Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart Review

Marcel-Jan 7 juni 2010, laatste update op 7 juni 2010, 1.479 views

Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart

Pluspunten

• Kleur is goed, na calibratie
  • Contrast is prima
  • HD komt echt goed uit de verf op deze tv.
  • Heel veel aansluitingen

Minpunten

• Bij donkere beelden gaat de kijkhoek duidelijk meespelen.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Mijn vorige TV was nog een echte Philips breedbeeld-CRT, waar ik ongeveer 10 jaar mee gedaan heb. Ik hoop dat de huidige Sharp tv dat ook gaat halen. Ik heb hem nu een week. Mijn eerste gedachte toen in de 40" variant van deze serie binnenhaalde was: "Wat een ding, man". Ik vind hem nogal groot.

Het is mijn eerste stap in de wereld van de HDTV en ik moet zeggen dat ik er op deze tv van onder de indruk ben. Ik had niet gedacht dat het zoveel mooier zou zijn (en ik ben toch een "HD" monitor bij mijn PC gewend). Ik heb even de BBC documentaire "Wonders of the Solar System" bekeken op dit scherm (niet eens 1080i) en ik was sprakeloos. Zo scherp.

Niet-HD DVDs vallen wel meteen een stuk tegen, moet ik zeggen. Of dat nu komt doordat de lagere kwaliteit opeens duidelijk wordt, of dat de Sharp tv ze niet zo mooi kan afbeelden, ik ben er nog niet over uit.

Featureset
Ik heb niet de hele featureset onder handen genomen, omdat de CI+ CAM module helaas niet gecertificeerd is bij mijn kabelaar Caiway. Zonde, zonde, want je kunt er zoveel mee, maar ik had dus een extra kastje nodig (is de Humax iHDR-5050c geworden). Achterop en van opzij zitten tal van aansluitingen: met USB kun je foto's en muziek afspelen, er zit een analoge RGB aansluiting op voor de PC, 4 HDMI aansluitingen, 2 SCART aansluitingen, een gewone antenne-aansluiting, audio-aansluitingen (HDMI en analoog) en dan heb ik ze nog niet allemaal gehad. Alleen had ik op analoge aansluitingen voor mijn 5.1 setje gehoopt, maar helaas. Een digitale audio-aansluiting (glasvezel), is er wel.

Kleurweergave
Zoals je eigenlijk in elke review al kunt lezen, staan de kleuren van de Sharp Aquos modellen wat raar afgesteld en dat zie je vrij snel. Er zijn sites met calibratie-adviezen en die moet ik nog even opzoeken.

Contrast en helderheid
Het contrast en helderheid is op zich goed, maar wat mij bij inschakelen van de tv vrij snel opviel, was de kijkhoek. Die valt pas op bij donkere beelden, maar dan is het wel degelijk merkbaar. Je moet er dan recht voor gaan zitten, want onder vrij kleine hoek (zeg, 10 graden) zie je al verschil.

Ghosting en pixeldefecten
Van beide niets gezien.

Bouwkwaliteit en afwerking
Je moet de voet zelf onder het scherm monteren met een 8-tal schroeven. Eenmaal in elkaar gezet lijkt het een beetje alsof het scherm een tikje schuin naar voren staat. Ik kan het van opzij gekeken echter niet ontdekken. Stevig staat hij wel.

Vormgeving
Eigenlijk geen klachten, behalve dat de tv een beetje vooruit lijkt te hellen. Laat Sharp de voet 1 graad naar achteren kantelen en dat merk je er niet meer van.

Ik heb bij Foka in Rotterdam 899 euro betaalt voor deze tv. Daar krijg je behoorlijk veel tv voor, dus mij hoor je niet klagen. Er zit 2 jaar fabrieksgarantie bij. Foka verkoopt er voor 150 euro nog 3 jaar extra bovenop, hetgeen je terug krijgt als er je er niet van gebruik maakt. Dat noemen ze gratis garantie. Laat maar.

Inbrand- gevoeligheid
Volgens mij niet echt een issue bij LCD tv's en zeker niet iets dat ik al na een week zou kunnen bemerken.

Heb jij ook een Sharp Aquos LC-40LE705E Zwart?

Bij Ziggo is deze TV ook niet gecertificeerd, maar de CI+ werkt gewoon. Certificatie houdt namelijk alleen maar in dat ze de TV aan Ziggo ter beschikking stellen, zodat ze er tests mee kunnen doen en vervolgens scripts kunnen maken voor de helpdesk. Al zal deze TV met de huidige software niet door de tests komen, er zitten domweg teveel quirks en bugs in (vooral het inlezen van de digitale kanalen is een drama, dat duurt bijna een half uur!)
Mijn advies: koop die CI+ met terugbrenggarantie en probeer 'm uit. Al is die Humax iHDR5050c wel een prima oplossing, omdat er twee tuners in zitten, je hebt echter weer een extra apparaat dat altijd aan moet. (edit: niettemin staat zo'n apparaat ook op mijn verlanglijstje, omdat m'n analoge HDD-recorder niet meer voldoet)

En je krijgt van Sharp een jaar extra garantie als je 'm registreert op de website http://www.sharplcdservice.nl/

[Reactie gewijzigd door matramurena op 8 juni 2010 13:54]

@matramurena: Ik zal binnenkort ook een review voor de Humax schrijven. Eigenlijk ben ik er namelijk best mee in mijn sas.

Bedankt voor de tip over de garantie.

@Darkstylo: ik moet hem zelf nog calibreren. Ik moet nog even op zoek naar de site waarop staat hoe dat het beste kan.
@Darkstylo & Marcel-Jan

Kijk eens bij de Review van matramurena, daar hebben matrumurena en ik onze calibraties gepost...

Wellicht dat we gezamelijk tot een mooie / juiste calibratie kunnen komen! :)
Ik heb dezelfde TV zou je eventueel jouw calibratie configuratie willen posten, misschien met foto's als dat kan.

verder mooie review ben er zelf ook te vreden mee