Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram)

Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram) Review

Baet 21 februari 2020, laatste update op 15 december 2020, 2.410 views Product gekocht

Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram)

Grote vooruitgang vergeleken met de de Pi3.

Pluspunten

• Snel
  • Gigabit ethernet
  • USB3.0
  • Office desktop replacement komt in de buurt.
  • Speelt moeiteloos (mijn) 4k content af
  • Easy overklokbaar naar 2.0ghz

Minpunten

• Micro HDMI is voor mij niet echt nodig
  • 4K youtube gaat (nog) niet goed

Layout Score: 4
Een paar dagen geleden de Pi4 met 4GB ontvangen. De Pi4 is merkbaar een stuk sneller dan de Pi3. Het probleem met de temperatuur valt mij allerzins mee. Mijn exemplaar was voorzien van een recente firmware. Onder normaal gebruik wordt hij helemaal niet zo heel heet idle +/- 50c op de cpu en ook tijdens het spelen van retropie games geen last van throttling. Dat is zelfs zonder koelblokje. Ga je de Pi benchmarken, 100% load, dan gaat deze binnen enkele minuten wel naar de temperatuurlimiet maar ook dan (bijna) geen throttling. Tuurlijk kan het beter dus heb wel een passieve koeling erbij genomen. Een koelingsoplossing is aan te raden als je wil overklokken. De Pi is prima in staat om vlot het internet te browsen. Het afspelen van lokaal opgeslagen 4k content gaat probleemloos en met een lage cpu load. 4K en 1080p content op Youtube lopen helaas nog niet lekker. Voor eenvoudiger werk zou je bijna kunnen zeggen dat het inderdaad op een desktop replacement begint te lijken.

Heb jij ook een Raspberry Pi 4 Model B (4GB ram)?