NZXT RGB and Fan Controller

Specificaties Onbekende soort casemod - Bekijk alle specificaties

NZXT RGB and Fan Controller Review

Budg 20 maart 2020, laatste update op 24 maart 2020, 2.682 views Product gekocht

NZXT RGB and Fan Controller

Zorgt ervoor dat je je fans kan bedienen via NZXT CAM.

Pluspunten

• Fans afhankelijk van CPU of GPU temp
  • NZXT CAM werk redelijk
  • Klein, simpel en inclusief splitters

Minpunten

• Full range fan RPM alleen via PWM
  • NZXT CAM kan nog wat verbeterd worden

Use case
Ik heb deze controller gekocht omdat ik de RPM van mijn front case fans in mijn NZXT H440 afhankelijk wil maken van de GPU temperatuur. Voorheen deed ik dit met de advanced settings van SpeedFan, maar dit was toch een beetje een gedoe. Ik wilde NZXT CAM hiervoor gebruiken.
NZXT CAM
Als je reviews leest over NZXT CAM, dan kom je gemengde verhalen tegen. Ik heb het gevoel dat in de huidige versie (v4.3.0) veel van de perikelen zijn opgelost, en dat CAM nu doet wat ie moet doen. De developers hebben laatst een Reddit AmA gedaan die aardig is te lezen als je wilt weten hoe ze CAM ontwikkelen. Voordat je deze controller koopt, is het misschien een goed idee om zelf eerst CAM te installeren en te kijken wat je ervan vindt.
Oordeel
Controller doet wat ie moet doen: je kan voor alle 3 de inputs instellen of ze afhankelijk moeten worden van CPU of GPU temperatuur, en daarbij een fan curve instellen. NZXT CAM werkt simpel en is minimalistisch. Ook zijn de bijgevoegde splitters handig om meerdere fans te koppelen aan hetzelfde input signaal.

Wat me tegenviel is dat met een aangesloten 3-pin fan geen volledige RPM control mogelijk is. De fans die ik getest heb (standaard NZXT H440 case fans) kunnen alleen draaien tussen de 75 en 100% (900-1200RPM), of uit. Houd daar dus rekening mee. Daarom heb ik m'n CPU fans wel aan m'n moederbord laten hangen. Ik had NZXT hier over gemailed, en hoewel ze uitlegde dat volledige RPM control alleen met 4-pin fans mogelijk is, waren ze wel snel en duidelijk met reageren op m'n mailtjes.

Hoewel RGB je systeem nog sneller maakt, heb ik die functionaliteit niet getest.

Heb jij ook een NZXT RGB and Fan Controller?

Dank voor je review Budg, dit is verhelderend. Ik heb alleen 4pins case fans, dus ik denk dat ik deze neem. Ben ook benieuwd naar je ervaringen met RGB.
Nette review Budg. Heb zelf de NZXT Kraken X62 met NZXT CAM en ik schrok van het geklooi met dit programma. Was eerst in kleur, maar nu in Z/W. Blijkbaar hebben ze de hele tool van de grond af opnieuw opgebouwd. Na een aantal updates werkt het wel redelijk, zoals jij ook aangeeft, maar er zitten toch wat vreemde dingen in. Zo draai ik op dit moment Folding@home, waarbij NZXT CAM aangeeft dat de temp van de GPU 68 graden is, bij 1 a 2% load. Task manager geeft 49% aan, wat beter past bij de temperatuur...

Ik zou eerder op zoek gaan naar een vervangend programma voor NZXT CAM, dan dat ik extra hardware zou aanschaffen voor dit programma.
He Toff, thanks voor je reactie. Ik heb Folding@home net getest, en ik krijg vergelijkbare getallen te zien in CAM (1%) en Task Manger (40%), maar MSI Afterburner zegt 100% GPU usage en HWiNFO 100% GPU Core Load. Ter vergelijking, bij het draaien van Heaven Benchmark draai geven alle tools wel aan 100% GPU usage aan. Dus misschien dat Folding@home de GPU op een andere manier gebruikt dan hoe games dat doen, en dat dat de verschillen in load getallen verklaart. Verder geeft CAM de GPU temperatuur wel goed aan, en dat was het belangrijkste voor me, want daarop baseert hij de fan speed.

Naast SpeedFan heb ik ook Asus AI Suite geprobeerd (mobo is Asus Z170 Gaming Pro), maar dat programma kan ik echt niemand aanraden.
-foutje-

[Reactie gewijzigd door Budg op 24 maart 2020 09:30]