Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

sh1nigami 4 september 2011, laatste update op 19 januari 2014, 1.199 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Speaker vergeleken de SEw302/ SGH-p520
  • resistief scherm ( ik gebruik nagels )
  • multi tasking
  • Camera knop

Minpunten

• Stabiliteit/betrouwbaarheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Lichtsensor doet niet veel (alleen tijdens gesprekken beeld aan/uit)
  • Scherm krast snel
  • Langzaam.
  • Micro usb connector zonder charge functie
  • korte usb kabel meegeleverd
  • Geen echte dedicated music knop
  • ovi suite is niet bepaald snel en handig.
  • sinds update is er geen mogelijkheid meer om het geluid bij foto's uit te zetten
  • firmware update gaat lastig..
  • in hold modus kan je muziek niet skippen, wel met de adapter die de lock uit heeft staan
  • alles wat je via pc moet doen gaat dermate omslachtig em sloom dat het irriterend is.
  • beperkt aantal videoformaten die werken
  • Geen video converter ofzo bij geleverd, geen eens instructies welke container, bitrate enzo je moet gebruiken,
  • Lastig met 1 hand te gebruiken
  • Blind werken is onmogelijk
  • camera is niet geweldig ondanks de carl zeiss lens

Aangezien er op heden meer dan zat reviews zijn hier op T.net zal ik het bij deze kort houden.
De telefoon is anno 2010 weer veroudert, dus maar weinig mensen zullen deze kopen wanneer ze de n8 in de winkel zien.

Mijn eerste ervaring met symbian is begonnen met de nokia ngage, algemeen positief, maar ik had toch me vraagtekens.

Direct linksboven in het menu is de navigatie software ovi maps.
Deze kun je krijgen door bij de updates er voor te kiezen.
Dit programma is alles behalve gratis voor de prepaid gebruikers.
Het vereiste toch elke keer weer internet verbinding want in de offline modus vind hij niet bepaald veel.
Het GPS signaal van de telefoon is dermate sterk dat men binnenshuis vrijwel geen ontvangst kunt krijgen, en alleen met geluk en de goede wil van god je verbinding kunt krijgen in de auto.
Echter wanneer wij met gods gratie verbinding hebben gekregen na het hard-op lezen van psalm 23 worden we alsnog om de tuin geleid.
Het apparaat raakt de kluts kwijt en geeft draaiend beeld alswillend ons te vertellen dat wij of eigenlijk hijzelf stront-lazarus is.
In de tests blijkt de navigatie toch te werken, maar wanneer je met gespannen bilspieren naar huis wilt na een groot festijn, dan is god niet bereid om ons verbinding te gunnen.

Conclusie: koop een dedicated navigatie systeem zoals Tom tom garmin.

Musicplayer:

Wij krijgen hierbij toegang tot: Artiesten, Albums, Afspeellijsten, Alle tracks, Podcasts, Genres en Componisten.

Wie zijn tags goed op orde heeft zal in zijn handen klappen, wie dat niet heeft zal toch eventjes afspeellijsten moeten maken, of Alle tracks moeten gebruiken.
Het jammere van alle tracks, is dat door sygic mobile maps er geluidjes ergens op de geheugenkaart zijn geplaatst, en deze niet werken in de music player,alsnog staan ze er tussen.

De geluidskwaliteit van de muziek is voor een telefoon geweldig, veel beter dan de walkman phone die ook in mijn bezit is.
Het rivaalt ongeveer mijn creative zen vision M, dit heb ik echter niet uitgebreid getest.
De 3.5mm headphone jack is absoluut een ware must voor telefoons tegenwoordig.
Lekker compatible, en geen gekloot met adapters.
De bijgeleverde oordopjes klinken aardig goed, maar na een rondrit op de scooter heb ik andere gepakt.
Ze vallen namelijk uit mijn oren.
De headset adapter die bij de oordopjes hoort is niet echt handig.
De kabel is te kort, de knoppen hebben te weinig gevoel, en de hold knop is iets die je gewoon niet kan gebruiken tenzij je een avondje spendeert hoe je zonder te kijken vanaf het randje van je shirt deze kan gebruiken incl de knopjes.
Bovendien zit het draadje aan de verkeerde kant als men de knoppen dezelfde kant op willen hebben als hun neus en het draadje in hun shirt willen steken.

