1 review

OPPO Find X2 Pro Oranje

Specificaties 6,7" • 3168x1440 • 512GB - Bekijk alle specificaties

OPPO Find X2 Pro Oranje Review

magnat505 8 april 2020, laatste update op 15 augustus 2020, 3.899 views Product gekocht

OPPO Find X2 Pro Oranje

In een wereld van high-end flagship smartphones, hoe kan je je nog onderscheiden van de concurrentie? Deze telefoon valt in de prijs range van de galaxy s20 ultra en de iphone 11 pro max. Op papier zijn alle features in elk geval aanwezig, maar hoe zit dat in de praktijk?

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • 120hz EN QHD+ kuch samsung
  • Super snel opladen
  • Button placements
  • Super snel 4G
  • Leren achterkant breekt niet zoals glas en voelt veel fijner aan, ook geen vingerafdrukken
  • Camera is na een aantal updates erg goed

Minpunten

• Batterij mag nog iets langer meegaan
  • Hybrid zoom minder goed dan concurrentie

Behuizing
In een wereld waarin alle smartphones er min of meer hetzelfde uitzien en van dezelfde materialen gemaakt zijn, is het fijn een telefoon te krijgen die toch net weer even iets anders doet. Deze oppo find x2 pro heeft een leren achterkant. De pluspunten hiervan zijn:
- Geen vingerafdrukken
- Geen krassen
- Glijdt minder snel je handen uit.
Het enige nadeel is, is dat draadloos opladen niet meer mogelijk is.

De knoppen aan de zijkant van de telefoon zitten net iets boven het midden van de telefoon. Voor iemand met iets kleiner dan gemiddelde handen is de plaatsing erg fijn.

Op de achterkant zit een metalen plaatje met het oppo logo, de eerste paar dagen was het erg verwarrend omdat ik dacht dat ik steeds de camera vastpakte.

De telefoon komt met een screenprotector voorgeinstalleerd en je krijgt er een doorzichtig hoesje bij. De achterkant kan dan misschien niet meer breken, maar de voorkant kan dat nog steeds.
Stereo speaker
De stereo speakers op de oppo telefoon zijn erg fijn. Voor een telefoon klinken ze erg goed. Alsnog is het jammer dat de bezel aan de bovenkant van de telefoon, dunner is dan aan de onderkant, terwijl aan de bovenkant een speaker zit, en op de bezel aan de onderkant niet. De speaker is gericht naar de zijkant van het scherm, dus je kan de speaker nog steeds blokkeren aan 1 kant.

Zie de eerste foto van de review.
Waterproof
De telefoon is waterproof tot 1.5 meter en heeft een IP68 rating. Hem in de regen gebruiken is dan ook geen probleem, maar bij dieper water zoals een zwembad zou ik persoonlijk oppassen. Ik heb de iphone X 1x in het water laten vallen bij het zwembad waar het water 1 meter diep was, meteen erachteraan gedoken en de telefoon was meteen kapot met zichtbaar water achter het scherm.

Enige voorzichtigheid is dan ook niet geheel onverstandig als het om water gaat.
De trilmotor
Normaal gezien besteed ik hier geen aandacht aan, omdat het vaak goed genoeg werkt, of je went eraan. Echter sommige telefoons hebben een dusdanig goede trilmotor dat het toch de ervaring behoorlijk kan beinvloeden. Normaal gezien vind ik eigenlijk dat alleen iphones goede trilmotoren hebben en wat ik van galaxy heb gevoeld en de huawei p30 viel dit tot dusver altijd tegen op android. De oppo find x2 pro heeft echter zo'n goede trilmotor dat ik dit toch even wilde melden. Je merkt het aan kleine dingetjes zoals de feedback bij typen, of het ontvangen van berichten. Hij trilt niet alleen harder, maar ook anders. De verschillen in trillen zijn zo groot dat het erg duidelijk is waarom hij trilt. Persoonlijk vind ik dit een waardevolle toevoeging die het het waard maakte om te vermelden.
Beeldscherm
Het beeldscherm van deze telefoon heeft een QHD+ resolutie, met een refresh rate van 120hz. Met nog tal van andere mooie getallen wat dit scherm mooi maakt.
helderheid
Een paar van de indrukwekkender specificaties van het scherm:
- 800 nits schermhelderheid tot 1200 nits met hdr beelden
- Een contrast ratio van 5.000.000 : 1
- 100% van de P3 colour gamut

Waar vertaald dat zich naar in de praktijk? Nou het scherm is echt heel mooi, HDR beelden zien er prachtig uit, foto's die je zelf gemaakt hebt idem. Het scherm van deze telefoon is 1 van de best afleesbare schermen in direct zonlicht die ik ooit gezien heb, erg indrukwekkend.
Speciale features (120hz)
De 120hz refresh rate maakt het scherm extreem vloeiend om naar te kijken, wat ook fijn is, is dat dit toestel wel een QHD+ resolutie op 120hz ondersteunt. Het maakt tekst op een groot scherm toch net iets scherper.

