Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S20 4G 128GB Grijs

Specificaties 6,2" • 3200x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S20 4G 128GB Grijs Review

GTM-NL 19 maart 2020, laatste update op 14 juli 2020, 3.362 views Product gekocht

Samsung Galaxy S20 4G 128GB Grijs

Tegenvaller, uiteindelijk andere telefoon gekocht. Fantastisch goede camera en een mooi scherm, snel en degelijk. Helaas ook nadelen, de fingerprint reader werkt zeer matig, veel bloatware en de Samsung interface is zeker geen verbetering tov stock Android en een zeer slecht bereik. Hierdoor is de prijs/kwaliteit niet oke.

Pluspunten

• Camera
  • Snelheid
  • Degelijk
  • Scherm

Minpunten

• Interface
  • Bloatware
  • Geen 3,5mm connector
  • Fingerprint reader
  • Bereik
  • Processor

Na twee jaar een OnePlus 6 gebruikt te hebben, nu overgestapt op de S20. Dat viel helaas wat tegen...

De migratietool van Samsung werkt briljant, met de bijgeleverde kabel de toestellen op elkaar aansluiten en gemakkelijk alle gegevens en apps overzetten. Helaas geldt dat niet voor de interface van Samsung. Deze is niet gemakkelijk te gebruiken vergeleken met stock Android.

De aanpassingen die Samsung heeft gedaan maken de bediening niet gemakkelijker. Ook heeft Samsung zeer veel Bloatware geïnstalleerd. Als je een achtergrond wilt veranderen kom je heel snel op een pagina waar je nog een paar euro mag afrekenen, niet acceptabel als je net 900 euro voor een telefoon hebt betaald.

De fingerprint reader zit mooi onder het scherm weggewerkt, maar werkt daardoor niet zo goed als een "fysieke". Je moet wat harder drukken en regelmatig wordt mijn vinger niet herkend.

Er zijn ook absoluut positieve punten te melden, het scherm is prachtig en de camera zeer goed. Daarnaast voelt het toestel zeer stevig aan en wordt compleet geleverd met een snellader en hoofdtelefoon. Het meeleveren van de hoofdtelefoon compenseert helaas niet het gebrek aan 3,5mm.

Alles bij elkaar een prima telefoon maar veel te duur voor wat je krijgt.

Update 14-4-2020:
Na een paar weken de S20 in gebruik te hebben leek het me tijd voor een korte update. Het toestel functioneert uiteraard nog prima. De Powershare functie is handig om mijn draadloze hoofdtelefoon (case) op te laden, dit werkt prima.

Nu we het toch over energie hebben: De batterijduur is redelijk, een dag normaal gebruik gaat net. Hierbij heb ik wel de Power Save Mode aanstaan, waarvan je niet veel merkt. De snel lader is overigens inderdaad behoorlijk snel. Het toestel wordt wel warm, in tegenstelling tot de OnePlus, maar niet heet.

Het probleem met de onhandige Samsung interface is opelost door het installeren van de Microsoft Launcher, deze lijkt een stuk meer op stock Android en een stuk prettiger in het gebruik.

Inmiddels ben ik goed aan de telefoon gewend, wat langer duurde dan ik had verwacht, maar bevalt nu prima. Toch vind ik "value for money" ver te zoeken...

Update 29-4-2020:
Kan het niet laten om toch een korte update te plaatsen over de batterij duur welke toch wel heel erg krap is als het toestel niet in Power Save mode staat. Hopelijk kan Samsung dit met updates verbeteren maar is op dit moment onvoldoende.

Update 10-5-2020
Tijdens een vakantie in een gebied met mindere mobiele dekking het bereik kunnen testen. Dit blijkt helaas fors minder te zijn dan bij de OnePlus en Motorola. (Zelfde 4G netwerken uiteraard) Gezien dat dit een zeer elementaire functie van een telefoon is heb ik de algemene beoordeling aangepast naar "slecht".

Update 14-7-2020
Helaas blijven de negatieve ervaringen opstapelen. De fingerprint reader blijft slecht functioneren ondanks het verwijderen van de originele screenprotector. Daarnaast stopt de S20 tijdens het gebruik van Waze icm Android Auto omdat de temperatuur te hoog wordt. Na onderzoek op internet blijkt dit te komen door de inferieure Exynos processor die in Europa geleverd wordt. Tenslotte had ik bij een klant geen bereik waar collega's met dezelfde provider wel konden bellen en data gebruiken. Hierop heb ik besloten om terug te gaan naar OnePlus.

Conclussie
Als een goede camera en een mooi scherm prioriteit heeft kan je zeker plezier beleven aan een S20. Echter moet je hiervoor wel (te) veel door de vingers zien, zoals een zeer onhandige interface, slechte processor, matige batterijduur en een slecht ontvangst. Wat mij betreft is dit onacceptabel voor een merk als Samsung en een prijs van 899 euro.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S20 4G 128GB Grijs?

