Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay Review

Rio6000 8 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 4.022 views

Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay

Pluspunten

• Degelijk product.
  • Doet wat hij hoort te doen.

Minpunten

• Prijs iets aan de hoge kant.
  • Geen sleutel slot.

Kwaliteit Score: 4
Ik heb nu al een jaar de Sharkoon Quickport Pro en naar mate mijn werk intensiever werd en meer data en flexibiliteit nodig had ging ik opzoek naar een beter alternatief. Daar kwam de Quickport Intern 3-bay! Precies waar ik naar zocht. Een Bay aan de voorkant van je kast met drie sloten waar je in elk een SATA schijf kan stoppen. Onderweg kwam ik ook de 1-bay variant tegen die je ook op slot kon doen maar ik had toch echt 3 nodig.

Het pakketje is heel compleet (niet dat er echt veel nodig is voor zo'n apparaat).
Hij word geleverd met 3 SATA kabels van een goede lengte, 3 IDE naar SATA stroom kabels met ieder een extra plugje waar mee de lichtjes aan de voorkant worden aangestuurd en een aantal schroefjes met 2 kleine schroevendraaiertjes die je ook en een multi schroevendraaier kan stoppen, een leuk extratje. Het is een stevig apparaatje verder, de deurtjes zitten een heel kleinbeetje los maar is niet echt een big deal.
Hij neemt 2 5.25" drive bays in beslag wat ik precies nog over had. Dus dat kwam goed uit. Hij loopt aan de achterkant ietsjes verder door dan een DVD brander bijvoorbeeld omdat er nog twee koelertjes aan zitten.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1atYDOeuI.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm5e3zl9nMI.jpeg

Verder doet hij precies waar hij voor dient. De schijven glijden er makkelijk in en komen er ook makkelijk weer uit. En de lampjes (1 stroom/schijf aanwezig, 1 disk activity per bay) werken ook zoals je het zou verwachten.

Wat ik wel nog een mooie toevoeging zou vinden is het op slot kunnen doen van de deurtjes met een sleuteltje zoals bij de 1-bay versie. Er zitten wel kleine schuif lockjes op maar dat is natuurlijk niet zo goed als echt een sleutel slot. Daarnaast vind ik persoonlijk de prijs toch iets aan de hoge kant. Daar tegenover staat dat het eigenlijk wel een vrij uniek product is.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay?

Goede review. Maken die fans trouwens nog veel geluid, of zijn ze eenvoudig te vervangen door stillere?
Ze zijn niet te horen bij mij. Maar ik heb wel al 7 fans in mijn kast zitten die wel stil zijn maar je hoort wel lucht stromen.
Hoe diep is die cage? Ik ben op zoek naar een hot swap drive bay voor mijn zelfbouw nas. Mede door de fans ziet er er best lang uit, waardoor dat minder goed uitkomt :) DVD spelers hebben volgens mij ook nooit hetzelfde formaat... :P Die fannetjes zijn er eventueel wel af te draaien als ik dat zo zie?

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 30 september 2010 07:49]

Zit er ook aan/uit knoppen op om drives afzonderlijk uit te schakelen?
Nee ze gaan aan en uit afhankelijk van of er een drive in zit.
Kun je aangeven of de schijven ook te verwisselen zijn als de computer aan staat (hot swapable)?
Of moet je daar de computer opnieuw voor opstarten?
Dat hangt helemaal van je besturings systeem af. In de Linux wereld kan dit al jaren en eerlijk gezegt kom ik vrij weining buiten de Linux en Mac wereld dus meer dan dit kan ik je niet vertellen. Heb gehoord dat Windows 7 daar best goed mee over weg kan.