Blaupunkt Bluebot XBOOST

Blaupunkt Bluebot XBOOST Review

Mathijs B 20 april 2020, laatste update op 17 maart 2021, 14.057 views Product gekocht

Blaupunkt Bluebot XBOOST

Gekocht toen het product 300 euro was. De stofzuiger werkt ontzettend gestructureerd en maakt een map waar hij geweest is. De map wordt gereset elke keer dat je de stofzuiger aanzet(dus wordt niet gebruikt om botsingen te voorkomen in de toekomst). Ik raad deze stofzuiger echt aan!

Pluspunten

• Eerst zigzaggend door de kamer
  • Daarna de edges van de kamer
  • Maakt dus super goed schoon
  • zowel via app als afstandbediening
  • je kan ook dweilen met de robot
  • Edit: Werkt ook op wifi zonder internet toegang

Minpunten

• Verliest veel stroom in standby(30% in 1 avond)
  • Edit: Stofzuiger werkt niet goed op matten/tapijten
  • Edit: Zie reacties

Energieverbruik Score: 4
Ik heb de stofzuiger nu zo'n 3 maanden in gebruik. Je kan de stofzuiger bedienen met een app of met de afstandbediening.
De stofzuiger gaat eerst zigzaggend door de hele kamer heen. Wanneer hij detecteerd dat hij bij een bepaald punt nog niet is geweest rijdt hij daarheen en zuigt hij daar ook zodat hij de hele kamer mee pakt. Als hij hiermee klaar is gaat hij over naar een tweede stand waarmee hij de randen van de kamer volgt. Als hij tijdens deze mode een nieuw stuk kamer tegenkomt gaat hij weer terug naar zijn oude stand en gaat hij weer zigzaggend door de kamer. Werkt echt super goed.
Na een tijdje ziet hij dat hij de hele kamer heeft gedaan inclusief alle randen en zoekt hij weer zijn oplaadpunt op. Dit doet hij door de randen te volgen totdat hij in de buurt komt van het laadpunt. Daarna rijd hij daarheen en laad hij zichzelf op.

In de stofzuiger zit een valsensor zodat hij niet van een afgrond naar beneden valt. Ik vertrouw dit zelf niet en zie dat als een last resort. Ik blokeer daarom altijd de trap als ik hem boven neerzet.
Bij de stofzuiger komt een magneetstrip waarmee je een gebied kunt afbakenen. Dit detecteerd de stofzuiger ook erg goed.
Er zit ook een sensor in wat detecteerd of hij in de buurt van een object komt zodat hij niet met volle kracht daar tegenaan botst. Dit werkt erg goed bij witte objecten, minder bij zwarte (of er moet heel veel licht in de kamer zijn dan lukt het hem soms ook).

De stofzuiger kan tot bijna 3 uur op een accu wat meer dan voldoende is(onze woonkamer + keuken kost hem 30 tot 45 minuten). De tijd wordt aanzienelijk minder als je constant de robot volgt via de app.

Zoals elke robotstofzuiger houdt de robot ontzettend van kabels dus je MOET je kamer robotproof maken. Dit kan je doen door kabels iets hoger te leggen, of door kabels dicht tegen de muur aan te drukken.

De stofzuiger is relatief laag dus hij kan onder veel objecten komen. Dit was ook de voornaamste reden waarom ik deze heb gekozen over anderen.
Enige nadeel van deze stofzuiger is dat hij heel snel leegloopt als hij niet aan het laden is. In een avond verliest hij tot 30%.

Ik raad het product echt aan. Is een superkoop geweest! Als mensen vragen hebben kan je gerust een berichtje sturen. Ik zit dagelijks op tweakers.

Edit 21-05-2020:
Ben er achtergekomen dat de stofzuiger het minder goed doet op matten/tapijten. Mijn vriendin heeft een langwerpige tapijt in haar gang. Wanneer de stofzuiger daar overheen gaat, raakt zijn map langzaam maar zeker uit sync. Hierdoor klopt de map die hij maakt na een tijdje niet meer, waardoor hij denkt dat hij in een bepaalde stuk kamer nog niet is gekomen terwijl hij daar wel is geweest. Hierdoor blijft hij (hoogstwaarschijnlijk ik heb dit nog niet getest) constant door stofzuigen totdat zijn batterij leeg is.

