Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse Review

silverchaoz 19 maart 2020, laatste update op 19 maart 2020, 533 views Product gekocht

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Prijs / Prestaties staat deze videokaart verreweg bovenaan vergeleken met NVidia kaarten, maar de drivers van deze kaart zijn zo bagger dat de kaart erg veel ellende heeft. Meerdere keren per dag BSOD of andere crashes door de drivers.Dit verpest de kaart en daardoor 2 sterren op dit moment.

Pluspunten

• Prijs / prestaties ZEER GOED
  • Koelt goed
  • Niet al te lomp in de computerkast

Minpunten

• Zeer slechte drivers -
  • zorgen voor onwerkbare videokaart
  • AMD Software

Drivers en compatibiliteit Score: 1
In September 2019 heb ik een computer in elkaar gezet voor mijn kamaraad met o.a. deze kaart erin. Ik las op internet dat de drivers niet al te best zijn, maar dat was de gok die ik genomen had, gezien het niet al te grote budget wat mijn kamaraad ervoor over had. Op het moment van de aankoop was er geen betere videokaart die zo goed presteerde voor dat bedrag. Dat was voornamelijk de trigger.

De drivers zoals ik beschreef zijn echt zwaar waardeloos. Na het bouwen van de computer heb ik meerdere keren constant moeten troubleshooten na elke driver update, omdat het ene gefixed was en het andere probleem weer naar voren kwam (1 bug eruit, 10 nieuwe bugs erin). Nu is het Maart 2020 en de drivers zijn nog steeds 10x waardeloos.

Deze Videokaart geeft zeer goede prestaties voor de 400 euro die je neerlegt. De kaart presteert erg goed in bijna elk oppervlak vergeleken met een high end Nvidia videokaart. Je kan moeiteloos de nieuwste games op 2K spelen op high/ultra settings en ruim boven de 60FPS halen.

De AMD Software vind ik tevens ook niet altijd even fijn werken, hier is Nvidia wel beter in (mijn mening)

MIJN ADVIES:

Vermijd deze videokaart en leg iets meer voor een NVidia kaart.

Deze videokaart presteert zeer goed, maar ik vraag me af of het de 400 euro waard is op dit moment. Je krijgt erg veel frustratie als je eenmaal deze kaart hebt aangeschaft gezien de driver instabiliteit. Je geeft erg veel geld uit voor een stuk hardware en dan is het van de zotte dat het niet fatsoenlijk werkt, zeker niet voor 400+ euro.

Voor een paar tientjes meer kun je een RTX2060 Super kopen, die wellicht minder presteert, maar wel veel meer kwaliteit bied dan deze huidige videokaart.

Vandaar dat ik ook maar 2 sterren geef. De drivers zorgen, zoals ik zei voor een erg pijnlijke gebruikerservaring.

Ik pas deze review aan wanneer er fatsoenlijke drivers worden uitgebracht en de kaart dan ook eens een keer goed werkt zoals het hoort.

Heb jij ook een Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse?

Ik ben net overgestapt van een rtx 2080 naar een 5700 XT Nitro en heb nergens problemen mee (thuiswerken en Apex Legends). Al een keer de drivers helemaal eraf gegooid met DDU en opnieuw geïnstalleerd?

Reviewtechnisch vind ik het overigens vrij zwakjes, je lijkt het vooral te gebruiken om je gal te spuwen.
Al een keer de drivers helemaal eraf gegooid met DDU en opnieuw geïnstalleerd?
Zekers, meerdere keren.
je lijkt het vooral te gebruiken om je gal te spuwen.
Zoals je hierboven leest heb ik veel lof over de prijs / prestaties over de videokaart en ben erg kritisch over de drivers en kwaliteit van de kaart zelf. Ik lees op internet (en de overige reviews op deze videokaart onder pricewatch), dat ik lang niet de enige ben met het driver probleem.

