Specificaties 640GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Freecom ToughDrive 640GB Zwart Review

Obiter dictum 10 april 2011, laatste update op 10 april 2011, 8.408 views

Freecom ToughDrive 640GB Zwart

Pluspunten

• Zeer snel
  • Stil
  • Ongelooflijk stevig
  • Sterke encryptie
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Korte bijgeleverde USB Kabel
  • Ondanks hoge prestaties, stevig prijskaartje

Mobiliteit Score: 5

Mobiliteit
Maakt hij zijn belofte waar; de val
Toevoeging op 11 juli 2010; een ongeplande val
Toevoeging op 20 augustus 2010; De Toughdrive op vakantie

Hoewel er ongetwijfeld duurdere schijven op de markt zijn, is van de gecategoriseerde 640 gig 2,5" externe HDD's in onze Pricewatch de ToughDrive van Freecom de duurste. Sterker nog, vergeleken met de goedkoopste, de Toshiba PX1393, spreken we zelfs van een verschil van ¤ 50,-; een aanzienlijk bedrag.
De ToughDrive mag flink wat te bieden hebben aan meerwaarde, wil het dit prijsverschil recht kunnen praten. En dat doet lijkt het te doen, als je kijkt naar een Youtube filmpje dat Freecom zelf op haar productpagina embedded heeft. Hierin wordt de disk overreden, en een snelle blik door de aanverwante video's leert dat sommige mensen er bijna een volkssport van hebben gemaakt om de kleine, taaie rakker klein te krijgen. En nu, nu is het mijn beurt daarvoor! Maar laten we bij het begin, beginnen;

Specificaties

Stroomvoorziening Geen externe adapter nodig
Kleur Donkergrijs/lichtblauw
256 bit encryptie? Ja

De inhoud van de verpakking
Op de verpakking maakt Freecom ons nogmaals duidelijk gemaakt hoe stevig de schijf moet zijn.

In de doos vinden we natuurlijk de schijf zelf, stevig verpakt in beschermingsmateriaal. Ook treffen we aan een USB verlengkabeltje van ongeveer een halve meter, wat folders over 35 gratis muziekdownloads, een quickstartguide en korting op een softwarepakket.

De ToughDrive zelf
De schijf zelf is klein! Hier heb ik al een 3,5" WD externe schijf liggen, maar écht een wereld van verschil! Ter illustratie;

De grijze buitenkant van de schijf is gemaakt van een soort rubber, ik kan het niet helemaal plaatsen. Het ligt in elk geval goed in de hand, en is iets indrukbaar met bijvoorbeeld je vingernagel. Direct na het loslaten deukt het materiaal zichzelf dan ook weer uit, zonder sporen achter te laten. Het materiaal zit als het ware als een hoes om de schijf heen, en is er met moeite af te halen; hij zit in elk geval zo goed dat dit echt bewust gedaan moet worden, hij zal er niet per ongeluk afschieten. De bovenkant van de schijf is van hard plastic.

Rondom de schijf is afgewerkt met een iets uitstekende blauwe rand dat volgens mij van hetzelfde materiaal is als de rest van de grijze buitenkant. Dit gaat aan de ene kant van schijf over in een uittrekbaar USB kabeltje.

Gelukkig blijft deze verrassend goed zitten als hem op zijn plaats drukt, last van een loszwengelend kabeltje heb je dus niet.

Wel is hij natuurlijk veels te kort om direct aan je PC/Laptop te hangen, vandaar het verlengkabeltje in de doos. Hoewel je dan net wat meer speelruimte hebt om de schijf ergens neer te leggen, blijft het wel erg aan de krappe kant. Hoewel ik thuis zat kabeltjes heb liggen, had het absoluut geen kwaad gekund om er een iets royaler verlengkabeltje bij te stoppen; en dan denk ik toch snel aan tenminste 2 meter.

Eerste indrukken
Goed, nadat ik de schijf voor de eerste keer in handen heb gehad kreeg ik gelijk het gevoel dat hij zijn belofte van de val in zou kunnen lossen; iets waar ik voorheen nogal aan twijfelde. Zoals gezegd is hij klein, ligt hij prettig in de hand en is hij aangenaam licht. Al met al een solide geheel.

