Denon Home 350 Zwart

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Denon Home 350 Zwart Review

Feelbest 25 februari 2020, laatste update op 26 februari 2020, 10.099 views

Denon Home 350 Zwart

Via de Reviewclub mocht ik de Denon Home 350 testen. Hier stond het plaatsen van een eerlijke review tegenover. Dat was natuurlijk geen probleem.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • uitstekend geluid, ook op hoge volumes
  • makkelijk te bedienen met de knoppen op de bovenkant en de presets zijn heel makkelijk in te stellen

Minpunten

• Wegvallende verbinding met het WI-Fi netwerk
  • Ik kan mijn TV niet via bluetooth verbinden met de Home 350
  • En wellicht het grootste nadeel is dat als je echt stereo wilt, je twee Home 350 speakers moet kopen à €799,-- per stuk

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Denon Home 350 speaker

Via de Reviewclub was ik uitverkoren om de nieuwe Denon Home 350 te testen.
Aangezien ik al eerder een HEOS in mijn bezit heb gehad (Heos HomeCinema HS1 zwart) was ik heel erg benieuwd wat er anders is aan een enkele speaker zonder subwoofer in vergelijking met een enkele speaker.
Nou jam enkele speaker, er zitten er wel een paar (6 stuks) "verstopt" in de behuizing.

De Home 350 is prima verpakt en is dus ook heelhuids gearriveerd. Wat me direct opviel is dat het een zwaar apparaat is voor z'n omvang. Niet dat hij klein is, maar over het algemeen zijn apparaten van dat formaat een stukje lichter.
Alleen al dat gevoel geeft mij nog meer zin om hem snel aan te sluiten en aan het spelen te krijgen.
Het aansluiten is een fluitje van een cent. Aangezien de HomeCinema mijn huis nog niet zo lang geleden verlaten heeft staat de HEOS app nog steeds op mijn telefoon. Natuurlijk heb ik eerst dat apparaat verwijderd in de app.
Het aansluiten van de Home 350 is een kwestie van de stekker in het apparaat steken, een goed plekje zoeken om hem neer te zetten en daarna de stekker in het stopcontact steken.
Het opstarten duurt even. Maar als hij daar klaar mee is druk ik op de connect knop op de achterkant en begint het groene lampje te knipperen ten teken dat hij gevonden kan worden door de HEOS app.
De app geopend, op apparaat toevoegen gedrukt en na een tiental seconden meldt de app dat er een apparaat is gevonden. Bevestigen dat dit het juiste apparaat is en na korte tijd is hij toegevoegd aan je netwerk.
Dan komt het spannendste moment, doet hij het ook echt? Nou, daarin ben ik niet teleurgesteld. Eerst heb ik voor de zekerheid de volumeregeling in de app wat omlaag gezet, aangezien ik nog niet weet hoeveel geluid er in eerste instantie uit dit apparaat gaat komen.
Via TuneIn heb ik een radiozender opgezocht, op nu afspelen gedrukt en een vijftal seconden later komt het eerste geluid uit de Home 350.
En dat valt me niet tegen. In eerste instantie bevalt het geluid me zelfs beter dan het geluid uit de HomeCinema HS1. Ook na lange(re) tijd luisteren blijf ik dat gevoel houden. Ik mis de subwoofer totaal niet.

Ik heb allerlei soorten muziek op het apparaat afgespeeld. Van ballads tot stevige rock en van techno tot popmuziek uit allerlei jaren.
Waar ik een beetje een zwak voor heb is de muziek van The KLF. Degene die deze muziek kent en waardeert weet waarschijnlijk wel waarom. En dat volume heb ik flink omhoog geschroefd. Daarbij is er pas bij een zeer hoog volume sprake van vervorming van het geluid.
Dat is echt netjes te noemen. Bij de HomeCinema HS1 was hier bij een lager volume al sprake van.
Ook mis ik de aparte subwoofer totaal niet. De speakers in de behuizing zijn naar mijn mening goed gebalanceerd. Zowel The KLF als ook Evanesence met My Immortal klinken fantastisch.
Die laatste song is een stuk gevoeliger en dat gevoel weet ook goed bij je naar binnen te dringen.

Wat ik een bijzonder goede toevoeging vind zijn de aanraakknoppen op de bovenkant van de HEOS 350. Als je hand in de buurt komt lichten die knoppen op en kun je snel je keuze maken (6 presets en volumeregeling).
De presets zijn eenvoudig in te stellen door bij een gekozen station de preset ingedrukt te houden.

