Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

Tuinstoel 26 mei 2006, 4.196 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• Degelijke & mooie kast
  • Scherpe prijs
  • Fanducts op de zijkant
  • Goede koeling
  • Klik/schuifsysteem
  • Voorkant met USB2.0, Mic & Headseat en IEEE1394

Minpunten

• Beetje lawaaig
  • Frontpanel wat onhandig in mekaar zit
  • Te felle leds
  • Stofaantrekkend @ de intake
  • Geen stoffilter op de roosters aan de zijkant
  • Krasgevoeligheid

Na het zien van een werkend exemplaar, besloot ik om deze ook maar in mijn winkelmandje toe te voegen. Hiervan heb ik geen spijt gehad.

Algemene beoordeling
Hij straalt degelijkheid uit, een kast met niet te veel poespas en toch ziet hij er naar mijn mening uitermate strak uit. De kast wordt goed verpakt in de doos, met heel wat piepschuim zodat hij geen beschadigingen op kan lopen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is zwart gespoten, dat lijkt heel mooi maar na verloop van tijd kom je er achter dat deze zwarte verf nogal krasgevoelig is. Ik heb dus zo ook op de bovenkant en zijkant hier en daar wat krassen zitten, doordat ik bijvoorbeeld een paneel er even af had gehaald & ergens op had gelegd. Maar gelukkig zie je deze krassen in eerste instantie niet zo snel, je zult je er waarschijnlijk ook niet aan ergeren.

De behuizing ziet er dus degelijk uit en bevat nergens echt scherpe randen. Het materiaal waar het van is gemaakt is stevig, dat geldt ook voor de bays. Het frontpanel is afneembaar, omdat je anders geen bays kan plaatsen. Dit front panel kan je nog wel eens problemen opleveren, omdat het voor geen meter los wil en knettergoed vast zit. De popnagels die de voorkant moeten vasthouden lijken wel vastgekit te zijn, maar als je het een en ander forceert met wat schroevendraaiers e.d. kom je er wel. Je kunt dus niet even zo maar een dvd spelertje er bij in drukken, daar heb je dus wel even tijd voor nodig.

De voorkant bestaat verder uit roosters, dat toch voor een mooi uiterlijk zorgt & evenmeer nog koeling. Nu zul je ongetwijfeld wel denken dat er zo heel veel stof in komt, maar dat valt hardstikke mee. Achter deze roosters zit namelijk nog een gaasje, dat al het stof opvangt. Dit helpt echt, zeker achter de intake fan. Al met al zorgt dit voor een mooie voorkant, maar er kan nog wel eens stof blijven hangen aan de voorkant rondom de intake fan.

Inbouwmogelijkheden
Het formaat valt onder "Midi" tower, wat voor een doorsnee gebruiker voldoende moet zijn. Er kunnen dan ook 5 externe 5,25" bays in, 1 externe 3,5" bay en 4 interne 3,5" bays. Dit alles met het zogenaamde klik/schuif systeem. Dit werkt goed. Ik druk er nogal eens regelmatig een extra hardeschijf bij in, en dat is een fluitje van een cent bij deze kast. De zijplaat is immers ook heel eenvoudig te verwijderen door de 2 schroeven die je met de hand kunt losdraaien. Dan is het nog een kwestie van er in schuiven en vastklikken. Je hardeschijf zal er dan ook echt niet zo snel meer uitvallen mocht je er een vliegreis mee maken.
Inbouwmogelijkheden zijn dus prima. Een ATX moederbord past prima, een voeding past prima, en de verschillende bays zijn goed te bevestigen. De ruimte tussen de HDD en de insteeksloten is niet echt groot naar mijn mening. De videokaart komt best dicht op de floppy drive, maar er is nog genoeg ruimte om wat kabels door te lussen.

Koelingsmogelijkheden
Er zitten 2 ventilatoren in; één van 120mm en één van 80mm. Deze 2 zorgen voor een goede airflow. De 80mm fan blaast op de harddisk bay, en dat is wel handig voor sommige heethoofdjes (WD Raptor ;-)). De temperaturen zijn dus ook niet echt hoog te noemen. Idle (met Cool 'n' Quiet ingeschakeld) is de processor 32 graden, en de moederbord temperatuur is 28 graden. De videokaart schommelt dan rond de 41 graden. De harde schijf kan ik niet vertellen hoe warm deze wordt, omdat een sensor niet goed is denk ik. Stressed wordt het niet veel warmer, de processor zit dan rond de 42 graden, en de videokaart zal hooguit 60 graden bereiken. De koeling van de processor wordt mede mogelijk gemaakt door een airduct aan de zijkant. Deze gaat recht op de koeler van de processor, zodat er koude lucht kan worden aangezogen. Dit werkt overigens prima. Verder zit er iets lager, ter hoogte van de videokaart, nog een rooster waar lucht in of uit kan.
Deze 2 roosters trekken wel enigszins wat stof aan, ik heb er dus ook een panty voor gedaan om dat stof op te vangen.

