Logitech Cordless Desktop LX 300 Review

J0YR1D3R 24 maart 2006, laatste update op 17 november 2015, 2.627 views

Logitech Cordless Desktop LX 300

Pluspunten

• design
  • aanslag van toetsen
  • aantal multimediatoetsen

Minpunten

• relatief snelle slijtage
  • ontbreken extra knoppen op de muis (maar logisch gezien plaats model in range)
  • batterijduur muis

Logitech Cordless Desktop LX300

Deze Logitech draadloze desktopcombinatie bestaat uit een draadloos toetsenbord, muis en een ontvanger voor zowel USB als PS/2. De set werkt op 4 AA-batterijen (2x2) Ik heb al geruime tijd ervaring met optische muizen maar ik was toch een beetje huiverig tegenover draadloos. Ik heb een keer een Cordless Mouseman Optical te leen gehad en deze "schokte" mijns inziens erg veel.

Mijn oude set was een Logitech I-Touch keyboard (met superhandige dubbele USB-hub) in combinatie met een Logitech Mouseman Wheel (je weet wel, die blauwe grote, naar de rechterhand gevormde). Omdat mijn muis na een jaar of 4 minder werd (glaasje van sensor beschadigd/slijtage) en omdat ik inmiddels al geruime tijd een zwarte kast had, heb ik besloten deze set over te kopen van een vriend. Hij heeft hem niet heel lang gebruikt en ik kan dus zeggen dat de set eigenlijk als nieuw in mijn huisje is gekomen :)

De muis

Mijn eerste angst was dat de muis me heel erg tegen zou gaan vallen. Waarom koop je hem dan, zou je zeggen :) Nou, ik heb geruime tijd met laptopmuizen gewerkt (Logitech Mini Wheelmouse) en het viel me op dat deze een veel minder grote belasting gaf aan mijn pols. De Mouseman Wheel die ik hiervoor had, was toch zwaarder als de LX300 muis, ondanks de batterijen. In eerste instantie viel de muis dus nogal klein uit, maar na een aantal dagen ermee werken werd dit een stuk minder.

De muis kan eigenlijk betiteld worden als een standaardmuis zonder poespas. Hij heeft 2 knoppen en daar houdt het ook direct mee op. De batterijen gaan aan de bovenkant erin, het klepje (waar ooit logitech stond...) kun je er relatief eenvoudig, maar niet té, vanaf schuiven. Verder is het een vrij precies ding, ligt wel fijn in de hand maar blinkt verder niet uit in bepaalde dingen :) De batterijen gaan overigens bij relatief intensief gebruik niet heel lang mee. Ik gebruik oplaadbare 1800Mah batterijen van GP. Soms zijn ze na 2 weken al aan de beurt, maar dan moet er wel bij gezegd worden dat er veel gebruik gemaakt van wordt.

Het toetsenbord

Omdat het hier tenslotte over een desktopset gaat natuurlijk ook een stukje over het toetsenbord. Vergeleken met mijn oude I-Touch toetsenbord geen voorruitgang en ook geen achteruitgang. Het is een combinatie van zwart, met wat zilveren accenten. De multimediatoetsen die aanwezig zijn, zijn:
  • Favorites
  • Messenger
  • Rekenmachine
  • Slaapstand
  • Zoeken
  • Pagina vooruit/terug (voor de webbrowser)
In samenwerking met de Setpoint software kan er ook nog gebruik gemaakt worden van de zogenaamde functie (ook wel F)toetsen. Hieraan zijn een aantal standaardacties verbonden. Hiernaast zijn er nog een viertal zelf in te programmeren toetsen (F9-F12). Hierover later meer. Het toetsenbord is relatief stil, typt fijn weg en is een stuk vlakker dan ik gewend ben. De toetsen hebben een relatief lichte aanslag, wat het typen ook wat minder inspannend maakt.

Verder eigenlijk weinig op aan te merken, er is wel sprake van een niet-reguliere indeling van het home/end/delete blokje, iets waar ik wel even aan moest wennen. Nadeel aan het toetsenbord is de relatief (imho) slechte toplaag van de toetsen. Sommige toetsen beginnen na een klein jaar al te slijten...iets wat bij mn vorige toetsenbord na 4 jaar niet te zien was. Zo zijn de S, V, B en C op dit toetsenbord al aardig aan het vervagen... De batterijen gaan wel lang mee, ik gebruik nog steeds de eerste set.