De eerste keer ingeplugd
Tijd om hem eens aan te sluiten en aan de tand te voelen. Op een normale kast is de kabel lang genoeg om de schijf op je kast neer te leggen, maar veel langer dan dat wordt het ook niet. Wel leuk is het stijlvolle blauwe ledje om aan te geven dat de schijf stroom heeft; hiervoor is dan ook geen externe adapter vereist.

Windows 7 64 bit herkent de schijf keurig als NTFS met 595GB beschikbaar geheugen. Ook herkent hij een CD in de schijf als "CDFS", voor mij een onbekend bestandssysteem.

Op de schijf staan handleidingen voor Mac en PC, en wat autorun bestanden.

Daarnaast is een PDF reader beschikbaar, wat bestanden om eenvoudig van de aanbiedingen uit de folders gebruik te kunnen maken, TurboUSB wizards (stond ook al op de doos aangegeven; "turboUSB", kom ik later op terug) en wat NTI software. In de Mac map staat grofweg hetzelfde.
Het starten van het "Start PC" .exe bestand brengt naar je naar een simpel maar doeltreffend programma vanuit waar je verschillende onderdelen kunt installeren, om te beginnen met het TurboUSB.
Na luttele seconden was dit gereed, en besloot ik eens te kijken wat de virtuele CD speler precies doet. Door de virtuele CD speler aan te klikken, kom je bij een Encryptie assistent.

Klinkt makkelijke genoeg, dus dat ook maar eens proberen; kinderlijk eenvoudig! Je klinkt op volgende, voert tweemaal je wachtwoord in en je bent klaar. Voortaan moet de schijf na inpluggen ontgrendeld worden met het zojuist gekozen wachtwoord; al je gegevens achter het ijzersterke 256 bit MD5 protocol.
Ondertussen begon het toch te jeuken om de schijf aan de tand te voelen; het werd tijd om nog eens snel te formatteren en er wat software op los te laten! Omdat mijn PC ondertussen +- een week niet opnieuw is opgestart, leek het me fair dit te doen. Wat me opviel, is dat na de reboot de schijf niet direct gevonden wordt, maar in plaats daarvan de virtuele CD drive icoon weergegeven wordt. Dubbelklik, wachtwoord invoeren en de HDD staat direct netjes weergegeven bij "deze computer"; keurig!

Toevoeging op 21 november 2010; een punt van kritiek
Om toch even een kritiekpuntje te geven, sinds de schijf voor het eerst in gebruik is krijg ik bij elk massaopslagapparaat dat wordt gekoppeld aan de computer een popup te zien die verband houdt met de beveiliging van de Toughdrive. Een screenshot ervan nemen is niet mogelijk, ben ik achter gekomen, maar het is zo'n popup waarin je hele scherm wat vervaagd behalve de melding zelf. Ongeacht of je op "ja" of "nee" klikt werkt het opslagapparaat hierna naar behoren, en tot windows afgesloten wordt zal je niet opnieuw gevraagd worden bij het insteken van een nieuw of hetzelfde apparaat. Kortom; vervelend? Ja. Onoverkomelijk? Nee, dat gelukkig niet.

Prestaties
Natuurlijk niet geheel onbelangrijk zijn de prestaties. Hiervoor heb ik redelijk standaard programma's gebruikt, dus ook eenvoudig te vergelijken met andere 2,5" schijven. Om te beginnen CrystalDiskMark. Ik heb het programma twee keer gedraaid, één keer met 1000 MB en één keer 50mb. De testen hebben zich allebei vijf maal herhaald, om zo tot een representatief gemiddelde te komen. De resultaten;

Dit zijn voor een 2,5" schijf toch minstens indrukwekkende resultaten te noemen!

HDTune laat het volgende plaatje zien;

Let hier vooral ook op de consistentie van het lezen van de schijf. Als ik deze data plaats naast,bijvoorbeeld, de gegevens die zijn voortgekomen uit een review van een WD My Passport, zijn de resultaten verbluffend goed te noemen; met prestatiewinsten van rond de 20% ten opzichte van de WD durf ik te zeggen dat de Freecom schijf een bijzonder sterk resultaat neerzet.
Als laatste nog even direct vanuit Windows geknipt en geplakt naar de schijf. Als eerste heb ik 5 .MKV bestanden verplaatst naar de Freecom, met een gemiddelde grootte van 4,8 gig per stuk. Omdat Windows vaak wat tijd nodig heeft om tot representatieve getallen te komen, heb ik gewacht tot halverwege alvorens de screenshot te nemen;

Wow, toen ik dit zag was oprecht verbaasd! Naar mijn weten is 20 MB/s een redelijk gebruikelijke doorvoersnelheid voor een 2,5" HDD, en na even wat reviews te hebben gelezen lijkt mijn vermoeden te kloppen; waar 20 MB/s gebruikelijk is, levert de Freecom een whopping 34 MB/s! En eerlijkheid zei geboden; ik heb hem zelfs nog op 40 MB/s meegemaakt!

