Terratec Cinergy T Stick RC Review

L3TUC3 9 juni 2010, laatste update op 9 juni 2010, 11.852 views

Terratec Cinergy T Stick RC

Pluspunten

• Goede softwareMooi beeld

Minpunten

• Goedkope afstandsbedieningI

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4
Terratec Cinergy T-Stick RC Mk. II Review

Met het WK om de hoek, uitzendtijden die met werk in conflict komen en een hele toffe baas kwam de wens om een goedkope USB DVB-T tuner te zoeken. In combinatie met mijn laptop kan ik dan toch nog genieten van het spektakel vanaf mijn bureaustoel op werk zonder al te veel heisa met streams en bedrijfsfilters.

Een korte stop bij een grotere elektronicaketen bracht mij bij de Terratec Cinergy T-Stick RC. Deze was ietwat boven mijn budget geprijsd, maar voldeed aan mijn eisen en de andere merken die aanwezig waren bevielen me niet. Daarnaast was er een promostand waar ik de software kon uitproberen, en kenners onder de tuner gebruikers weten dat daar een product aan ten onder gaat. Ik was onder de indruk van de mogelijkheden en het gebruiksgemak.

Dit is de eerste maal dat ik met een product van Terratec te maken krijg, waarbij ik vroeger een PCI WinTV2000XP van Leadtek gebruikt had. Dit experiment was niet onaardig, maar de PVR software van Leadtek was toendertijd om te huilen en leverde niet het gewenste resultaat.

De Doos

Eenmaal thuis aangekomen en de doos geopend te hebben, treffen we het volgende aan:
  • Een Cinergy T-Stick MKII
  • Een antenne met Coax plug
  • Een afstandsbediening
  • Een driver/software cdrom
De T-stick heeft een USB plug, antenne-ingang en een IR-sensor voor de AB. De stick voelt solide aan en het kapje voor over de USB plug zit er stevig op. De hoogte van de stick zorgt er wel voor dat een ander USB poort niet gebruikt kan worden, maar dit hangt af van je laptop.

De antenne is een centimeter of 15 lang, heeft een kabel van een meter en een magnetische voet. Dit is erg handig als je de stick op je systeemkast zet, maar bij een laptop van voornamelijk plastic en geen metaal in de buurt niet. De voet zelf is eigenlijk niet zwaar genoeg en valt snel om door kabeldraaing. Het zwart staat wel in contrast met de witte stick, maar dit detail kan me niet deren.

De afstandsbediening doet erg goedkoop aan, maar hij werkt. De standaardfuncties zitten er op. Programma op en neer schakelen, volume, kanalen 0 t/m 9, een terugschakel en een muteknop. Het leuke voor mij is wel dat hij op een c-cel batterij werkt, en laat ik nou net een nieuwe nodig hebben voor een AB in de slaapkamer. Gezien er maar 4 FTA kanalen via DVB-T te ontvangen zijn, was de AB sowieso al een overbodige luxe. Ik heb na een initiŽle test eigenlijk niet meer naar de AB gekeken en bedien de stick dmv het toetsenbord.

De grootte van de doos beloofde meer, maar alles zit goed ingepakt met weinig plastic en veel karton. Uitpakken was geen probleem en we gaan verder op het installeren.

Installatie

Nadat ik de laptop ingeschakeld had prikte ik de T-stick op hoop van zegen in een usb poort, stiekem hopende dat Windows Update gelijk drivers voor me zou vinden. Helaas gebeurde dit niet dus stopten we de CD-rom in de drive en volgden daar de setup. Zonder al te veel fratsen werden zowel de drivers als de software geÔnstalleerd. Na korte check op de site van Terratec bleek dat dit niet de nieuwste versies waren, ondanks dat de Terratec Home Cinema software deze behoort te downloaden. Jammer.

Terratec bied haar productupdates aan via een ftp, maar deze had voor mij een onlogische structuur. Zo bevond mijn product zich in de map "reciever" ondanks dat de site deze onder "TV" plaatst. Dit is een beetje slordig, maar niet onwerkbaar en binnen niet al te korte tijd had ik nieuwe drivers te pakken.