Je probeert erg volledig te zijn in je oordeel waarvoor dank.
Ik heb zelf overigens een hekel aan een niet perfecte fingerprintreader. Dat is de hele dag door een irritatie.
Blijkbaar gaat de Note 20 daar verandering in brengen, met een ultrasone scanner die een stuk groter is, en dus moeilijker te missen is.
Zelf heb ik amper problemen met de vingerprintscanner, mss 1 keer per dag dat hij hem niet herkent. Soms helpt het om dezelfde vinger 2 keer in het systeem te zetten
Ik had van mijn werkgever al een paar maanden geleden een S20 gekregen als update voor mijn werk S10. Maar vanwege Corona/thuiswerken etc pas 2 weken geleden opgehaald. Ik kan me niet vinden in de vingerprint scanner, die werkt best aangenaam, net zoals die op de S10 dat ook deed. (standaard doe ik dezelfde vinger altijd 2x, bij welke techniek dan ook)

Echter, kan ik me totaal vinden in het feit dat de batterij ver ondermaats is. Ik gebruik altijd werk toestellen puur voor werk, en een losse prive telefoon die ik zelf koop met mijn eigen abbonoment ernaast. d.w.z dat op mijn werk telefoon er altijd minimaal apps en accounts op staat geinstalleerd. eams/onenote/word/outlook microsoft authenticator, en normaliter booking.com en KLM voor werk reizen (wat nu niet gebeurd uiteraard) - that's it. Echter haaldde ik de dag er amper mee, en dit is terwijl het toestel grotendeels op m`n buro ligt terwijl ik alles via m`n desktop afhandel. Ik was er pas "helemaal klaar" mee toen ik van 100->40% ging over-night terwijl toestel aan, en op wifi lag. In batterij menu kon ik nergens zien dat iets meer batterij gebruikte als normaal.

In de samsung power saver mode, die de reviewer ook gebruikt, werken mijn trouwe Sony WF-1000XM3's niet correct (voor hands-free bellen) , vaak valt de verbinding net weg en stottert het gelijkd als ik het toestel vasthoud of beetpak. Terwijl zelfde setje nooit geskipped heeft op mijn prive toestel, noch mijn oudere S10.

Het verschil tussen 120hz en 60hz kon ik niet zien, ik kon wel duidelijk de lagere resolutie in Youtube zien voor de enkele gevallen dat ik dat opstartte. Dus stond hij bij mij altijd op WQHD+ en 60hz.

Als laatste nail in the coffin, heb ik 2x Satechi deskladers, die ik ook voor reizen gebruik. 1 van 75W met USB-C PD en een van 108W ook met USB-C PD. Letterlijk alles wat ik bezit , of het een Dell laptop, Surface go, Surface Book, Nintendo Switch , mijn Amplifi Router - etc. is. Werkt prima met USB-C -> UBC-C . Maar de S20 niet. Ook niet met de officiele kabel. Als het toestel aanstaat, weigert hij te laden met de Satechi. Als het toestel uit staat, laad hij wel op met de Satechi. Dus een Samsung issue.
Dit terwijl Satechi toch wel een goed en bekend premium merk is.

Uiteindelijk na nog geen 2 weken een factory reset gegeven, en ingeleverd bij m`n werkgever. Ik hou het bij de S10.

Wat ik wel positief kan vertellen is dat de camera's buiten in het dag licht heel goed zijn. De kleuren zijn veel neutraler dan voorheen (te over-saturated op vorige toestellen) en heel erg gebalanceerd. aarnaast zijn alle 3 de lenzen goed op elkaar afgestemd kwa kleur als je switched en reageert de camera app super rap. In donkere situaties (kroeg etc.) vind ik Samsungs altijd niet echt, de kleuren zijn flets en levensloos en is de prioriteit van de app op handheld shooten zonder shake, terwijl mijn prive Sony XZ3 s'avonds toch echt betere foto's maakt d.m.v langere exposures; dan balanceer ik het toestel gewoon ff neer op tafel.
Eerlijk gezegd herken ik geen van de issues die je schetst:
1. Batterijduur is helemaal goed, in lijn met wat je zou verwachten voor de accu die erin zit. Ik kom er de dag makkelijk mee door. Heb wel de refresh rate op 60Hz staan, als je die op 120Hz zet holt de gebruikstijd achteruit.
2. Fingerprint reader: werkt feilloos. Echt 100% score. Moet wel zeggen dat ik geen screenprotector op het scherm heb zitten. Ik kan me voorstellen dat dat een negatieve invloed heeft, ondanks de marketing praat van de producenten van die protectors
3. Over bereik kan ik alleen zeggen dat ik in Nederland geen issues heb (KPN), maar door Corona ben ik niet veel op reis geweest en een hard vergelijk heb ik niet gemaakt.
De Samsung interface is inderdaad dramatisch en de bloatware wat irritant. Maar ik gebruik al jaren de Nova launcher dus de interface boeit me niet, en de bloatware is "ok-ish": een behoorlijk deel kun je verwijderen. Verder by far de beste telefoon die ik in 5 jaar heb gehad.
Ik heb dan weliswaar een S10, maar ik denk dat er niet direct verschillen zijn:

1: Ik heb Bixby gewoon uitstaan; geen enkel issue. Ik gebruik het ook niet namelijk. Volgens sommigen werkt het trouwens best aardig tegenwoordig. Maar ook niet aan mij besteed denk ik.

