1 review

Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH

Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH Review

kzin 6 april 2020, laatste update op 6 april 2020, 1.281 views Product gekocht

Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH

Een laptop van inmiddels een paar jaar geleden (2018), maar een die zich nog steeds goed kan meten met andere modellen uit het middensegment. De laptop is robuust gebouwd, en is voldoende snel voor dagelijks gebruik.

Pluspunten

• Keyboard
  • Kan tegen een stootje
  • Voldoende voor dagelijks gebruik

Minpunten

• Schermresolutie 1920x1080

De Thinkpad T480 serie.
Er is een serie T480 modellen. De laatste twee letters geven het land aan waarvoor het bedoeld is, en dat heeft dan hoofdzakelijk invloed op de toetenbordindeling. De indicatie na 20L geeft de uitvoering aan qua CPU, geheugen etc. Deze aanduiding staat nergens op het apparaat vermeld, en niet alle benchmark programma’s zijn het onderling eens. Mocht je een (tweedehands) kopen let dan op CPU, hoeveelheid geheugen en grootte van de SSD. Dit is de review van een T480 20L6S57... De exacte uitvoering weet ik niet, daarom heb ik de dichtstbijzijnde uitvoering geselecteerd. Het is ook een laptop bedoeld voor de zakenmarkt, dus een andere SSD is geen probleem.
Er bestaat ook een T480s, dat is een wat dunnere en lichtere uitvoering.

Thinkpads zijn van oorsprong ontworpen door IBM voor het bedrijfsleven. Ze zijn dan ook stevig, meestal niet ultradun en kunnen tegen een stootje. Later heeft Lenovo de laptopproductie overgenomen. Dit model schijnt er tegen te kunnen als er water over het toetsenbord wordt gegooid, het loopt er aan de onderzijde weer uit. Ik moet zeggen dat ik dit niet heb geprobeerd.
Lenovo T480 in gesloten toestand. Het rode puntje boven de i is een LED die brandt in aan/sleep mode

De laptop is tweedehands gekocht met Windows 10 voorgeïnstalleerd. Het beeldscherm is mat met een resolutie van 1920x1080. Voor veel toepassingen is dat genoeg, maar ik heb gemerkt dat als je aan fotobewerking gaat doen, en je een hogere resolutie gewend bent, dit wel even wennen is. Sommige software heeft links of rechts een toolbar, waardoor de resolutie die overblijft voor de beoordeling van de foto nog kleiner wordt.
De toolbar aan de rechterzijde van dit foto bewerkingsprogramma maakt dat de ruimte om de foto te beoordelen kleiner wordt

De beeldscherm heeft een diagonaal van 14”. Dit maakt het mogelijk om daadwerkelijk nog met de laptop op schoot te zitten, iets dat voor mij van belang was. Het verschil tussen 13, 14 en 15 inch kan toch redelijk zijn. Ik weet dat er mensen zijn die de voorkeur geven aan een 15” scherm.
12” X220 en 14” T480
Belangrijkste specificaties
Model20L6S57T00
CPUIntel i5-8350U CPU @ 1.70GHz, 4 Core(s). Er zijn uitvoeringen met de i5-8350 en i7-8550U
Geheugen16 GB
Solid State DiskWDC PC SN720 SDAQNTW 512GB. Er zijn uitvoeringen met 256 GB
Display adapterIntel UHD Graphics 620
Scherm14" FHD (1920x1080) IPS 250nits Anti-glare
WifiIntel 8265 11ac
Toetsenbord
Het toetsenbord is nog goed te noemen, niet een typisch chiclet toetsenbord maar ook niet helemaal de goede toetsen van mijn Thinkpad X220. Hij heeft nog wel een duidelijke aanslag, en de toetsen zijn enigszins komvormig.
In het midden zit het voor IBM/Lenovo typische ‘piemeltje’ waarmee je de muiscursor kunt bedienen. De T480 heeft echter ook een goed touchpad, dus de joystick is alleen voor de liefhebbers.
Achtergrondverlichting van het keyboard is in 3 stappen in te stellen middels Fn + Spatiebalk
Met keyboardverlichting

Typische voor Lenovo is dat de Fn toets aan de buitenzijde zit, met daarnaast de Ctrl toets. Ik ben zo gewend dat de Ctrl links aan de buitenzijde zit, dat ik de functie van die twee toetsen heb omgedraaid middels een optie in de Bios. Kennelijk heeft Lenovo al voorzien dat hier behoefte aan zou zijn.
Rechts naast het keyboard zit een verlicht drukknopje om de laptop aan te zetten. De Ctrl zit rechts van de Fn toets.
Aansluitingen
Links: USB-C (tevens lader), USB-C, Docking station (samen met links vermelde aansluitingen).
Sommige modellen hebben rechts nog een smartcard slot.
Rechts: Headset, USB 2. HDMI, USB 2, Netwerk, SD-card, Kensington slot

Onder de batterij is nog een optie voor een nano-sim kaart, waarmee ook zonder wifi een internetverbinding mogelijk is. Ik maak hier geen gebruik van.

De T480 heeft geen DVD speler, net zoals zoveel laptops tegenwoordig. Een externe USB dvd-speler wordt gelukkig zonder meer door het apparaat en door Windows herkend. Je bent alleen wel een USB-aansluiting kwijt.

Ik ben blij dat de laptop nog een echte netwerkaansluiting heeft. Wifi is vaak heel handig, en kan ook hoge snelheden halen, maar soms heb je via Wifi minder toegangsrechten dan dat je bedraad hebt (afhankelijk van rechten op router/firewall).
Prestaties
Prestaties van de SSD
Cinebench laat zien dat de T480 in het lage segment zit
Geekbench single- en multi-core test
Het apparaat is in 2020 geen topmodel. Het is niet supersnel of ultradun. Het laatste is ook nooit de bedoeling geweest. Hij is inmiddels volop tweedehands verkrijgbaar (al dan niet refurbished). Voor de gemiddelde tweedehands prijs heb je wel een apparaat dat tegen een stootje kan, en goed is te gebruiken voor dagelijks werk of voor school, en vermoedelijk beter presteerd dan een nieuwe van dezelfde prijs.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH?