Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) Review

Frozen 24 februari 2020, 11.836 views

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Het toetsenbord is een zeer gebruiksvriendelijk toetsenbord wat eigenlijk hetzelfde tikt als de MacBook Pro uit 2015. De toetsen hebben een inkeping waardoor je minder tikfouten maakt, dit is erg fijn. De accuduur is erg goed en de software zorgt ervoor dat je de functie van 17 toetsen kunt aanpassen.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Oplaadbaar via USB-C
  • Toetsen tikken fijn
  • Licht toetsenbord
  • Backlight gaat automatisch aan
  • Snel wisselen tussen apparaten
  • Veel opties in de software
  • Duurzaam product

Minpunten

• Geen pootjes om de toetsenbordstand te wijzigen
  • In de software kan je geen echte macro’s aanmaken, wel keystrokes.

Intro

Logitech brengt in de MX serie naast de bekende MX Master 3 muizen (review), ook een toetsenbord uit. Dit toetsenbord betreft de MX Keys en is een draadloos toetsenbord. Het toetsenbord is volgens Logitech ontworpen voor creatievelingen en ontwikkeld voor programmeurs. Het lijkt erop dat ze zich hiermee dus op dezelfde markt richten als Apple. De toetsen hebben namelijk ook opvallend veel weg van de toetsen van bijvoorbeeld een MacBook Pro. Of ze ook even fijn typen zullen we in deze review gaan uitzoeken.

In deze review hebben van we van Logitech een MX Keys toetsenbord mogen ontvangen. Op moment van schrijven zit het toetsenbord op firmware versie 019.000.00011. Bij Coolblue en Amazon betaal je op moment van schrijven 109 euro voor het bordje.

Specs

Aan de specificaties valt het een en ander op. Zo is het toetsenbord te pairen via Bluetooth en via de USB receiver, zitten er sensoren in die het backlight automatisch aanzetten zodra je handen dichterbij zijn, zitten er sensoren in die de backlight helderheid aanpassen en wordt er gebruik gemaakt van een USB-C aansluiting.

Meer informatie is te vinden op de website van de fabrikant.

DIMENSIONS
MX Keys Keyboard:
Height x Width x Depth:
5.18 in (131.63 mm) x 1.41 ft (430.2 mm) x 0.80 in (20.5 mm)
Weight: 1.78 lb (810 g)
USB Receiver:
Height x Width x Depth:
0.72 in (18.4 mm) x 0.5 in (14.4 mm) x 0.26 in (6.6 mm)
Palm rest:
Height x Width x Depth:
2.52 in (64 mm) x 1.38 ft (420 mm) x 0.31 in (8 mm)
SYSTEM REQUIREMENTS
Requirements:
Internet connection for software download
Logitech Options software on macOS® and Windows.
USB port or Bluetooth® low energy enabled device with keyboard support
USB Receiver:
Windows® 7 and above, macOS 10.11 and above, Linux,1 Android 6 or later
Bluetooth:
Windows 8 and above, macOS 10.12 and above, Linux,1 iOS 9 or later, Android 6 or later
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Dual connectivity:
Connect via the included USB receiver or Bluetooth low energy technology
Easy-switch keys to connect up to three devices and easily switch between them
10 meters wireless range3
Hand proximity sensors that turn the backlighting on
Ambient light sensors that adjust backlighting brightness
USB-C rechargeable. Full charge lasts 10 days – or 5 months with backlighting off2
On/Off power switch
Caps Lock and Battery indicator lights
Compatible with Logitech Flow enabled mouse
PACKAGE CONTENTS
MX Keys Keyboard
Unifying receiver
USB-C charging cable (USB-A to USB-C)
User documentation
WARRANTY INFORMATION
1-Year Limited Hardware Warranty
PART NUMBER
PN: 920-009294[br]

Unboxing

Op de voorkant van de doos, vinden we een grote afbeelding van de het toetsenbord met linksboven de productnaam. Zoals bij elk toetsenbord moet je goed kijken naar de layout, het kan dus soms zijn dat je een toetsenbord tegenkomst met een Duitse Qwertz layout. Zorg ervoor dat je de US international versie kiest bij dit toetsenbord als je in Nederland of in de US woont.

