Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-510N Review

John2B 26 december 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.436 views

Samsung CLP-510N

Pluspunten

• Full duplex
  • Scherpe afdrukken
  • redelijk snelle afdrukken
  • Eenvoudig te bedienen
  • Goede handleiding
  • Probleemloze XP driver
  • Netwerkprinter dus ook printen vanaf je WIFI Laptop
  • WOL Wake On Lan
  • Gesloten papierbak dus geen last van stof
  • Extra invoer aan achterzijde
  • Extra grote papierbak optioneel
  • Relatief klein t.o.v. andere Duplex printers
  • Aparte kleuren modules
  • Zeer lage prijs t.o.v. andere Duplex printers
  • Compact t.o.v. andere Full duplex printers

Minpunten

• Foto's niet mooi
  • Vista drivers werken niet (in netwerk)
  • WasteToner bak geeft wekelijks vol aan
  • Toners veeel te snel leeg melding zie TIP

Inktverbruik Score: 1
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Ik was op zoek naar een Laserprinter en was eigelijk op zoek naar een HP. Echter de prijzen van een HP printer met een echte duplex mudule waren erg prijzig. De betaalbare HP hebben dan wel semi duplex maar dan moet je nog met de hand het papier omdraaien en nogmaals printen.

Ik kwam toen de Samsung CLP-510 tegen en was full duplex voor een non-duplex prijs. Na nog wat verder zoeken kwam ik deze tegen in de webwinkel van EMPC maar dan met netwerk aansluiting en daar staat de N voor: Samsung CLP-510N

De printer is best snel te noemen vindt ik zelf, alleen de eerste print duurt een tijdje omdat de printer dan pas aanspringt en moet opwarmen. Een seconde of 20 volgens de specificatie.

Dat is ook het mooie van deze network printer hij ondersteund WOL Wake On Lan, oftewel zodra je een printopdracht geeft springt die pas aan. Na een tijdje inactief gaat de printer weer uit, echt idiaal.

Ik heb een full duplex gekoezen omdat ik boekje uitprint in kleur en dat gaat met de Samsung werkelijk fantastisch. Ik heb boekjes waarbij de omslag op rood papier wordt geprint en de binnenzijde op wit papier. Standaard heb ik dus wit laserpapier in de gesloten papierbak aan de zijkant onder de printer, aan de achterzijde kan je een klepje openen om een klein stapeltje ander papier te plaatsen. Daar leg ik dus een stapeltje rood papier op en print eerst een stuk of 20 boekjes dubbelzijdig en daarna 20 dubbelzijdige rode kaftjes van de andere invoer klep. De printer print mooi scherp zelfs 72DPI plaatjes, mooie heldere kleuren. Oftewel perfect, en boekjes printen in een handomdraai.

Echte foto's printen heb ik ook uitgeprobeert en zeer acceptabel en mooi scherp, al heb ik voor het uitprinten van foto's een Epson foto printer. Ik heb de printer al een half jaar en had direkt 4 extra kleuren toner meebesteld aangezien de meegeleverde toners meestal maar half gevuld zijn, ik heb tot nu toe nog geen enkele toner hoeven te wisselen en kan dus constateren dat die printer er zuinig is in het verbruik

Het installeren van de printerdriver is kindelijk eenvoudig, het aanmaken van een printerpoort vergt iest meer werk, al is de handleiding duidelijk. Alleen werkte het bij mij op XP Pro toch net anders al ben ik er wel uit gekomen. De installatie handleiding is erg uitgebreid en het bijgeleverde boekje ook dus het gebruik ervan zal geen probleem opleveren.

TIP:
Bij standaard gebruik staat de papier invoer keuze op "AUTOMATIC". Dus zodra er papier in de handmatige zij invoer wordt gelegt zal bij een print opdracht die invoerbak worden gekozen. Dat was in mijn geval ongewenst omdat ik daar een klein stapeltje zelfklevende stickers in heb liggen voor het uitprinten van TNT Post verzendlabels. Het veranderen van de invoerbak zal dus eigelijk standaard de onderste papier bak moeten zijn. Deze installing moet dus in de standaard worden aangepast en gaat als volgt:

Start, Printers, printer preferences, tabblad paper, kies de juiste paper source (papierlade) en apply voor opslaan/wijzigen van deze nieuwe standaard instellingen.

Dus de eerste volgend print zal standaard uit de aangegeven papierlade plaatsvinden ongeacht of er papier in de hand invoer bak ligt.

ATTENTIE: Deze instelling moet dus op elke PC worden uitgevoerd die gebruik maakt van deze "netwerk" printer aangezien de default driver instellingen dus op elke PC default is. En kan dus indien de printer voor andere doeleinden en dus van ander papierlade gebruik maakt afzonderlijk worden ingesteld.

Het preferences scherm van de defaults en van de properties is exact hetzelfde, alleen in het scherm start, printers, preferences zijn dus de defaults settings blijvend te wijzigen en onder de preferences van de printer maar eenmalig voor die ene print.