Desondanks raad ik de stofzuiger alsnog aan.

Edit 26-05-2020:
foto toegevoegd hoe de dweilprestaties zijn als reactie op een comment

Edit 28-11-2020:
Foto toegevoegd waar planning staat als reactie op een comment

Edit 17-3-2021:
Ik heb Miep internet ontzegt en ik kan alsnog via de app Miep besturen. Gaat allemaal iets trager (en in eerste instantie staat er dat de device offline is) maar het werkt wel. Hierdoor kan je alleen niet de map functie niet meer gebruiken en je kan hem niet aanzetten vanaf je werk (tenzij je thuis werkt ;) )

Heb jij ook een Blaupunkt Bluebot XBOOST?

Hoe zijn de dweilprestaties? Is het alleen natmaken of kan hij ook (lichte) vlekken schoonmaken?
Hey Sam. Ik heb een foto toegevoegd hoe de onderkant van de dweil eruit ziet na een rondje van 30 minuten. De dweilprestaties komt niet in de buurt van hoe je het zelf zou doen. De robot is niet zwaar genoeg om veel druk uit te kunnen oefenen op de vloer. Je kunt het beste het vergelijken met een nat doekje die je heel licht over de vloer laat gaan. Uiteindelijk ben je bijna evenveel tijd kwijt met het vervangen van de stofzuig unit naar de dweil unit(met het vullen, natmaken en klaarzetten van de robot erbij geteld) dan wanneer je zelf even snel zou gaan dweilen.
ik heb 2 weken geleden deze stofzuiger gekocht. op zich wel tevreden over de zuig prestaties, maar ik kan helemaal nergens een uitgebreide handleiding vinden, niets over hoe de verschillende modis werken, hoe de afstandsbediening te gebruiken, hoe je het zuigen kunt hervatten na een pauze of als hij zich klem loopt....

Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Recentelijk ook deze robot aangeschaft en mis ook uitgebreidere handleiding. Kreeg jij ooit een reactie op je vraag?
Deze heb ik gehad omdat die werd aangeraden voor huisdieren. Ik heb deze helaas retour moeten sturen.
Voor de geinteresseerden:
* Mijn drempels zijn net geen 2cm hoog (volgens specs kan die drempel tot 2cm handlen), soms komt de stofzuiger er wel overheen, maar meestal niet.
* Hij raakt vaak de weg kwijt, dit is ook zichtbaar in het diagram in de app, wat nog geen enkele keer een weergave van mijn ruimtes is geweest. Hierdoor worden sommige delen vaker gedaan (maakt mij niet uit), maar andere delen niet en ook weet hij als hij klaar is soms het basisstation niet te vinden.
* De cocosmat bij de voordeur is teveel gevraagd, iets wat toch wel prettig is als die wordt meegenomen.
* De dweilfunctie vond ik een extra, gezien de recensies verwachtte ik er weinig van, maar hij blijft zo droog dat er na het dweilen nog net zoveel water inzit als ervoor.
* Het neuswiel krijg ik niet schoongemaakt, daar lopen haren in.
* Op de borstel zit aan een zijde een rubbere afdekking met daaronder een lagertje, daar lopen haren in vast, die krijg ik met heel veel moeite, een pincet en precisie verwijderd.
* Na 10 dagen dagelijks gebruik functioneert hij niet meer, ik vermoed dat er ook haren in het binnenwerk terecht zijn gekomen. Ondanks dat de borstel helemaal schoon is draait die slecht en krijg ik meteen de melding dat de borstel is vastgelopen.
Heb nu de Roomba i7, pakt al mijn drempels en de cocosmat, raakt de weg niet kwijt en is in de helft van de tijd klaar. De software biedt ook meer mogelijkheden. Nu zien of die mijn huishouden ook op termijn slikt.
Hallo Bennie. Ik vind het heel bijzonder dat deze robot stofzuiger wordt aanbevolen wanneer je huisdieren hebt. Daar is hij inderdaad niet geschikt voor. Thuis bij mijn vader(een mannenhuis) ging altijd alles perfect zonder enige problemen. Nu ik bij mijn vriendin woon zitten er af en toe haren in de borstels die ik los moet knippen. Ik heb gelukkig nog niet het probleem gehad dat de borstels echt compleet vastlopen.
Bij mijn vader thuis waren er geen drempels en matten. Hier maakte de robot altijd ook een goede map van de huiskamer. Bij mijn vriendin waar wel matten en drempels zijn gaat het inderdaad mis met het maken van een map(in de woonkamer zit niets en gaat het wel goed. In de hal/keuken/slaapkamer wel en gaat het fout). Ik heb niet het probleem dat de robot zijn huisje niet kan vinden.
Ik heb de stofzuiger nu 2 maanden en ben steeds ontevredener aan het worden.
Zoals ik al eerder meldde is er geen complete handleiding te vinden, en is bijvoorbeeld niet duidelijk hoe je met de afstandsbediening bijv een andere cleaning mode moet selecteren.

Ik ben er ook nog niet achter hoe je de stofzuiger kunt laten doorgaan met het huidige programma nadat hij is vast gelopen. Blaupunkt hierover gemaild maar na ruim een week nog geen enkel antwoord.

Zoals anderen als hebben gemeld raakt ie makkelijk de weg kwijt bij obstakels. Drempels, of late schemerlamp voeten zorgen er altijd voor dat hij zijn richting gevoel en locatie verliest en er dan vervolgens een zooitje van maakt op de map.

De valsensor werkt overigens wel goed, ik durf hem gerust de bovenverdieping aan te zetten, zodra de rand van de stofzuiger over de rand van de trap komt draiit ie weer om.

Het dweilen is inderdaad een lachertje, te weinig druk, te weinig vocht.

Ik probeer iedere keer als ik hem aanzet om de logica te achterhalen van de route die hij kiest, maar het is me nog niet gelukt.

Kortom: GEEN AANRADER
Ik begin hem ook langzamerhand minder te waarderen. Zoals ik eerder heb geschreven deed hij het echt perfect bij mijn vader. Daarom had ik in het begin een review van 5 sterren gegeven. In de woonkamer van mijn vader was een plek waar hij moeite mee had. De barkrukken, waarvan de poot schuin omhoog lopen, heeft hij altijd moeite mee gehad. Hoe hoefde ik alleen af te bakenen om hem 100% goed te laten gaan.
Nu ik bij mijn vriendin woon en de robotstofzuiger mee heb genomen zie ik dat hij een aantal limitaties heeft.
Ik heb mijn review(en score) ook daardoor naar beneden bijgesteld.
De woonkamer van mijn vriendin pakt hij tevens nog wel goed ondanks dat het bomvol staat met obstakels. De gang/keuken/slaapkamer gaat echter helemaal fout doordat er overal mini drempels zijn.
He Mathijs, ben je nog altijd ontevreden van de koop?

Ik las dat de robot een ontwarringsfunctie heeft voor als die in kabels oid rijdt. Werkt dat een beetje goed?
Heey Lars, leuk dat je mijn review leest. Het is niet zo dat ik ontevreden ben met de robot stofzuiger. Ik geef hem alsnog 4 van de 5 sterren. Het is alleen zo dat ik hem niet aanraad in sommige situaties.

Als je een huisdier hebt met lange haren of tapijt in je woonkamer hebt dan raad ik hem niet aan. De haren zorgen ervoor dat je na bijna elke schoonmaak ronde de borstel onder de stofzuiger moet schoonmaken(haren losknippen en verwijderen). Een tapijt zorgt ervoor dat zijn map in de war raakt waardoor hij continu over dezelfde plekken heen gaat(omdat hij denkt dat hij daar nog niet is geweest). Als dit niet van toepassing is voor jou dan raad ik alsnog deze robotstofzuiger aan.

Het is mij niet opgevallen dat de robot een ontwarringsfunctie heeft. Als ik mijn schoen niet heb opgeruimd (schoenveter) of ergens ligt een kabeltje dat ik ben vergeten op te ruimen dan heb ik dat altijd uit de robot moeten halen.