Toevoeging @ kerstavond 2010; een wel heel erg snelle disk!
Even mijn mediaspelertje klaar maken voor een filmpje met wat vrienden vanavond, dus 10 gig .mkv'tje van de PC HDD naar de Toughdrive pompen. Dit leverde tot mijn verbazing -ja hij blijft me verbazen- het volgende plaatje op;

Deze snelheid heeft hij het hele kopieerproces volgehouden, en dat had ik nog niet eerder gezien, sterker nog, ik dacht altijd dat het praktisch maximum van USB op 40 mb/s zat. Een snelle googlesearch leverde inderdaad het volgende citaat op;
As far as we know, effective rate reaches at 40MBps or 320Mbps for bulk transfer on a USB 2.0 hard drive with no one else is sharing the bus.
Met de 40 mb/s zit de Toughdrive dus op het praktisch maximum van een USBapparaat... zeer netjes!

Dan nu een groter aantal kleinere bestanden. Omdat veel mensen een externe HDD gebruiken om foto's te backuppen, heb ik besloten een deel van mijn fotocollectie te verplaatsen. Wat ik heb verplaatst, is 9,7 gig aan foto's, verdeeld over 2805 bestanden in 27 mappen. Dit leverde het volgende plaatje op;

Hier ligt de schrijfsnelheid weliswaar lager, maar met waarden van tussen de 20 MB/s en 22 MB/s alsnog zeer acceptabel.

Zoals ik in de comments al had aangegeven, heb ik vol enthousiasme de schrijfsnelheden getest, maar ben ik per abuis de leessnelheden compleet vergeten! Bij deze dus nog even een kleine update hieromtrent, het schrijven van de Freecom, naar de schijf in mijn computer. Het idee is hetzelfde; één plaatje van vijf grote .MKV's, en een hele rits aan kleinere bestanden. Dit levert de volgende plaatjes op;

Zoals je ziet heb ik wat mapnamen weggehaald, maar belangrijk is dat de bestanden van G:\ (Freecom) naar D:\ (intern PC) gaan.

Temperatuur en geluid
De schijf wordt handwarm, of eigenlijk iets kouder dan dat. HDTune gaf een waarde van 35 graden Celsius, en dat kan kloppen hoewel hij van de buitenkant kouder aanvoelt. Geluid maakt hij eigenlijk totaal niet, en omdat hij op mijn kast ligt zou hij zelfs bij een klein beetje geluid al overstemd worden door het geluid uit de kast. Desondanks heb ik er even met mijn oor aangehangen, en ik heb hem niet kunnen horen.

Mobiliteit
De Freecom is natuurlijk gemaakt om mobiel te zijn; niet alleen is hij gebouwd om die incidentele tik of val als je hem bij je draagt op te kunnen vangen, ook is hij erg compact. Mijn eerste externe HDD is een 3,5" WD, en de beste manier om te kunnen zien hoe klein de Freecom is, is door ze eens naast elkaar te zien.

Qua mobiliteit een behoorlijk verschil; de WD gaat mee in je tas, de Freecom in je broekzak.

Maakt hij zijn belofte waar; de val
Vooralsnog ziet het er goed uit voor de Freecom, maar overleeft hij de twee meter hoge val? Hoewel ik het niet heb kunnen filmen, kan ik jullie vertellen dat hij het twee keer heeft overleefd; de eerste keer heb ik hem plat op zijn onderkant laten vallen, de tweede keer op de zijkant waardoor hij op de blauwe strip landde. Na inpluggen in de PC geen enkel probleem met het vinden en gebruiken van de schijf!