De Software

Terratec levert standaard Terratec Home Cinema Basic bij dit product. Deze versie heeft de basisfunctionaliteit om de tuner te bedienen en programma's op te nemen. De standaardversie bied ondersteuning voor een groter scala aan opties zoals meerdere lijsten, HDTV, PiP en een EPG lijst welke de Basic versie ontbeert.

Bij eerste gebruik van de software moet uiteraard gescand worden voor kanalen. Hierbij kan gekozen worden voor bepaalde regios zodat het scannen sneller kan gebeuren en bekende frequenties snel ingeladen kunnen worden. De indicatietimer zit er wel een paar minuten naast mocht je een fijne scan uitvoeren.

Mijn laptop voldoet echter net niet aan de systeemeisen, met een 1.6ghz Pentium M terwijl een 2.0 ghz processor verwacht word. Dit bleek in praktijk echter geen probleem. De software doet het naar behoren met een hoop opties en instellingen.

Het bedienen van de software met het toetsenbord gaat snel, en schakelen tussen zowel TV als radiokanalen gebeurt rap. Een mooie feature vind ik dat eerst de EPG wordt opgeroepen voordat je schakelt met enter. Zo weet je bij voorbaat al of het programma leuk is.

Helaas moest ik wel de Timeshift functie uitschakelen. Deze buffert de televisieuitzending zodat je deze kan pauzeren en weer kan oppakken wanneer het je uitkomt. Het zorgt voor een flinke aanslag op je harde schijf met activiteit en mijn laptop kon dit niet goed aan kan.

Het opnemen van de programma's kan naar wens worden ingesteld en met behulp van de EPG vooraf worden geprogrammeerd. De software was voor mij een van de koopredenen vanwege het gebruiksgemak en krijgt van mij twee duimen omhoog.

Kijkplezier

De hamvraag uiteraard. Ziet het beeld er een beetje goed uit.

Omdat het hier om een DVB-T signaal gaat, is het beeld verrassend goed. Ter vergelijking met mijn TV thuis welke nog ouderwets analoge kabel ontvangt is de kwaliteit stukken beter en er is geen ruis. Hier hangt wel een grote "maar" aan. Het signaal moet wel goed binnen komen.

In gebruik betekent dit dat het beeld hapert of gaat blokken als het signaal te slecht word. Met de meegeleverde antenne is het even spelen om het het signaal goed te krijgen vanaf mijn werkplek (begane grond, binnen een kantoorpand). De praktijk zegt mij via de signaalinfo dat met een sterkte van 36% en een kwaliteit van boven de 90% er geen beeldverlies optreed. De signaalsterkte en kwaliteit is uiteraard te verbeteren met een dakantenne. Heb je eenmaal de antenne goed gezet is er geen omkijken meer naar.

De Terratec T-Stick RC is wat mij betreft een goede aankoop. De software doet t uitstekend, de drivers klappen er niet uit, de beeldkwaliteit is goed en de ontvangst redelijk. Het is een no-nonsense apparaat en zijn prijs waard geweest. Ik ben klaar voor het WK!

Heb jij ook een Terratec Cinergy T Stick RC?

Heb je ook ervaring met andere platformen dan Windows? ;) En moet je geen abo hebben om dvb-t signaal uit de lucht te plukken?

Verder, prima review!
Voor de Mac kun je o.a. de Terratec H5 gebruiken. Die werkt ook op W7 en heeft nog wat meer mogelijkheden dan de Cinergy T.
De h5 stick heeft ontvangers voor DVB-T, DVB-C, analoge TV en FM radio en werkt op de Mac met Elgato EyeTV software.

Verder schijnt er een Linuxcommunity te zijn die zich met dit ding onledig houdt maar er bestaat geen sourcecode van de chipset (Empia em2884, Micronas DRX-K, NXP TDA 18271) onder GPL dus verwacht daar niet al te vlotte vorderingen.

Ik ga hier een dezer dagen mee spelen om de MacBook Pro WK klaar te maken ;)
Die zag ik in de winkel opgesteld staan. Erg gelikt spul, maar mij te duur. Eigenlijk kan dat ding 30 euro goedkoper omdat er een licentie voor de Home Cinema software bij zit. Maar die 30e is het ook wel weer waard zolang je windows gebruikt.
Sorry, ik heb verder weinig ervaring met andere OS'en en eigenlijk ook niet van plan om dit binnen al te korte tijd te gaan doen. De laptop draait XP en de stick is voor de laptop bedoeld.

