Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Specificaties Geen WiFi • 9-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro Review

itguy013 28 februari 2020, laatste update op 19 mei 2020, 40.681 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Leuke Prosumer/MKB Router waarbij veel mogelijk is (zowel op snelheid als features). Voor de specs alleen al is het echt een koopje!

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Hoge kwaliteit
  • Snel
  • Stil!!
  • 8 poorts switch ingebouwd

Minpunten

• Single Site Controller
  • Veel functies zijn nog BETA
  • Nog redelijk wat bugs, waardoor deze naar mijn mening nog niet ingezet kan worden als main router bij een bedrijf
  • 1 HDD bay, geen redundancy voor je camera beelden

Beheerbaarheid Score: 4
Dit is mijn eerste review, dus let niet (te veel) op de kwaliteit van de review:
De Dreammachine heb ik overgekocht van een medetweaker voor een leuk prijsje.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een Unifi USG Pro.

De Dreammachine Pro draait op een eigen platform genaamd Unifi OS. Hier kun je vervolgens Apps installeren:
- Network (standaard geinstalleerd)
- Protect
- Acces
- Talk (BETA)

Mijn setup(thuisgebruik):
- Ziggo 250/30 Verbinding (geen zakelijk) Ziggo modem hangt in Bridge modus
- 2x Unifi AC Pro Ap’s (1x Production-LAN, 1x Guest-LAN VLAN Gescheiden)
- 1x Unifi Dreammachine Pro
Ik heb verder geen extra switch of iets in die richting. De switch die ik hiervoor heb gebruikt, heb ik weggedaan.

Korte Inleiding:
1. Inhoud verpakking
2. Fysieke aansluitingen
3. Installatie
4. Eerste indruk (Snelheid, fan speed, temperatuur etc.)

Inhoud verpakking:

In de verpakking komen de volgende zaken mee:
- De Ubiquiti Unifi Dreammachine Pro
o De Dreammachine voelt kwalitatief goed/stevig aan. Materiaal gebruik is gelijk aan de USG Pro
- Stroomkabel (C13 aansluiting, dit was bij de USG Pro een C5 aansluiting)
- Schroefjes, beugel en kooimoeren om hem in het rek te schroeven
- 4 Rubberen pootjes als je hem toch wilt neerzetten i.p.v. ophangen

o STP : Ja
- SFP LAN Poort
o Snelheid : 10GB
o Aantal : 1
- SFP WAN Poort (Helaas niet in te stellen als 2e SFP LAN poort)
o Snelheid : 10GB
- Ethernet WAN Poort
o Snelheid : 1GB
- C13 stroomaansluiting
o Aantal : 1
- Aansluiting voor de nieuwe Unifi UPS (welke nog BETA is en niet beschikbaar in Nederland)

Installatie:

Zodra je de Dreammachine Pro aansluit op het stroom, kun je deze op 2 manieren instellen:

LET OP: Je zult de Ethernet WAN al wel aangesloten moeten hebben, anders krijg je bij het configureren een foutmelding
1. Via de Mobiele Unifi APP (staat ook op het schermpje)
a. Is mij niet gelukt, krijg constant een error
2. Via de webinterface
a. Je komt in het 192.168.1.0/24 subnet. DHCP staat standaard ingeschakeld. IP adres van de Dreammachine is 192.168.1.1. Ik heb voor deze optie gekozen. Hierbij krijg je een aantal opties die je moet doorlopen:
i. Naam Firewall
ii. Unifi Account (eventueel anders 1 aanmaken)
iii. Testen internet verbinding, de WAN poort staat standaard op DHCP. Dit is tijdens de configuratie niet aan te passen (in ieder geval kwam ik die optie niet tegen)
iv. Eventueel instellen van Automatische firmware upgrades
v. Vreemd genoeg de Dreammachine zelf adopten?
vi. Hiervoor draaide mijn Unifi Controller op een Raspberry Pi. Het importen van een site is me helaas niet gelukt. Zodra ik het backup bestand had geupload, werd er aangegeven dat het device gaat herstarten. Er gebeurt op dat moment helemaal niets. 5 minuten gewacht. Uiteindelijk page refreshed, is er niets teruggezet. Alle instellingen uiteindelijk handmatig overgezet.