Met dit gezegd te hebben moet ik wel zeggen dat ik echt nog tevreden ben met de robotstofzuiger. Mijn vriendin houd van schoonmaken en heeft Miep(mijn robotstofzuiger) uitgedaagd tot een schoonmaak wedstrijd. Eerst ging zij schoonmaken en daarna ging Miep direct nog een keer. Het bakje zat vol met stof en zand toen Miep eindelijk klaar was.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

[Reactie gewijzigd door Mathijs B op 19 november 2020 18:51]

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie, prettig om te lezen ook!
Ik ga er eens goed over nadenken.

In ieder geval nog veel plezier met Miep :P
hallo allen,
Ik heb deze robotstofzuiger gekocht, heb hem nu een dikke dag ;)
Mijn eerste indruk is erg goed, boven verwachting eigenlijk. Wij hebben een plavuizen vloer met 2 deur matten, dat zuigt zij (Truus) zeer secuur. Ze gaat gestructureerd te werk en netjes langs de kanten.
Persoonlijk vind ik de stem ( Go back to charge) wat te hard, misschien tape ik de microfoon nog af, de stem kan ook uit maar dat vind ik saai.

Ik heb eerst de zuigcassette gebruikt en daarna een rondje met de dweilfunctie gedaan, ook dan zuigt hij nog rommeltjes op maar op de mat frommelt het dweillapje eraf. Voor mij niet erg, even de matten omhoog en truus kan dweilen. Ze poetst de vloer niet maar het lapje was toch zwart ipv blauw :o
O, ja ik had wel het dweiltje zelf nat gemaakt en toe geplaatst.

Wel heb ik een vraag over de app, ik wil graag instellen dat ze automatisch een het werk gaat op door mij ingstelde tijden, dat kan ik niet voor elkaar krijgen. Ik heb de app op een Iphone geinstalleerd, heeft dat er mee te maken? Ik zie namelijk in het filmpje van de app, op internet, wel dat het kan. Iemand een tip?

Verder zit er een afstandsbediening bij maar die heb ik nog niet in gebruik.
Hallo Cinqie,
Leuk om te horen dat jij ook tevreden bent :) Slim ook wel dat je eerst de dweil zelf natmaakt. Miep (of Truus) zorgt er dan voor dat het ook wel nat blijft. Nog een tip voor het stofzuigen: Doe een stukje wc papier tussen de HEPA filter en dat stukje plastic waar het in zit. Hierdoor gaat de filter iets wat langer mee. Zuigkracht gaat natuurlijk wel iets achteruit maar goed ik vind dat het waard. Het stukje wc papier vervang ik dan om de 3~4 schoonmaak beurten.

Ik heb zelf een Android telefoon. Bij mij staat het (wanneer ik in de robotstofzuiger zelf zit (waar je de robot mee kan besturen)) op dezelfde rij als waar ik de kaart kan zien en de sterkte van de zuigmodus kan instellen. Helemaal onderaan heb je de verschillende functies waarmee je de robotstofzuiger aan kunt zetten (automatisch, opladen, kamer 1 schoon, randen schoon, etc.). Een rij daarboven heb je de kaart, zuigsterkte en planning.

Mijn vriendin heeft een iphone. Als ze terugkomt van werk (en ik heb het onthouden) zal ik nog een update hier schrijven.

Edit:
Heb een foto toegevoegd waar het bij mij staat.

[Reactie gewijzigd door Mathijs B op 28 november 2020 13:43]

