Sharkoon QuickPort XT Duo Clone Zwart

Specificaties 2-bay dock - Bekijk alle specificaties

Sharkoon QuickPort XT Duo Clone Zwart Review

Dutchiee 29 februari 2020, 4.791 views Product gekregen

Sharkoon QuickPort XT Duo Clone Zwart

Pluspunten

• Optie om een schijf te klonen zonder een PC te hoeven gebruiken
  • USB 3.0
  • Kleiner kastje dan de vorige generaties
  • Plaats voor twee 2.5/3.5 SSD’s of HDD’s

Minpunten

• Voelt plastic aan

Sharkoon QuickPort XT Duo Clonehttp://www.dutchieereviews.nl/reviews/sharkoon-quickport-xt-duo/1-33.jpg

Weet je nog, in de tijden van de prehistorie waar je een harde schijf aan je computer probeerde te hangen? Dataoverdracht was zo gigantisch traag, dat je sneller grijs werd en je puberteit zou vergroeien alvorens je 1TB via een USB 2.0 poort had overgedragen. Gelukkig heeft Sharkoon wat nieuws, de Sharkoon Quickport XT Duo Clone! Met, jawel, USB 3.0.. In deze review gaan wij dieper in op de QuickPort XT Duo Clone! Is deze sneller? Dat zoek ik uit!

Specificaties

Kloonfunctie:

Aan/Uit schakelaar:

Status LED:

Kabel:
USB 3.0 (type A stekker naar type B stekker)

Lengte USB kabel:

Externe voedingsadapter
USB kabel
Handleiding

Uitpakken

Ik heb nog een oude docking station van Sharkoon, één uit 1800… je moet ze bijna opwinden. De schijven overigens ook…

Maar nu is er een nieuwe! De Sharkoon QuickPort XT Duo Clone - behoorlijke mond vol…

Na al die jaren is niet alleen de adapter kleiner geworden - van een flink blok naar een kleinere adapter, maar ook de QuickPort zelf is een behoorlijke slag kleiner, en mooier!

Overigens levert Sharkoon naast de QuickPort, de adapter ook nog een handleiding en een USB 3.0 kabel mee.

Bovenste is nog de oude variant. Onderste is de nieuwe adapter.

Zo heb je links een sneller kastje, die ook nog eens kleiner is! Een heuse upgrade. Enige wat je in deze niet hebt, is een knop om de HDD/SSD eruit te duwen.
Uiteraard is dat geen ramp omdat er genoeg ruimte overblijft om een HDD/SSD eruit te tillen zonder een knop te hoeven gebruiken.

Boven, aan de voorkant zitten een 3-tal ledjes. Eén om te laten zien dat de QuickPort aanstaat, en 2 voor de eerste of tweede harde schijf/SSD.

De achterkant is uitgerust met een USB 3.0 en een DC aansluiting. Daarnaast is er ook een fysieke aan/uit knop en een knop om de HDD’s/SSD’s te laten klonen. Zo worden schijven bit voor bit gekopieerd.

De gleuven zijn voor een 3.5 inch HDD. Binnen de plastic kapjes zitten er ook gleuven voor een 2.5 inch HDD/SSD.
Aangezien de bays zijn beide identiek zijn, maakt het niet uit waar een SSD/HDD wordt geplaatst.

Snelheden

Uiteraard zijn benchmarks ook interessant! Hiervoor heb ik een externe behuizing uit elkaar ‘gesloopt’ om een tweede schijf te kunnen testen :).

Het kopiëren van een groot bestand (ongeveer 45 GB) van een andere opslagmedium naar één van de twee schijven in de QuickPort XT gaat met ongeveer 122 MB/s.

Van de QuickPort XT naar een interne NVMe-SSD gaat met ongeveer 127 MB/s.
Het limiet ligt hier bij de harde schijf. In geval van SSD zal dit sneller gaan, echter heb ik op dit moment geen SSD voorhanden om dit te testen.

Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe dit verhoudt wanneer er twee schijven worden gebruikt.

Wanneer beide schijven naar interne medium schrijven, gaat dit met ongeveer 84 MB/s.

Vanaf een interne NVMe-SSD worden met ongeveer 123 MB/s de bestanden naar beide harde schijven weggeschreven.

Het is wel duidelijk dat de snelheden tegenwoordig best hoog liggen als wij kijken naar de USB 3.0 oplossingen. Ik ben echter nu natuurlijk wel erg benieuwd naar de Type 3.1 oplossingen.

Met de XT Duo Clone heeft Sharkoon met de USB 3.0 versie een goede opvolger op de markt gezet, waar de 2.0 versie nu echt achterloopt.
Mocht ook zelfs de USB 3.0 nou niet snel genoeg zijn, dan kan er altijd nog worden gekeken naar de QuickPort Dual Clone USB 3.1 Type-C. Die heeft een snelheid van 10 Gbit/s i.p.v. 5 Gbit/s van de 3.0.

Zelfs met een oudere harde schijf van 500GB (met 7200rpm) worden nog behoorlijke snelheden behaald van ongeveer 122 MB/s. En dat is dan in dat geval de maximale snelheid van de schijf.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad om met SSD’s aan de slag te gaan. Ik zou echter wel willen zien waar het limiet ligt van dit kastje wanneer er bestanden van en naar twee SSD’s worden gehaald/geschreven. Mocht dit echter zover komen, dan voeg ik dat alsnog toe in deze review.

Mocht je oudere opslagmedia liggen die nog moeten worden uitgelezen/gekopieerd, dan is de QuickPort XT zeker een ideale docking. Het is niet alleen snel, het is ook nog eens een klein kastje die je best gemakkelijk weg kan zetten.
De extra ‘kloon’ optie aan de achterkant zorgt er ook nog eens voor dat schijven binnen een handomdraai kunnen worden gekopieerd.