De interface van de music player is in horizontale modus goed,maar in verticale modus kan je bv de tijd niet meer zien..jammer
Bovendien gaat het switchen van verticaal/horizontaal niet bepaald snel, en is het erg irritant aangezien het inschakeld wanneer je dat net niet wilt,en andersom. (niet alleen in de music player)

Guitar hero (meegeleverd bij de guitar hero versie)

Serieus, welke idioot doet dit nou?
Dikke latency van het scherm, haperingen.
En het spel zelf is gewoon bagger, zijn gewoon random notes, bijna totaal niet op de beat van de muziek.
Concept vind ik leuk,maar dan moet het wel speelbaar zijn.
Tis net alsof je met remote desktop o.i.d. zit te gamen vanaf een andere locatie,mocht dat überhaupt werken.

Bluetooth filetransfers:

Deze komen als bericht aan in je inbox, en komen dus gelijk op het kleine geheugen van het toestel, dus niet op de 8GB microSD card.
Lekker handig als het geheugen meteen vol zit, en je alles 1 voor 1 moet opslaan.

Selecteren van bestanden gaat erg onhandig.

Micro usb connector zonder charge functie
WTF? dit is toch een smartphone?? dit vind ik niet smart van nokia..

Misschien dat ik het nog een beetje uitbreid in de toekomst wanneer ik het toestel echt ga gebruiken.
De vastlopers, ineens uitvallen en dat soort dingen irriteren me mateloos.

Edit 20110510
Telefoon is nu 2 jaar oud en heeft onderhand nieuwe firmware versie's gekregen.
Jammer genoeg nog steeds niet 100% betrouwbaar maar een heel stuk beter vergeleken met het verleden. De telefoon heeft af en toe echter gewoon een hard reset nodig..

Batterijtest

132 min internetradio over wifi (130MB)/browser 30 min lang geminimaliseerd
2x inkomende sms
25 min muziek
14:31 battery status 21%
23 min video, met af en toe pauzeren en minimalisatie.
Battery status: Leeg (ongeveer 5-10% over)

Opmerkingen: percentages zijn verkregen met de nokia battery monitor (die ook niet altijd klopt)
Waarom deze app? omdat de normale Nokia meter pas veranderd bij 40-50%

Update 20110904
Telefoon werkt het beste met de softwareversie v 52.0.007 na een reset en een cpu mod waardoor hij altijd op volle snelheid blijft werken.
Verschil is goed merkbaar en ik kan eindelijk lekker doortypen, snel de videoplayer etc openen.
Nog steeds gaat af en toe het menu niet heel snel open en nog steeds valt hij af en toe uit tijdens het kijken van een video.

Ik had de hoop bijna opgegeven voor nokia, ik zit nu met smart te wachten tot voor mij de N9 betaalbaar is geworden. (op heden op ebay te vinden voor 590 euro)

Update 20140118
De afgelopen 2 jaar is de telefoon meer gebruikt als telefoon, en whatsapp client. Voor het speelwerk heb ik de Nokia N9 gebruikt. Het was de bedoeling dat de N9 de 5800xm zou vervangen, maar dat kon hij gewoon niet.

Het bellen met de 5800xm gaat gewoon een stuk lekkerder dan met de N9.
Bij de N9 ben je bijna verplicht om een headset te gebruiken omdat de speaker niet best is.

Dus bij deze respect aan de oude Nokia, die ondanks de smartphone functionaliteiten toch lekker kan bellen. En na een jaar of 4 nog steeds werkt.

Sterke punten anno 2014:
Stabiliteit (mits je alleen basis functies gebruik zoals bellen en sms, whatsapp, camera en muziek)
Belkwaliteit + Bereik
Geluidskwaliteit muziekplayer op speaker en oordoppen.
Ergonomie (vooral het gebruik in 1 hand is veel makkelijker dan bij de nieuwe grote toestellen met multitouch ondersteuning op de bekende capacitieve schermen)
Betrouwbaarheid
Batterijduur (mits je niet veel speel is een dag gewoon te halen met de oorspronkelijke toch wel versleten accu)

#opmerking: Ik krijg nu wel steeds vaker het bekende streepjesscherm na het unlocken. Beetje jammer.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Ik heb deze mobiel ook gehad, maar ik vondt hem opzich niet erg slecht.

