Skikk 15CU51 Review

nonnominandus 7 april 2020, laatste update op 13 mei 2020, 392 views Product gekocht

Skikk 15CU51

Ik ben veel bezig ben met software schrijven en data analyse en daarvoor wilde ik een apparaat dat fijn werkt en snel is. Deze laptop voldoet daaraan. Al is het nadeel dat de laptop niet overal perfect afgemaakt is (vooral software), wat te verwachten is voor een klein merk (clevo).

Pluspunten

• Nieuwste generatie onderdelen
  • Thunderbolt poort

Minpunten

• Prutserige software meegeleverd

Snelheid

Door de keuze van Skikk om voor alle componenten de nieuwste generatie te kiezen is alles aan deze laptop snel, de cpu, de wifi en de opslag. Dit is zeker te merken in de snelheid van opstarten (<10 sec) en de algemene reactiesnelheid. Deze laptop heeft met een i5 10th gen (mijn samenstelling) een zeer capabele CPU die vergelijkbare snelheden behaalt als mijn i5-6400 in mijn desktop (maar dan met veel meer geluidsproductie). De wifikaart met wifi 6 (ax) betekent dat de laptop in de komende jaren wanneer wifi 6 op meer plaatsen gebruikt gaat worden altijd de maximale wifi snelheid heeft, en dus langer meekan.
Zie onder voor wat veelgebruikte benchmarks

Software

Dit is het grootste nadeel van deze laptop, de meegeleverde software ('Control center 3.0') is ERG prutserig. Ik werk in een onderzoeksgroep op kantoor dus de meegeleverde RGB verlichting van het toetsenbord hoeft niet heel erg zichtbaar te zijn, maar de software stond niet toe dat de LED gewoon oop wit werden gezet. Ook voor de ventilator en de performance modi geldt dit, er zijn wat opties, die werken wel, maar het voelt echt onaf. Maar ik had er alleen echt 'last' van bij de toetsenbord verlichting.

Mijn oplossing was het zelf ontwikkelen van een stukje software die het toch mogelijk maakt om de kleur zelf in te stellen. Het is een zeer rudimentair stukje software maar het is hier te vinden: https://github.com/nonnominandus/opencontrol.

Bouwkaliteit

De bouw van de laptop is prima. Het scherm beweegt niet teveel bij normaal gebruik. Het toetsenbord is stevig genoeg om gewoon op te typen al is het wel wat flexibel. Verder ben ik heel erg blij met het IPS beeldscherm en de vingerafdrukscanner.

Uitbreidbaarheid

Ik positief verast over de mogelijkheden om zelf het een en ander te vervangen in de laptop. De ram is toegankelijk (ik heb zelf er 8 Gb bijgedaan), de wifikaart is toegankelijk (al zal het de aankomende jaren niet nodig zijn die te vervangen), de opslag is ook makkelijk uitbreidbaar (alleen M2). De CPU is wel vastgesoldeerd, maar dat is bij de meeste laptops. Het enige nadeel is dat het openmaken vereist dat je het toetsenbord ook loshaalt, wat altijd een beetje gedoe is. Maar uiteindelijk is het vrij gemakkelijk deze laptop open te maken.
Samenstelling
CPU 963
RAM 253
GPU 203
Disk 213

Heb jij ook een Skikk 15CU51?

Ja! We zijn geinteresseerd in dat stukje software! :)
Ik ook graag, dit is waarschijnlijk dezelfde software als op BTO notebooks, werkt 'een klein beetje'. Heb de verlichting nu op grijs gezet, komt het meest in de buurt van wit alleen is het niet zo helder.
Ik heb de link naar de github repository in mijn review gezet. Als er problemen met de software zijn voel je vrij om issues etc aan te maken in github!