Specificaties 10MP, Full HD filmen, 20x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX1 IS Zwart Review

Herjan 12 juni 2010, laatste update op 12 juni 2010, 775 views

Canon PowerShot SX1 IS Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Vrijheid bij instellen
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Ruis

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera ruim een jaar geleden gekocht. Ik was op zoek naar een camera waar ik veel zelf aan kon instellen, met een ruim optisch zoombereik en voor een fatsoenlijke prijs. Ik wilde geen spiegelreflex i.v.m. mijn enigszins krappe budget en omdat die vaak nog weer een slag groter zijn dan ultrazoom camera's. Daar komt bij dat ik dan vervolgens ook weer minstens twee lenzen aan zou moeten schaffen.

Al die tijd dat ik deze camera in bezit heb gehad heb ik geen spijt gehad van m'n aankoop. De camera was precies wat ik verwachtte. In de manual mode kun je alles zelf instellen, wat bij veel compact camera's niet mogelijk is. Ook de snelheid beviel me goed: als je in continuous shooting mode foto's schiet met een snel geheugenkaartje (gebruikte zelf een 8GB class 6 van Kingston) kun je praktisch eindeloos vier foto's per seconde nemen.

De camera kon goed uit de voeten met allerhande situaties: ik heb hem gebruikt om vakantiekiekjes te schieten in Frankrijk, maar ook om op feesten foto's te maken; al dan niet met externe flitser. Ook binnen zonder externe flitser heb ik prima foto's kunnen maken: je kunt de flitsintensiteit van de interne flitser sterk terugschroeven zodat je netjes de voorgrond eruit kunt lichten zonder overdreven geflitste foto's met alle rode ogen van dien als resultaat te krijgen.

Waar ik echter nog wel eens tegenaan liep was de hoeveelheid ruis. Al bij relatief lage isowaarden verscheen er veel ruis in de foto's. De resolutie van de foto's is echter zodanig hoog dat je die ruis niet of nauwelijks ziet als je de afbeeldingen op "normaal" formaat weergeeft. Pas als je ver inzoomt, begin je die te zien.

Al met al een mooi toestel waar ik veel plezier van gehad. Nu wordt het alleen toch echt tijd voor een spiegelreflex :)

Heb jij ook een Canon PowerShot SX1 IS Zwart?