Vormgeving
Tjah, voor ongeveer 54 euro is het zeker geen lelijkerd. Ik vind het een strakke en degelijke kast. Het straalt wel wat uit. De voorkant heeft 2 aluminium stafen aan de zijkant, voor een ronding. Dit zorgt er voor dat de kast niet geheel zwart is. De ledjes zijn trouwens wel héél erg fel, deze kast wil je zeker niet op je kamer hebben staan (Naast dat de fan's nogal lawaaiig zijn), tenzij je de leds uitschakelt. De knoppen van de kast zijn zeer gevoelig, je hoeft de start knop maar 1 mm in te drukken und jetzt geht los. Lastig dus als je er per ongeluk langs loopt en tegen aan schuift. Ik had liever gezien dat de knopjes wat meer naar binnen waren gewerkt.

Prijs is zeker goed, ik heb hem voor 54 euro gekocht. En wat je er voor krijgt vind ik het zeker een goed prijs.

Dus... Ik zou hem voor een volgend systeem zeker weer kopen, alleen dan eventueel opnieuw schuren & verfen (M'n AMD stickertje laat los :P). Voor mensen met een niet al te groot budget krijg je in verhouding met andere kasten véél voor terug.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

klinkt miss stom maar ik zou een panty over de intake koker van je proc doen, nu zuigt hij al het stof recht in je koeler en met die panty voorkom je dat redelijk veel stof binnen notime je koelblok volstuift
Helemaal mee eens hellmonder1986.
Ik heb dat ook gedaan alleen geen panty maar een stukje filter dunste wat er was.

En je wou niet weten (zelfs soms al na een week) hoe het eruit zag.

Nu heb ik er een papstfan op zitten en ben ik het kwijt
Want het lijkt allemaal leuk die kokers maar het is net wat mijn voorganger hierboven zegt de stof kan vernietegend zijn voor je pc.
;)
Klinkt helemaal niet stom, je hebt volkomen gelijk. Ik zal moederliefs eens vragen of ze nog wat voor me heeft :Y).
In mijn ogen juist niet handig.

Al zit er stof in, dan komt er nog lucht bij. Je moet gewoon je kast af en toe schoon maken.

Een panty vangt al het stof op en je raad het al, minder lucht op je koeler.

Niet erg slim dus (spreek uit eigen ervarig :()
Ga jij op je deur ook nog een fan plaatsen ?
Ik heb even een Centurion kast gehad maar heb 'm weer teruggebracht naar de winkel want ik vond die powerbutton wel erg uitsteken tov de rest van de kast.
Je kon er bijna achterlangs kijken als je vanaf de zijkant naar de knop keek.
Bij Paradigit zeiden ze dat alle Centurions dit hadden dus ik heb m;n geld teruggekregen.
Wel jammer want voor de rest was de kast prima.

Hebben jullie die tever uitstekende knop nu ook??
Bij mij steekt hij niet zover uit dat je erachter kan kijken maar ik heb altijd wel het gevoel dat hij er vrij los op zit.

Ik heb ook een panty over intake van de processro koeler gedaan, kwam niet echt heel veel stof op. meeste stof wordt bij mij toch opgevangen op de voorkant, net voor de 80 mm intake.
Ik heb ook deze computercasing en helaas is bij mij de button al afgebroken. Reeds een e-mailtje naar Coolermaster gestuurd of ze misschien een nieuwe kunnen opsturen, maar daar helemaal geen reactie op gehad.

Tevens wil mijn achterste fan niet uit zichzelf gaan draaien, maar misschien komt dit door een los contactje of zo.

Voor de rest ben ik er uitermate tevreden over: heel makkelijke onderdelen in te bouwen en ook de temperaturen van mijn onderdelen blijven goed.
Leuke review.

Heb deze kast voor een maat van mij uitgezocht voor zn nieuwe pc. Blijkt uiteindelijk een degelijke kast te zijn voor weinig geld :)

Wat opmerkingen:
-Zijpaneel vond ik wat te "flabby", boog te makkelijk
-Hij is idd wat krasgevoelig
-Standaard fans zijn luidruchtig
-Leds zijn idd aardig fel
-Schuifsysteem werkt erg makkelijk, je kan zelfs ook nog schroeven gebruiken indien dit nodig wordt geacht.

Ga zo door met schrijven :)