1 review

Lenovo ideapad S145-15API (81UT00DYMB, Azerty toetsenbord)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 128GB • AMD Ryzen 3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ideapad S145-15API (81UT00DYMB, Azerty toetsenbord) Review

Mizgala28 13 maart 2020, laatste update op 15 maart 2020, 1.809 views Product gekocht

Lenovo ideapad S145-15API (81UT00DYMB, Azerty toetsenbord)

Een vrij rappe Ryzen 3 notebook met een NVME SSD, bluetooth en prima wifi bereik. Helaas heeft de notebook een erg matige TN paneel en 1 RAM bankje is gesoldeerd.

Pluspunten

• Betaalbaar (tov de specificaties)
  • Ryzen 3 3200U is rap genoeg voor dagelijkse taken
  • Vega 3 graphics zijn meer bruikbaar dan die van Intel
  • Vrij stil
  • Wifi en Bluetooth, beide met prima bereik
  • Compacte lader
  • Lege 2,5" SATA slot
  • NVME SSD voor de prijs is mooi meegenomen

Minpunten

• Matige TN paneel
  • Windows Home S omzetten naar Home vereist Microsoft account
  • Trage SD kaart slot
  • 1 RAM bankje is gesoldeerd
  • Webcam is matig
  • Audio is matig (zie review)

Ik ben iemand die jarenlang alleen QWERTY toetsenborden heeft gebruikt, tenzij ik geen keus had.

En toch heb hier een notebook met een AZERTY toetsenbord, ik moest ook even nadenken hoeveel het mij waard was dat de toetsenbord anders was dan QWERTY, maar toen ik de notebook voor €330,94 zag bij BOL besloot ik de gok te wagen.

In het kort, AZERTY indeling bevalt mij niet maar de jarenlange ervaring met QWERTY heeft ervoor gezorgd dat nadat ik in Windows 10 de indeling op US International heb ingesteld, ik helemaal vergeten ben dat dit een AZERTY toetsenbord is, ondanks dat ik nu letter A op de notebook intoets terwijl deze letter Q op mijn scherm weergeeft heb ik geen problemen met het gebruik ervan.

Nu de bovengenoemde gezegd is, begin ik eindelijk met de review van de Lenovo ideapad S145-15API notebook.

De Lenovo S145-15API

De Lenovo heb ik inmiddels paar dagen in gebruik met de bedoeling deze buitenom mijn bureau te gaan gebruiken (daar staat een stevigere PC voor gaming), en als vervanging van mijn 9,5 jaar oude Toshiba notebook (hij is oud en Windows 10 werkt onstabiel erop doordat die Toshiba alleen custom Ati drivers accepteert)

Notebook kwam netjes binnen in een veel te grote doos van BOL (arme PostNL bezorger) met daarin een simpele bruine kartonnen doos, daarin zat de notebook in een plastic zak met verpakkingsmateriaal eromheen om beschadigingen te voorkomen, verder in de doos bevinden zich de adapter en paar boekjes waaronder een quick guide en informatie betreffende garantie.

Notebook wordt geleverd met Windows 10 Home S en daar begint meteen mijn eerste nitpick, want hoewel je makkelijk en gratis de S versie kan omzetten naar normale de Home variant van Windows 10, je dient wel in te loggen met je Microsoft (of Hotmail zoals in mijn geval) account om dit te kunnen doen.

Het is dat ik dit toch zou doen, maar er zullen genoeg mensen zijn die niet alweer een mail account willen aanmaken of die gewoon niet beter weten, en dat is een klein probleem want in Windows 10 Home S kun je geen programma's installeren buiten de Microsoft Store om, tenzij je deze omzet naar de normale Home variant.

Nadat je de S versie naar de normale Home omzet werkt alles hetzelfde net als met de normale Windows 10 Home.