Een van de extra features is Natural Tone Display. Dit is een beetje de concurrent van true tone display op de iphones en ipads. Persoonlijk vind ik dit nog iets extra's toevoegen. Het maakt wit iets minder hard om naar te kijken, bij de iphone valt dit zeker savonds in bed minder op dan bij de oppo.
Accu
De accu heeft een formaat van 4260mAh, wat voor een telefoon van dit formaat redelijk aan de kleine kant is. Het rijtje van telefoons wat met mijn gebruik de dag doorkomt zijn er ook niet zoveel, deze telefoon valt in het rijtje veel te snel leeg. Voor mijn gevoel is wat ik met mij telefoon doe ook niet heel speciaal verder. Mijn gebruik qua apps is in de afgelopen 3 jaar niet veranderd. De meeste accu lijkt naar de camera, navigatie, chrome, tidal en telegram te gaan. Ik kan het lijstje met mijn vorige telefoon ervaringen hier prima onder plaatsen.
Iphone X: 0% rond 20:00
P30 pro: 33% rond 20:00
S10+ : 3% rond 20:00
Iphone 11 pro: 55% rond 20:00
S20+ ultra 5g: 0% rond 18:00

Oppo find x2 pro: 0% rond 16:00 (120hz/QHD+)
Oppo find x2 pro: 0% rond 20:00 (60hz/FHD+)

EDIT: na een aantal updates en langer gebruik:
Oppo find x2 pro: 0% rond 22:00 (120hz/QHD+) (4,5 tot 6,5 uur screen on time)
Oppo find x2 pro: 35% rond 22:00 (60hz/FHD+) (4,5 tot 6,5 uur screen on time)

Het is al langer geleden dat ik een telefoon had die 17:00 niet haalde, op 60hz en FHD resolutie haalde hij in principe de dag prima echter koop je geen telefoon van 1200 euro om geen gebruik te maken van deze features.

Met de QHD+ resolutie aan en 120hz op altijd aan is de telefoon erg snel leeg. Als je hier veel waarde aan hecht kan dit een nadeel voor je zijn. Persoonlijk denk ik dat we een beetje op een overgang zitten naar een hogere refreshrate en de eerste telefoons met deze techniek zullen dan wellicht ook geen denderende accuduur hebben.
Super snelladen
Hij is dan misschien wel snel leeg, maar hij is nog veel sneller vol. In maarliefst 38 minuten is de telefoon van 0% tot 100% opgeladen en in 10 minuten maarliefst tot 40%. Ik heb nog nooit een telefoon gehad die snelladen had, waarvan ik gevoelsmatig ook vond dat hij echt snel vol was. Bij deze telefoon is dat een heel ander verhaal. Bij 20% de lader in tijdens het eten koken en hoppa helemaal vol. Hoe snel dit echt is, kan je alleen zelf uitvinden.
Performance
Fingerprint
De fingerprint scanner is een optische scanner ipv een ultrasonic sensor zoals in de s20. Persoonlijk vind ik dit type scanner veel beter werken en ook veel sneller. Misschien ligt het vooral aan het animatie en feedback gedeelte wat bij optische scanners vaak anders lijkt te zijn dan bij ultrasonic sensoren. De scanner op de oppo find x2 pro is in elk geval super snel en werkt tot nu toe altijd.
Geekbench
De Oppo find x2 pro heeft een snapdragon 865 chip. Deze is veel sneller dan de exynos van de s20 ultra en ietsje langzamer dan de A13 van de iphone 11 pro. In praktijk is er echter nog niets van te merken. De telefoon voelt wel een stuk sneller aan dan de iphone 11 pro, dit heeft denk ik vooral te maken met de snelheid van de animaties en het 120hz display. Echter voelt dit toestel ook sneller dan de s20 ultra die ook een 120hz scherm heeft.