Toevoeging op 11 juli 2010; een ongeplande val
Deze week heb ik hem terwijl ik aan het fietsen was uit mijn handen laten vallen, en hij heeft hierbij een flinke klap gekregen. Hoewel hij misschien een val van twee meter heeft overleefd, is deze val toch anders; voorwaartse kracht, een harde, stenen ondergrond, de schijf tuimelde in plaats van recht naar beneden vallen... Het zag er niet goed uit. Gelukkig viel hij met de eerste, en dus hardste klap precies op de kop, dus op de blauwe beschermrand. Na een stuiter viel hij nog eens op de hardplastic achterkant, waar nu een kleine schram op te bekennen valt.
Thuis natuurlijk gelijk aangesloten op de PC, en godzijdank heeft hij deze praktijktest goed kunnen doorstaan! Nou weet ik niet hoe een andere externe HDD zou reageren na zo'n val, maar ik vreesde toch écht voor het ergste dit keer. Hopelijk dat ook op langere termijn dit geen vervelende gevolgen heeft, in elk geval zijn er geen bad sectors bijgekomen.

Toevoeging op 20 augustus 2010; de Toughdrive op vakantie
Alweer enkele dagen terug van een prachtige backpackervaring in Indonesië (Java). Hoewel ik aan mijn 4 gig SDHC voldoende opslagruimte had om al mijn foto's in mijn Panasonic Lumix te houden, is een backup voor diefstal of verlies natuurlijk altijd prettig; en daar kwam de Toughdrive weer om de hoek. Waar de camera veelal meeging in de handbagage of in de cameratas, spendeerde de Freecom het grootste gedeelte van de reis in de backpack. Hoewel ik hem meestal redelijk in heb gepakt in bijvoorbeeld een handdoek, zijn er -net iets te- regelmatig momenten geweest waarop de schijf ergens los door de tas lag, een tas waarmee nogal gegooid is in de kleine maand dat ik van het land heb mogen genieten. Desondanks heeft hij nooit dienst geweigerd, en ook bij thuiskomst werkt hij nog zoals hij zou moeten doen. Ook heeft hij geen uiterlijke beschadigingen opgelopen.

Hoewel de Freecom ToughDrive 640 één van de duurdere schijven in zijn soort is, behoort hij ook tot de absolute top van externe 2,5" harde schijven. Niet alleen is het een bijzonder robuust apparaat, ook is Freecom niet vergeten dat de prestaties van een schijf als deze een belangrijke rol spelen, en dat vertaalt zich in lage accestijden en ongebruikelijk hoge schrijf- en leessnelheden. Waar de incidentele gebruiker van een externe schijf waarschijnlijk door het stevige prijskaartje de schijf links zal laten liggen, is de Freecom ToughDrive 640 voor de meer veeleisende gebruiker, die niet alleen snelle lees- en schrijfsnelheden wil hebben maar ook zijn belangrijke data zo veilig mogelijk wil hebben waarschijnlijk de schijf bij uitstek om in huis te halen. De reden dat "prijs" vier sterren heeft gekregen, leidt ik dan ook af uit de prijs/kwaliteit verhouding, in plaats van alleen naar de prijs als zodanig te kijken. Ondanks een paar kleine, kleine tekortkomingen is de overall conclusie dat ik deze harde schijf aan iedere Tweaker die een kwalitatief hoogwaardige schijf zoekt aan zou willen raden.

Overigens ben ik benieuwd naar jullie meningen over de review, aangezien het mijn eerste (uitgebreide) HDD review is op Tweakers.net. Meningen, opmerkingen, tips en dergelijke in de reacties zou ik dan ook zeer op prijs stellen.

Heb jij ook een Freecom ToughDrive 640GB Zwart?

Goede review, gebruik de 250gb variant op me werk en inderdaad niet stuk te krijgen. Nooit problemen met te weinig stroom of wat dan ook. Heb nog wel 2 puntjes ter informatie.

Het korte usb kabeltje dat erop zit blijft er zo goed in zitten omdat er een heel klein magneetje in zit die de usbconnector aantrekt ;)

Mochten er nu mensen zijn die het password programma irritant vinden en die software niet op hun pc willen hebben. Er bestaat een programma Password software removal tool. die de software eraf kan halen ;)

[Reactie gewijzigd door Poenzkie op 22 november 2010 16:01]

Het magneetje was me inderdaad al eerder opgevallen; simpel maar bijzonder doeltreffend! :)
Verder overigens leuke tip van je stukje software, ik zal binnenkort eens kijken of ik er wat mee kan!
Nette review! Kudo's :)

Nog wat 'weetjes':

Een USB-verleng kabel van 2 meter gaat niet werken. Daar komt nooit meer genoeg stroom overheen (iets met lengte en werstand en zo :)). Ga je zo'n drive aan een lange verlengkabel hangen, dan moet er weer een aparte voeding op worden aangesloten. Dit soort apparaatjes hebben echt elke druppel van de 5v + 0.5a die uit een USB poort komt nodig.