Dan nu de laptop zelf, deze is zilver van kleur en is volledig gemaakt van plastic, bouwkwaliteit is naar mijn mening prima niks kraakt of buigt en ook de scherm vertoont geen mankementen, aan de buitenkant vind je de Lenovo logo en deze zit ook aan de binnenkant samen met de nodige stickerwerk.

de buitenkant

de binnenkant

Als ik ergens aan moet wennen met de Lenovo is het dat de aan/uit knopje "in het toetsenbord" verwerkt is, tot nu toe heb ik al paar keer meegemaakt dat ik deze per ongeluk heb ingedrukt, daarnaast knippert dat lampje wanneer de accu onder 20% zit (ook als deze tijdens het opladen onder 20% zit knippert de led)

Toetsenbord en touchpad

Toetsenbord zelf tikt prima, hoewel het wel wennen is dat de F toetsen alleen in combinatie met de FN toets ingedrukt werken (bijvoorbeeld de F1 toets heeft als extra functie dat je geluid op stil zet, echter als je de FN toets niet indrukt zet je de notebook op stil, wil je echter F1 gebruiken moet je eerst FN ingedrukt houden, dit geldt voor alle 12 F toetsen waarbij de extra functionaliteit zonder de FN toets werkt, maar de F toets functionaliteit alleen in combinatie met indrukken van FN werkt)

Helaas is de toetsenbord niet verlicht maar dat had ik niet verwacht voor dit bedrag, wel zijn er media toetsen boven de num-pad en natuurlijk is er de num-pad zelf ook aanwezig.

Prima toetsenbord naar mijn mening (AZERTY indeling laat ik terzijde want deze staat mijn dagelijkse gebruik niet in de weg)

Touchpad is van plastic hij is wel lekker groot qua formaat maar werkt niet 100% naar behoren, het is mij al paar keer voorgekomen dat als je met 2 vingers scrolt, of de muis beweegt terwijl je met je andere vinger de linker of rechter muis knop wil indrukken, dat de touchpad dat regelmatig registreert als inzoomen in de browser.

De linker en rechter muisknop zijn geen losse knoppen en zijn verwerkt in de touchpad, hoewel de klik weinig feedback geeft naar mijn mening werken beide knoppen naar behoren.

Voor ik doorga naar de specificaties, eerst even de zijkanten bekijken.

Aansluitingen en overige

Aan de linkerkant bevinden zich de meeste van de aansluitingen, van links naar rechts hebben wij de netstroom adapter aansluiting, HDMI (kon helaas niet de versie nummer vinden), 1x USB 2.0 aansluiting, 2x USB 3.1 Gen 1 en LED lampje dat aangeeft dat de notebook aanstaat, aan het opladen is ect. (er bevindt zich een 2de lampje die precies hetzelfde doet op de aan/uit knop)

de linkerkant van de notebook

Aan de rechterkant (van rechts naar links) hebben wij een full size SD kaart lezer, 3.5mm audio combo jack en een herstel/reset knop (dat is wat ik vond in de handleiding online, blijkbaar kun je de laptop na het indrukken ervan herstellen)

de rechterkant van de notebook

Alle aansluitingen werken naar behoren, echter viel het mij op dat de SD kaart lezer aan de trage kant is en dat tijdens het kopiëren van bestanden de snelheid ervan niet boven 11mb/s uitkwam in Windows (dit betrof videobestanden, ook viel het mij op dat de kaartlezer van mijn oude Toshiba sneller was dan die van de Lenovo).

Achterin zijn er geen aansluitingen, voorin ook niet.

Aan de onderkant van de laptop zitten ventilatie openingen, sticker met onder andere de serienummer, stereo speakers en 4 rubberen voetjes.

(daarnaast bevinden er zich ook ventilatie openingen tussen de scharnieren van de notebook)

Door het verwijderen van 10 philips schroeven kan de klep verwijderd worden, daaronder vind je het volgende:

- 1x Samsung NVME SSD, die kun je zelf vervangen
- 1x DDR4 4GB RAM bankje (uit te breiden naar een 8GB module)
- 1x DDR4 4GB RAM bankje (is vast gesoldeerd)
- De wifi/bluetooth kaartje
- 1x lege slot voor een 2,5" SATA schijf met een maximale hoogte van 7mm

Verder is er makkelijk toegang tot de enkele fan om deze schoon te maken.

ik heb de notebook zelf niet geopend, echter is de bovengenoemde informatie te vinden op de Lenovo website dus daar heb ik deze informatie van verkregen

Specificaties:

- Ryzen 3 3200U 2,6Ghz met 2 cores en 4 threads (boost tot 3,5Ghz)
- 128GB Samsung NVME PCIe SSD
- 8GB DDR4 2400Mhz dual-channel RAM (6GB is daarvan beschikbaar voor Windows vanwege de GPU)
- Vega 3 graphics (in deze configuratie is de maximale snelheid 1200mhz en is de VRAM 2GB, deze wordt van de normale RAM afgesnoept)
- 15,6" Full HD (1920x1080) Mat TN scherm
- AZERTY toetsenbord (in deze configuratie)
- 1x HDMI
- 640x480 webcam
- ingebouwde microfoon
- Wifi 2,4/5ghz en Bluetooth
- Windows 10 Home S

Prestaties, dagelijks gebruik en gaming

Ik heb alleen de benchmark uitgevoerd voor de SSD en 3dmark (deze is gedaan door middel van CrystalDiskMark, de test is 5 keer herhaald met een grootte ingesteld op 1GiB)

Echter wat mij wel opviel is dat na Windows 10 herinstallatie deze trager uitvalt in de test, zo heb ik de eerste test voor de herinstallatie uitgevoerd toen ik ongeveer 11GB vrije ruimte had, de leessnelheid viel toen uit op 2259.39MB/s en schrijfsnelheid 1011.01MB/s.

Nu heb ik de test herhaald, ik heb 24gb vrije ruimte over en leessnelheid valt uit op 1032.07MB/s en de schrijfsnelheid op 219.78MB/s, ook na het herhalen van die test en na herstarten van de notebook viel de benchmark uit op ongeveer deze snelheid.

Alles voelt net zo snel aan als voor de herinstallatie, de drivers van de SSD heb ik ook opnieuw geïnstalleerd (ik heb beide die van Lenovo en die van Windows zelf uitgeprobeerd) en allemaal zonder effect, persoonlijk vind ik dit niet erg want de laptop voelt nog steeds rap aan.

Waar ik ook rekening mee hou is dat er of alsnog een driver issue van toepassing is of dat de eerste test fout was gegaan (ik heb de test maar 1 keer uitgevoerd voor de herinstallatie), het voelt allemaal even snel aan dus dat telt vooral voor mij.

SSD benchmark voor de herinstallatie

SSD benchmark na een verse Windows 10 installatie

1 lange SSD verhaal later, laat ik het over de algemene CPU en GPU performance hebben.

De Lenovo bevat een Ryzen 3200U CPU met geïntegreerde Vega 3 GPU, de CPU heeft een kloksnelheid van 2,6ghz met een boost tot 3,5ghz en de boost is waar ik het even over wil hebben, ik heb de CPU niet hoger zien gaan dan 3,29ghz in Windows taakbeheer ook niet tijdens een benchmark en ook niet tijdens gamen.

Verder duurt de boost niet heel lang, na ongeveer 10 a 15 seconden zag ik dat de CPU langzaam terug klokte naar ongeveer 2,96ghz, waarom de boost zo kort duurt durf ik niet te zeggen want de notebook fan draait niet al te luid/snel onder load, en de temperatuur (volgens HwMonitor) kwam nooit boven de 62 graden uit (gemiddeld blijft de temperatuur rond de 57 graden).

Ondanks bovengenoemde de 3200U voelt rap genoeg voor dagelijkse taken, of ik nou ga browsen, een programma start, YouTube ga kijken of zelfs een lichtere game start de notebook voelt niet traag aan, alles opent snel genoeg naar mijn mening en daardoor voelt dagelijks gebruik van de Lenovo fijn aan, ook tegenover mijn desktop die een Ryzen 3700x heeft.

Hetzelfde geldt voor de Vega 3 graphics, deze doet z'n werk probleemloos echter moet ik wel zeggen dat ik het wel een klein nadeel vindt dat de toegewezen 2GB VRAM niet aan te passen is, ondanks dat de notebook 8GB RAM heeft blijft hierdoor (om precies te zijn) 5.88GB over voor Windows, nou kom ik niet tekort aan RAM tijdens normaal gebruik maar ik zie de nut niet van de "verplichte" 2GB VRAM in een notebook waarvan de GPU te zwak is voor gaming, het is geen ramp maar het voelt zonde en ik zie ook liever dat je de grootte van de VRAM in de BIOS kon aanpassen naar lager.

