaart geen dual bios heeft zoals bijvoorbeeld een Sapphire pulse etc dat heeft. Gelukkig niet nodig gehad alles ging in 1 klap goed. Zie onderstaande foto van na de Bios update.

Na de bios update heeft de kaart in firestrike zo'n 10% hogere score in game ook ongeveer 10/15% en een temperatuur van max 74 graden (Stresstest 30 min, in game zit je tussen de 64 en 70 graden, afhankelijk van hoe zwaar de game is). Per game verschilt het een beetje, dit omdat de kaart nog gebottlenecked wordt door de oude vertrouwde i5 4670k, tijd voor wat overclocken!

Tot zover mijn review zodra ik heb gespeeld met overclocken op zowel de kaart en de cpu zal ik de review nog updaten.

Update: voor zowel de cpu als gpu heb ik wat overclocks geprobeerd. Bij de GPU ging ik in Firestrike van 22400 naar 23138, met de settings gemaxed in MSI Afterburner (zie Foto´s). De kaart blijft stabiel en nog steeds koel max 74, in game blijft de kaart tussen de 64 en 70 graden hangen zelfde als zonder OC.

De Cpu overclocken was daarentegen een stuk meer succesvol. Nu geen last meer van stutters en droppende framerates, als voorbeeld heb ik wat screenshot toegevoegd. De Cpu loopt nu met basis clocks op 4,6 zonder al te veel moeite. Wellicht kan die nog hoger maar momenteel niet nodig en wellicht ook niet verstandig gezien de verouderde componenten.

Origineel Bios GPU https://tweakers.net/i/dmJfZ1OSvA2x_wDAUFzRFLU8IaY=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535277/1JqSZWCqUjwD3DBpGEtLlL7NIW7icxX2xCxLjE6rAv1EWOlBrh?f=620xauto

Nieuwe Bios https://tweakers.net/i/PmN_WpQyrRAiWUAET4nYDVTDXoo=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535277/1JqTC73psPyLcyK3Ph2DkTi1qjvHOLcphRODZkxJPljPNrgBT3?f=620xauto

Nieuwe Bios + CPU OC naar 4,6 https://tweakers.net/i/2k5L828MiRgxkhrlxM2Yd5nc9ZQ=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535277/1JsD8Y3aES2eSZPa2BzVLY2xJfT2SNxFjEXcWVnOZ3F5j25Mea?f=620xauto

CPU + GPU OC https://tweakers.net/i/qjO0b-x9NLGMrJUmhvdMOjB2oKc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535277/1Juohd3z5F7AdEDNAJ0yFXBfEKVQqsINjdFqFuOqwkBRPoaE8L?f=620xauto

(Update) Wat betreft geluidsproductie ben ik ook erg tevreden, onder de 50 graden slaan de fans niet aan en is de kaart dus niet te horen. Ook tijdens gamen kon ik de kaart niet horen, deze is dan 64 tot 70 graden met de standaard fancurve, dit is op ongeveer 40 tot 55% van max snelheid en zo'n 1500 tot 2200 RPM (zie foto's, uur Warzone (64) en Metro (70) gedraaid). Tijdens de stresstest was de kaart wel te horen maar niks storends en met headset op niet hoorbaar (let wel pc staat bij mij onder mijn bureau) . Zie foto's voor gebruikfans in % van max en RPM die ze draaien. (Nogmaals op het geluid gelet zonder headset of speakers aan dan kan ik de kaart wel horen, met geluid aan niet.)

Idle:
CoD: Warzone
Metro: Exodus

Wanneer de CPU vervangen is voor een R5 3600 oid zal ik deze review nog eens updaten.

Gemiddeld FPS aantal games, alle settings maxed op Full HD.

Ik kan deze kaart in elk geval met harte aanbevelen zowel stock als met de bios update, met update is de kaart uiteraard wat interessanter. Maar kijk vooral naar de prijs kwaliteit gezien ik deze heb kunnen aanschaffen voor €300,- en deze nu alweer €30, - duurder is, wellicht is een rtx 2060 interessanter in jouw situatie of kan je zelfs een RX 5700 voor 2 tientjes meer kopen.

Hopelijk heeft de lezer wat aan deze review, bij vragen of aantekeningen hoor ik het graag.

Heb jij ook een ASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC?

Mooie kaart voor deze prijsklasse }>
Bij je volgende videokaart review zou ik wel iets meer vermelden over het geluid. Idle, en als je aan het gamen bent.
En eventueel kan je ook zien hoe snel de fans draaien en daar iets over vertellen

[Reactie gewijzigd door Aggressor op 2 mei 2020 14:10]

Duidelijk, bedankt voor de tip. Had het zelf wel nagekeken inderdaad maar niet in de review verwerkt. Zal nog eens een update plaatsen :)
Mooie review, ik ben zelf ook een phantom 5600xt eigenaar.

Vraagje: Heb jij die Polychrome software aan de praat gekregen voor de RGB? ( Bij mij crasht de hele boel met een Kernel fout telkens als ik het opstart ).
Bedankt :).

Heb ik eerlijk gezegd helemaal niet naar gekeken, ik heb een dichte case dus voor mij persoonlijk heeft RGB geen nut ook.

Maar ben wel benieuwd is dit specifiek voor de kaart of in samenhang met de rest van je systeem?
Ik geloof dat het de software (polychrome) zelf is, ik vind wel wat problemen in combinatie met Asrock mobo'sen RGB als ik google.