In de met sticker verzegelde doos vinden we een zwarte doos, waar groot "MX" op staat. Op de binnenkant van deze doos staan wat snelle gebruiksaanwijzingen voor het gebruik van het toetsenbord.

In de doos zelf vinden we:
  • MX Keys toetsenbord
  • De USB-receiver
  • USB-C oplaadkabel (USB-A naar USB-C)
  • Documentatie

Design

Het toetsenbord is volgens Logitech gericht op programmeurs en creatievelingen, of het design daar inderdaad aan voldoet zullen we hieronder bekijken. Qua bouwkwaliteit valt ons meteen op dat het toetsenbordje zwaar aanvoelt en vrij stug. Pak je het toetsenbordje volgens aan de uiteinden vast en draai je hem om zijn langste as, merk je wel wat flex op. Daarentegen, als je hard op de ruimte boven de pijltjestoetsen drukt buigt het toetsenbord amper.
Bovenkant
Zijkant
Aan de zijkanten van het toetsenbord vinden we geen knopjes. Wel is hier duidelijk te zien dat het bordje wat schuin staat en erg dun is.
Voorkant
Onderkant
Aan de onderkant van het toetsenbord vinden we 6 rubbers waar het toetsenbord op rust. We vinden helaas geen verstelbare poten, waardoor er maar 1 stand is. Ondanks de grote hoeveelheid functies denken wij dat Logitech zichzelf hier aan stoot. Programmeurs gaan vaak voor ergonomische designs, vooral omdat ze zo lang achter de computer zitten. Wij denken dus dat een stel pootjes om het toetsenbord net iets hoger te kunnen zetten zeker fijn was geweest.

Ergonomy

We zullen eerst de toetsenbordindeling bespreken en hierna de toetsen zelf.

Het toetsenbord bevat een numpad maar is toch relatief compact gebleven. Daarnaast is het interessant om te zien dat Logitech moeite heeft gedaan om zoveel mogelijk functies en compatibiliteit te garanderen op één toetsenbord. Zo zijn er Windows-toetsen, maar ook Mac toetsen te zien. Denk dan aan een gecombineerde cmd-alt toets en een opt-windows toets. De functietoets zit rechts op het toetsenbord naast de AltGr. Op de bovenste rij vinden we F-toetsen met extra functies, deze variëren van het scherm locken tot de task view en het variëren van de helderheid van de toetsenbordverlichting. Boven de insert, home en page up toetsen vinden we wat toetsen om snel te wisselen tussen apparaten. Rechts hiervan zitten nog wat programmeerbare knoppen, welke standaard op calculator, camera, “rechter muisknop” en screen lock staan.

De toetsen zelf zijn qua aanslag het meeste te vergelijken met MacBook Pro toetsen van de geliefde MacBook Pros uit het jaar 2015. De toetsen klinken hetzelfde en voelen ook hetzelfde maar hebben wel een naar onze mening grote verbetering. In zo goed als elke toets zit namelijk een klein putje waar je vingers inpassen. Hierdoor voel je makkelijker of je een toets vast hebt, waardoor de hoeveelheid tikfouten afnemen. Deze putjes zitten niet alleen in de lettertoetsen, maar zijn ook te vinden op de rij met cijfers, numpad en pijltjestoetsen. Eigenlijk hebben alleen de bovenste rij met programmeerbare toetsen en de spatiebalk geen inkeping. Onze mening is, dat ondanks de relatief lage hoeveelheid travel vergeleken met mechanische toetsenborden, het toetsenbord eigenlijk heerlijk typt. Nu raden wij onze lezers altijd aan om toetsenborden en muizen in het echt te testen, omdat het toch apparaten zijn waar je dagelijks meerdere uren mee zit. Als je echter dit toetsenbord niet kunt testen en je wel weet hoe een MacBook Pro 2015 toetsenbord aanvoelt, is dat ook geen enkel probleem. De totale bewegingsafstand is 1,8 mm en de werkingskradcht is 60 gram.

