Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Dome switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US) Review

aap 26 maart 2020, 2.771 views Product gekocht

Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)

Dit gamingtoetsenbord is de enige in zijn klasse met programmeerbare toetsen. Het heeft RGB effecten, maar zijn beperkt. Er zijn kleinigheidjes waar wat op aan te merken valt.

Pluspunten

• Programmeerbare "G" toetsen.
  • Instelbare RGB effecten.
  • US layout met brede shift toetsen
  • Kan ook gebruikt worden zonder de software te installeren
  • Polssteun

Minpunten

• Typt niet bijzonder prettig.
  • RGB effecten zijn beperkt tot 3 vlakken.
  • Gevoelig voor stof
  • Te felle LEDs voor caps/num lock
  • Secundaire toetsen staan onder de primaire

Vanwege het thuiswerken vanwege het Corona-virus besloot ik mijn vertrouwde Logitech G15 van 15 jaar oud (!) een schoonmaakbeurt te geven. Dat liep niet helemaal goed af, want daarna deden enkele toetsen het niet meer. Ik was altijd tevreden geweest met dat ding, dus ik zocht iets dat het kom vervangen. Vooral met de 18 G-toetsen was ik in mijn schik, dus ik was teleurgesteld om te ontdekken dat er geen courante toetsenborden zijn met zoveel toetsen.
ik heb nog even getwijfeld of ik zou gaan voor een mechanisch toetsenbord, maar vanwege de hoge prijs en het geluid (de PC staat bij ons in de huiskamer) heb ik hier toch maar van afgezien. De Corsair K55 RGB bleek de enige optie te zijn die aan mijn criteria voldeed.

Typen

Het belangrijkste: hoe typt hij? Direct uit de doos had ik er geen goed gevoel bij. Ik heb mezelf gedwongen iets langer te proberen en alles went, maar als ik eerlijk ben vind ik hem nog steeds niet lekker typen. Zeker niet zo fijn als mijn oude Logitech, dat toch ook "maar" een rubber-dome toetsenbord was.
De toetsen hebben een beetje zompig gevoel. Ze zijn wel relatief stil.

Uiterlijk

Dan de looks: in het algemeen ziet hij er strak uit. De behuizing is compact - voor full-size toetsenbord met G-toetsen uiteraard. Het lettertype van de toetsen is "futuristisch"; ik vind het niet mooi, maar het past vast bij de "gamer" uitstraling. Wat me meer ergert, is dat bij toetsen die meerdere combinaties hebben, de secundaire functie onder de primare staat i.p.v. andersom. Bijvoorbeeld op de 1-toets, staat het uitroepteken schuin onder de 1. Ik merk nu dat ik - hoewel ik best weet wat waar zit - toch regelmatig op het toetsenbord kijk en dan is het verwarrend dat dit soort dingen niet op de juiste plaatst zitten.

Bovenaan het toetsenbord zit een glanzen stuk plastic. Hierop zie je ieder vlekje stof. Sowieso is het hele toetsenbord heel gevoelig voor stof. Ik betrap me erop dat ik iedere dag stof aan het wegvegen ben, iets wat ik op andere toetsenborden nooit doe.

G-toetsen

Aan de linkerkant zitten zes G-toetsen. Deze kunnen geprogrammeerd worden op twee manieren:
1. op het toetsenbord met een programmeerknop
2. met de donwloadbare iCue software

De eerste optie is eenvoudig: je drukt de programmeerknop in, dan de G-toets die je wilt programmeren en dan de toetsaanslagen die je aan de G-toets wilt toekennen. De toetsaanslagen worden op het toetsenbord opgeslagen, dus blijven bewaard tussen reboots of als je het toetsenbord op een andere PC aansluit. Eventuele vertragingen tussen de toetsaanslagen door worden ook onthouden. Persoonlijk vind ik dat niet handig, want nu gaat het uitvoeren van zo'n macro net zo traag als dat je het zelf kunt intypen.

Met de software kun je wat preciezer een macro in elkaar zetten en kun je ook vertragingen weghalen (of toevoegen). Een fijne feature van de software is dat je profielen kunt maken die je aan programma's kunt koppelen, zodat je voor ieder programma andere acties aan de G-toetsen kunt toewijzen. Zo gauw je switch naar een ander programma, dan schakelen meteen de G-toetsfuncties en ook de RGB instelling (daarover hieronder meer) mee.