Ik ben zelf van mening als er een fatsoenlijke driver update komt, dat de videokaart een zware concurrent is tegenover de huidige Nvidia Lineup

Mocht ik een stabiele versie hebben, pas ik deze review aan zoals ik hierboven beschrijf.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 19 maart 2020 16:14]

Ik heb ook de Nitro en met de nieuwste drivers heb ik onmogelijk gedrag van m'n pc, incluis BSOD's. Ik zit nog steeds op de versie die iedereen gebruikt. (19.9.1).

Deze versie werkt eigenlijk best prima, alleen de performance in de nieuwste games is iets minder. Wel is hij gewoon stabiel hier (behalve in darksiders II, maar dat schijnt ook een known issue te zijn).

Hopelijk krijgen ze dit ooit op orde, want het is doodzonde. De kaart zelf is echt goed (wel lomp groot)
Ik heb sinds gisteren de 5700XT Red Devil en bij mij draait de Radeon Software op 20.2.2; uitgebracht op 28-02-2020
Ik weet niet of dit verschilt met de Nitro Software?
Nee het gaat om de adrenalin software, die jij ook draait:
Adrenalin 2020 Edition 20.2.2

Die is bij mij instabiel als de pest. 19.9.1 is continu de versie waar ik terug bij uitkom :-)
Heb zelf precies dezelfde kaart en 0 problemen. Leg me dit uit..
Zoals ik bij een andere comment geschreven had; Ik zie veel reviews (ook op pricewatch) dat de drivers een ellende zijn met de kaart. De ene videokaart is de andere niet.
Het ligt niet aan de videokaart, maar aan je Windows. Installeer je windows eens opnieuw en alle problemen zijn weg.

En nee ik vind het niet kunnen dat AMD zulke slechte drivers heeft, maar het probleem is bij elke Navi kaart te ondervinden.

[Reactie gewijzigd door ion op 20 maart 2020 20:55]

Ik kan zo maar twee dingen verzinnen slechte "quality control" of (hardware) compatibiliteit problemen.

Er zijn vast nog meer redenen te verzinnen.
Ja ik denk dat u gewoon een slechte kaart heeft zou hem gewoon retouren ik heb nu deze pulse 5 dagen en hij draait primma bij mij geen zwart scherm niets speel warzone vol op zonder problemen heb wat ouder games geprobeerd ook zonder problemen ik heb hem wel op silent mode staan hier voor hat ik een asrock 5700 xt taichi daar hat ik wel problemen mee plus nog is dat de kaart erg heet word dus ben erg blij met me pulse aan koop
Mag ik vragen welke driver versie je hebt draaien op dit moment?
Adrenalin 2020 Edition 20.2.2 Recommended (WHQL) maar ik zag op amd site dat er nieuwe drivers uit waren de nieuwe drivers heb ik nog niet geprobeerd

Wat ik heb gedaan is
Pulse in silent mode
Amd moederboard chipset update
Update moederboard bios
Clean install windows 10
Windows update

Mijn vorige asrock 5700 xt taichi gaf ook zwart scherm aan en alls ik aan het gamen was poef monitor no singel moest me pc gewoon hard resetten ieder x deze kaart ging retour

Deze pulse loopt bij mij echt super goed zwaare Overclocked fabriek settings hoeft van mij niet

Enige bug wat ik ben tegen gekomen met deze pulse zijn de fans speed instellingen alls je die via Msi afterburn loopt te verzetten maken ze een lawaai en krijg ik drops gewoon van af blijven
Dank voor deze review. Was op zoek naar een opvolger voor mijn GTX 1070 en twijfel tussen deze en de 2060super. Wordt dus die laatste. Heb de laatste 2 generaties Nvidia gebruikt en nooit problemen. Zit echt niet te wachten op dat gepiel in de bios, opnieuw installeren van windows, deze driver wel, die niet etc.

Snap ook het commentaar niet zo op de reviewer. Hij (en een aantal anderen als je de andere reviews leest). Het is toch juist waardevol dat dit wordt gemeld. Geeft mij in ieder geval goede info over wat ik wel of niet moet kopen.