Voor extra ergonomie heeft Logitech ook toetsenbordverlichting toegevoegd, deze heeft één kleur: wit. Mooi aan deze toetsenbordverlichting is dat Logitech zelf automatisch de optimale helderheid kan bepalen, zo staat het bij daglicht (meer dan 200 Lux) uit en gaat het als het donker wordt in de ruimte automatisch aan. Je kunt dit natuurlijk uitzetten om een betere accuduur te krijgen, maar het is fijn dat deze optie er is. Het toetsenbord heeft 8 verlichtingsniveau’s, maar in de automatische stand komt de achtergrondverlichting nooit boven de 50%. Je kunt dit natuurlijk zelf aanpassen, mocht je dat graag willen. Daarnaast vinden wij het geweldig dat de achtergrondverlichting automatisch aan gaat wanneer je dicht bij het toetsenbord komt of het aanraakt met je handen. Ook dit lijkt veel batterij te kunnen besparen, mocht je toch graag gebruik maken van het backlight.

Hardware

In het toetsenbord zit een hoop hardware, denk dan aan de sensoren welke kunnen voelen of je handen dichtbij het toetsenbord zijn of niet. Echter vinden we het belangrijk om de accuduur van het bordje te bespreken. Op een volle batterij van 1500 mAh gaat het toetsenbordje maximaal 10 dagen mee indien je gebruik maakt van de achtergrondverlichting. Dan moet je wel aan 10 dagen van 8 uur, ofwel 80 uur denken. Indien je de achtergrondverlichting niet gebruikt kan je volgens Logitech rekenen op 5 maanden. De 10 dagen hebben we kunnen bevestigen, maar de 5 maanden is ons vanwege de hoeveelheid testtijd niet gelukt.

Volgens Logitech is het draadloos bereik 10 meter en dit hebben we inderdaad ook kunnen meten. Dit is getest in een ruimte van 12 bij 3 meter, zonder obstakels tussen de receiver en het toetsenbord.

Software

Het softwarepakket, Logitech Options, wordt bij de muis geleverd. Op het hoofdscherm kan je onderaan zien wat de batterijstatus is en of het apparaat verbonden is. Er staat geen schatting van de hoeveelheid uur dat je nog op het apparaat kunt werken, helaas. In deze software kan je alle toetsen op de bovenste rij (behalve de escape toets) herprogrammeren. Denk dan aan bijvoorbeeld het toekennen van een copy-functie of het openen van een bepaalde map. Er zijn zoveel opties dat het er te veel zijn om op te noemen, maar we hebben voor het gemak een greep gepakt uit de opties: action center, launch application, close window, keystroke assignment, maximize window, scroll left, switch applications en zoom in. Op het toetsenbord zijn dus in totaal 17 toetsen welke een andere functie kunnen krijgen. In de software kan je alle instellingen voor het toetsenbord backuppen naar de servers van Logitech, zodat je er altijd bij kunt.

Met de Easy-Switch knoppen, boven de insert, home en page up kan je eenvoudig en snel wisselen van systeem. Zo kan je bijvoorbeeld wisselen tussen je laptop en iPad Pro, dat werkt naar onze mening erg goed en erg snel. We zijn blij dat Logitech deze functie heeft toegevoegd, want het gebeurt nog wel eens bij een programmeur of creatief persoon dat twee totaal andere apparaten naast elkaar worden gebruikt. In totaal kan je 3 verschillende apparaten koppelen met de MX Keys. Met de Logitech Flow software kan je vervolgens ook bestanden van de ene naar de andere Windows PC of Mac overzetten. We kunnen overigens bevestigen dat het toetsenbordje zelf prima werkt op iPad OS, Android en Linux.

Het toetsenbord maakt voor het gemak gebruik van de Logitech Unifying remote, waar je dus ook andere apparaten op kunt aansluiten.