40 euro vind ik ook nog eens een goed bedrag voor de XT Duo Clone!

De Sharkoon QuickPort XT Duo Clone krijgt van mij 5 van de 5 sterren. Het is simpelweg een ideaal kastje!

Heb jij ook een Sharkoon QuickPort XT Duo Clone Zwart?

Ik moet zeggen dat we toevallig vorige weer een 3.1 versie hebben gekocht om iets specifiek te klonen. 1 op 1 werkte uitstekend, maar met de software wegschrijven naar een verse disk wilde niet werken (zullen wel iets verkeerd hebben gedaan..)
Al jaren zon ding willen hebben, en ja: hadden we jaren geleden moeten doen. Had echt heel veel bloed zweet en tranen gescheeld....
Zoals de ts schreef: echt een aanrader en een must voor iedereen die zo nu en dan met pc's rommelt.
Enige wat ik eigenlijk mis zijn 2 houders waar je een M.2 ssd in kan klikken om deze vervolgens te kunnen klonen of backuppen... Dus sharkoon: Tip: ontwikkel een paar casettes hiervoor. Printjes zijn er al, alleen nog een stukje plastic er omheen vouwen...
Werkt de USB3.1 versie ook met een USB C naar USB A verloopkabel op oudere apparaten waar dus geen USB-C op zit?
Goede tip! Zal het doorgeven aan Sharkoon!
Er zal ongetwijfeld een markt voor zijn ;)
Dit is altijd heel erg handig om te hebben. Voor 1op1 overzetten. Uitlezen van ouwe schijven. Top review. Miss ga ik nu ook eentje halen.
Bedankt Jurian!
Dit is wel echt een must-have als je met vele systemen werkt :)
Sorry als dit een beetje gekke of domme vraag is:
Als je van een hdd naar een ssd kloont, is het dan mogelijk om een grote 1tb hdd te klonen naar een kleine 256gb ssd? Natuurlijk alleen als de grote hdd niet te vol staat zodat de ssd niet vol raakt.

Ik zou dit graag gebruiken om hdd's te klonen naar ssd's
Bijvoorbeeld familie computers met ssd upgraden en dan de windows (ook uefi) gewoon klonen ^^
Werkt die aan/uit knop op de achterkant... bij mij doet die helemaal niets !
Nice, top review! Leest goed weg en goede foto's. +3 _O_

Inderdaad, zo'n behuizing hoort gewoon op het bureau van elke Tweaker te staan. ;)
Voor mensen die niet perse hoeven te clonen is wellicht hun DriveLink Combo variant ook handig, die gebruik ik best vaak. Bedankt voor de review, met realworld data !
Ik heb sterk de indruk dat je je oude Sharkoon nooit via de eSata aansluiting gebruikt hebt. Daarmee heb je een groot potentieel laten liggen. Je moet natuurlijk ook maar net over een eSata op je PC of laptop beschikken om het te kunnen gebruiken.
USB3 is bij dit soort apparaten ahw de opvolger van eSata.
Mijn ervaring is dat het sterk van de PC of laptop afhangt hoe goed de USB2 presteert. Bij sommige werkt het erg goed, bij andere ondermaats.
Hoe moet je je oude sharkoon (die via een usb kabel werkt) op eSata aansluiten?
Via de eSata poort die sommige oude Sharkoon docks hebben (zoals die op de foto). De mijne heeft het ook. Ik heb alleen geen pc meer met eSata. Ging wel lekker snel.
Het grote probleem wat ik met al deze apparaten heb is dat ze harddisks vreten. Laat een schijf hier iets te lang in zitten (en dan praat ik over dagen, geen maanden) en je schijf gaat onherroepelijk naar de vaantjes.

Wat ik in de review dan ook node mis (naast onafhankelijkheid; dit is meer een advertorial dan een review) is de duurtest; stop een schijf er in, gebruik hem een paar dagen en doen dan een SMART test (of iets vergelijkbaars). 2.5" disks kunnen dit nog redelijk aan maar 3.5" schijven zijn ten dode opgeschreven.
Gebruik al zeker tien jaar een stuk of 6 oude 3.5" harddrives (allemaal 10 tot 15 jaar oud) met die sharkoon quickport dingen en er is nog nooit één hardisk kapot gegaan.... De grootste van het stel staat er al zeker een jaar non stop in.... Die geeft ook geen smart errors...

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 9 maart 2020 19:08]

@Croga,

Dit herken ik ook niet. en ja er zit wel eens een schijf in voor een paar dagen / weken bij mij. Waarom gaan ze dan stuk volgens jou?
Ik herken wat je zegt absoluut niet, oude disks die er ook lang in hebben gezeten (en elke keer spinups deden, ook onnodig) doen het nog steeds prima. Ook na een jaar weer in de kast te hebben gelegen en weer ingestoken (de oude Quickport 2.0).
Zowel op USB2 ald eSATA werken ze prima.
Waarom zou dit snel kapot gaan?
Vet hoor ik had geen idee dat dit bestond. Thanks!
Heeft iemand ervaring met deze docking station onder Ubuntu (20.10)?
Ik krijg hem met Ubuntu wel werkend met een usb 2 poort maar niet met USB3. Op dezelfde computer doet hij het wel met windows.
Ook andere 3.0 externe usb disks doen het goed in Ubuntu.
Mn schijven zijn echter allemaal met EXT4 geformateerd; windows is dus niet echt een optie.
Ergens anders heb ik gelezen dat hij het wel een paar minuten doet als je hem aansluit voor het starten van de computer, maar dan na in rust stand gaat en niet meer opstart.
bedankt alvast

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.