Nu ik het toch over de Vega 3 heb, ik heb paar games getest puur voor de lol want op een eventuele potje Age of Empires 2 na zie ik mijzelf geen andere games op de Lenovo spelen (daar heb ik mijn desktop voor).

Games heb ik getest door ze gewoon een half uurtje te spelen op netstroom met AMD power setting op best performance.

- Doom 2016 ~28fps (720p, resolutie scaling op 50% + alles op laagst mogelijke settings)
- Dirt Rally (1.0) ~50fps (1080p, alles op laagst mogelijke settings)
- Black Desert Online -25fps (900p, alles op laagst mogelijke settings + upscaling aan)
- Age of Empires 2 2013 60fps met hier en daar framedrops (1080p, alles max)
- Saint Row The Third ~30fps (720p, alles op low DX10)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik lichtjes teleurgesteld was, niet omdat ik games erop wou spelen maar meer dat ik iets meer performance van de Vega 3 had verwacht in games, zo is de performance van Age of Empires 2 2013 hetzelfde als op mijn oude Toshiba notebook die een Ati (AMD) HD5165 dedicated videokaart had, en Saint Row The Third draait zelfs slechter op de Vega 3 want dat spel haalt die 30fps op de Toshiba maar dan met medium settings.

Ondanks alles zie ik dit niet als een nadeel, ik ga zoals gezegd geen van de genoemde (op misschien AoE2 en emulators na) games erop spelen, maar na het zien van paar YouTube video's over de performance van de Vega 3 had ik wel wat meer verwacht in games, ook al ga ik niet op de notebook gamen.

3dmark benchmark resultaat

Connectiviteit en webcam

Bluetooth werkte naar behoren met een draadloze controller die ik ermee uit probeerde, mijn telefoon kon ik niet testen want die weigerde met de notebook te verbinden.

Wifi werkt prima, beide 2,4ghz en 5ghz netwerken worden ondersteund en zelfs op de plekken in huis met zwakke verbinding had ik goed bereik.

Qua snelheid ben ik tevreden wij hebben een Ziggo 500/40 aansluiting en gebruiken daarbij onze eigen router, (merk is Asus model nummer ben ik vergeten) en de Lenovo haalt daarvan volgens Speedtest.net ongeveer 300mbps down en 40mbps upload, alleen onze telefoons en mijn PC halen de volle 500mbps down en 40mbps upload via wifi, dus dit is voldoende (in ieder geval haalt de Lenovo ruim voldoende voor YouTube en browsen)

Webcam kan ik kort over zijn die is slecht met een lage 480p resolutie, de microfoon kon ik niet testen.

Beeldscherm

Ik heb meerdere TN panelen gezien in mijn leven, en ondanks dat ik IPS een betere keuze vind heeft mijn oude laptop een TN paneel en voor m'n neus staan er ook 2 TN panelen die ik met mijn PC gebruik.

Het is lang geleden dat ik een TN paneel heb gezien die in mijn ogen slecht is, en ik heb voor basis gebruik niet al te hoge eisen (anders voor gaming, de Benq scherm die ik met mijn PC gebruik is 1 van de betere TN monitoren)

Lenovo ideapad S145-15API is de eerste apparaat (niet eens een notebook) in meer dan 10 jaar met een TN paneel waarbij ik zeg "dit is slecht".

Ik begin met de voordelen want die lijst is vrij kort (alles is gebaseerd op mijn eigen gebruik, ik heb helaas geen tools om de boel te testen)

Scherm is 1080p, coating is mat, snelheid van het scherm in dagelijks gebruik voelt soepel aan.

Dan de slechte dingen, kijkhoeken zijn heel slecht want of ik nou mijn oude notebook erbij pak of mijn 2 monitoren als ik er recht voor zit en eventueel beetje schuin beweeg, kan ik alles goed zien zonder dat de kwaliteit meteen als een baksteen naar beneden valt.