Sustainability

Voor de duurzaamheid kijken we naar 5 eigenschappen:
  • Duurzame ambities van het bedrijf
  • Duurzame verpakking
  • Duurzaam design
  • Energiezuinigheid
  • Veiligheid
Op het gebied van duurzame ambities scoort Logitech goed. Logitech geeft op hun website duidelijk aan wat ze doen voor onze blauwe vriend. Zo draaien al hun fabrieken op 100% groene stroom en zijn 94% van hun gecontracteerde (plastic) smelters conflictvrij.
De verpakking van het product is gemaakt van een mix van FSC-gecertificeerde bossen, FSC Controlled Wood en/of gerecycled materiaal, te zien aan het “Mix” FSC-label. Daarnaast is het toetsenbord zelf in dun wit papier gewikkeld ter bescherming, dit in plaats van doorzichtig plastic wat veel fabrikanten nog vaak gebruiken.
Over de duurzaamheid van het materiaal kunnen we weinig zeggen, anders dan dat de batterij verwijderd en verwisseld kan worden. De accu zit onder het dikkere gedeelte en kan je vinden als je de schroefjes onder de 3 voetjes losschroeft. Logitech geeft op een papiertje in de doos aan hoe dit moet, maar dit kunnen we vervolgens niet op de website vinden.
Dat het toetsenbord 5 maanden met een volle accu kan doen, zonder dat het backlight aan staat, vinden we best wel redelijk. Dat betekent dat je eigenlijk maar drie keer per jaar het toetsenbord hoeft op te laden. Hiermee is het toetsenbord erg zuinig.
Onder veiligheid valt o.a. het updatebeleid en van Logitech is dat over het algemeen goed. Via de software Logitech Options wordt het muisje up to date gehouden en Logitech kennende is dat vrij lang. Het updaten gaat ook vrij eenvoudig en zou dus geen problemen moeten opleveren. Het enige wat we wel lastig vinden is het terugvinden van veiligheid en certificeringsinformatie op de website.

Conclusion

De Logitech MX Keys is een fijn toetsenbord wat eigenlijk hetzelfde tikt als het geliefde MacBook Pro 2015 toetsenbord, heb je nog wat nostalgie dan is dit het toetsenbord wat je zou moeten overwegen. Als we echter kijken naar het design vinden we dat het toetsenbordje strak is uitgevoerd, bijna futuristisch. Met de ronde hoeken heeft het toetsenbord toch een wat vriendelijke uitstraling, maar het toetsenbord is ondanks zijn dunne uiterlijk wel iets te groot om even in de tas met de laptop mee te nemen. Het toetsenbord is naar onze mening dus vooral voor op de werkplek of thuis. Hiervoor heeft Logitech echt een geweldig toetsenbord ontworpen, met een druk op de knop wissel je tussen 3 verschillende apparaten van verschillende besturingssystemen: Linux, MacOS, iOS, Chrome, Android en Windows.

De travelafstand is met 1,8 mm niet erg hoog, maar het toetsenbord tikt toch wel erg lekker. Dit komt omdat de toetsen kleine kuiltjes hebben, waardoor je minder snel tikfouten maakt. Het zou echter nog fijner zijn als Logitech pootjes had toegevoegd waardoor je zelf de hoek van het toetsenbord kon wijzigen. Ook het backlight maakt het toetsenbord aangenaam in gebruik, het kan namelijk automatisch detecteren of je het toetsenbord gebruikt en hoe helder het moet staan op basis van omgevingslicht. Ook over de accuduur hebben we niets te klagen.

De software is zoals je van Logitech verwacht echt geweldig, je kunt op 1 toets na, alle toetsen op de bovenste rij herprogrammeren. Zo kan je makkelijk van programma’s wisselen, maximaliseren, kopiëren, plakken, et cetera. Wij vinden dit een zeer aangename toevoeging, zeker voor programmeurs waarbij je eigen keystrokes kunt maken. Qua duurzaamheid hebben we ook niets te klagen, Logitech zit zeker op de goede weg en dat vinden wij belangrijk.

In deze review zijn alleen mijn foto's en tekst gebruikt. Het origineel is hier te vinden.