Eerste Indruk:

1. Snelheid:
a. Ik heb nu een Ziggo verbinding van 250/30 waarbij de Ziggo modem in Bridge modus staat
b. Ik heb DPI, IPS en Smart Queues aangezet, CPU blijft hierbij rond de 10% hangen als ik de 250 dichttrek
c. Standaard is alleen de Netwerk Controller geinstalleerd, de Protect, Acces en Talk Apps zullen handmatig geinstalleerd moeten worden indien je deze wilt gebruiken. Voor Protect is een HDD vereist om de App te starten. De App installeren kan wel zonder HDD. Ook jammer is dat je maar 1 HDD Bay hebt. Een 2e bay zou dan voor redundancy kunnen zorgen in RAID 1. Als nu je HDD crasht, ben je al je beelden kwijt :(
2. Temperatuur en Fan Speed:
a. Tijdens de installatie is de Temperatuur gestegen naar 50 graden. Echter zijn de fans écht heel stil. Als je erbij staat, hoor je de dreammachine niet. Dit had ik niet verwacht.
b. Na de installatie is de temperatuur gedaald naar 41 graden. Fans draaien op 700 rpm. Bij mij staat de Dreammachine in de meterkast. Het is echt een groot verschil met de USG Pro. Bij de USG Pro had ik blacksilentpro fans en nog waren ze zeker hoorbaar. De Dreammachine kun je gerust in de meterkast kwijt. De dreammachine is echt helemaal stil. Bij een speedtest of het downloaden van een torrent, waarbij de verbinding wordt dichtgetrokken, stijgt de temperatuur naar 45 graden en de fans naar 800rpm, welke nog steeds niet te horen zijn.
c. Optie om de FAN Speed aan te passen niet kunnen vinden in de App of webinterface. Alleen mogelijk via het kleine schermpje op de UDM Pro
3. Mini schermpje
a. Hier kun je de volgende zaken mee instellen/zien:
i. Network
1. Live Troughput
2. Wifi Experience
3. Aantal Clients (gecategoriseerd in Wired/Wireless/Guest)
4. About (MAC Adres)
ii. Settings (deze opties kunnen dus worden aangepast )
1. Brightness (Standaard 80%)
2. Background Color (Standaard #011767)
3. Fan Speed (Standaard Auto)
Bugs/Probleempjes waar ik tegenaan ben gelopen
Helaas is het niet mogelijk om de Dreammachine Pro te adopten op een externe controller. Ook kun je er geen extra Sites op aanmaken.

Komende dagen zal ik de ervaringen/bugs die ik ben tegengekomen met jullie delen.
28-2
- Bij current Bandwith zie je een ? of wordt helemaal niet bijgewerkt
- Wanneer je de VPN Service wilt instellen, krijg je bij de laatste stap een error. there was an error saving the network changes. invalid input data. Hier nog niets op kunnen vinden, op reddit kwam ik een aantal posts tegen waar meer mensen met een UDM problemen mee hadden. Ik wou een Client to Site vpn instellen.
- Ik heb het subnet aangepast en alle apparaten nagelopen om te controleren of ze nu in het juiste subnet zitten. Op de apparaten staan ze allemaal juist maar de Webinterface werkt niet helemaal bij. Dit duurt meestal even(+- 15 min) voordat hij het juiste IP adres pakt
- UDM deelt random ip adressen uit, mijn dhcp range start op xxx.xxx.xxx.20 maar krijg ip adressen van xxx.xxx.xxx.244 en xxx.xxx.xxx.125. Firmware is al wel helemaal bijgewerkt
- Config aanpassingen doorgevoerd, zodra ik op Save Changes klik, gebeurt er niks. Zowel op Chrome, Brave, Firefox als Edge (geen chromium)
29-2
- Het valt me op dat als een client disconnected is van het netwerk, de download usage nog steeds oploopt. De download usage van alle disconnected clients zijn exact hetzelfde en stijgen allemaal tegelijkertijd (allemaal exact 4gb gedownload). Lijkt me een bug. :9 Ook lijkt het niet helemaal te kloppen wat de overige clients qua bandbreedte hebben verbruikt. 3 connected clients zouden alle 3 exact 3.5gb verbruikt hebben, terwijl het apparaten zijn die normaal nooit zoveel data verbruiken (TP-Link HS110, Philips Hue Bridge en mijn Toon).
- Meerdere WAN IP-adressen niet kunt configureren. Voor Thuis en klein mkb zal dit niet echt meteen een eis zijn, maar wat grotere omgevingen wel
- Geen Ospf, bgp, rip support. Voor Thuis zal dit niet veel gebruikt worden maar zakelijk kan dit wel een misser zijn!
4-3
Met mijn TP-Link HS110 het stroomverbruik gemeten van de UDM Pro met de volgende clients op het netwerk:

6 WiFI clients:

- TV met IPTV
- 2x Unifi AP
- Raspberry PI
- Hue Bridge

2 scenarios: (Beide scenarios heb ik alleen de APP Netwerk geïnstalleerd op de UDM Pro, zodra ik er een HDD in heb zitten en ook Protect heb geïnstalleerd met Camera's, zal ik nogmaals een meting uitvoeren)
- Idle: Tussen 15,2-16,5 watt* - Internet verbinding wordt niet volledig belast, 'normaal' internet verkeer met gemiddeld verbruik van ~10 mbps - CPU rond de 2/3% belast, RAM 47%
- Verbinding volledig belast: tussen 22,5-24,3 watt* - Het belasten doe ik door torrents te downloaden van ~ 10gb - 250mbps wordt volledig dichtgetrokken. CPU rond de 10/11% belast, RAM 50%

* Actueel verbuik uitgelezen van de HS110.
6-3
Vandaag erachter gekomen (via CLI) dat de protect app via docker op de UDM Pro draait. Nu ben ik hier wat verder in gaan duiken en blijkt dat je gewoon docker containers kunt installeren. Ook heb ik al een Reddit post gevonden waarbij iemand PiHole als docker op de UDM Pro draait: https://www.reddit.com/r/...ole_via_docker_on_udmpro/ . Ga ik van het weekend eens testen en kijken of er eventueel nog andere docker containers geinstalleerd kunnen worden.
9-3
Na het installeren van de PiHole image blijft deze continu herstarten. Helaas niet werkend gekregen dus de docker image weer verwijderd. Zie in de Reddit post ook dat er meer mensen last van hebben. :? Wel is vandaag een nieuwe (stable) firmware release uitgebracht. Zal die vandaag eens installeren, aan de release notes te zien is er weer flink aan gesleuteld. https://community.ui.com/...f9-49c4-b8c9-349f8f471e3f
15-3
- Helaas geen SNMP support :| een lijst met (veel gevraagde) features die nog ontbreken: https://community.ui.com/...4d-4593-a14e-c191f910f3e4:
19-05
Inmiddels draai ik al een tijdje mee in de 1.7.0 RC varianten. Helaas is het er nog niet heel veel beter op geworden. Vandaag is de Stable versie uit. Binnen 1.7.0 zijn de statistieken al een stuk beter op geworden. DPI is helaas nog steeds niet correct. Maar het probleem dat zodra wifi clients disconnected zijn en als wired clients worden gezien, is opgelost. Het nieuwe dashboard (welke je kunt vinden op ui.com) was een korte duur beschikbaar (tot rc16) maar werkte helaas te onstabiel en/of de resultaten klopten niet. Toch wel jammer dat Ubiquiti er wel mee adverteerd op hun website maar het eigenlijk nog helemaal niet beschikbaar heeft op hun apparaten. Tot nu toe 1 keer gehad dat mijn Dreammachine Pro is vast gelopen (op 1.6.6). Dit was na ongeveer 2 weken uptime. Een reboot had het probleem toen opgelost. Ben benieuwd waar ik tegenaan ga lopen met firmware versie 1.7.0. Ik zal de review vaker bijwerken met mijn ervaringen.

