1 review

Asus VivoBook M712DA-AU069T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 1,256TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook M712DA-AU069T Review

eschurma 7 maart 2020, laatste update op 9 januari 2022, 2.348 views Product gekocht

Asus VivoBook M712DA-AU069T

Ben verbaasd dat deze niet veelvuldig wordt aangeprezen.

Pluspunten

• Degelijke behuizing
  • Gewicht

Minpunten

• Geluidsniveau ventilator
  • Fysieke ethernet aansluiting

Toen ik mij aan het oriënteren was welke laptop ik wil hebben, had ik maar enkele harde wensen, 17inch en een AMD processor. Geen idee waarom ik voor AMD heb gekozen maar het was tussendoor wel een harde eis geworden. Eigenlijk zou ik ook graag een Linux os voorgeinstaleerd hebben ipv Windows maar ik kwam er al snel achter dat dat nog steeds zeer beperkt wordt aangeboden.
Door de filters in de pricewatch wat aan te passen met leuke extra's, hogere resolutie en recente modellen, werd de toch al kleine selectie terug gebracht naar 5 stuks.
Het viel mij op, zal marketing zijn, dat deze er met kop en schouders boven uit stak. En bovendien nog bijna de laagste prijs. Dus heb ik internet afgestruind naar het addertje onder het gras en niks alarmerends kunnen vinden. Moet zeggen dat ik zeker geen technische kennis van heb en mij dus laat leiden door de hogere cijfers, Ryzen 7 en Vega 10rx.
Nu een jaar verder (had niet heel veel haast) is het deze dus geworden( deze word pas sinds december aangeboden maar mijn wensen waren nog steeds hetzelfde)
Pas nadat ik de bestelling geplaatst had, kwam ik een wat gematigde review over dit model tegen. Gelukkig niks zorgelijke.
Benchmarks en zulke dingen die ik niet aan. Hopelijk kan iemand mij daar een keer naar leren kijken en leren hoe je daardoor kan vergelijken.
Het enige wat mij tot nu toe in negatieve zin opvalt is het geluid van de ventilator. Had gehoopt dat, na een heleboel oude afdankertjes, een nieuwe laptop wat minder geluid maakt. En hij wordt best warm en wanneer ik dan naar de ventilatie gaten kijk, zijn die piepklein. Ik kan mij voorstellen dat meer of grotere gaten beter koelt en misschien minder lawaai maakt.
Ergonomie heb ik slecht gezet omdat ik persoonlijk het toetsenbord en de touchpad niet heel lekker vindt typen. Eerlijkheidshalve gebruik ik toch altijd een extern toetsenbord en muis.
Heb hem nu drie dagen.

Edit ongeveer een jaar later:
Het geluid is inmiddels lawaai. Moet er waarschijnlijk toch aan geloven om de laptop een keer open te maken en grondig te reinigen. Misschien kan ik er dan meteen wat extra's in stoppen of vervangen. En dat is meteen een ander probleem, de productinformatie is voor mij totaal onoverzichtelijk. Het begon met het zoeken naar een docking station met een ethernet en beeldscherm aansluiting. Kan dus niet via de usb-c aansluiting en heb er nu een via de 'blauwe' USB b poort. Werkt, na meerdere modellen, in elk geval wel.
Heb overigens rond de €550 betaald en zie dat hij flink in prijs is gestegen. Apart.

een filmpje waar ik veel aan heb gehad:https://www.youtube.com/watch?v=wf4E9ESwe8A

Heb jij ook een Asus VivoBook M712DA-AU069T?

Hoe vind je de accuduur?

En heb je toevallig inmiddels geprobeerd wat er gebeurt als je power niet op full power zet maar gebalanceerd oid, en hou je dan voldoende vloeiend gebrukk over zonder dat de ventilator aanslaat?
Accuduur valt ietwat tegen ( heb geen concrete gegevens, gewoon gevoelsmatig) alhoewel ik er niet echt last van heb omdat hij meestal aan de adapter hangt. Goede tip over het power management, ga ik mij in verdiepen. Kan er zonder zorgen C&C Red alert 3 op hoogste instellingen op spelen, is mij nog nooit overkomen.
Hoe bevalt de laptop nu nog? Nog last van de lawaai van de ventilator?
Ik ben dus benieuwd naar het soort ssd wat erin zit. Ik wil deze graag uit gaan breiden maar ik kan niet vinden wat voor soort. Kan iemand mij hiermee helpen aub? Is het bijv een 2,5 inch ssd?
Wellicht is het verstandig om hem open te schroeven, dan zie je direct wat er aanwezig is. Er zit sowieso 1x een standaard 2,5" HDD in verborgen, wellicht dat je deze gewoon kan vervangen.
Of kijk in de BIOS onder advanced en dan staat er een kopje met NVME, kijk of deze gevuld is. Wanneer dit zo is dien je een NVME SSD aan te schaffen
ik heb foto's gemaakt maar krijg het niet voor elkaar om die te plaatsen. Moet meteen mijn vorige reactie herzien. heb de NVME ssd vervangen en de (2,5'') HHD laten zitten (zit er ook in). Dus twee keer opslag mogelijkheid.

Hopelijk werkt dit
Er zit zeker geen HDD in. Bij SSD interfaces (bij de specificaties) staat: NVMe, PCI express 3.0
Alleen dit zegt mij niks.
Misschien heb je wel gelijk hoor en dat ik de ingebouwde SSD toen heb vervangen voor een grotere. Kan zo snel het filmpje niet meer vinden maar er was iemand op YouTube die de laptop wat uitgebreider aanpast. In elk geval was dat toen ( bijna 2 jaar geleden) het meeste wat ik kon vinden
Ik zal maar eens reageren. De laptop bevalt mij nog steeds goed. Heb hem open gemaakt om de HDD te vervangen door een SSD en wat extra geheugen te plaatsen. Er zit een module van 4gb vast en er is een leeg slot waarin max 8gb bij kan. Het heeft heel wat zoekwerk gekost om dit duidelijk te krijgen. Had een module van 16 bijgeplaatst maar dat werkt dus echt niet (niet bij mij). Verder viel mij op dat de ventilator ergens in een loos hoekje zit te blazen richting het moederbord. Denk niet dat dat heel effectief is en hij blijft ook lekker lawaai maken. Niet eens zo heel storend. Heb nu win 11 er op staan en dat gaat ook helemaal goed. Heel soms heb ik het idee dat de WiFi niet super is maar daar heb ik toevallig ook ruzie met Ziggo over. Mijn zoontje heeft ook een account aangemaakt en gebruikt hem vaker dan ik en meestal voor Roblox studio (o.i.d). Dan merk ik soms dat het wel trager gaat maar ik vermoed dat dat weer aan een enorm enthousiaste plaatsing van honderden reken intensieve objecten is. Lang verhaal kort, nog steeds ruimschoots tevreden.
Heb overigens wel moeite gehad om een geschikte docking station te vinden want de USB c aansluiting is van de simpelste soort, alleen snel.

Aangevuld met accuduur. Niet echt een idee, we gebruiken hem alleen bedraad vanaf het begin en ik geloof dat dat ook van invloed is op de accu. In elk geval nu best wel slecht, ik schat 1 of 2 uur met wat intensieve taken en 3 a 4 uur met enkel wat internet.

[Reactie gewijzigd door eschurma op 10 december 2021 11:16]