In het geval van de Lenovo moet ik er haast perfect recht voor zitten, 1 kleine beweging en je ziet meteen verschil in de kwaliteit en leesbaarheid van je content, wat ik hiermee bedoel is dat als ik nu op mijn oude notebook of PC met 2 monitoren iets lees dan is het duidelijk zichtbaar, en als ik eventueel lichtjes mijn hoek verander dan is het nog steeds leesbaar, dat is dus het probleem met de Lenovo waar iedere beweging in hoe je naar het beeldscherm kijkt je leesbaarheid kan beïnvloeden (dit varieert per website hoe erg het is, in dit geval neem ik Tweakers.net als een voorbeeld)

Voor video content is de eventuele ondertiteling goed leesbaar, en vallen de verschillen meer mee als je niet "perfect" ervoor zit.

Ander kleiner probleem zijn de kleuren, ik kan niet testen hoeveel procent van SRGB dit scherm weergeeft maar ik merk een licht verschil in de kleuren tegenover mijn andere schermen, vooral met wit valt dit op (het komt gelig over).

Daarnaast is helderheid ook een kleine issue, op mijn Toshiba staat de helderheid op 40% van de 100%, op mijn desktop schermen is dat 10% van de 100% voor mijn hoofdscherm en 22% voor mijn 2de scherm, in het geval van de Lenovo staat dit op 80% terwijl ik heb een voorkeur voor dimmer scherm helderheid heb, dus als ik deze op 80% instel kun je vanuit gaan dat de Lenovo voor sommige mensen niet helder genoeg zal zijn, voor binnen is dit een kleiner probleem en de matte scherm helpt mee maar voor buiten denk ik dat zelfs 100% niet genoeg is
Mijn oude Toshiba heeft een glossy scherm coating, mijn PC schermen zijn beide mat.
Audio

Ik ben geen audiofiel, maar ik ben ook geen fan van slechte audio kwaliteit.

Alle 3 de Lenovo, mijn oude Toshiba en mijn desktop gebruiken een Realtek audiochip die naar mijn mening altijd prima werkt in dat type apparaten, enige wat ik altijd alleen doe is even in de equalizer duiken en paar dingen aanpassen, want het moet allemaal ook niet te plat klinken.

En daar is van de problemen met de audio op de Lenovo, ongeacht waar ik de Realtek drivers vandaan haal je hebt geen equalizer (ook als op een andere apparaat diezelfde driver die wel toont na installatie)

Er missen wel meer instellingen maar die zijn voor de meeste mensen minder belangrijk (ik hoef geen simulatie van een concertzaal bijvoorbeeld), maar gebrek aan equalizer is wel een doorn in mijn oog.

Of anders gezegd, Realtek audio instellingen missen de equalizer maar de Dolby Audio instellingen hebben die wel.

Sticker aan de binnenkant van de notebook vermeld "vol trots" dat er Dolby Audio ondersteuning is, ik persoonlijk had liever de equalizer in Realtek suite zelf want Dolby Audio equalizer laat alles "hol" klinken (ik kan het moeilijk uitleggen, maar het klinkt alsof ik door een pijp naar audio luister wat geen aangename ervaring is naar mijn mening).

Dolby dus maar meteen uitgezet, want hoewel de Lenovo "plat" klinkt zonder de equalizer het klinkt wel helder en duidelijk als de Dolby instellingen uit staan.

Audio via een hoofdtelefoon is dus prima, audio via speakers is redelijk, het is niet al te luid en de locatie van de speakers (naar onderen gericht) maakt het niet bepaald beter.

Ook klinkt de audio alsof er iets in de weg staat, alsof tussen jouw en de audio een soort van een muur staat en hoewel mijn oude Toshiba nog zachtere speaker volume had, het was tenminste wel helder en duidelijk (maar de locatie boven de toetsenbord speelde daar vast een rol in)

Accuduur

Wat betreft de accuduur, volgens Lenovo zit er in de notebook een 2 cell 30Wh tot 35 Wh accu (er wordt niet specifiek ergens aan gegeven hoe groot deze is voor dit model).

het volgende is getest op 80% helderheid met "betere batterij" setting

In de paar dagen dat ik de notebook heb gebruikt kan ik ongeveer zeggen dat met wat licht browsen en YouTube, ik ongeveer 3,5 tot 4 uur en een kwartier door kon gaan tot ik een "10% accu resterend" melding kreeg.