4g snelheden/wifi
Holy smokes wat is dit een snelle 4G telefoon. Wij hebben hier in de polder erg consistent bereik, met een zeer consistente snelheid. Deze telefoon verbreekt echter alle records ruimschoots die hier ooit gehaald zijn. Waar de Galaxy s20 ultra nog 65mbps haalde en de iphone 11 pro 102mbps haalt de oppo find x2 pro maarliefst 226mbps. Ik heb geen idee wat voor modem ze hierin gestopt hebben, maar hij is echt heel snel.

Bij de wifi haalt hij precies dezelfde score als elk ander toestel hier, gewoon 8ms ping en 400mbps op 5 meter afstand van de router.

Bloatware
Het lijkt een beetje een trend tegenwoordig, die terug lijkt te komen van vroeger. Ik kan me nog een tijd herinneren waarin bloatware tijdelijk afnam na de galaxy s4 bv, waarna het bij de s10 en s20 weer lijkt toe te nemen. Bij de oppo find x2 pro is het niet anders. Er staan ontzettend veel apps op van oppo zelf, waar ik zelf weinig waarde aan hecht. Je kan de meeste apps wel "verwijderen" echter sommige apps ook niet. Bijvoorbeeld de netflix app valt niet te verwijderen, wat ik vreemd vindt, netflix lijkt mij niet een system app waar delen van de telefoon afhankelijk van zijn
ColorOS
Elke android fabrikant gooit zijn eigen skin over android heen, bij oppo is dat colorOS. Ik vond bepaalde instellingen moeilijk te vinden, of ik was het niet gewend na 10 jaar galaxys, maar het zoekmenu in de instellingen werkt perfect. Elke setting die ik niet kon vinden door zelf door het menu heen te scrollen kon ik vinden via de zoekfunctie. Het duurt in elk geval niet lang om eraan gewend te geraken en na een paar dagen is colorOS net zo prima voor mij als oneUI van samsung. Beiden bieden features aan op een andere manier, maar komt wel op hetzelfde neer.
Camera foto
Soorten lenzen
De oppo find x2 pro heeft 3 lenzen:
- 48mp wide-angle lens met OIS
- 48mp ultra-wide-angle die ook als macro lens gebruikt kan worden
- 13mp periscope telephoto lens met OIS
Goede lichtomstandigheden
Wat meteen opviel na het schieten van een paar plaatjes is de saturatie van de lenzen niet heel goed over elkaar loopt. Het ligt aan de omstandheden waar je een foto maakt en bij welke belichting welke lens afwijkt. Ik heb hier 2 voorbeelden van gemaakt.

1. is een foto van het plafond bij ons thuis, ik was toevallig een beetje met de camera en de zoom aan het spelen toen het ineens opviel dat de kleuren bij de primaire lens helemaal flets uitweken. De echte kleur van het dak komt het meest overeen met de x5 en x10 zoom en de ultra wide angle lens.

2. In deze situatie was ik aan het genieten van het zonnige weer op de akkers om ons heen. Wat opviel was zodra je iets verder inzoomde veranderde de kleur van de lucht van donker blauw, lichtblauw naar grijs.

Behalve deze afwijkingen heb ik alsnog mooie plaatjes kunnen schieten tijdens goed daglicht.

Minder goede lichtomstandigheden / donker
Bij minder goede lichtomstandigheden zijn de resultaten ook een beetje gemixed. Ik heb een zeer mooie en zelfs realistische foto kunnen maken van de zonsondergang. Echt prachtig, zo ook van de opkomende supermaan.

Als we dan iets verder kijken naar een echt redelijk donker scenario, de zon was hier al even onder en er was nog schemering was dit plaatje ook nog erg mooi, ik heb een foto gemaakt op auto modus en op night mode, het ligt aan je voorkeur denk ik welk plaatje mooier is. Persoonlijk vind ik het het waard om night mode in deze situaties aan te zetten.

Bij het echte donkere werk krijgt de oppo veel zichtbaar, echter het voorbeeld van de maan ziet er meer uit als een uitgebrande zon. Ondanks dat de AI het herkende als een maan.

De wide angle en zoom lens zou ik het in het donker niet gebruiken, de zoomlens kan gebruikt worden als je handen super stil zijn of op statief en de super wide angle lens maakt wat mij betreft niet de mooiste night shots.

