Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-410 Turbo NAS Review

mutsje 12 juni 2010, laatste update op 12 juni 2010, 5.808 views

QNAP TS-410 Turbo NAS

Pluspunten

• geluidloos, eenvoudig in installatie.

Minpunten

• doorvoersnelheid is max 15MBs met schrijven (grote bestanden) en 20MBs met lezen.

Kwaliteit voeding Score: 4
Nadat de QNAP410TS binnen was gekomen was het erg eenvoudig om de harde schijven in te bouwen. Alles was compleet geleverd en stond duidelijk aangegeven. De web interface van de QNAP kende ik al en al snel een raid5 set opgebouwd. Het synchroniseren van de schijven duurde wel erg lang, zo'n 24 uur maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik ook al data aan het kopieeren was :). Nadat ik klaar was met spelen een iscsi target aangemaakt en de target gemapped naar een xenserver. De vm's op de qnap presteren wonderwel goed. Het opstarten duurd natuurlijk langer dan van een local storage maar daar is mee te leven.

Een erg groot minpunt is de beloofde doorvoer snelheid die niet gehaald wordt. Overal adverteerd men met de 1Gbs lan verbinding terwijl je effectief niet hoger dan 15MBs komt met schrijven (alleen grote bestanden) en lezen gaat met maximaal 20MBs. Dit mogen ze wel duidelijker vermelden met dit type. Wil je snellere doorvoer snelheden zul je toch de pro serie moeten kopen die meestal buiten budget valt :(

Heb jij ook een QNAP TS-410 Turbo NAS?

de beloofde doorvoersnelheid is 30 read en 20 write.
Opzich vind ik dit nog geen verkeerde snelheid hoor..
Mischien de Fan die er inzit? :+

Nee dit is precies de reden waarom ik nog niet zo'n doosje heb... Het is veel functionaliteit, gekoppeld aan een iets te lage performance voor een veel te hoge
prijs...
Als ik maar 4 disken nodig had zou ik gaan voor dat Chenbro micro-ITX kastje
met 4 hotswap disken en een H55 micro itx bordje met een core i3 er op. Dan kom je uit rond de zelfde prijs maar heb je gegarandeerd meer performance.
ik wou eigenlijk net beginnen met een review schrijven voor dit produsct.

mijn doorvoer snelheden zijn echt veel hoger.
ik haal via mijn netwerk over samba zon 60mb per seconde et standaard mp3 kopieren.
watvoor schijven en firmware heb je?

valt mij nog wel 1 ding op, ik heb 4 schijven in raid5 ext4.

helaas reserveert ext4 nog steeds 5% op de schijf voor het filesystem...terwijl dit in dit geval best 1% mag zijn. (geen optimalisatie).
aangezien het linux is krijg ik het wel ingesteld denk ik...maar ik mis dit toch in de optie lijst.
dat maakt bij mijn 4x 2tb schijven best nog veel uit namelijk.

inmiddels staat mijn machine nu al ruim 15 uur te synchroniseren...
Hoeveel van die (te hoog ingeschatte?) performance drop is aan die raid5 te verwijten?

Ik heb al een soortgelijke puter als Knerst noemde, en daarop staan de mailbackups en belastingaangiften en zo. Maar de meuk komt me de oren uit, tv series en zo, dus ik dacht 4 2TB schijven, JBOD, geen bouwen, goeie deal.

Schijf stuk is kwart data kwijt, maar dit zou de meukstorage worden, en ik zie toch al door de bomen het bos niet meer. Babylon 5 en Stargate blijven op de raid5, dit is meer Stargate Universe territorium (bewaren? meh, kweenie...)

Denk ik nu te simpel over JBOD? Kan de 410 Turbo een soort "best possible recovery" doen in geval van 1x schijf dood en vervangen met blanco in JBOD config?
Mij hoor je verder niet klagen over de doorvoersnelheid, ik kan een copy doen naar de qnap en toch een full HD film streamen terwijl er ook 8 vm's fysiek op de qnap draaien en zullen pruttellen af en toe :). Dit is ook nog geen uitgebreide review maar een ik heb het apparaat net een aantal dagen en een soort eerste impresse. Let wel er is alleen getest met schrijven op windows niveua en dus niet op een UX os naar de qnap toe. Wat bijvoorbeeld opviel is dat backups maken in xenserver niet via laptop wou maar wel op de xenserver zelf naar de qnap toe. Erg vreemd maar had in ieder geval het gros van de machines veilig gesteld.
Ik was al overtuigd bij "copy en full HD film streamen". Ik heb er net eentje besteld. ;) Tnx!
de naam van de qnap is turbo nas.
Wat is er dan turbo aan als ie niet boven de 20 mb uit komt????
Is gewoon een naamgeving denk ik, er zit toch ook geen echte turbo in de NAS neem ik aan ;)
Iemand ervaring met draadloos wegschrijven van data met doorvoersnelheden in een 802.11n netwerk?
The_Bug,

ik heb thuis draadloos N netwerk ik haal 5MB schrijven/lezen nette snelheid denk ik zo?