Maar toen de CPU vaker tegen de 100% aan tikte (toen ik programma's ging installeren en dergelijke) was de accu helemaal leeg na iets meer dan 2 uur.

Hoe lang het laden duurt durf ik niet te zeggen, ik heb tot nu toe de accu alleen opgeladen tijdens gebruik, wel levert de lader genoeg stroom voor het laden van de notebook ook tijdens zwaardere taken zoals gamen zonder dat de adapter echt warm werd.

Kort over de adapter, het is een klein en compact blokje met een kabel die ongeveer 1,8m lang is (iets langer dan dat).

Ik oordeel de Lenovo op basis van de €330,94 dat ik ervoor heb betaald, maar ook op basis van de huidige €369 en €399 voor de QWERTY model.

Op basis van de door mij betaalde bedrag vind ik de Lenovo een prima aankoop, ondanks de slechte beeldscherm.

Voor 331 euro kreeg ik een 15.6" 1080p notebook, met een mat scherm, 128GB NVME SSD, 8GB DDR4 2400mhz RAM die ook nog uit te breiden is met een 8GB module zodat je totaal 12GB RAM hebt, een rappe Ryzen 3 3200U processor met Vega 3 graphics die niet alleen beter is dan de Intel varianten (in bijvoorbeeld een i3 processor), maar waar je eventueel ook nog lichtere games op kan spelen ook.

Verder krijg je naar mijn mening een prima wifi kaart, bluetooth is mooi meegenomen, er zijn voldoende aansluitingen en er is intern zelfs nog plek voor een 2,5" SATA SSD/HDD upgrade, daarnaast is de accuduur voldoende.

Maar aan de andere kant heb je een slechte TN paneel in deze notebook, SD kaart lezer is aan de trage kant, webcam is matig en de speakers zijn redelijk.

Ondanks dit alles vind ik 331 euro een goede deal, op het moment van aankoop kon ik eventueel voor een i3 notebook gaan die 2 tientjes duurder was (met een QWERTY toetsenbord ook nog), maar of die ook een NVME SSD had is maar de vraag plus Vega 3 graphics vind ik belangrijker vanwege de betere performance ervan.

Was het bedrag €369 (AZERTY) a €399 (QWERTY) dan zou ik deze laptop vermijden, het scherm is gewoon te slecht en waar voor de door mij betaalde bedrag dat te overzien is vanwege de prijs vs performance, voor €369 a €399 heb je al andere merken met een Ryzen 3 die waarschijnlijk een beter scherm hebben, daarnaast als je Vega 3 niet belangrijk vindt is er ook nog Intel met hun i3 voor ongeveer hetzelfde geld en als je eventueel iets voor rond de 450 euro zoekt, is er ook een Ryzen 5 notebook te vinden (die hopelijk een beter scherm heeft dan de Lenovo).

Ik ben tevreden met mijn aankoop, er is genoeg ram, er is een rappe CPU en GPU, NVME SSD en een plaats voor extra SATA SSD/HDD is mooi meegenomen, en AZERTY indeling van de toetsenbord is geen issue voor mij.

Mocht je ooit deze notebook goedkoop vinden, en dan bedoel ik minimaal 50 euro goedkoper (zoals in mijn geval) dan de concurrentie en vind je een matige beeldscherm niet erg? Dan hou ik je niet tegen en zeg ik koop de Lenovo.

Maar op het moment dat de concurrentie even duur is, goedkoper of fractie duurder dan zeg ik MIJD deze notebook, want op dat moment kun je beter naar andere merken kijken die vrij zeker een beter scherm hebben ook.

Enige uitzondering is misschien de IPS model van deze Lenovo, die heb ik niet in persoon gezien maar ik heb begrepen dat deze wel bestaat (waarschijnlijk onder een andere model nummer)

Lenovo ideapad S145-15API is een prima laptop met een slecht scherm, en dat is zo zonde.