2: Welke Samsung App kan jij niet uitzetten en is voorzien van Spyware? Klinkt als een redelijk sterke beschuldiging, misschien moest je die eens onderbouwen dan.

Je was wél fan van OK-google trouwens? Ik weet dan niet waar je gegevens naartoe gaan, maar wat dacht je zelf?

De dialer hopeloos ouderwets? Wow; welke dialier is er mooier? Gewoon goed leesbaar, alles op een logische plek. Toch? Ik gebruik wel met nagenoeg alles dark-mode. Maakt dat het verschil misschien?

O ja, ik draai ook Nova; niet omdat het perse moet, maar gewoon omdat ik als dan eens een Sony een One-plus of een Xiaomi koop of weet ik veel wat, alles lekker vertrouwd is.
Ik begrijp niet waarom mijn eerste reactie als ongewenst wordt beschouwd. Kennelijk mag ik niet kritisch zijn.

Maar zoals je wil, wat onderbouwing:
1. en 2: Ja, je kunt Bixby uitzetten, echter de service blijft draaien op de achtergrond. Ook die kan je stoppen, maar die draait na een reboot weer. Deze service heeft toegang tot:Contacten, Locatie, Microfoon, Opslag en SMS. Deze toegang is niet te weigeren. Neem daarnaast een service als SamsungPositioning. Die heeft toegang tot Locatie, Opslag en Telefoon. Ook deze service is niet te stoppen en de rechten zijn niet te ontnemen. Dit zijn een paar voorbeelden, maar er is er nog een aantal.
Kortom Samsung heeft toegang tot deze gegevens zonder dat ik dat wil. Dat noem ik spyware.

En wat betreft Google, ja, ik kies voor Android, dus ik weet dat mijn gegevens naar Google gaan. Ik vind dat ook geen heel fijn idee, maar dat betekent nog niet dat ik ze met elk ander bedrijf ook wil delen, zoals Samsung. Samsung heeft mijn gegevens helemaal niet nodig om hun service te verlenen namelijk het leveren van een goede telefoon. Ik wil een optie hebben om geen gebruik te maken van hun extra "services". Ik heb een Xiaomi, Motorola en Nokia gehad en die werkten prima zonder dat ik de leverancier van de telefoon toegang gaf tot mijn privegegevens.

En voor de rest, de layout is smaak natuurlijk. Qua dialer prefereer ik de standaard Google dialer boven die van Samsung. En ik gebruik ook Nova.
Alles is redelijk goed te customizen, behalve het instellingen menu wat ik bij Samsung ook hopeloos vind.

[Reactie gewijzigd door Stiegl op 24 juli 2020 13:30]

Ik juich een kritische houding t.a.v. producten juist toe :) , serieus! Daar hebben we wat aan.

Daarom was ik ook oprecht benieuwd naar hoe je tot jouw conclusies kwam.

"Ja, je kunt Bixby uitzetten, echter de service blijft draaien op de achtergrond. Ook die kan je stoppen, maar die draait na een reboot weer. Deze service heeft toegang tot:Contacten, Locatie, Microfoon, Opslag en SMS. Deze toegang is niet te weigeren. Neem daarnaast een service als SamsungPositioning. Die heeft toegang tot Locatie, Opslag en Telefoon. Ook deze service is niet te stoppen en de rechten zijn niet te ontnemen. Dit zijn een paar voorbeelden, maar er is er nog een aantal."

Even een nuance: Met beide services heb ik geen issues, ik gebruik ze niet, maar ik monitor WEL wat mijn telefoon doet, o.a. met NetGuard.

Je wilt niet weten hoeveel Apps en services die bij bepaalde Apps horen ( zelfs betaalde! voor Full-version zonder reclame) gewoon even met facebook-servers contact maken. Dat gebeurt helaas nog veel te veel. Met Netguard kan je dat prima zien en blokken trouwens.

Ik heb totaal geen meldingen in NetGuard van de door jou genoemde voorbeelden over het connecten naar het internet om zaken door te sturen naar Samsung.

Voor allerlei google-apps & services geldt trouwens niet anders. Ik snap dus nog steeds oprecht niet je probleem met de Samsung-Apps & services waar de rest niet anders doet.

Install voor de lol een NetGuard op je telefoons om te zien wat er echt gebeurt. Voor mij ging er een wereld open. Een wereld waarin Samsung er niet als slechtste afkwam trouwens.
Dank voor de tip. Ik had inderdaad het netwerkverkeer zelf niet gemonitord, maar dat ga ik nu zeker doen. :)
Ik word er alleen een beetje kriegel van als ik geen controle over apps heb. In dit geval dus Samsung apps die rechten afdwingen en moeten blijven draaien. Ik vraag met dan af waar ze dat voor nodig hebben.
Daarnaast zou ik ook voor de performance het liefst alles uitzetten dat ik niet gebruik.

[Reactie gewijzigd door Stiegl op 24 juli 2020 15:47]