Voor je tweede vraag, ja en nee.

Een digitenne abonnement heb je nodig om de gecodeerde kanalen te kunnen decoden en te kijken. Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroepen worden ongecodeerd uitgezonden, heb je geen abonnement voor nodig en kan je met deze stick ontvangen. Ze zijn zogeheten FTA (Free to Air) kanalen.

De stick ontvangt ook digitenne kanalen maar kan deze niet decoderen en kan je dus niet kijken.
Mooie, duidelijke review. Wat hem echter nog beter zou maken zijn een stel afbeeldingen of foto's. Verder mijn complimenten! ;)
Welke zenders kun je dan krijgen met die anttene? Toch alleen maar NED 1,2 en 3? Want alleen met de kabel ingeplugt in de stick kun je dan toch RTL etc.ontvangen? :P
De stick ontvangt in Nederland idd enkel NED 1, 2 en 3 en de RTV.

De stick is echter geen analoge kabel / DVB-C tuner dus de kabel aansluiten zal niet werken! Uitsluitend DVB-T.
Ik verkoop deze dingen zelf bij de Dynabyte en weet dat veel mensen hier inderdaad lovend over zijn.
Vooral in het buitenland is het fijn gebruiken, aangezien daar meer FTA zenders zijn.
Daarbij komt dat je elke regionale zender kan ontvangen, afhangend van de regio waar je bent.
Voor 30 euro meer heb je bij ons de stick waarin je ook nog een analoge kabel in kan steken, maar de uitbreiding is weinig aangeschaft omdat de meeste mensen liever "draadloos" werken, wat logisch is met het gebruik van een laptop.

Nette review, ik kan volledig meekomen met je standpunt.
Ik heb de stick ook geprobeerd. Op zich ben ik redelijk tevreden op een Macbook White 2009 Windows XP SP 3 via bootcamp.

In het kort:
Voordelen:
- je kunt 4 kanalen tv kijken op je laptop
- je kunt enkele radiozenders beluisteren
- beeld is in gunstige omstandigheden erg mooi
- opnemen video is mogelijk

Nadelen:
- installatie en configuratie niet op niveau 2010 (je moet zenders scannen, zenders naar favorieten zetten en de applicatie werkt niet soepel)
- de kabel van de antenne is echt veel te kort; naast andere apparatuur geeft de antenne blijkbaar beroerde ontvangst
- de stick is te breed; die bezet dus 2 usb-poorten (usb-hub is oplossing)
- er is geen enkele ondersteuning voor Mac OS X (Snow Leopard)

Maar alles bij elkaar voldoende om voetbal te kijken maandag !
Het punt van de antenne klopt. Tip bij deze stickies is, dat je een ijzeren plaat onder de antenne legt. Je zult zien dat het signaal ineens stukken beter wordt. Daarnaast gebruik ik een usb verlengkabel omdat de stick inderdaad de 2e usb poort blokt.

[Reactie gewijzigd door ZFLaSH op 13 juni 2010 09:32]

Ben zelf meer benieuwd of deze bv ook onder windows 7 draait...?
Er staat een "compatible with Windows 7" sticker op de doos en ik vond W7 drivers op de ftp van terratec.

Ik denk dat de stick het doet op W7.
Je kan DVB-T signaal via de kabel versturen. Mij provider CAIW doet dat. Je koopt dus een DVB-T decoder met een antenne ingang en daarsluti je je coax op aan. CAIW geeft 18 kanalen door via de kabel. deze lopen paralell met de DVB-C kanalen. ik heb al een tv in de slaapkamer met een scart dvb-t module op deze wijze aangesloten. beduidend goedkoper dan een aparte deocder.

bij de diverse modellen van hauppage zoals bv de Pinnacle PCTV Hybrid Pro 340e Stick werkt het. ben benieuwd of deze ook werkt. is beduidend goedkoper van die van hauppage. misschien waag ik de gok. voor die 20 euries.
Goeie tip. Ik had altijd gedacht dat DVB-T uitsluitend over de ether zou gaan, maar het zou inderdaad ook gewoon over de kabel kunnen.

Ikzelf heb ziggo en zal binnenkort eens kijken wat er gebeurd als ik de kabel in het stickie duw. Maar hoogstwaarschijnlijk niks.