Ik had voor de nokia een Samsung TouchWiz, dat is pas een kak mobiel :P

Stabiliteit/betrouwbaarheid = was bij mij erg goed. Eerst had ik het probleem dat hij uitviel, maar toen ben ik naar een nokia dealer gegaan en die hebben het voor mij gefixed. Verder helemaal top

Gebruiksvriendelijkheid = Ik moet zeggen soms zat ik ook wel te zoeken naar dingen en dan dacht ik: Waar zit dat ook al weer

Lichtsensor doet niet veel (alleen tijdens gesprekken beeld aan/uit) = klopt

Scherm krast snel = Ik had vanaf het begin al een screenprotector

Langzaam. = Bij mij was het redelijk te doen, totdat ik er redelijk wat apps
had opgezet en het menu erg traag werd.

Micro usb connector zonder charge functie = Klopt ook :(

korte usb kabel meegeleverd = Ja die was niet erg lang, maar ik had er geen last van.

Geen echte dedicated music knop = klopt

ovi suite is niet bepaald snel en handig = Ik kon er wel wat apps vanaf halen, maar of er veel apps waren moet ik liegen, ook werd het niet erg vaak geupdate zoals bij de android market

firmware update gaat lastig.. = nog nooit gedaan ;)

in hold modus kan je muziek niet skippen, wel met de adapter die de lock uit heeft staan = klopt maar ik vondt het wel handig dat het via de adapter kan

beperkt aantal videoformaten die werken = niet veel gebruikt, alleen om muziek en af en toe een filmpje te kopieren. Kopieren ging automatisch en omzetten van bestand ook

Geen video converter ofzo bij geleverd, geen eens instructies welke container, bitrate enzo je moet gebruiken, = bij mij werd videoconverter automatisch gedaan? Ik hoefde alleen maar te kopieren en toen zette hij het automatisch om

Lastig met 1 hand te gebruiken = klopt niet erg handig, vaak deed ik typen ook met 2 handen ipv 1

camera is niet geweldig ondanks de carl zeiss lens = klopt, maar kan slechter ;)

Mvg,
Diigii :)
Leuk dat je mijn gezeik serieus neemt.
Bij mij ook, alleen naar slechte kwaliteit .wmv, voor mij niet acceptabel.

Ik heb de telefoon 1x teruggestuurd naar vodafone waardoor ik em 3 maanden kwijt was (moest eerst naar een medetweaker waar ik em van gekocht had) maar ze hebben geen reet gedaan, alleen een reset ofzo..resultaat: nog steeds een lijst vol problemen.

Zelf heb ik ook na aanschaf gelijk een screenprotector besteld, na een jaartje begin ik daar nu ook krassen op te zien. Gelukkig is het scherm nog 99.9% gaaf =3

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 10 mei 2011 17:57]

Dat hij sloom is, is opgelost in de laatste firmware updates.
Of je hebt muziek speler nog aan staan wat hem helaas wel langzaam maakt.
nou, vertel mij eens hoe ik als vodafone gebruiker hem kan updaten zonder fratsen uit te halen. Er is een heel topic over met die firmware updates maar VF gebruikers kunnen deze niet krijgen en blijven bij een fossiele versie
''Leer'' hier dan van en koop de volgende keer niet van die gesimlockte rommel maar simlockvrije toestellen. Buiten dat vind ik enkele punten van commentaar niet erg sterk/logisch, aangezien dit vooraf bekende feiten waren, toch?
''Lastig met 1 hand te gebruiken ''.
Je spreekt in je review over een ''mini-sd'' maar de 5800 heeft echt micro ;).
*aangepast* op een of andere manier mini ipv micro getypt.
Maar goed, welke punten van commentaar waren bekend?
Hah heerlijk zo'n Nokia troll :).
Mijn zusje gebruikt hem incl. een abonnement (sim only) en ze is er helemaal weg van.
Nergens last of wat dan ook.

Oja, navigatie heeft ze practisch direct een fix (het is toch a-gps!?

Sorry, maar dit is niet een review te noemen, maar meer een klachtenlijstje! (gezien de nadelen :) )
Ik zei al in het begin van deze "review" dat er al genoeg reviews zijn te vinden.
Nergens last van hebben ligt heel sterk aan de gebruiker, ik ben vrij kritisch en niet snel tevreden. Dus in deze tekst leg ik simpelweg mijn eigen bevindingen tentoonstelling, maar inderdaad, echt een review is het niet.
En belt ie ook nog ?
Je koopt toch geen telefoon op zo'n weinig gebruikte feature. :+
ja, alleen moet je de speaker aanzetten wil je iemand buiten kunnen verstaan