Mocht je specifieke zaken willen weten, laat gerust een bericht achter en ik zoek het voor je uit.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

Een leuk product, alleen spijtig van de Pro in de naam. Met het gebrek aan redundantie en andere mogelijkheden had Ubiquiti dat achtervoegsel weg mogen laten van mij.
Ik snap deze reactie niet, allereerst ondersteunt deze device een externe voeding van Unifi met een power budget van 950 Watt tevens heeft de UDM dual wan met failover functie en naar de toekomst toe zelfs load-balancing.

Dat er nog geen implementatie is van HSRP / VRRP zoals bij Cisco, betekent niet dat dit niet op de routekaart staat ... immers een 'logische' gateway definiëren binnen een of meerdere controllers is binnen een SDN omgeving niet zo spannend, waardoor je ook hardware failover kunt verwachten in de nabije toekomst.

Ik heb sinds gisteren de UDM-Pro en ben bijzonder te spreken over de ontwikkeling die men in gang heeft gezet, ik kijk dan ook uit naar de nieuwe VPN en Unifi Access functionaliteiten.
Als ik deze review lees zie ik niet veel dat mij het gevoel geeft dat dit een apparaat is dat je snel in een bedrijf wenst te zetten. Tenzij je de pro als prosument wilt gaan lezen ipv professioneel. Voor redundante voeding moet je dus 2 types van voeding voorzien. Niet echt praktisch. Je SFPs zijn ook maar enkel uitgevoerd (1x LAN en 1x WAN), je HDD is enkelvoudig uitgevoerd. Maar het ergste, als ik deze review mag geloven, is dat ze een product op de markt hebben gezet dat blijkbaar alles behalve klaar is. Leuk voor de consumentenmarkt, maar op de pro markt wil je iets dat werkt en dat betrouwbaar is.
Ben jij nu een product aan het afzeiken omdat jij een andere definitie hebt van Professional? Ooit gehoord van de definitie Enterprise? Professioal betekend dat het voor iemands werk is, dus een netwerk specialist een niet een consument. Dat klopt gewoon.
"The Dream Machine Pro (UDM Pro) is an enterprise-grade UniFi OS Console that offers a scalable networking experience and comprehensive platform for multi-application use."

Behalve dat ze zelf claimen dat het Enterprise level apparatuur is. Daar kan je best je vraagtekens bij zetten.
Precies dit, het is een SPOF en dat is niet erg pro nee..

apparaat kapot = netwerk, camera en controller kapot, auw
Nee hoor je moet er eigenlijk nog 1 kopen. Je kan er wel 2 HDD's in duwen het apparaat stuk is netwerk weg vandaar de failover functionaliteit.

en nog 2 switches enz. Eigenlijk moet je twee huizen hebben :+

[Reactie gewijzigd door Skywalker27 op 7 maart 2020 08:40]

Je snapt het stukje pro niet helemaal volgens mij. Niks met huizen te maken... Je kunt er maar 1 hdd in doen en maar 1 zo'n apparaat tegelijk in je netwerk hebben. Dus SPOF, Single Point Of Failure. Apparaat stuk, camera weg, netwerk weg en controller weg.
Ah ik had niet begrepen dat je er maar 1 in je netwerk kan hebben ;( voor de rest liep ik je te dizzen :*)

Dass niet best nee
Is het mogelijk om link aggregation te doen met de ingebouwde 8-poort 'switch'?
Nope, je kunt de port type ook niet aanpassen. Op de Unifi switches kun je bij de poort ook kiezen voor mirroring en Aggregate. Deze optie heb ik niet in de UDM Pro. Ook via CLI (nog) niet mogelijk om dit aan te zetten.
Ik denk dat je het over het hoofd ziet, ik log hier thuis vanuit de bank in op de UDM-Pro @kantoor (via de Unifi app), en dan via de Port list de individuele ports uitpik ... kan ik switching, mirroring en (LACP)aggregation instellen. Wel is mijn advies dan, om het RSTP niveau op 4096 in te stellen ipv de standaard 32k om te voorkomen dat je onnodig in STP-Blocking mode kunt komen met een of meerdere ports op je UDM-Pro of aanpalende USW hardware.