Heb jij ook een Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Bedankt voor deze review. Ik heb dit toetsenbord namelijk ook op het oog. Ik heb ook een MX Ergo trackball en ben erg te spreken over het wisselen tussen twee computers en ik zoek een soortgelijk toetsenbord.

Ik gebruik een aantal functietoetsen heel vaak maar daarnaast ook de media toetsen. Ik houd er echter niet van om in de helft van die situaties de Fn toets te moeten indrukken. Klopt het dat het met Logitech Options mogelijk is om een aantal functietoetsen op de F-functie te houden (eigenlijk alleen F2, F5 en F12) en een aantal anderen op de media functies? (volume en play/pause). Dat zou wel top zijn.

Wat ik helemaaaal leuk zou vinden, als het toetsenbord mee zou schakelen als ik op de trackball switch tussen computer 1 en 2 (of andersom, dat de trackball het toetsenbord volgt als die schakelt). Maar ik denk dat dit iets teveel gevraagd is. Ik wil geen KVM switch want wisselen met het knopje op de MX Ergo gaat echt superfijn..
Hoi Mickey!

Ik heb het toetsenbord helaas niet meer, maar ik heb even teruggedacht en ik durf niet te vertellen of dit mogelijk is. De toetsen zijn sowieso programmeerbaar, maar of je ook twee functies kan toekennen afhankelijk van of FN aan of uit staat... hmm... Misschien kan @Stiggy je van deze informatie voorzien? :)
Dank voor je reactie. Maar ik bedoel niet dat ik dubbele functies wil gebruiken via de Fn toets. Eerder het tegenovergestelde. Ik zou de Fn er het liefste uit willen slopen, om dan daarna één vaste functie willen instellen per toets. Maar de vraag is of het dan mogelijk is dat F2 altijd Rename is, F5 altijd Refresh en F12 altijd Save as, maar dat de 'hogere' functietoetsen altijd de media bedienen.

Het lijkt me dat dit mogelijk is, maar ik weet het net niet helemaal zeker...

Het hangt natuurlijk af van de te kiezen functies in Logitech Options. Ik neem aan dat de media functies in die lijst staan, zols ik ze ook heb bij de MX Ergo. Maar wellicht dat specifieke functies als Rename en Refresh en Save as niet zo exact in de lijst staan. Ik zie in jouw review 'keystroke assignment'. Misschien kan ik F2 en F5 en F12 instellen op de normale functie via 'keystroke assignment'?
Ik heb even gekeken voor je, maar rename en refresh zie ik inderdaad niet staan. De media functies als next/previous track e.d. wel. Ik denk niet dat je het dus helemaal zo in kunt stellen als jij het graag hebt.
Dankjewel voor je reactie, dit zijn dingen die lastig te beoordelen zijn van afstand!

Maar... stel ik zet de Fn knop uit op de stand dat de functietoetsen werkend zijn (dus zodat de media toetsen niet werken ). Kan ik dan alsnog F6 t/m F11 instellen op media functies? het lijkt mij dat ik dan toch de combinatie heb die ik wil? (zolang ik de Fn niet indruk of hem eruit sloop)
Ah nee. Ik heb Logitech Options nu op "Use F1 - F12 as standard function keys" gezet. Maar de opties die je toe kunt wijzen zijn hetzelfde: media options e.d. Het lijkt erop dat de toewijzingen dus alleen gelden icm met de Fn toets.
Hmmmm raaar. Maargoed, het zij zo. Als je toch een manier vind om F2/F5 tegelijk te gebruiken met de media dan hoor ik het graag want dat is voor mij de kogel door de kerk. Bedankt voor je tijd!
Mickey! Je kunt natuurlijk ook het toetsenbord aanschaffen en als hij je niet bevalt retourneren onder wet koop op afstand! :)