Volgende is dat elke (beetje recente) 2.5" disk _makkelijk_ sneller is dan de waardes die je hier ziet. Maar dan praat ik over de disk rechtstreeks op een SATA poort aangesloten :). Waarom ook 3.5" schijven de neiging hebben om via USB niet over de 25mb/sec te komen is omdat er heel vaak brakke chipjes worden gebruikt voor het 'USB gepraat' van zo'n portable schijf. De schijf zelf kan makkelijk sneller, maar er is een bottleneck van het sata-naar-usb chippie. Jouw testen laten dit ook netjes zien, omdat hij bijzonder consequent is in snelheid over de hele 640gb. Een schijf zelf heeft daar 1 of meerdere dipjes in zitten als een platter volgeschreven wordt. Een schijf heeft nou eenmaal punten waar hij sneller / langzamer is dan op andere plekken. Dit zie je niet in je waardes, omdat de USB-chip zo langzaam is dat dat altijd de bottleneck is.

Blijft dan pluspunten voor de 34mb/sec die je af en toe weet te halen. Mijn Freecom Toughdrive 250gb komt nooit boven de 24mb/sec uit bijvoorbeeld, en zoals ik al zei: Ik heb ook een paar 1 terabyte 3.5" schijven hier die nooit over de 25mb/sec komen. Dus erg netjes dat dat wel lukt met deze 640gb touchdrive! Wouden ze dat sneller maken dan had er vast een betere / snellere USB chip in gemoeten en die hebben extra stroom nodig, dus een externe power-adapter. En dat wil je helemaal niet met een portable kleine schijf als deze :)

Nogmaals, nette review!
Ah, dat verklaart de korte kabel. Dat iedere 2,5" disk als zodanig sneller, dat spreekt natuurlijk voor zich! Waar ik me over verbaasde, is de snelheid die hij over USB haalt. Mooi stukje achtergrondinformatie geef je over waarom de snelheid over USB lager ligt, maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat als je vergelijkt met de meeste 2,5" USB schijven, de snelheden erg netjes zijn!
Ik heb overigens het vermoeden -en hierin kan ik me vergissen- dat Freecom bijtijds een nieuw model schijf of -zoals jij aangeeft- misschien een nieuwe USB-chip gebruikt; zo kwam ik een wat oudere redactionele review ergens tegen een paar weken geleden, waar de snelheden ook een stuk lager waren, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jouw schijf.

Overigens is het mogelijk om een externe adapter aan te sluiten op de schijf; als ik het ingebouwde USB kabeltje uittrek, dan zie ik een magneetje om de USBplug op zijn plaats te houden, en een adapter plug. Inderdaad, niet dat het in mijn situatie gewenst is, maar de mogelijkheid bestaat dus wel.

Anyway, bedankt voor de complimenten en achtergrondinfo, jij net zo tevreden over de schijf als ik?
NIET kopen! Ik heb nu in een maand tijd al 2 HDDs gehad en ze zijn onbetrouwbaar. Wederom een complete schijf met zakelijke maar onbetrouwbare backups. De eerste schijf koste me al een backup van 400GB.
De eerste keer las ie na 2 dagen al niets meer en moest je de schijf wissen, nu alweer ' kan niet lezen van bronschijf', lekker als je een backup terug wil zetten.

Let op, deze schijf doet het NIET goed zonder adapter, dus die moet je via de support zien te scoren.

Ik gebruik al sinds jaar en dag USB schijven, maar ondanks de vriendelijke benadering van Freecom, moet ik deze schijf afraden.
Tenzij je je backups nooit meer nodig hebt...
Zo, en daar maak je speciaal een account voor aan? Wel vervelend voor je overigens, tot op heden is de mijne nog zeker niet zo geëindigd; die werkt nog in volle glorie :).
Misschien komt het door wat je aangeeft over de adapter; twee reacties boven de jouwe staat dat de korte USBkabel komt omdat er anders teveel stroomverlies optreedt. Heb je de bijgeleverde gebruikt, of je eigen langere kabel?