ERGO:1
De toner worden wel heel erg snel als leeg gemeld door de printer, al is dat lang niet het geval. Echter indien de printer meld dat de toner cassette (per kleur) leeg is stopt die met printen !!

TIP:
Zet printer uit, haal de betreffende kleuren cassette eruit, aan de zijkant van de cassette zitten 3 koperen contacten. Plak daar plakband overheen en plaats de cassette terug. Houdt nu de enter knop ingedrukt en zet de printer aan. De printer zal nu geen lege cassette melden maar blijft gewoon door printen. Houdt wel de kwalitiet van de printjes in de gaten.

ERGO:2
De wastetoner cassette is regelmatig vol of wordt als vol gemeld en moet worden verwisseld (als je tenminste een reserve hebt besteld) Schoonmaken kan ook, maar pas op, de toner is kankerverwekkend en je ademd met leegschudden die stof zo in. Het is chemisch afval, dus zo wegspoelen is niet de juiste oplossing.

UPDATE AUG 2007
Samsung heeft zowel 32 als 64Bits gecertificeerde Vista drivers, echter krijg die niet geinstalleerd. Ook op diverse fora schijnen daar meerdere gebruikers de Samsung Vist drivers niet geinstalleerd te krijgen. Samsung reageerd geheel niet op mail. Een topic op het forum van MS Vista hielp ook niet.

De Wastetoner bak wordt door systeem vol gemeld, wekelijks of dagelijks een melding, en kan je niet meer verder printen, terwijl de bak leeg is.

Tonercassettes worden veel te snel leeg gemeld door het systeem, heb er tot nu toe 4000 printjes gemaakt terwijl ik met de cassetes er theoretisch 18000 zou moeten kunnen maken. Maar zie TIP hierboven met afplakken cassettes.

Dus hebben we noodgedwongen 1 XP systeem draaien om te kunnen printen. We zijn niet zo moeilijk, we dumpen deze Samsung printer op marktplaats en kopen een echte HP Printer.

UPDATE DEC 2008
Zie ook ERGO:2 Waste Toner melding blijft regelmatig en onterecht terugkomen. We hebben de Wastetoner bak open gezaagt om van het probleem af te zijn. Helaas treedt het probleem desondanks nog een enkele keer op.

Ook krijgen we nu na 2 jaar gebruik (dus net buiten de garantie) melding voor het vervangen van de transport unit en nog een onderdeel. Reparatie kosten geschat op 385 euro. Omdat we nog een aantal tonercassetes hadden van een kleine 800 euro hebben we besloten om gewoon een zelfde model Samsung weer nieuw aan te schaffen a 365 Euro incl. toners, kunnen we er weer hopelijk 2 jaar mee verder. Tevens zullen we geen toners meer op voorraad gaan houden, indien de printer stuk is komt er gewoon een HP printer voor in de plaats.

Heb jij ook een Samsung CLP-510N?

foto's printen komen heel mooi uit voor een laser printer ik heb deze nl ook (de clp-510)
alleen moet je daarvoor speciaal laserfoto papier voor hebbe)
Gisteravond even wat foto's geprint, zelfs een uitvergrote 72DPI foto en printer instelling op hoge resolutie viel zeker niet tegen. Maar als ik de print vergelijk met een Epson foto printer op hoogglans 150 Grams ICI High Glossy Foto papier dan zie ik toch verschil.

't is natuurlijk appels met peren vergelijken want een laserprinter is geen fotoprinter en visa versa. Maar eerlijk is eerlijk de foto's op de laserprinter zijn "bij nader inzien" zeker goed te noemen en zeer acceptabel.
Je bedoelt met WOL gewoon dat ie uit stand-by springt? Alhoewel: mijn 8 jaar oude HP DJ 895Cxi staat ook "uit", maar springt aan als ik via usb een printopdracht geef.
Ik zit te twijfellen tussen deze printer of the samsung 300N (is alleen zonder duplex).
Zijn er nog steeds zoveel problemen met deze printer? (heb wel xp). Kan je die melding bv niet weg krijgen van die Wastetoner bak?
Ik vind de volgende zin enigszins opmerkelijk:

"Zoek je een probleemloze duplex laserprinter voor een heel schapelijke prijs dan kan ik alleen deze Samsung aanraden."

Ik weet niet wat jij onder probleemloos (of "schapelijk"...) verstaat, maar als ik éérst de review had gelezen, en ik daarna het eindoordeel had moeten gokken, dan waren er weinig balkjes groen gebleven, denk ik zo...
Dit had onze 510N ook. Zo erg dat hij op een gegeven moment niets meer deed. Heb ook een viewpoortje gemaakt, maar zelfs daar trapte hij niet meer in haha.
Met Samsung gebeld en die kwamen langs aan huis en hebben de printer gratis gerepareerd (een nieuwe module op garantie). Wel goeie service dus :)