Dit is precies waar de wet voor is!
@Frozen en @Stiggy: Ik heb het toetsenbord inmiddels in huis en ik kan het is heel eenvoudig om het precies zo in te stellen als ik wil (met 'Toetsaanslagen toewijzen'). Ik zal over een paar weken ook even een review maken met uitleg over hoe ik het heb gedaan, misschien dat een ander er wat aan heeft.
Dat klinkt super Mickey! 😊 Veel plezier ermee!
Graag gedaan! Hij tikt verder wel erg lekker hoor! :+
Ik ben erg benieuwd of iemand jouw laatste opmerking kan uitzoeken: moet je zowel op het toetsenbord als bij de muis op de switch knoppen drukken om van computer te wisselen? Dat is nogal onhandig, zeker in het geval van de MX Master 3 (of vergelijkbare) muis, waar de switchknoppen aan de onderkant zitten. Het zou geweldig zijn als bij het drukken op één van de toetsenbord switchknoppen de muis ook mee switcht.

Ik heb net een Master Performance MX900 set aangeschaft (combi toetsenbord/muis) waarbij helaas alleen de muis kan switchen tussen 3 verschillende computers en het toetsenbord dus niet. Deze laatste is ook alleen te gebruiken met de usb-dongle (en niet via Bluetooth te koppelen). Dit heb ik helaas niet goed vooraf uitgezocht en ben van plan deze set om te ruilen voor de MX Keys en Master 3. Ik werk dagelijks op 2 verschillende laptops en ben de twee muizen en toetsenborden een beetje zat
Ik ben supertevreden over de MX Ergo trackball, mede omdat wisselen super gaat. Ik doe het continu. Maar ik gebruik nu dus twee losse toetsenborden. In mijn geval heb ik op de tweede computer heel weinig toetsen nodig dus kan ik er wel mee leven. Ik vond samen wisselen met één knop iets teveel gevraagd maar nu ik jouw reactie lees voelt het toch wel als een logisch idee.

Want als je twee Logitech randapparaten gebruikt, op twee computers, plus je gebruikt voor beide randapparaten Logitech Options??? Nu heb ik met de Ergo via Logitech Options ook al de optie om op de ene computer iets te kopiëren en op de andere te plakken. Ik doe het nooit, maar het geeft aan dat Logitech wel flexibel wil zijn.

Als iemand iets toe te voegen heeft (ofwel dat het al kan, ofwel dat Logitech dit heeft aangekondigd) dan ben ik nieuwsgierig. Ik hoop dan niet op een set van keyboard en muis, want ik wil wel mijn trackball blijven gebruiken.
Ik heb 2 redenen waarom ik met knoppen wil kunnen wisselen (anders zou e.a. met Logitech Flow moeten kunnen werken):
- Ik heb geen admin rechten op één van de laptops dus kan Logitech Options niet installeren (IT doet moeilijk over eigen randapparatuur)
- Beide laptops zitten op hetzelfde netwerk, echter heeft één van de laptops een VPN verbinding naar buiten. Dus ik neem dan maar aan dat Flow dan niet kan werken, zelfs als Options geïnstalleerd is.
Mooie uitgebreide review! Ik heb er ook een en vind hem ook geweldig aanvoelen qua toetsaanslag. Maar de bugs in backlight zijn toch wel erg vervelend. Na een sleep van je PC is de automatisch stand weer verdwenen en blijft de verlichting uit: in het donker het knopje zoeken om het weer aan te zetten dus. Ook zou het fijn zijn een stand te hebben waarin de backlight gewoon aan blijft, nu gaat hij wel heel snel uit als je even niet typt, en de proximity sensor is meestal net te traag.

Bereik van de ontvanger vind ik ook niet tof: ik had hem in de USB aansluiting van een PC zitten die onder het bureau staat en veel last van haperingen. Uiteindelijk maar een USB verlengkabeltje gebruikt en de ontvanger zo op het bureau gelegd, nu werkt het prima, maar het zou niet zo moeten hoeven.
Dankjewel!

Je hebt zeker gelijk dat het backlight vrij snel uit gaat inderdaad, nu ik er over nadenk. Echter was die bug mij niet opgevallen, draai je de nieuwste software en hoe was het toetsenbordje verbonden? Bij mij werkt het backlight namelijk onafhankelijk of hij verbonden is met de pc of niet. Waarschijnlijk zet Logitech het backlight zo snel uit vanwege batterijbesparing. Hoe dan ook zou de keuze om het backlight altijd aan te hebben, al was het maar een minimale helderheid, fijn zijn.

