Fitbit Versa Special Edition Aluminium (Grijs, Zwart)

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 38g - Bekijk alle specificaties

Fitbit Versa Special Edition Aluminium (Grijs, Zwart) Review

Mark22 28 februari 2020, 247 views Product gekocht

Fitbit Versa Special Edition Aluminium (Grijs, Zwart)

Als fitness watch prima, maar als je naar een goede budget smartwatch zoekt kun je deze beter links laten liggen.

Pluspunten

• Mooi design
  • Prima scherm
  • Uitgebreide gegevens slapen
  • Goede accuduur

Minpunten

• Geen always-on display
  • Interface loopt niet vloeiend
  • Synchroniseren is soms een gedoe
  • Eerste keer installeren een hoop gedoe
  • Fitbit app is onoverzichtelijk
  • Stappenteller niet betrouwbaar

Voor mijn eerste smartwatch wilde ik niet teveel uitgeven. Op Marktplaats ben ik een gesealde Fitbit Versa Special edition tegengekomen voor slechts €75.

Eerste indruk en installatie
Eenmaal thuis aangekomen waren mijn verwachtingen vrij hoog. Ik ben niet zo bekend in de smartwatch wereld, maar Fitbit is voor mij een bekend merk. De Versa SE voelt premium aan, maar de bezels rond het scherm zijn groter dan gedacht.
De installatie was een hoop gedoe en frustrerend. Het duurde een half uur tot de app op m'n telefoon verbonden was met de smartwatch, daarna kostte het nog een half uur totdat alle updates geïnstalleerd waren. Maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt.

Prestaties
Na de lange installatie kwam de volgende teleurstelling; een trage interface. Swipen gaat niet vloeiend en ook kost het een aantal pogingen om het menuutje (door van boven naar onder te swipen) tevoorschijn te halen.

De accuduur is ruim voldoende, ik kan ongeveer een week op één lading doen. Tijdens zo'n week draag ik hem elke nacht om mijn slaap te monitoren. Synchroniseren doe ik één keer 's ochtends en één keer 's avonds. Daarnaast doe ik een paar keer per week een workout.

De hartslagsensor lijkt prima te werken. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus ik kan niet zeggen hoe accuraat de sensor is. Een minpunt is dat de sensor tijdens een workout soms plotseling geen hartslag aangeeft.

De stappenteller werkt niet heel goed. Als ik mijn arm omhoog beweeg om iets te pakken, wordt dat ook als een stap gezien. Andere sporten heb ik nog niet goed kunnen testen.

Scherm
Het scherm is overdag goed af te lezen en ook is ie scherp genoeg. De minimale helderheid is vooral 's nachts nog veel te fel en dat kan storend zijn wanneer je de smartwatch nog snel even in slaapmodus wil zetten.
Ik heb tot dusver geen optie gevonden voor always-on display, dit is wel een groot gemis.

Software
Een ander minpunt is de software. De mobiele app is een rommeltje en synchroniseren werkt soms niet. De helft van de tijd moet ik eerst de smartwatch en m'n telefoon opnieuw opstarten voordat het wel werkt. Daarnaast gaat het scherm wel eens aan in de slaapmodus zonder iets te doen.
De standaard apps zijn vooraf al geïnstalleerd, maar de meeste gebruik ik niet. Ik heb alleen Spotify zelf moeten installeren, deze app werkt overigens goed bij mij.

Als je op zoek bent naar een budget smartwatch, dan raad ik je aan om niet de Fitbit Versa SE te kopen. Er zijn veel betere opties te vinden voor het geld (€179 bij Coolblue momenteel).

Heb jij ook een Fitbit Versa Special Edition Aluminium (Grijs, Zwart)?