Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart

Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart Review

Tarquin 23 maart 2020, 1.399 views Product gekocht

Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart

Goede kleine versie van de M1.II. Alle functies zitten er in, plus bluetooth en opladen via USB. Stabilisatie, video - alles werkt uitstekend en laat eigenlijk niets te wensen over. Werkt (uiteraard) met alle lenzen van het M4/3 systeem. Zie volledige review!

Pluspunten

• Compact
  • Veel mogelijkheden
  • Goede beeldkwaliteit
  • Stevig gebouwd
  • Weerbestendig
  • Oplaadbaar via USB
  • Direct contact met Bluetooth
  • Goede grote zoeker

Minpunten

• Slechts één custom-mode direct te kiezen
  • USB micro, geen USB-C
  • Neem altijd een reserve-accu mee

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 5
Intro
Ik heb een M10.II. Ik heb deze recent geüpgrade naar een M1.II vanwege de PD-Autofocus en de Pro-capture.
De grip, snelheid en functies daarvan zijn geweldig. Ik kon echter niet wennen aan de grootte, omdat de M10 aanmerkelijk handzamer is.
Daarom heb ik de M1.II geruild tegen een M5.III. Dat was de juiste keuze voor mij, ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
M5.III
Ik refereer in dit stukje vaak aan de M1.II. Dat komt omdat de M5.III het best kan worden omschreven als een M1.II in de body van een M10. Deze camera heeft alle mogelijkheden van de professionele M1.II.
Phase-detect Autofocus en Pro-capture maken het aanzienlijk gemakkelijker om scherpe foto's van snel bewegende sporters te maken.
Zelfs de minimale sluitertijd bij auto-iso, de distance-limit en Exif-informatie voor onbekende lenzen zit erin. Alsof ze het hele menu hebben overgenomen.
Gebruik:
Het is een fijne snelle camera, met veel functieknoppen; die ook goed programmeerbaar zijn.
Hij ligt lekker in de hand met de knopjes op de juiste plaatsen. Als je een professionele grip gewend bent vind je deze camera misschien te klein; voor mij is de omvang juist een pluspunt. Met een kleine 17mm lens past hij nét in een jaszak. Met de grotere M1.II kom je niet eens op het idee dat te proberen.
Jammer dat slechts één van de Custom modes op de dial te kiezen is. Zelfs het lagere model M10.II kon de minder nuttige dial-posities toewijzen aan Custom modes. Dit is het enige punt waar je echt merkt dat Olympus een functie voorbehoudt aan het hoogste (Pro) segment. De M1.II heeft 3 custom modes op de dial en de M1.III zelfs 4.

Verder is het een uitstekende camera. Zo compact als de M10 en de functionaliteit van de M1.II - een geweldige combinatie.
Verschil met de M1: Bluetooth en accu
De M5.III lust wel graag een accu. Zeker met continue autofocus of Pro-capture gaat dat snel. Je hebt vrij snel de reserve accu nodig.
Ik zet de accuduur op 'voldoende' waarbij ik denk dat een amateur genoeg heeft aan één lading.
Iemand die een DSLR gewend is, of een pro die echt veel schiet, zal hier tegenaan lopen.
Twee lichtpuntjes hierin zijn het opladen in de camera via USB en de goedkope accu.
De M1.II heeft een gechipte accu die behoorlijk duur is. Als je er een merkloze in doet meldt de M1 al op 50% dat hij zogenaamd leeg is.
De M5.III gebruikt dezelfde accu als de M10.II en die is ook merkloos goed te verkrijgen.

Tot slot werkt Bluetooth erg fijn. Klaar met schieten, camera in de tas ... en je kunt toch met je telefoon de camera op afstand aanzetten en de foto's benaderen. Werkt erg soepel.
Ten opzichte van de M5.II/M10.II en M1.II
Pluspunten t.o.v. de M5.II / M10.II:
Phase Detect Autofocus. Alleen kopen als je het echt nodig hebt (vogels en sport), maar dan werkt het ook echt.
Contrast-detect autofocus werkt goed maar alleen in Single Af. De PD-AF werkt ook echt in Continue autofocus.
Pro Capture. Zelfde: Goed voor vogels en sport, en dan werkt het ook echt.
Opladen in de camera.
Bluetooth.
Minpunten t.o.v. de M5.II / M10.II:
Fors aan de prijs.
Eén custom mode op de dial, waar zelfs de M10.II nog iets meer mogelijkheden biedt.
Accuduur is korter dan op de M10.II. Een reserve-accu of powerbank geeft de nodige zekerheid.
Pluspunten t.o.v. de M1.II:
Kleiner, lichter, handzamer; minder opvallend, werkt goed met de kleinere (prime) lenzen.
Goedkopere accu
Bluetooth
Opladen in de camera
Minpunten t.o.v. de M1.II:
Accu gaat beduidend korter mee, reserve is nodig.
Ietsje minder frames-per-seconde in de snelle stand.
Grip van de M1.II is fantastisch.
M5.III heeft 1 custom mode op de dial, de M1 heeft er 3.
Weathersealing
De camera is weathersealed. Daar heb je ook weathersealed lenzen voor nodig, dus alleen de camera is niet genoeg. De lenzen die dat hebben zijn ook de beste lenzen die er zijn, dus je krijgt wel waar voor je geld.
Maar dan heb je een camera die tegen stof en regen kan.
Voor mij is dit geen selling point en ik vind het te eng om dit te proberen.
Ik houd mijn camera liever droog, als het regent is het licht slecht en krijg ik druppels op de lens... ik kan dus zonder.
Maar er staan zeer indrukwekkende filmpjes op Youtube en FB van mensen die een stoffige camera gewoon afspoelen.

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart?

Bedankt!
Ik heb inderdaad geen woord gewijd aan 16 vs 20 megapixels, leuk dat je dat opmerkt.
Ik ben geen DSLR-shooter die een week op een accu kan. Ik ben dus al gewend om een reserve-accu mee te nemen. Het valt me alleen op dat ik hem met de M5.III echt merkbaar vaker nodig heb.

De M1.II is geweldig. Insert drooling-emoticon-here. Echt een pro camera, de grip is fantastisch; de Pro lenzen zijn een perfecte match en hij heeft nog twee extra programmeerbare knoppen.
De PD-AF en de Pro Capture werken ook echt. Panasonic heeft een soort van Pro capture, maar PD-AF maakt echt verschil: wil je S-AF werken of C-AF als optie hebben? Met PD-AF werkt de C-AF echt, en met contrast-detect net niet.

Ik zou je aanraden een M1.II te proberen via de Olympus Test&Wow, en als je hem koopt, tweedehands te zoeken vanwege de upgrades naar de Mark III.
Mooie review. Geen opsomming van specs (die je simpel overal zelf kun vinden) maar echt jouw mening en overwegingen om deze camera aan te schaffen.

Ik vind die batterijen-discussie altijd zo nutteloos. Batterijen zijn klein genoeg om in je fototas of jaszak te stoppen. Ik heb altijd 2 a 3 reserve bij me. Maar als je gedwongen wordt originele te kopen, wat ik erg flauw vind, gaat het kostenplaatje wel meespelen.

Zelf zou ik deze camera nooit kopen vanwege het te kleine formaat. Ik zit juist te kijken naar een E-M1 maar de G9 van Panasonic blijft ook aanlokkelijk (zij het zonder PD-AF).
Wat betreft de Weather Sealing kan ik beamen dat het werkt! Heb een keer onverwachts in een bui gestaan en de camera hielt heel goed stand. Uiteraard alleen in combinatie met weather sealed lenzen.