De usb-receiver zat hier aan de bovenkant van de pc, maar ik kan begrijpen dat het signaal matig is als er een dikke metalen kast voor zit. Dat heeft niet zo veel met Logitech te maken, wel met natuurkunde.
Ja, ik draai de nieuwste software, ook de laatste firmware. Hier wel een topic over het issue.

Ik snap wel dat ze de backlight ook snel uit willen zetten ivm batterijbesparing, maar ik zou een "always on" optie ook wel fijn vinden. Dan maar wat vaker opladen.

Maar ondanks alles, heerlijk toetsenbord!
Goed en uitgebreid verhaal! Ik zit dit toetsenbord ook te overwegen, ook omdat het kan worden gekoppeld met zowel Windows- als Linux-machines.
Alleen vraag ik me af hoe het met de software zit. Ik heb een G-Hub muis van Logitech en dus ook de bijpassende G-Hub software. Maar die lijkt dan weer niet compatible te zijn met dit toetsenbord. Hopelijk bijten de twee soorten software elkaar niet.
Hoi RoJan,
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Weet je ondertussen al hoe de G serie muis het samen doet met dit MX toetsenbord?
Ja, hij werkt. Ik heb hem toch maar aangeschaft en ze hebben allebei hun eigen software, maar de samenwerking is goed.
Hoi RoJan,

Ik heb ook een G-Hub muis van Logitech, namelijk de G502. Deze en de software hebben geen problemen opgeleverd met de MX Keys! :)

Groetjes,
Wesley
Bedankt voor de reactie, ik heb het inmiddels zelf ook ondervonden!
Bijzonder goed. Erg fijn toetsenbord en tot nu toe geen nadelen. Ik heb hem alleen nog aan een standaard Windows-machine gekoppeld, met de Logitech receiver en dat gaat vlekkeloos.
Ik gebruik de speciale mogelijkheden van het toetsenbord nog niet, maar dat komt nog wel in de toekomst.
Zeer tevreden!
Complimenten, erg mooie review, erg compleet!
Wat ik echter niet kon vinden in de review maar ook niet in de informatie van Logitech is of het keyboard ook bedraad aan te sluiten is, dus gewoon met de meegeleverde USB kabel. Of is deze echt alleen voor het laden?
Complimenten, erg mooie review, erg compleet!
Ik dacht het ergens te hebben vermeld in de reivew, maar de USB-kabel is alleen voor het opladen. De dongle wordt gebruikt voor de connectie (dus de dongle wordt gezien als toetsenbord) of je kunt natuurlijk bluetooth gebruiken. Er is dus amper verschil tussen een kabel die data doorgeeft of een kabel die alleen zorgt voor elektriciteit! :)
Weet iemand welke Bluetooth versie de MX Keys ondersteunt? Op de officiële productpagina staat alleen Bluetooth Low Energy vermeld en hun support blijft angstvallig stil op deze vraag.
Goede review! Iemand tips waar de Amerikaanse (ANSI Layout) versie te koop is met de volwaardige linker shift?
Mocht je die ooit ergens vinden, houd ik me aanbevolen. Een aantal maanden geleden _dacht_ ik de goede versie te pakken te hebben op Amazon, bleek toch weer US International te zijn.

In Europa schijnen ze de ANSI Layout geheel niet uit te brengen. Geen idee waarom niet, vrijwel alle programmeurs die ik ken willen juist die layout.

De zoektocht gaat door, want verder is het een heerlijke plank. Low profile, stil, stevig... precies wat je wilt hebben. Alternatief zou een G815 zijn, als ze die verschrikkelijke G-keys er niet op hadden gezet.
Hoe zou dit toetsenbord zijn voor gaming?
Tja, op zich "prima" maar qua tactische feedback niet te vergelijken met een mechanisch toetsenbord. Dus je kunt er prima op gamen, maar "geweldig" is anders. :)
Bedankt voor je snelle reactie!