Samsung SpinPoint V80 160GB , 160GB Review

trm0001 19 april 2005, 547 views

Samsung SpinPoint V80 160GB , 160GB

Pluspunten

• onhoorbaar en nauwelijks warmte ontwikkeling
  • lage prijs
  • 3 jaar garantie met uitstekende service
  • ondanks 5400rpm 40MB per seconde continu
  • Weinig stroomverbruik
  • Ik heb nog nooit een samsung HD gehad die defect ging (13 stuks 200mb tot 160gb) De als defect gekochte drives kwamen via de groothandel uit massapartijen van 10.000 stuks
  • Mijn andere drives zijn de ibm deathstar 30 gb: veel herrie en hitte, maxtor 80 en 120 gb 7200rpm drives veel lawaai en na een dagje arbeid zo heet dat ze bijna niet meer beet te pakken zijn.

Minpunten

• Nadelen zijn er ook, door de hoge datadichtheid van drives groter dan 128gb moet je mobo en software wel compatible zijn of worden gemaakt.
  • Door zijn populariteit is de SV1604N slecht verkrijgbaar
  • In Nederland is hij meestal te duur.

De samsung SV1604N, ook wel bekend als de spinpoint V80 160GB is in Duitsland te koop voor rond de 70 euro. Deze prijs heeft hij daar al ongveer een jaar. Voor dit geld krijg je een 5400RPM harde schijf die letterlijk onhoorbaar zijn werk doet. De continue datadoorvoer is 40MB per seconde. Hij produceert zo weinig warmte dat hij ook door zijn superstille werking bij chiponline.de destijds is verkozen tot ideale harddisk. Inmiddels zijn er Harde schijven die sneller hun werk doen maar altijd met meer geluid en warmte produktie tot gevolg.

De service van samsung via all-inn logistics is zo goed dat ik bewust defecte exemplaren heb gekocht. Deze werden kosteloos vervangen. De garantie termijn is al jaren drie jaar. Om de garantieduur te bepalen kijk je simpelweg op het spinpoint label naar de produktie datum, tel daar drie jaar bij op en je weet of je nog garantie hebt. Een bon heb je niet nodig dus ook tweedehands schijven en via beurzen gekochte drives hebben drie jaar.

Door zijn onhoorbare werking is hij ideaal als huiskamer disk (o.a.HD videorecorder). Door de zeer geringe warmte ontwikkeling heeft hij bovendien geen koeling nodig.

Vergeleken met de ibm 30 gb 7200 deskstar en de maxtor 80 en 120 gb 7200 diamondmax.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint V80 160GB , 160GB?

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik heb zelf nu 3x Samsung 160GB 7200tpm 8mb draaien waarvan 2x SATA schijven in mn werk pc en 1x ATA schijf in mn HTPC in de woonkamer.
Stil, snel en koel.