Maargoed, zuur dat er twee gesneuveld zijn bij je...
ja, dat deed ik om mensen te waarschuwen. :)
Ik heb de adapter in gebruik, schijf vraagt teveel usb stroom. Gebruik geen eigen usbkabel.
Vanmorgen om 9 uur wederom met Fr. gebeld en ik krijg wederom een nieuwe schijf.
Wel verteld dat als het weer gebeurd ik mijn geld terug wil (rechtstreeks gekocht) want om nou een andere schijf er continu als mirror bij te houden omdat deze onbetrouwbaar is gaat me te ver.
Zeer nette review! Uitgebreid en toch leest ie prettig weg. Pluspunten omdat je de tests meerdere keren hebt uitgevoerd, dat vergeten mensen toch nog wel eens! Top! :)
Dankje, ik zie nu alleen dat ik geen resultaten heb neergezet van het lezen van de schijf; binnenkort volgt dus nog een update met wat foto's van het verplaatsen van bestanden van de schijf, in plaats van naar de schijf vanuit Windows.
doe eens wat ruiger met dat ding.

laat hem eens uit je tas vallen als je fietst, gooi hem van de trap af, ga er eens op staan.
zomaar, wat ongelukjes!!!

is ie waterdicht?? doe hem dan eens in de wasmachine.
Ik denk niet dat hij hem gekocht heeft, alleen maar om hem te reviewen. Deze harde schijf is natuurlijk gemaakt om tegen een stootje te kunnnen, maar om hem dan gelijk van de trap te gooien, erop te staan, en te wassen. Ik vind het al ver gaan dat hij hem twee keer laat vallen, dat zou ik nooit doen bij een nieuwe schijf :+
Een uitstekend review, mooie foto's en benchmarks. Five Stars!
Ik heb zelf geen 2.5 inch externe HD (wel 3.5 inch). Voor portable opslag ben ik van de usb-sticks.

Wat betreft de kabel. De lengte van de kabel heeft effect op de performance.
Probeer eens 2 meter usb kabel aan te sluiten en kijk eens naar de performance.
Bedankt voor je compliment :D
Voor wat betreft de lengte van de USB kabel, ik had er nog niet van gehoord maar ik ga binnenkort zeker even testen met een langere kabel! Ik hou je op de hoogte :)
Mooie review!

En respect dat je daadwerkelijk je mooie nieuwe schijf tot 2x toe van 2 meter naar beneden hebt laten vallen.

Keep up the good work! :)
Met pijn in mijn hart, maar ik moest het gewoon weten of hij het aankon... en als je hem zelf in je handen hebt, krijg je, gewoon door de solide bouw, er vanzelf vertrouwen in dat hij hebben kan :)
Wat voor merk schijfje zit er intern in de freecom drive ?
In mijn freecom USB schijf zit een gewoon een Samsung.
Handig om de specs op te zoeken op het internet en te vergelijken.
Ik zou het echt niet durven zeggen, ook op de site van Freecom kan ik zo niets vinden... Voor wat betreft de specs; ik hoop dat ik voldoende benchmarks heb gegeven om een goede vergelijking te maken, en als je meer informatie wilt hebben dan hoor ik het van je! :)
Volgens mij zie ik door de case heen (nogal blurry) TOSHIBA staan.
Type nummer is wat vager (even oogjes dichtknijpen)

Ik gok op Toshiba MK6459GSX

Wat heb ik gewonnen ?
Echt goeie review man! Hier kunnen een hele hoop mensen (incluis mezelf) nog een hele hoop van leren!
Ik heb 1 puntje kunnen vinden, de lengte van de usb kabel: die is bewust zo kort gehouden omdat anders de schijf misschien niet kan starten. Ik heb zelf een WD Passport, en die start niet als ik een langere kabel gebruik dan 0,5 meter. Ook heb ik vernomen van andere mensen die ook een 2,5" schijfje hebben van andere merken/types die erachter kwamen dat het schijfje niet wil starten door de te hoge weerstand van de te lange kabel.
Maar als je een goeie nieuwe usb kabel hebt kan het best zijn dat de schijf wel start.
Dankje :*)
Voor wat betreft het kabeltje; dat heeft Dipje2 in zijn comments ook uitgelegd, samen met nog wat andere interessante weetjes. In principe is dit te ondervangen door een externe adapter, waarvoor een aansluiting is op de schijf, maar vooralsnog kan ik er in principe mee leven dat de schijf op mijn computerkast ligt, in plaats van op het bureau.
W :) auw, prima review zoals je ze zelden tegenkomt. Complimenten