[Reactie gewijzigd door Vliegtuigje op 4 maart 2020 23:50]

Oh, ik zie het inderdaad. Maar in de webinterface heb ik deze optie niet kunnen terugvinden. Jij wel?
Maar heb je dit ook getest? Voor zover ik weet is het switch board namelijk shared over de acht poorten.

Daarnaast heb je officeel helemaal geen ondersteuning voor RSTP. De mogelijkheden in de app zijn dan ook ws omdat er generieke functionaliteit is gemaakt.

Op het community forum wordt hier ook behoorlijk heisa over gemaakt.

En dit is niet het enige topic.
Als je doelt op WAN naar LAN 1gbps dan geloof ik dat meteen, maar goed ik heb op dit moment niet meer dan VDSL2 met pairbonding beschikbaar, en meer dan 1gbps is sowieso lastig te testen tenzij je aan private peering doet.

Ik heb de uplink SFP's manual op 1gbps moeten zetten (@USW24 & UDM-Pro) met de 1.6.5 firmware. Na een volledige herinstallatie naar versie 1.6.6 firmware (ivbm WAN packet loss ondanks update). Werkte de auto-negotiate tussen de SFP+ poort en de SFP op me switch zonder problemen mbv een DAC en was de packetloss verdwenen.

Ik heb 4gbps uplink met de server via de switch op de UDM-PRO en dit werkt prima.

Er is op dit moment geen ondersteuning voor STP, RSTP juist wel ... en port-blocking gebeurt dan ook automatisch bij loop detectie.
Oke dan zal rstp later toegevoegd zijn. Die forum topics over het switch deel zijn natuurlijk ook al wat ouder. Ik verwacht overigens wel dat het 1gbit/port is hoor, maar dit staat niet expliciet vermeld in de documentatie en is daarmee dus ook een beetje raar.

Uit jouw verhaal begrijp ik overigens nog niet hoe je die 4Gbps dan precies haalt aangezien je nu hoogstens 1gbit poorten uplink kan gebruiken met je usw24. Heb je dan daar een LAG group mee gemaakt?

Een kennis van mij gaf ook een tijd geleden al aan dat het niet werkt namelijk. Met precies hetzelfde verhaal over de verschillen in de app en de web interface. Enige manier om dit te testen is namelijk met meer dan gbit uplink. Niet dat het voor mij uitmaakt want ik ga de poorten verder niet gebruiken (hoogstens voor management lan en powerfail comms), maar is wel goed om daar wat cijfertjes bij te hebben voor de toekomst.
Waarom ben overgestapt naar de dream machine pro?
Omdat de USG Pro:
- Best wat geluid maakt. Stoort echt als deze in je meter kast staat
- Met smart queues, DPI en IPS de 250 niet haalt. Als je Smart Queues uit hebt staan wel.
- Al redelijk lang op de markt is, grote kans dat de USG Pro binnenkort end-of-life wordt verklaard (aangezien de opvolger ook al is in de beta zit - UMG)
- 2 LAN Poorten heeft. Ik had eerst een hp managed switch (24p) maar heb opzich voldoende aan 8 poorten. Je kunt nu ook meer data halen uit de poorten en het integreert in het Unifi Eco system beter.
- Ik binnenkort overstap naar glasvezel met een hogere down/upload welke de USG Pro niet aan kan met IPS enabled
- Binnenkort wat Unifi camera's ga aanschaffen. Protect is in de UDM Pro ingebakken. Anders had ik een Gen2 Plus moeten nemen.

[Reactie gewijzigd door itguy013 op 29 februari 2020 17:08]

Lijkt mij een duidelijk verhaal :)

Ben mij nu een beetje aan het inlezen maar wil eigenlijk ook wel PoE hebben, die deze mist.

Dank voor je reactie en ben erg benieuwd naar eventuele updates.
Klopt inderdaad, heb nu alle PoE injectors voor mijn AP's in de meterkast hangen.
Lees op internet dat meer mensen dit graag hadden gewilt, voor eventueel camera's etc.
Waarom dan geen Unifi POE switch?
Ga ik doen als ik camera’s voor thuis ga aanschaffen. Dan gaan de AP’s ook op de PoE switch. :9
Heb je gekeken naar de prijs? Ik zit te twijfelen aan de combo UDMPro USW24-pro-gen2. Op papier een kleine €1400.

Of je moet gen1 doen. Alles onder de gen 2 24 pro heeft echt heel weinig poe budget. Max 42 watt. Met 4 APs en wat camera’s zit je daar zo aan. En een non pro heeft ook geen sfp+ voor uplink. Dat is wel echt noodzakelijk met 24 poorten. Zeker als je ook VLAN routing hebt.

De pro “heeft” ook layer 3 switching dus dat vereist wel meer rekenkracht. Vandaar ook de prijs.
Klopt, "goedkoop" is het niet. Heb hier de UDMPro en idd USW24 gen2 switches (3). werkt als een tierelier met 5 accesspoints en stapel servers eraan..
Ik vind het wel jammer dat de non pro units geen support hebben voor de USP-RDS. Dat maakt het allemaal een stuk minder goed voor IoT. Ik ga mijn hubs ook allemaal met PoE van stroom voorzien.
Mooie review, ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe hij bevalt na een kleine maand. Wat zijn dan de grote wijzigingen en loop je nog tegen veel issues aan.
Ik zal de review bijwerken zodra ik weer issues/changes tegenkom!
Ik zou graag de resultaten van de speed test zien wanneer je glasvezel hebt met hogere snelheden. (mogelijk gigabit)
Gebruik zelf een Ubiquiti edge router lite 3
Van wege de gigabit snelheid die ik thuis heb. Heb veel routers getest maar die haalde de meestal niet meer dan 500mbit van wan naar lan.
Hey, is deze switch ook aan te raden voor mensen die een beetje netwerkkennis hebben (ik weet de basis wel maar ben absoluut geen pro)
Dit is een Router, Switch, NVR in een. Als je alleen een switch zoekt, kun je beter voor de USW gaan :) de switch ingebouwd in de UDM Pro is een managed switch welke VLAN's ondersteund. Meer zou ik er (nog) niet van verwachten.

[Reactie gewijzigd door itguy013 op 2 maart 2020 16:43]

Als ik het goed begrijp, zou ik met deze appliance drie apparaten (functioneel gezien) kunnen vervangen:
- USG
- 8-poorts PoE switch (4 PoE poorten)
- Cloud Key Gen 1
Verder heb ik een zeer basale configuratie met 3 AC-Pro's en verder geen vlan's of andere instellingen. IPS en DPI is beide wenselijk.
Voor deze set vang je dan nog zeg 200 euro tweede hands terug en dan heb je voor 250 euro het aantal apparaten teruggebracht, nieuwste technieken en meteen klaar voor Video opnames (en meer uiteraard).

En daarmee ben ik ook meteen voorbereid op hogere Ziggo/Glas snelheden.

[Reactie gewijzigd door ChUcKiE op 5 maart 2020 10:32]

Zeker, hou er rekening mee dat de UDM Pro geen PoE poorten heeft. Lees dat je switch dit wel had.
Kijk, bedankt voor de tip, die heb ik wel nodig voor mijn AP's ja.
Mooie review,

Maar, in de review meld je dat het een single site controller is, betekend dat je geen lijst van sites hebt rechts bovenaan? En dus ook geen optie “Add new site” hebt in dat lijstje?
Ik draai nu voor aardig was mensen een UniFi controller voor hun AP’s, als dat niet op een UDM Pro kan weet ik nog niet of het wel een optie is voor mij.
Hoi @Goldwing1973 ,

Het is inderdaad niet mogelijk om meerdere sites aan te maken. De optie rechtsboven is helemaal verdwenen waar je van sites kon wisselen en eventueel nieuwe sites kunt aanmaken. Je kunt eventueel een raspberry pi ernaast draaien waar de overige sites op komen te staan.
Dan is de UDM Pro voor mij nog (tot ze dat aanpassen) niet interessant.
Want ik begrijp ook dat het niet mogelijk is om de UDM Pro in een bestaande controller te adopten.
Dus, dan zou ik m’n bestaande controller moeten handhaven voor de sites die ik voor anderen host en de UDM Pro voor m’n eigen site alleen loop ik dan weer tegen de bereikbaarheid van buitenaf aan aangezien ze beide op poort 8443 draaien.
Erg jammer dit, ik hoop echt dat ze dat weer terugdraaien.
Jup, je kunt de UDM Pro niet adopten in een externe controller. Is een veel gehoorde klacht op de forums van Ubiquiti. Misschien dat ze de optie later toe gaan voegen, maar daar durf ik niets over te zeggen.
Je kan de UDM / UDM Pro gewoon van overal managen via https://unifi.ui.com/ of de app op je smartphone.
Ja, maar dus niet adopten in een bestaande controller.
Ik heb een controller draaien met meerdere sites erin inclusief m’n eigen site.
Op de UDM Pro kan je niet meerdere sites beheren, dus moet ik de bestaande controller ook blijven gebruiken voor de rest van de sites wat dus zeer onwenselijk is.

Daarbij wil ik mezelf niet afhankelijk maken van de cloud als er ook een andere oplossing voor is.
Op zich ben je niet afhankelijk van de cloud... je kan ook gewoon een VPN opstarten naar een site waar er UDM/UDMP staat en hem managen zonder de cloud, alleen is via https://unifi.ui.com veel handiger en kan je meteen aan alle sites aan (net zoals je dat nu met je eigen controller doet).

Het enige wat inderdaad niet meer kan is controller spelen voor iemand anders... daarom heb ik naast m'n UDM Pro ook nog een controller draaien op een Wintel server voor enkele vrienden. Op termijn ga ik hun echter aanbevelen een UDM/UDM Pro aan te schaffen.
Wat is nu een beetje een acceptabele prijs voor de Unifi Dream Machine Pro?
Ik zie dat hij bij veel resellers welke genoemd worden op de UBNT website nog niet beschikbaar zijn.
En de prijzen op tweakers wijken nogal af van de prijs ($379) in de Ubiquiti Store.
Die $379 is ex BTW omdat die in de US per staat kan verschillen. Prijzen in Tweakers zijn doorgaans incl BTW. De officiele Nederlandse distributeurs hebben nog geen voorraad. Alles wat nu te verkrijgen is, is import (grijs of hoe je dat wilt zien). Dan komen daar extra kosten bij kijken. Maar ja, in de US is hij ondanks alles toch een stuk goedkoper.
Die van mij is geen import hoor, draait hier ook al ruim een week netjes op een 1Gbps glasvezel lijn van Tweak.
De UDM Pro is gewoon te bestellen in de EU winkel van Ubiquiti. Ook nog eens op voorraad.
Graag gedaan.

[Reactie gewijzigd door danedaniel op 11 maart 2020 15:12]

Zonden dat de sfp+ WAN poort niet te gebruiken is als LAN poort, dat had dit apparaat financieel zeer interessant gemaakt. Loop met de wens mijn PC en NAS aan 10Gbit te hangen.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro en pricewatch: Ubiquiti UniFi 24-Port PoE zouden dan een leuke optie zijn. Upgrade naar de Gen 2 Pro switch: pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE is erg duur, vooral omdat ik het extra PoE vermogen niet nodig heb in huis.
Er zit ook gewoon een sfp+ lan poort op hoor.

Met de normale USW-24 heb je echter alleen sfp lan uplink. Je kunt dan dus maximaal maar 1gbit trekken. Als je meer wil kun je dan beter naar de USW 48 kijken. Die heeft wel SFP+ en zonder PoE.
Als je geen POE nodig hebt is er ook nog dit model... https://eu.store.ui.com/p...24?variant=15741571858541 welke twee 10 Gbps sfp+ poorten heeft.

Wil je POE erbij ben je meteen 330 euro extra kwijt... en dat vind ik voor thuis wel een beetje teveel, voor de enkele AP's en camera's die ik heb kan ik evengoed de POE injectors gebruiken die ik toch al heb.