LG GW300 Zilver Review

Wom 7 juni 2010, 843 views

LG GW300 Zilver

Pluspunten

• SMS history makkelijk terug te lezen.
  • Duidelijk en makkelijk navigeerbaar menu

Minpunten

• Traagheid bij openen inbox bij 250+ berichten.
  • Dat nét niet goed sluitende klepje achterop stoort toch een beetje.
  • Batterijindicatie totaal niet bruikbaar.

Nadat het touchscreen van mijn vorige GSM (Samsung Ultratouch) ten ziele was gegaan was het tijd voor een tijdelijke opvolger. Mijn abonnement kan ik pas in september vernieuwen dus wilde een goedkoop toestel om die tijd te overbruggen.

Hiervoor had ik twee eisen: internet toegang en Bluetooth tegen een zo laag mogelijke prijs. Aangezien ik het in de losse toestellen moest zoeken werd de keuze al snel beperkt. Uiteindelijk mijn oog laten vallen op de LG GW300.

Nu heb ik het toestel een dikke maand in mijn bezit dus denk dat ik alle aspecten wel zo'n beetje tegengekomen ben of meegemaakt heb.

Algemene look en feel

De foto's liegen niet, Blackberry is een grote inspiratiebron geweest voor de GW300. Het toestel voelt licht aan en past kwa grootte goed in een broekzak. De voorzijde is voorzien van een voor het gevoel wat luxer type materiaal wat tot op heden ook nog krasvrij is. De achterzijde is echter van een goedkoop soort plastic wat meer krasgevoelig is.

Het klepje waarachter de batterij en de sim zich bevinden sluit ook nét niet helemaal goed aan. Er zit een klein beetje speling op wat ook andere reviews onderschrijven.

De toetsen en diverse knoppen voelen solide aan. Het toetsenbord klikt op een fijne manier door en ook de volume en foto knoppen doen wat je er van mag verwachten. De twee klepjes voor extra geheugen (direct vanaf de case bereikbaar) en de stroomvoorziening voelen ook solide genoeg aan. Voor nagelbijters kan het een kleine uitdaging zijn om ze los te krijgen.

Het scherm zelf is duidelijk. Resolutie en kleurweergave zijn wat je mag verwachten. In de volle zon kan het scherm echter wel wat onduidelijk worden.

Dagelijks gebruik

De menustructuur is heel eenvoudig en duidelijk van opzet. Alles is op logische plaatsen te vinden. Vanuit elk menuitem kun je gelijk via een soort tabstructuur het volgede menuitem opzoeken. Zo kun je dus snel de verschillende menuopties oproepen.

Reactie van het toestel is snel. Applicaties openen vlot en de response op je toetsinvoer is vlot. Het toestel heeft echter wel moeite als er meer dan 200 smsjes in je inbox komen te staan. Dan zit er een merkbare vertraging op het ontvangen van de smsjes en het openen van je inbox.

In totaal heb ik een totaal van 500 berichten in de telefoon staan wat een beetje het maximale is. Je krijgt een melding dat je nog x aantal berichten kwijt kan, maar dan is de telefoon eigenlijk al te traag om fijn te werken mbt. berichten.

Tekstinvoer met het toetsenbord werkt erg goed. Had eerst zo mijn twijfels bij de kleine toetsen, maar deze zijn helemaal weggenomen. De extra textfuncties werken intuitief en al snel is het sturen van langere berichten kinderspel.

Ook voor e-mail geldt hetzelfde, dit is snel en makkelijk in te stellen en het typen zelf gaat ook vlot. Nadeel van de standaard e-mailclient is wel dat HTML weergave niet tot de opties behoort. Sommige emails worden dus niet correct weergegeven.

De batterij is wel een van de zwakkere onderdelen van de telefoon. Vooral de indicator (bestaande uit drie niveaus) is totaal niet behulpzaam. Op het moment dat je minder als de volle 3 streepjes hebt wordt het tijd om op te laden. Van 2 streepjes naar batterij helemaal leeg duurt nog geen 4 uur. In totaal kan ik er twee dagen standby mee bereiken met ongeveer 15 minuten bellen, 20 smsjes en twee internetsessies van ongeveer 10 mnuten. Had ik eerlijk gezegd iets meer van verwacht.

Pluspunt vind ik de terugleesbaarheid van je gesprekken via SMS, je kunt namelijk je hele conversate teruglezen zoals dit bijvoorbeeld bij een iPhone ook het geval is. Iets wat ik niet direct verwacht had van een (in mijn ogen) budgettelefoon.

Het bellen zelf krijgt een kleine voldoende. Het speakertje heeft snel de neiging om te kraken, al helpt het wel om het volume iets omlaag te brengen. De belkwaliteit van mijn vorige Samsung was wel duidelijk beter.

Internetten, muziek, gamen en fotograferen

De standaard internetapplicatie kun je wat mij betreft snel vergeten. Het werkt, maar als snel mis je opties welke bijvoorbeeld een Opera Mini wel hebben. Deze is dan ook te installeren op de GW300 en dat werkt erg goed. Hoewel de GW300 het moet doen zonder de laatste technieken voor mobiel internet worden pagina's snel geladen. Mobiele sites van Hyves en Facebook werken goed, en ook andere websites welke niet direct geschikt zijn voor mobiel gebruik zijn bruikbaar.

De 2MP camera werkt naar behoren bij zonlicht. De foto's zijn van redelijke kwaliteit en he (nog best uitgebreide menu) werkt makkelijk en snel. Om een foto te nemem moet men na het opstarten van de applicatie niet wachten en je kunt zowel met de knop aan de zijkant als met de navigatietoets 'afdrukken'.

Video opnemen werkt op een soortgelijke manier. Ook hier is in zonlicht de kwaliteit prima, maar bij zware bassen of veel hard geluid (denk aan concerten en festivals) zal het geluid al snel storen.

Bij donker weer of bij nacht kun je beter geen foto's of video's proberne te maken. Het toestel heeft geen flits en dat breekt hem in die situaties merkbaar op.

Standaard staan er een paar demo's op en een Sodukuspel. De telefoon ondersteund JAR waarmee er een ruim aanbod is aan games. Via de Opera portal kun je direct games downloaden.

Het afspelen van MP3's gaat zonder problemen. De standaard 20MB intern geheugen zal echter snel niet toereikend zijn dus vandaar dat ik een 2gb MicroSD kaartje gebruik voor mijn MP3's. Een standaard minijackaansluiting is aanwezig, dus je kunt je oortjes zonder problemen aansluiten. Wel even opletten dat je een playlist aanmaakt voor je nummers, automatisch zal hij niet het volgende nummer in rij afspelen anders. De equalizeropties maken ook echt een verschil,

Afrondend

Voor mijn verwachtingen valt het toestel erg mee. Hoewel op sommige vlakken het toestel merkbaar een budgettoestel is, doet hij wel wat hij moet doen. Vooral het toetsenbord in combinatie met smsen bevalt mij heel goed. De agenda werkt goed, beltonen kunnen goed hard afgespeeld worden en de trilfunctie is ook goed voelbaar. Ik gebruik hem voornamelijk om te smsen en even snel Hyves te checken en daarin voldoet hij voor mij zeker. Wanneer ik in september mijn abonnement verleng en een ander toestel mag uitkiezen zal ik zeker voor een meer uitgebreid toestel gaan, maar voor nu (en later als backup) kan ik prima uit te voeten. Heb voor meer geld al veel mindere gsm's gehad.

Heb jij ook een LG GW300 Zilver?