1 review

MSI P75 Creator 9SG-1013NL

Specificaties 17,3" • 3840x2160 • 2TB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

MSI P75 Creator 9SG-1013NL Review

boonzaai 30 maart 2020, 225 views Product gekocht

MSI P75 Creator 9SG-1013NL

Machtig mooi apparaat. Slank en toch stevig, ontzettend hete hardware aan boord maar toch redelijk stil koel gehouden. Hopelijk nog jaren plezier van.

Pluspunten

• Licht en slank
  • Stevig
  • Snel
  • Niet al te lawaaiig
  • Zeer mooi beeldscherm (extreem dunne bezels)

Minpunten

• Touchpad reageert bij typen
  • Slechts één externe display output
  • Uitbreidbaarheid schijnt een zware bevalling te zijn

Ik heb de afgelopen 5 jaar met veel plezier met een Lenovo P70 workstation gewerkt, met 'n 6e generatie I7 processor en eenvoudig M600M Nvidia Quadro kaartje erin. Het werd tijd voor wat nieuws (hoewel het apparaat eigenlijk nog prima functioneert) en aangezien de logische opvolger, de P73, best wel slecht uit de reviews komt qua hitte-afvoer ben ik gaan rondkijken.

Ik heb dit apparaat afgewogen tegen een ZBook 17 G6, maar dat apparaat is ten eerste veel logger en bevat standaard Nvidia Quadro kaarten, die veel duurder zijn en ik niet gebruik. Mijn hoofdwerkzaamheden zijn programmeren, data verwerken (wel echt serieus grote datasets) met eigen algoritmes, maar ook met o.a. Machine Learning achtige technieken. Daar is geen Quadro voor nodig, de Geforce serie volstaat prima. Wel lekker om een beetje een top-kaart te hebben dan.

Zo doende kwam ik uit bij dit apparaat. Reviews zijn over 't algemeen positief, hij heeft veel heatpipes en de koeling schijnt op orde te zijn. Ik constateer nu ik 'm een klein weekje heb dat het zeker voldoet, maar dat je ook geen wonderen moet verwachten: ik draai a.g.v. de huidige Corona-crisis als burn-in routines veel Folding at Home pakketten weg, en als zowel de videokaart als de processor aan de slag gaan dan valtie eigenlijk constant in de power limit throttling. Wat wil je ook met zo'n enkel simpel voedinkje van weliswaar 230 Watt; geen heel raar verhaal natuurlijk.
Ik constateerde in het begin wel wat meer thermal throttling, heb 'm 70 mV ge-undervolt, en dat leek soelaas te bieden. Hij draait PassMark CPU nu op zo'n 15.000 tot 16.000 punten, een dikke duizend boven het gemiddelde van deze CPU (i9-9880H).

Verder issie in het dagelijks werk heerlijk. Ja, hij spint wel de fans nu en dan op bij wat load, maar ik vind het niet storend, ze zijn best stil (ook als ze vol aan staan). Nu ben ik geen 20 meer en is mijn gehoor wellicht niet wat 't geweest is, maar ik vind het acceptabel. Muziekje aan en je merkt er niks van.

Het scherm is qua kleuren mooier dan mijn P70 (had ook eren 4k scherm overigens). Ik ben een leek dus meer zeg ik er niet over, maar het 'spat' van het scherm af om het zo maar te zeggen. En de bezels zijn echt klein, deze laptop is ook 17 inch maar langs beide zijden issie wel 1 tot 1,5 cm kleiner dan mijn P70! En ech een heel stuk dunner. Kortom, veel meer power in een veel kleiner (en fraaier) huis.

Het keyboard wint het (uiteraard) niet van de Lenovo. Maar het typt alleszins acceptabel. Ik gebruik vaak een extern mechanisch toetsenbord, maar op schoot typt het best aardig - heb ik geen problemen mee.

Het enige echte minpuntje vind ik de gevoeligheid van de touchpad bij het typen. Ik heb al die 3+ vinger gestures meteen uitgezet (da's voor een ouwe kerel zoals ik veel te hip) daar werd ik meteen al gek van. Blijkbaar ziet ie de muis van mijn hand als 3 of 4 vingers. Nu gaat het wel, maar ik 'klik' nog steeds af en toe per ongeluk. Het touchpad heeft geen afzonderlijke toetsen en drukt vrij licht in, vandaar. Het touchpad zelf is ruim bemeten en muist verder wel lekker.
Verder kwam ik er achter dat ik mijn beide schermen niet kon aansluiten direct; er zit maar één HDMI uitgang op. Een verloopje van 3 tientjes aan de USB C-poort verhielp dit natuurlijk maar had ik eerder bij de Lenovo (die zowel een DP als een HDMI uitgang heeft) niet nodig. Geen ramp maar klein onvoorzien minpuntje dus.
Ik heb een review gelezen die me wel wat afschrok qua uitbreidbaarheid: als je geheugen/SSD wilt wisselen moet je het hele moederbord eruit lichten. Daar ben ik voorlopig niet aan toe, wellicht over een paar jaar ofzo, dus heb ik de 'full options' versie maar gekocht met 32GB en 2TB SSD. Overigens een stap terug, want mijn oude P70 heeft 64GB RAM. Dat bleek ik in de praktijk eigenlijk nooit vol te trekken dus ik neem genoegen met 32 voor nu. Ik hoop er geen spijt van te krijgen... :|

Kortom, voor een compact, performant powerhouse: een goeie keuze zou ik zeggen. In vergelijking met de workstations van de grote merken (HP, Lenovo) is dit apparaat ook best gunstig geprijsd (gegeven dat je geen Quadro kaart nodig hebt voor je werk).

Heb jij ook een MSI P75 Creator 9SG-1013NL?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite