Specificaties met 160GB harde schijf - Bekijk alle specificaties

Humax iPVR-9200C Review

_JGC_ 9 juni 2010, laatste update op 9 juni 2010, 441 views

Humax iPVR-9200C

Pluspunten

• Bediening
  • Beeldkwaliteit
  • Doorvoer analoog signaal

Minpunten

• Spontane reboots met oude firmware
  • Haperingen bij overschakelen tuner->timeshift
  • Klepje op afstandsbediening

Vorig jaar heb ik onze oude VHS-recorder en Humax IR-Fox-C vervangen door de PVR-9200C. Ten tijde van aanschaf was de iHDR-5050c nogal prijzig, en aangezien mijn ouders VHS gewend waren voor opnames heb ik ze een SD digitale harddisk recorder geadviseerd ipv een HD harddisk recorder die op dat moment bijna 2x zo duur was.

De installatie was simpel, de IR-Fox-C is uit de kast getrokken, smartcard omgewisseld en aangesloten op dezelfde kabels. Meteen daarna kon ik zenders zoeken en de rest van het apparaat instellen. Bediening en installatie is erg eenvoudig en lijkt erg veel op die van de IR-Fox-C.

Sinds we deze recorder hebben staan wordt er veel meer opgenomen, en wordt er ook veelvuldig gebruik gemaakt van de timeshift functies. De 160GB harddisk is ruim voldoende, maar dat is ook niet vreemd in een omgeving waar de beperkingen van een VHS tape als normaal beschouwd werden.

De recorder draait sinds aanschaf nog steeds op de oude firmware waar het apparaat mee geleverd werd. KabelNoord levert blijkbaar geen firmware updates voor dit apparaat, terwijl hun logo wel gewoon op de doos staat. Het nadeel hiervan is dat de recorder soms nog wel eens zonder aanwijsbare reden opnieuw opstart, iets wat al hersteld is in een latere firmware. Na deze herstart worden opnames onderbroken en hervat, waarbij een opname soms mislukt.
De recorder beschikt over 2 tuners waarbij 2 opnames gelijktijdig mogelijk zijn en nog een 3e programma gekeken kan worden. Tijdens deze opname is dan de timeshift functionaliteit niet beschikbaar. Als een opname afloopt schakelt het apparaat over naar timeshift functie, waarbij het beeld even wegvalt. Ik ervaar dit meestal als hinderlijk, net als de spontane reboots soms.

De afstandsbediening werkt eenvoudig en goed, maar heeft als nadeel dat een aantal functies achter een klepje zijn opgeborgen. Sommige functies zoals teletext en picture-in-picture worden nog wel eens gebruikt. Het klepje is nogal slap en schuift er makkelijk vanaf, wat een goedkope indruk aan de afstandsbediening geeft.

Buiten bovenstaande 3 nadelen kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn over dit apparaat. Beeldkwaliteit is goed, de doorvoer van analoog signaal gebeurt zonder verlies en voegt geen versterking toe, de kwaliteit van het signaal is voldoende om er nog een tweede HD-ontvanger achter aan te sluiten zonder storingen.

Heb jij ook een Humax iPVR-9200C?