Dank voor je reactie! Ik zie je foto, bij mij ziet dat er ook zo uit. Maar als ik er op klik staat er niets in en kan ook ook niets toevoegen. Ik verwachte in die planning een plusje oid om een tijd in te kunnen voeren.
Of moet dit persé met de afstandbediening?
Ik heb een foto gemaakt hoe het op mijn telefoon eruit ziet. Die heb ik toegevoegd in deze review. Ook heb ik nu net gekeken op mijn vriendin haar mobiel. Schijnbaar zit daar een hele brakke app op. Onderaan bij jou op de app staat een knop feedback. Wanneer je daarop drukt kan je een planning aanmaken. Waarschijnlijk een foutje in de app. Als je op de feedback knop drukt kan je een planning aanmaken (ook die planning ziet er slechter uit dan op mijn telefoon maar ik neem aan dat het wel gewoon werkt).
Bij mij is dat wel gelukt, alleen nu doet ie het dagelijks...tweijk ik dat het wil. Iemand idee hoe ik dat kan uitschakelen?
Het is gelukt met programeren ondanks de brakke app 😀. Inmiddels is Truus druk aan het werk as we speek. Ze is al dik 90 minuten aan de slag maar lijkt nog geen aanstalten te maken weer terug gaan naar het laadstation. Dat hoort wel zo toch?
Of je moet in een gigantisch huis wonen, of er gaat inderdaad iets net niet helemaal goed ;) Zijn er richels/drempels waar Truus net wel of net niet overheen gaat? Of anders een mat/tapijt waar Truus overheen gaat? Als dat zo is dan is er een grote kans dat de map van Truus in de war raakt en komt ze op plekken waar ze al wel is geweest maar omdat de map niet meer klopt denkt ze dat het een nieuw gedeelte is. Ook met barkrukken die schuin oplopen gaat het bij mij soms fout.
Is dit van toepassing bij jou?

Uiteindelijk zal Truus wel weer teruggaan naar haar laadpunt maar pas wanneer de batterij onder de 20% terecht komt.
Beste Mathijs,
Leuke en goede review die je hebt geschreven. Ik heb de robot nu een maand in bezit en ben er tevreden over. Maar ivm lange haren die vast komen te zitten: hoe verwijder je de haren uit het neuswiel? Volgens mij kun je het neuswiel niet losmaken, of wel?
Bedankt vast voor je reactie!
Hey Petra,
Bedankt voor je positieve reactie :) Ik maak het neuswiel schoon door in eerste instantie met de stofzuiger erin te zuigen (je verzint het niet... Met een stofzuiger een stofzuiger schoonmaken). Er zit namelijk soms ook wel wat stof achter het wieltje verstopt. De lange haren probeer ik met een pincet eruit te halen als het te erg wordt.
Ik heb nog niet geprobeerd om het neuswiel eruit te halen maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is. Ik maak het ook niet heel vaak schoon. Zolang hij rolt vind ik het prima (zelfs als het stroef gaat). Met de stofzuiger het beetje stof achter het neuswiel halen doet ook veel wonderen qua soepel draaien.
hoi Mathijs,

Ik heb voor mijn zus de Xboost gekoppeld aan Google Home, waardoor ze met de opdracht 'ga stofzuigen' het ding aan de praat krijgt. Superhandig!
Nu heeft ze nogal een groot huis. Het zou handig zijn als je kan programmeren dat de Xboost alleen de slaapkamer, voorkamer of wat dan ook doet. Ik kan die mogelijkheid niet vinden in de app. Bestaat die wel?
Hey Mark,

Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Ik heb hem zelf ook niet gekoppeld aan Google Home. Mijn broer heeft Xiaomi robotstofzuiger die dat sowieso wel kan. Van de XBoost ben ik het nog niet tegen gekomen.
Hee mark,

Ik heb de xboost nu een paar dagen in bezit, maar ik krijg het niet voor elkaar om hem met mijn google systeem te koppelen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ?

Groeten,

Myron
Inmiddels geeft Truus ons een foutmelding. Ze ziet de stofcontainer niet, “dust container niet geiinstelleerd”. Contactpuntjes heb ik ontvet, is niet de oplossing.
De watercontainer ziet ze wel.
Ik heb de Bluepunkt service afdeling gebeld en geappt, nog geen reactie.

Heeft iemand anders deze foutmelding ook gehad en wat is de oplossing?
Sorry daar kan ik je helaas niet bij helpen. Ik weet wel dat het mogelijk is om de dust container los te kopen. Het is mijn vriendin gelukt om de dust container verkeerd om open te maken waardoor het nu is afgebroken. Heb het gerepareerd met ducktape maar dat is ook niet oneindig houdbaar.
Zo'n dust container heb ik bij bol gezien voor 50 euro. Best prijzig maar goed...

Als je er niet uitkomt met de blaupunkt service en je overweegt om een dust container los te kopen dan zouden we (mits je in de buurt van Zwolle woont) kunnen kijken of het aan de container ligt of aan Truus door even van container te wisselen.