[i]Dat was een lange review, en het is zo lang geleden dat ik voor het laatste eentje heb geschreven dat er misschien onduidelijkheden of spelfouten in zitten, mocht er iets onduidelijk zijn of heb je vragen stel ze gerust[/s]

Edit 15-03-2020

Het zat mij dwars dat de SSD ineens veel lagere snelheden haalde in de benchmark na een schone installatie van Windows 10 dan ervoor.

Nadat ik meerdere dingen uit had geprobeerd, kwam ik tot een conclusie dat als laatste poging ik alweer een schone installatie van Windows 10 uitvoer, dat heeft blijkbaar grotendeels geholpen.

Verder heb ik extra opslag geïnstalleerd, dus voor wie benieuwd is naar de upgrade mogelijkheden heb ik hier een foto van het binnenkant toegevoegd (de betreffende Plextor SSD zit er niet bij, deze is door mijzelf achteraf toegevoegd)

A. 1x DDR4 RAM slot voor geheugenuitbreiding (bevat in dit geval 1x 4GB DDR4 2666mhz module met ondersteuning tot 8GB DDR4)
B. 1x 128GB Samsung NVME SSD
C. Wifi/Bluetooth PCIe kaartje (het viel mij op dat de betreffende kaartje smaller is dan de slot waar deze in zit)
D. 2.5" SATA HDD/SSD (ondersteund schijven tot maximaal 7mm)
E. Gesoldeerde 4GB DDR4 (2400Mhz?) RAM module

Wat mij opviel is dat de te upgraden RAM module 2666mhz is, maar dat in Windows alles ingesteld is op 2400mhz.

Ook CPU-Z geeft aan dat alles samen op 2400mhz draait maar dat deze module in 2666mhz modus kan, echter CPU-Z of andere tools zien de gesoldeerde RAM module niet, dus daarvan kan ik de eventuele maximale snelheid niet van zien (ik ga ervan uit dat deze 2400mhz is)

Heb jij ook een Lenovo ideapad S145-15API (81UT00DYMB, Azerty toetsenbord)?

Lekker uitgebreide review!
Liep hij op batterij of op lichtnet?
Fabrikanten gebruiken vaker de instelling dat als de laptop op accu loopt, dat ze boost beperken zodat de laptop langer met de accu kan doen.
Ik had de boost op beide lichtnet en batterij getest, voor de zekerheid had ik wel de Windows energiebeheer instellingen nagekeken maar daar stond alles zoals het moest.

Ik had wel ergens gelezen betreffende een ander merk dat de fabrikant zelf kan instellen hoe lang de boost doorgaat en hoe hoog, maar gezien de temperaturen snap ik niet echt waarom Lenovo dit zou doen.

Ik hou het wel in de gaten, mocht het achteraf alsnog een instelling zijn geweest dan update ik de review daarop.

Bedankt voor de reactie :)
Had je de laatste bios? Vaak worden dat soort dingen in bios-updates geoptimaliseerd.

Voor de rest nette review, alleen heb je her en der de/het fouten gemaakt.
De en het foutjes had ik wel verwacht, ik heb daar altijd moeite mee gehad (dank voor het aangeven)

Ik heb de nieuwste BIOS geïnstalleerd maar dat haalde helaas niks uit, echter presteert de notebook alsnog goed dus het is gelukkig niet zo erg.
Jammer. Wellicht dat een toekomstige update het probleempje oplost.
Mooie en lekker uitgebreide review. Het ziet eruit als een aardige budget-laptop qua prestaties.

Wat de SSD betreft zijn er misschien een paar mogelijkse oplossingen:
- Virtueel geheugen omlaag zetten b.v. van 12GB (?) naar b.v. 4GB. Dit kan best veel ruimte op de harde schijf gebruiken, de hoeveelheid wisselt. Standaard staat deze behoorlijk hoog ( Instellingen > zoek "performance" / Adjust the appearance and performance of Windows > Geavanceerd > Virtueel geheugen > Handmatig ).
- Windows Search service uitschakelen via: services.msc > Windows Search uitschakelen (pc opnieuw opstarten)

De Functie-toetsen kan je misschien omdraaien in de BIOS/UEFI (of anders voorgeinstalleerde Lenovo app) denk ik.
Ik had begrepen dat dit een AMD Ryzen beperking is.....die kan niet sneller dan 2400 Mhz RAM aan.