RGB

Het toetsenbord heeft beperkte RGB-capaciteiten. Er zijn in feite drie zones, die elk onafhankelijk een kleur kunnen hebben. Je kunt dus niet per afzonderlijke toets een kleur instellen. Out of the box kun je een aantal voorinstellingen kiezen en met de software heb je meer controle. Het spectaculairst is de regenboogmodus waarbij alle kleuren van links naar rechts voorbij lopen. Dit loopt op een dusdanig snelheid dat je dan eigenlijk niet meer ziet dat er maar drie zones zijn. Van de andere kant word ik snel gek van al dat geknipper onder mijn handen, dus ik gebruik alleen statische modes.
Het licht valt tussen de toetsen door en een klein beetje van het licht valt ook door de toetsen zelf. Ook hier kun je weer profielen maken, zodat je per programma een andere RGB instelling kunt doen. Hoewel er een 'default' profiel is, dat actief is als er geen specifiek ander profiel actief is, werkt dit ook weer niet als je je scherm lockt. Dan valt het toetsenbord terug in de fabrieksmodus die je als laatst gebruikt hebt. Om tussen deze modi te schakelen gebruik je trouwens een Fn-toets die op de plaats van de rechter-Windows-toets zit en die zover ik heb kunnen ontdekken nergens anders voor gebruikt kan worden.

Overige features

Met het toetsenbord wordt een polssteun meegeleverd. Deze heeft een bobbelige structuur, maar dat is verder prima. De polssteun kan er ook af. Het toetsenbord heeft ook twee pootjes die eventueel opgeklapt kunnen worden.

Aan de rechterbovenkant zitten een aantal media-toetsen, om muziek en films mee af te spelen en het geluidsvolume aan te passen. Hoewel mijn oude G15 ook zulke toetsen had, zaten die op een onhandige plek, waardoor ik ze nooit gebruikte. Ik merk dat ik deze toetsen op de K55 wel automatisch ben beginnen te gebruiken.

Op de glanzende bovenrand zitten nog een paar extra knopjes: de programmeerknop, een knopje om de helderheid van de RGB mee in te stellen (3 intensiteiten en helemaal uit) en een blokkeerknop om de Windows-toets mee uit te schakelen. Met de software kun je ook nog instellen dat enkele andere toetsen ook geblokkeerd worden, zoals ALT-TAB en ALT-F4, hoewel ik die persoonlijk nooit zo vaak per ongeluk intyp. De blokkeermodus kan overigens weer niet aan een profiel gekoppeld worden, wat me juist wel handig geleken had.
Daarnaast zitten LEDs voor caps lock, num lock en de programmeerfunctie. Dit zijn witte LEDs. De kleur is niet instelbaar en ze zijn naar mijn mening veel te fel; ordes van grote feller dan de RGB-verlichting. Als je in een donkere kamer werkt, leidt het best af dat er zo'n fel lampje net aan de rand van je gezichtsveld schijnt.

Ik kocht dit toetsenbord voor de programmeerbare G-toetsen en die voldoen aan mijn verwachtingen.
Ik zie de RGB-features als een opgeleukte backlighting en dan kun je stellen dat het ook prima in orde is.

Ik zie echter ook duidelijke minpunten: op het vlak van uiterlijk laat het toetsenbord het op een aantal punten afweten: de typografie op die toetsen is gewoon niet mooi en bovendien niet praktisch. De num lock en caps lock LEDs zijn veel te fel.
En - best belangrijk voor een toetsenbord - ik vind hem niet heel prettig typen. Hoewel dit waarschijnlijk persoonlijk is.

Vergeleken met top-of-the-line mechanische gametoetsenborden is dit een goedkoop dingetje, maar ik krijg het idee dat het toetsendeel de sluitpost van de begroting was en de aanschafprijs vooral naar de RGB gegaan is.

Achteraf gezien zou ik voor (fors) meer geld voor een mechanisch toetsenbord gegaan zijn. In de prijsklasse van de K55 zijn er echter zover ik kan zien geen beter alternatieven, maar als die er ooit komen, dan kan ik dit toetsenbord niet zonder meer aanbevelen.

Heb jij ook een Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)?

Een gaming toetsenbord met dome switches 8)7

Prima review overigens.
Ik weet niet of je vaak in een discord call zit maar ik speel liever met iemand die dome switches heeft.

[Reactie gewijzigd door Sonic1986 op 1 april 2020 16:47]

hoezo dat? linear switches zijn vaak niet veel luider dan dome switches. Daarnaast zijn er ook nog genoeg silent switches. Als je het hier hebt over de mensen met clicky tactiles dan kan je gelijk hebben maar dan had je moeten zeggen dat je het uitgelicht daarover had.
Je gaat anders niet veel beter spelen omdat je een mechanisch toetsenbord hebt hoor. Wel/geen mechanisch toetsenbord is niet te vergelijken met een goede muis, goede muismat of goede headset/koptelefoon. Ik ken genoeg mensen die in Overwatch master/gm zijn met een dome toetsenbord.

De enige reden dat ik mechanische toetsenbord heb is omdat ik op die dingen veel sneller kan typen, niet omdat ik daarmee top 500 kan halen. Sterker nog toen ik nog mijn g15 gebruikte (die trouwens legit 15 jaar oud is, en in die tijd bestonden er geen mechanische gametoetsenborden) kon ik in Starcraft 2 best hoge rangen halen.
Heeft dit toetsenbord ook een USB-ingang aan de achterkant? Ik heb dit nergens kunnen vinden.

Gr. Jade
Nee, er zijn geen USB doorvoeren aanwezig.