1 review

Specificaties 8" • 1920x1200 • 125GB • Intel Core M - Bekijk alle specificaties

Chuwi Minibook Review

bob harley 25 juli 2021, 241 views Product gekocht

Chuwi Minibook

Return of the je..netbooks! Na jaren zoeken toch eindelijk een keer een apparaat dat echt klein is met goede prestaties. Of toch niet?

Pluspunten

• Echt klein
  • heb je niet teveel eisen, dan is het een laptop

Minpunten

• Fan is luidruchtig
  • 18 watt cpu dus thermal trottling

Het model wat ik tot beschikking had had de volgende specs:
Intel Core m3-8100Y
16gb ddr4
128gb emmc schijf
256gb, m.2 schijf, uitbreidbaar
8 inch scherm, 1920x1200 res, touchscreen
Intel HD Graphics 615
Micro sd slot.

Ondertussen al meerdere kleine netlaptops gehad, maar elke keer produceren ze teveel geluid met te hoge temps.
(iets wat ik met geen enkel apparaat/hardware wil)
De volgende modellen heb ik al uitgetest:
Gpd win 1 en 2.
Gpd pocket.
En de chuwi minibook.

Helaas is het niet helemaal zonnig in het land van de dromen over handzame pc's ehm ik bedoel laptops.
Doordat Chuwi het wel leuk vond om de cpu op 18 watt te laten werken werd het allemaal een drama.
Thermal trottling, daar houdt deze cpu wel van.
Met 18watt zit de cpu binnen enkele seconden op 95 graden.

Gelukkig is er ook nog zo iets als XTU, een programma van intel om verschillende instellingen te veranderen van een intel cpu.
Dus ook het verbruik.
Laat je de cpu op 7 watt werken dan blijven de thermals van de cpu onder de 70c.
Het vrm gedeelte wordt al vrij snel 90c en loopt gemakkelijk op tot 110c.

Ook de fan is erg aanwezig.
Hier ondervond ik veel last van.
(Durfde er niet mee in de bus of vliegtuig te spelen door het zeer irritante en hoge geluid)

Nou heeft de tweaker die deze heeft overgenomen een aantal aanpassingen gedaan waardoor deze een stuk koeler werkt en een stuk stiller is.
Ook werd de chuwi hierdoor minder warm en werd daardoor het thermal trottling beperkt.
Dit heeft die onderandere met een bios update bereikt, die al eerder beschikbaar was maar met het risico op het bricken van je chuwi

Echt, geweldig handzaam en mooi apparaat.
Maar ik ben blij dat ik ervan af ben.
En als vervanging heb ik een gpd win 1 gekocht, windows niet laten updaten(alleen offline games) en werkt geweldig zonder veel geluid of temps voor 1/4 van de prijs.

Heb jij ook een Chuwi Minibook?

Het model dat jij beschikbaar had dat had een 512 GB 2230 SSD (of iig, dat zat er in toen ik 'm van je overnam :P )
Ik zal binnenkort eens kijken of ik ook een review kan maken van deze laptop, beide nadelen die je noemt die heb ik op kunnen lossen, de laptop is nu best snel en erg stil. De cpu kan nu op z'n maximale frequentie werken zonder door de koeling teruggeklokt te worden, en ook zonder dat het ding klinkt als een elektrische heggenschaar.
Hey Theo,

Ik refereerde ook naar jou.
Zoals er in de review staat over updaten en aanpassen, ik durfde het niet aan.
Maar jij als electric engineer draait daar je handen niet voor om.