AI bij fotos
De AI bij foto's lijkt wat kleuren te wijzigen. De hond krijgt iets meer kleur omdat deze wordt herkend als puppy. Echter ligt de waarheid ertussen in. De foto zonder AI bevat iets te weinig kleur en de foto met AI iets teveel. Ik zet de AI aan en uit bij verschillende scenario's, omdat het soms wel iets toevoegt en soms niet. Helaas is dit veel proberen.
x5 optical en x10 hybrid zoom
De Oppo heeft een x5 optische zoom lens, die samen met de primaire lens een x10 hybrid zoom foto kan maken. Een zelfde soort techniek is gebruikt voor de huawei p30 pro van vorig jaar. Persoonlijk vind ik de x5 zoom helemaal prima, maar zijn de x10 foto's niet in verhouding met wat het had kunnen zijn. De p30 pro van vorig jaar doet dit bv een stuk beter en de p40 pro van dit jaar die binnenkort ook verkrijgbaar is doet dit wellicht nog beter.

Camera video
Zoals bij de meeste android toestellen doen de foto's het naar mijn mening beter dan de video's. Waar de foto's vaak spectaculair zijn, zijn de video's gewoon goed, maar komt het niet overeen met wat de foto's van het toestel.
4k60 filmen
Net als de galaxy s20 ultra heeft ook deze telefoon limitaties als het gaat om 60fps video's opnemen.
Zo kan je niet meer wisselen van lenzen en zoomt hij primair digitaal in vanaf de primaire lens. Als je hem op 30fps zet ongeacht de resolutie kan je ineens wel van lens wisselen tijdens het filmen.
De Oppo Find X2 Pro is een prachtig toestel met alles aan boord waar je voor kan wensen. Het toestel laad razendsnel op, maar dan ook echt razendsnel. Het scherm is prachtig en de 120hz is voor mij echt een must. Het toestel is razendsnel en heeft genoeg opslag voor je hele bibliotheek aan films. Met de leren achterkant en button placement is er echt nagedacht over dit toestel. Het is net iets anders dan de concurrentie maar ontzettend goed uitgewerkt. Toch is dit toestel voor mij niet perfect, vooral de camera viel zo erg tegen dat ik het toestel ga inruilen voor een andere. Als laatste is de accu op QHD+ en 120hz niet geweldig, echter na een paar dagen laad je dit toestel niet meer snachts op, maar gewoon wanneer het uitkomt. Hij is zo snel vol dat even het eten bereiden, een kopje thee drinken of even de hond uitlaten lang genoeg is om hem helemaal terug vol te krijgen.

EDIT:
De accu is een stuk beter geworden na een aantal updates. Ik haal nu op sommige dagen zelfs 6,5 uur screen on time met 120hz en QHD+

Daarnaast is ook de camera consistenter geworden na een update.

daarom heb ik het cijfer verhoogd van een 8.5 naar een 9.0

Mijn score voor dit toestel is een 9.0.

Heb jij ook een OPPO Find X2 Pro Oranje?

+1Anoniem: 310408
10 april 2020 16:16
Opvallend goede score voor een telefoon die niet goed genoeg voor je is. Ik neem aan dat je voor een Samsung gaat?
Alleen de camera voldoet niet aan MIJN eisen. De camera is niet slecht, maar ik vind dat de samsung dat gedeelte beter doet. Voor de rest doet de oppo het op werkelijk alle vlakken veel beter. Vandaar de score, vooral gestraft op camera
Heb dit toestel nu ongeveer vanaf release in gebruik. Erg fijn ding en ben het met al je punten eens. Als iemand die veel foto's maakt is de camera inderdaad erg vreemd met zijn kleur, al moet ik zeggen dat ze het redelijk hebben gefixed met de laatste update volgens mij.

Ik heb zo nu en dan dat mijn touchscreen niet meer reageert totdat ik hem vergrendel en weer unlock... lijkt te komen door de enorme edge of fingerprint sensor voor mijn gevoel. Heb jij hier ook last van?
Ik had dit toestel ook sinds release, toen heb ik hem teruggestuurd en de april batch gekregen. Deze heeft het camera en accu probleem opgelost voor mij. Scherm problemen op beiden niet gehad
Heb je hem naar de winkel gebracht of naar Oppo?
Webshop retour, 6 weken later opnieuw besteld
Ik zal even het bonnetje checken, heb hem van een Tweaker overgenomen namelijk en die had hem volgens mij bij release gekocht. Echter bij een T-Mobile winkel, fysiek.
wat een geweldige review, heel erg bedankt