Asus My Cinema U3100Mini/DVBT/PLUS/RC

Specificaties DVB-T-tuner met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Asus My Cinema U3100Mini/DVBT/PLUS/RC Review

bas-r 10 juni 2010, laatste update op 11 juni 2010, 3.742 views

Asus My Cinema U3100Mini/DVBT/PLUS/RC

Pluspunten

• Driverondersteuning onder Linux
  • Ontvangst
  • Magnetisch dopje

Minpunten

• Je moet de antenne erbij gebruiken voor bruikbare ontvangst
  • Alleen FTA kanalen

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 5
Dit is geen lange review, aangezien slechts twee aspecten van dit stickje belangrijk zijn voor mij: "Is de beeldkwaliteit goed?" en "Werkt dit onder linux?"
Ik heb dit stickje al een tijdje (de versie zonder afstandsbediening), en gebruik 'm wel eens op mijn laptopje: stickje in een usbpoort en de antenne plak ik achter het beeldscherm.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is gewoon goed in mijn huis, ik hoef me niet in rare bochten te wringen om goed beeld te krijgen. Aan te merken valt dat het gebruik van de antenne een must is, omdat je anders geen/slechte ontvangst hebt.

Linux
Tweede aspect is dat hij out of the box onder Linux werkt, de driver zit namelijk sinds 2.6.19 in de kernel.
Ik heb 'm laatst weer eens geinstalleerd onder Ubuntu 10.04 en het in gebruik nemen is supereenvoudig:
Ding inpluggen, w_scan en MeTV installeren; zenders scannen mbv w_scan en TV kijken met MeTV.
Zie dit linkje voor meer informatie: http://blog.bokhorst.biz/...evisie-kijken-met-ubuntu/

Zapsnelheid
Het zappen tussen de kanalen gaat me vlot genoeg, binnen een seconde of twee ben ik bij het volgende kanaal. Ik kan er overigens voor zover ik weet alleen Free To Air kanalen mee bekijken, ik zou niet weten hoe je er de andere kanalen van DIgitenne mee zou kunnen ontvangen.
/EDIT: Alleen FTA kanalen met dit stickje dus.

Al met al ben ik erg tevreden over dit simpele stickje: het ding doet wat het moet doen, de ontvangst is goed, de Linux ondersteuning is perfect en het is een erg goedkoop stickje.
Als laatste pluspunt is het dopje van het stickje magnetisch, wat handig is zodat je dat dopje niet kwijtraakt :-)

Heb jij ook een Asus My Cinema U3100Mini/DVBT/PLUS/RC?

Ik heb deze ontvanger vandaag ook aangeschaft, echter ontvang ik geen FTA kanalen, alleen gecodeerde kanalen pakt hij.
Ik weet er verder geen raad mee dus ik denk erover om hem weer terug te brengen.
Dan zou je er een faciliteit bij moeten hebben waarmee je een Digitenne Smartcard kan gebruiken, m.a.w. er zou op het systeem iets moeten zitten waar zo'n kaart in kan.
Er zit geen kaartlezer in dit stickje: alleen FTA kanalen mogelijk dus. Aangepast in de review.
Je hebt software nodig die conax-encryptie kan decrypten (over het algemeen icm een kaartlezer al dan niet ingebouwd in DVB-ontvanger). Helaas zijn er enkel maar dure oplossingen zoals de Anysee zover ik weet.