Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple Time Capsule 1TB Review

Gamebuster 6 juni 2010, laatste update op 6 juni 2010, 3.741 views

Apple Time Capsule 1TB

Pluspunten

• Mooi
  • Stil
  • "All in One"
  • USB poortje ondersteund meer dan alleen printers
  • Makkelijk in te stellen

Minpunten

• Vereist software om in Windows te werken.

Beheerbaarheid Score: 4
Relatief nieuw met Apple met mijn 1e macbook pro had ik toch wel interesse in de Time Machine voor automatische backups. Ik zou hiervoor natuurlijk gewoon een usb- of firewire schijf gebruikt kunnen hebben, maar ik had al een tijdje behoefte aan een simpele netwerkschijf.

Na enkele uren gekloot te hebben om een zelfbouw NAS aan de praat te krijgen met een nettop met een externe HDD heb ik het opgegeven en heb ik gewoon de 1TB Time Capsule gehaald. Tot mijn verbazing was het meer dan een netwerk schijf: het is een complete router en wireless accesspoint. Ondanks dat-ie wat duurder is dan normale netwerk schijven heb ik 'm alsnog genomen, simpelweg omdat-ie zo mooi is. (beter dan zo'n zwart ding met allemaal koelribben in ieder geval)

Uitpakken en Installeren
Eenmaal uitgepakt had ik de schijf aangesloten aan mijn bestaande router. Ik had er verder geen behoefte aan dat de time capsule mijn bestaande netwerk zou uitbreiden. Enkele keren door de airport utility van Apple gelopen - een soort wizard waarin je alles kan instellen - en ik kon verbinding maken met het schijfje.

Ik ging direct aan de slag en zette alle data van mijn bestaande schijven (films, muziek, software, games en backups) over op de timecapsule.

Windows support
1 van de handige dingen van een netwerkschijf is dat je je data makkelijk met anderen kunt delen binnen het netwerk. Zo ook met Windows, maar hiervoor moet je wel eerst een klein stukje software installeren, genaamd "Airport Utility for Windows". Met behulp van deze software werkt de schijf probleemloos in Windows Vista en 7 (niet getest in XP).

Verder, in tegenstelling tot usb hardeschijven, is het geen probleem om data te delen tussen Mac en Windows, zowel Read als Write, inclusief bestanden groter dan 4GB. Als je data wilt delen tussen Win en Mac met externe harde schijven via USB zal je op 1 van de 2 computers software moeten installeren om het bestandsysteem te kunnen lezen en schrijven of je moet FAT32 gebruiken, welke je een irritant limiet van 4GB geeft.

Prestaties
Alhoewel ik geen echte snelheidstests heb gedraaid heb ik wel ervaren dat 1080p content afspelen vanaf die schijf probleemloos gaat. Verder "voelt" de schijf niet trager aan dan mijn normale usb-schijven.

Wanneer er meerdere computers tegelijk aan de schijf werken, hetzij read of write, zal je wel merken dat de reactietijd voordat een map wordt geopend of een bestandsoverdracht wordt gestart toch wel iets omlaag gaat: soms loopt dit uit tot enkele seconden. Echter, dit is niet iets dat je niet kan verwachten van een enkele schijf die door meerdere computers wordt gebruikt.

De router
De TimeCapsule kan je bestaande netwerk uitbreiden. Ik weet niet precies hoe-ie dat doet, maar het is anders dan de routers die ik gewent ben. Deze "router" heeft geen webbased administrator paneel; alles gaat via de airport utility. Ook DHCP of port forwarding lijkt nergens in te stellen zijn.

Ik heb op dit moment de Time Capsule zo ingesteld dat hij mijn bestaande netwerk uitbreidt; Ik ben gewent dat als ik een router achter een router aansluit, dat je dan een 2e netwerk krijgt. Bij het instellen van de time capsule als "bestaande netwerk uitbreiden" is dit echter niet het geval; de clients die ik aansluit (draadloos of via ethernet) op de time capsule verschijnen in de DHCP clients table van mijn linksys "router" en krijgen ook de IP's die toegewezen zijn door de linksys router.

IP van mijn macbook (192.168.1.100) toegewezen door de linksys router (192.168.1.1), ondanks aangesloten op de time machine

Ik heb niet echt veel verstand van netwerken; ik snap niet echt wat hier aan de hand is. Ik vind het persoonlijk wel handig, want nu hoef ik mijn poorten niet meer 2x te forwarden, zoals dat bij 2 routers wel het geval is.

De USB poort
De USB poort op de achterkant kan gebruikt worden om printers te delen. Althans, dat beweert de documentatie van het apparaat, maar het dat niet daadwerkelijk getest. Wel heb ik geprobeerd een externe usb hardeschijf aan te sluiten op die USB poort om te kijken of deze schijf dan ook gedeeld kan worden: dat werkt. Ik kan nu via de Time Capsule 2 harde schijven bezoeken. Waarschijnlijk, als je een USB-hub aansluit, kan je zelfs meerdere HDD's aansluiten, eventueel gemengd met een printer. Ook dit heb ik echter nog niet getest.

"Data" is de interne schijf, "MacDrive" is een externe USB HDD die ik eerder gebruikte voor backups vanaf mijn macbook; Deze heb ik zelf "MacDrive" genoemd, omdat-ie het Mac OS X bestandsformaat gebruikt en hij alleen bedoeld was voor mijn macbook.

Geluidsproductie
Dit blok kan ik heel kort houden; de schijf hoor je niet. Geen ventilator, geen geratel. Het enige wat je hoort is een opstartgeluidje wanneer de schijf in "standby" stond en wordt gebruikt. Je hoort dat de schijf dan begint te draaien. Dit geluid kende ik overigens al van mijn overige 3.5" externe HDD's met een samsung schijf erin; die maken exact hetzelfde geluid wanneer ze opstarten. Het geluidje duurt hooguit enkele seconde. Na die enkele seconden hoor je niets meer.

De Time Capsule is een apparaat die iets meer functies heeft dan ik 1e instantie wilde gebruiken; het is meer dan enkel een netwerkschijfje. Ik vind het verder een leuk apparaat en vond het zijn geld wel waard.

Heb jij ook een Apple Time Capsule 1TB?

Ik ben van plan om de nieuwe MBP te kopen als ie uitkomt.. Als ik het zo lees is dit de perfecte update bak daarvoor :-) 1 TB zou dan ruim voldoende zijn en automatische backup zonder dat je ernaar om hoeft te kijken, erg netjes!
Dank je voor deze review!