Software en Ontvanger

De bijgeleverde software is de alom bekende Setpoint software. Je kunt hierin het toetsenbord en de muis gemakkelijk configureren. Tevens is de batterijstatus af te lezen en kunnen alle standaard en F-toetsen worden ingesteld. Wat me opvalt is dat de software op de een of andere manier niet goed om kan gaan met een \t in het adrespad van een prorgamma. C:\Program Files\Trillian moet ik regelmatig (1/10x opstarten) terugzetten. Hij maakt er dan een vierkant blokje van rondom de \t

De ontvanger is relatief klein en kan zowel het signaal van de muis als het toetsenbord opvangen. Het is 1x instellen en vervolgens werkt alles vlekkeloos. Ongeveer 1,5 meter van de ontvanger werkt de muis nog, het toetsenbord komt wel tot 4 meter.

Oordeel

Mijn oordeel is dat het een fijne set is, met hier en daar wat kanttekeningen. De toetsen slijten vrij snel, de Setpoint software vergeet soms instellingen en de batterijen gaan relatief kort mee (van de muis). Verder heeft het toetsenbord een mooi design, genoeg multimediaknoppen en een fijne aanslag. Er mogen wel wat meer multimediabuttons of een terug/vooruitknop op de muis. Ik heb geen ervaring met andere setjes van deze prijsklasse, maar een miskoop zul je er zeker niet aan doen :)

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop LX 300?

Heb jij altijd zwetende handen als je zit te typen ofzoiets? Ik heb namelijk nooooit last van vervagende toetsen! Vooral WASD word veel gebruikt :9 , maar die zien er nog gewoon goed uit. Geen slijtage. Ik heb overigens vele toetsenborden gehad.
Dat zou je inderdaad misschien zeggen, maar dat is niet zo...Het heeft trouwens niet alleen te maken met de hoeveelheid zweet of vocht, maar ook met de zoutgraad, hoe je je toetsen aanslaat etc :) Op mijn vorige toetsenbord had ik nergens last van en nu zie ik het al vrij snel. Lijkt me dus dat het dan niet aan mij ligt, wel? :) Overigens vind ik het niet heel storend nog, maar op den duur zal ik denk toch naar een andere over gaan...
Ik heb hetzelfde toetsenboord, alleen dan met kabel, en bij mij slijt 'ie ook erg snel.
Heeft deze muis wel fast-RF? Ndeel bij goedkopere muizen vind ik dat ze vaak een normale RF verbinding hebben, waardoor ze veel minder precies zijn. Ik kan uit je review alleen niet opmaken of ie fast of normaal RF is.
Ik kan je daar helaas (op dit moment) geen antwoord op geven. Ik heb de doos niet en op de site staat enkel "Compact USB/PS/2 RF receiver", maar dat staat ook bij de duurdere versies met bijvoorbeeld een Laser muis. Ik heb eigenlijk weinig problemen met de precisie van de muis, iets wat ik bij eerdere generaties draadloze optische muizen wel had. Misschien dat iemand anders hierover uitsluitsel kan geven.
probeer dit programmaatje eens: http://www.tomshardware.f...ph/20031009/mouserate.zip

Een 'normale' RF muis haalt dan zo'n 40-50Hz. Een fast RF muis haalt >100 als ik me niet vergis (net zo snel als een bedrade muis).

Ik vind het batterijverbruik van 2 weken (wat je een nadeel vindt) nog best wel redelijk. Mijn MX1000 haalt bij intensief gebruik hoogstens een weekje. En een andere draadloze muis (van de aldi ;)) hooguit 2 dagen. Beide zijn dan wel weer oplaadbaar.
Ik heb het even gekeken met mouserate.exe (van een andere site, je link is dood?) Gemiddeld kom ik uit op ongeveer 120Hz. Dat zou dus betekenen dat het een Fast RF muis is :) De MX1000 kan er dus bijvoorbeeld ook op gebruikt worden en het is dus ook een vrij precieze muis.
Mooie survey joh.
Dit zijn nou de survey's zoals ze moeten zijn . :9
Ah, hij moest nog groeien! }:O :P

Verder goeie review, hoor! 8-)
goede survey

je hebt wel coole muismat :P:P