Ik heb een poging gewaagd om de Home 350 via bluetooth te koppelen om het geluid van de recente OLED TV van LG via de Home 350 af te laten spelen.
Maar wat ik ook gezocht en geprobeerd heb, dat is me helaas niet gelukt. En dat vind ik wel een nadeel. Ik ben al 30 jaar een echte Formule 1 fan en het had me geweldig geleken om het geluid van de auto's via de Home 350 te kunnen beluisteren.

Een ander nadeel wat me is opgevallen is dat de verbinding met mijn Wi-Fi netwerk al 5 keer verbroken is geweest. Hij staat dan ook niet meer onder mijn apparaten in de HEOS app. Wat ik dan moet doen de Home 350 opnieuw koppelen.
En als je dat al 5 keer is gebeurd in bijna twee weken kun ik dat in mijn ogen niet echt een stabiele verbinding noemen.
Wellicht dat dit met een firmware update te verhelpen is.

Daarnaast is de HEOS app wel een keer aan een opfrisbeurt toe. Niet primair qua kleuren (ik houd van de donkere achtergrond), maar vooral qua intuïtiviteit. Daar is best nog wel een slag in te maken.

En dan wellicht het grootste nadeel voor mensen die verknocht zijn aan stereo. Met één Home 350 ben je er dan nog niet. Dan moet je er twee kopen à €799,-- per stuk. En dat vind ik wel heel erg veel geld.

Voordelen
- Prima verpakt.
- Eenvoudige installatie.
- uitstekend geluid, ook op hoge volumes.
- makkelijk te bedienen met de knoppen op de bovenkant en de presets zijn heel makkelijk in te stellen.

Nadelen
- Wegvallende verbinding met het WI-Fi netwerk.
- Ik kan mijn TV niet via bluetooth verbinden met de Home 350.
- Vooral de intuïtiviteit van de HEOS app. De donkere kleur bevalt me uitstekend.
- En wellicht het grootste nadeel is dat als je echt stereo wilt, je twee Home 350 speakers moet kopen à €799,-- per stuk.

Heb jij ook een Denon Home 350 Zwart?

Leuke review, veel herkenbare dingen. Ik wilde zelf de Home 150 en bij het beluisteren ervan heb ik ook de 250 en 350 even kunnen horen (ze stonden langs elkaar opgesteld in de winkel) en wat je beschrijft over de kwaliteit is erg herkenbaar. Ze kunnen echt hard zonder te vervormen, en ze klinken voor mij beter dan vergelijkbare speakers van Sonos. Ik ben zelf ook erg tevreden over de Home 150. Het totaalplaatje klopt bij Denon beter als bij Sonos bijv. ondersteuning voor Bluetooth, USB-aansluiting en 3,5mm jackaansluiting. Daardoor heb je toch een completere speaker dan een Sonos.

Paar puntjes over jouw review
- Er staan her en der wat taal/spelfoutjes in
- Je noemt de intuiviteit van de HEOS app als nadeel, maar ik neem aan dat dit in het rijtje voordelen hoort

Dit kan ik trouwens wel beamen, de HEOS app heeft echt een goede ontwikkeling doorgemaakt en de integratie van allerlei diensten (en vooral het gemak waarmee het gaat) is geweldig. Maar ook het afspelen vanaf een mediaserver, USB of 3,5mm jack gaat erg makkelijk. Veel luisterplezier met jouw Home 350.
Hoi Feelbest,

Ik las dat je de wifi-verbinding als niet stabiel ervaart, maar vraag me af of je zelf een mesh-wifi netwerk
hebt. (zoals bijv. Orbi van Netgear)
Dit is namelijk veel stabieler en sneller dan de standaard wifi van bijvoorbeeld Ziggo, ben zelf ook een Heos gebruiker en had voor de aanpassing van mijn wifi ook nogal eens last van uitval.
Maar dat behoort nu tot het verleden. Ben benieuwd naar je reactie.
Feit is dat dit soort systemen niet zonder snelle, stabiele wifi kunnen.

Mvg,
Ik heb de Denon Home 350 een week in huis gehad, maar ik vond het geluid matig tot oké. In elk geval niet het prijskaartje waard. Zeker niet als je hem vergelijkt met de Naim Mu-so Qb gen 2 die ik hier ook heb staan. De Naim is dan wel 150 euro duurder, maar dit is het verschil in geluidskwaliteit meer dan waard.

[Reactie gewijzigd door outlandos op 8 maart 2020 21:59]

Via bluetooth wil je ook je tv helemaal niet verbinden ivm vertraging. De enige mogelijkheid is om een soundbar met Heos te kopen, later (dit jaar) komt er ook een Denom Home soundbar in dezelfde vormgeving uit. Ben je wel weer 500-800€ extra kwijt.

En wat zou dat ding, die Naim, misstaan in mijn woning zeg, nouja ieder zijn smaak!