Specificaties met 160GB harde schijf - Bekijk alle specificaties

Humax iPVR-9200C Review

DapperDen 13 juni 2010, laatste update op 14 juni 2010, 3.409 views

Humax iPVR-9200C

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Betrouwbaarheid
  • Geluidsproductie

Ik ben in het bezit van 2 van deze Humax PVR machines, eentje van ca. 3,5 jaar oud en eentje van 2,5 jaar oud. Eigenlijk was ik niet van plan een review te maken, maar recente ervaringen met deze 2 machines hebben me toch anders doen besluiten.

Functionaliteit

Allereerst een korte blik op de specificaties.
Het apparaat beschikt over een harde schijf van 160 GB, waarop ca. 100 uur kan worden opgenomen volgens de fabrikant. Het betreft een Seagate PATA schijf uit de DB35 serie, die door enthousiaste gebruikers met wisselend succes is vervangen door grotere PATA schijven.
Er zitten 2 tuners in, waardoor het mogelijk is om 1 programma op te nemen en naar een andere zender te kijken. Neem je van 2 verschillende zenders op, dan kun je ondertussen ook nog naar een eerdere opname kijken.

Aan de achterzijde vinden we de volgende aansluitingen: coax in en uit, 2 SCART aansluitingen, een SPDIF en een RS-232 aansluiting en tot slot de stereo audio uitgangen (tulp) en een composiet video-uitgang. Aan de voorkant bevindt zich achter het klepje voor de smartcard ook nog een USB aansluiting, waarover later mee.
Aansluitmogelijkheden genoeg dus, maar geen S-Video of HDMI (dat laatste begrijp ik wel want we hebben het tenslotte over een SD ontvanger).
4 van 5 sterren

Gebruik

Als ik het puur en alleen over het gebruiksgemak en de mogelijkheden zou hebben, gaf ik dit apparaat als algemene score zo 4-5 sterren. Het gemak van opnames plannen is groot: gewoon een kwestie van aanwijzen in de electronische programmagids en op OK drukken. Herhaald opnemen (dagelijks, wekelijks, werkdagen) is ook een fluitje van een cent.

De beeldkwaliteit is uitstekend, duidelijk beter dan de Samsung DCB-9401R die ik hiervoor had. Het geluid laat ik via mijn TV lopen, en is goed voor zover je dat bij een LCD TV kunt beoordelen. De digitale uitgang heb ik nooit gebruikt.

De afstandbediening doet wat goedkoop aan en functioneert ook vrij brak (bij mijn apparaten in elk geval). Je moet echt goed op het apparaat richten wil hij reageren.
Ik vind de machines in het gebruik vrij veel geluid maken: ondanks dat er iets aan demping van de HD is gedaan (of een poging tot demping, d.m.v. ringen tussen het frame en HD bracket) hoor je de schijf vrij goed, net als de ventilator trouwens. Bij een normaal geluidsvolume op de TV stoort dit niet, maar ons 2e apparaat staat in de slaapkamer en daarvan hoor je de ventilator goed blazen als hij gaat opnemen.
4 van 5 sterren

Uiterlijk

Qua design vind ik het apparaat echt niet van deze tijd, wat zijn dit spuuglelijke apparaten zeg! Het spiegelende front geeft het geheel een goedkope uitstraling. Ik heb het dan wel over de zilverkleurige uitvoering die ik zelf heb, er zijn tegenwoordig ook zwarte te koop en dat gaat dan nog wel. Maar goed, dit is natuurlijk subjectief en neem ik verder natuurlijk niet mee in mijn beoordeling.

USB-file transfer

Over de USB poort is op het net al het nodige gediscussieerd. Volgens de specificatie is het een USB 2.0 aansluiting, maar in de praktijk worden er geen geweldige snelheden mee bereikt.
Het is mij niet gelukt om met de meegeleverde software opnames over te zetten op mijn PC, ik moest hiervoor een aangepast tooltje van internet plukken: Humax Media Controller GUI
Ook hiermee is het nog knap lastig (veel file transfer errors) en de hoogst gemeten snelheid hier was 1200 kb/s. Dan duurt het overzetten van een opname van 4 GB wel even. Het bestandsformaat is *.ts en wordt niet door de meeste bewerkingssoftware herkend. Zelf haalde ik de files door PVAStrumento waarna ik er met TMPGEnc DVD Author DVD's van kon maken. Omslachtig, maar het kan dus wel en dat was destijds voor mij reden om deze recorder te verkiezen boven de Samsung DCB-P850R.
3 van 5 sterren omdat het mogelijk is, score was hoger geweest als het niet zo ingewikkeld was!

Betrouwbaarheid

Dan het hete hangijzer: de betrouwbaarheid. Mijn eerst aangeschafte Humax stierf na ongeveer 2,5 jaar. De voeding en de harde schijf bleken overleden te zijn. Speurtocht naar een reparateur leverde een hele berg hits op van mensen die dit probleem ook aan den lijve ondervonden hadden. Bolle elco's op de voeding etc.

Ik heb deze machine voor 75 euro laten repareren, en nu draait hij alweer een jaartje goed. Maar nu is het tweede apparaat, nu dus ook 2,5 jaar oud, ook gestorven. Het is wederom de voeding, weer een bolle elco. Ik twijfel nog of ik hem zal laten maken, heb inmiddels een iHDR5050c aangeschaft ter vervanging.
2 van 5 sterren

Heb jij ook een Humax iPVR-9200C?

Jammer van je slechte ervaringen met jouw pvr. Ik heb hetzelfde apparaat, ik ben er heel tevreden over en heb nog geen problemen gehad.

Tip: Voor de review, Ik snap dat je door jouw ervaringen een slechte score geeft op kwaliteit en algemene beoordelingen, maar wellicht dat je de andere onderdelen ook punten kunt geven, zo kan iedereen de positieve eigenschappen afwegen tegen de negatieve eigenschappen.
Dat kan ik wel even aanpassen. Ik kan alleen voor Algemeen, Prijs en Kwaliteit de sterrenbeoordeling geven, maar zal bij de diverse onderdelen van mijn review waar mogelijk ook een score geven tussen 0 en 5 sterren.

Over het functioneren zelf (mits hij het doet natuurlijk) ben ik namelijk net zo tevreden als jij, en dat blijkt onvoldoende uit mijn stukje denk ik.
Goeie review. Ik had exact hetzelfde met mijn apparaat. Eigenlijk zou een fabrikant hiermee toch niet weg mogen komen!
Ik heb ook exact hetzelfde gehad! Er zit een productiefout in deze apparaten blijkbaar. De voeding gaat kapot, daardoor geeft hij foutieve voltages af en gaat de harde schijf kapot.

Let dus op als de harde schijf kapot is en je hem gaat vervangen bij deze apparaten! De voeding moet ook vervangen worden anders houdt je nieuwe harde schijfje het niet lang vol.