Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCF11M1E/H Review

Foolyknol 6 juni 2010, laatste update op 12 juni 2010, 3.429 views

Sony Vaio VPCF11M1E/H

Pluspunten

• Intel Core I 5
  • Full HD Scherm
  • Blu-ray speler
  • GeForce GT330M
  • Goede prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• De bouwkwaliteit is minimaal
  • Lage accu capiciteit

Hoi hierbij mij eerste review. Hoop dat jullie er iets aan hebben. Was van mening dat mijn oude laptop een Acer Travelmate 7520 aan vervanging toe was. Heb me de vraag gesteld waar moet mijn nieuwe laptop aan voldoen. Wilde in ieder geval een Intel Core I 5 of beter, met minimaal 4 gb intern geheugen, een goede videochip, full HD scherm tussen de 15,4 en 17 inch en een blu-ray speler.

Ondanks dat ik nooit problemen heb gehad met mij Acer laptop was ditmaal Acer niet mijn eerste keuze. Mij eerste keuze ging uit naar een HP laptop. Dus in de pricewatch gezocht op HP met een Intel Core I 5 en full HD scherm . Helaas geen producten gevonden. Dus de keuze uitgebreid met Intel Core I 7. Toen kreeg ik de keuze uit twee laptops van HP met een 18,4 inch scherm. Dus HP viel al snel af aangezien ik van mening ben dat een 18,4 inch scherm niet echt draagbaar is.

Hierna de keuze uitgebreid met het merk Acer. Bij Acer ook alleen full HD bij een scherm van 18,4 inch. Dus ook Acer viel af.

Begon hem nu een beetje te knijpen en dacht er zijn toch wel full HD laptops met een scherm tussen de 15,4 en 17 inch? Dus gezocht op alle merken met een Intel Core I 5, 7 en een full HD scherm tussen 15,4 en 17 inch. Kreeg nu de keuze uit 6 laptops. Aangezien ik niet meer dan ¤ 1.000 wilde uitgeven voor een laptop waren er twee keuzes een Sony of een Dell laptop. De Dell laptop heeft geen Blu-ray speler en maar een scherm van 15,6 inch (wat ik bij nader inzien toch te klein vindt). Dus de keuze was gevallen op de Sony laptop.

De goedkoopste prijs in de pricewatch inclusief verzending bedroeg ¤ 928. Wilde de laptop eerst online bestellen, maar had maandag 31 mei 2010 een vrije dag en dacht kom laat ik weer eens de stad in gaan. Gelijk de eerste winkel hadden ze de laptop. Na een korte onderhandeling mocht ik hem meenemen voor ¤950. Gelijk een logitech unifying muis de M505 en een toetsenbord de K340 erbij gekocht. Wel zo makkelijk als je de laptop op de TV aansluit om HD films te kijken dat je vanaf de bank alles kan bedienen.

Eenmaal thuis aangekomen gelijk de laptop uitgepakt. Het viel op dat de laptop gewoon in een kartonnen doos zat zonder noemenswaardige bescherming, zoals piepschuim. Na het uitpakken de laptop gelijk aangezet. Windows en alle programma's zijn al vooraf geïnstalleerd. Dus de laptop is gelijk gebruiksklaar. Alleen een paar kleine dingen zoals netwerk instellen.

De featureset heeft van mij vier sterren gekregen. Dit zouden er vijf zijn geweest als de harde schijf een toerental zou hebben van 7200 rpm, er een mogelijkheid was er een extra HD in te zetten bijvoorbeeld een solid state disk en een blu-ray brander er in zou zitten.

De beeldkwaliteit is echt erg goed. Maar ja dat mag je ook wel verwachten van een full HD scherm. Alleen jammer dat soms de kleur in de hoeken donkerder is als de rest van het scherm. Maar persoonlijk stoort dit mij niet zo veel.

Ik had veel meer verwacht van de bouwkwaliteit en robuustheid. De omhuizing is geheel van plastic. Wat op zich niet erg is, maar het moet wel stevig zijn. Als je licht op de bovenkant (deksel) drukt buigt het veel te makkelijk, zeker aangezien je dan het deksel tegen het de achterkant van het scherm drukt. Als je zachtjes op de achterkant drukt buigt het scherm mee. Als de laptop dicht zit en je er een vol glas drinken op zet buigt het al. Mijn laptop blijft meestal thuis, maar als ik hem dagelijks overal mee naar toe zou nemen weet ik niet of hiermee genoegen genomen kan worden.

Ergonomie is gewoon goed. Persoonlijk vindt ik het een fijn toetsenbord. Het touchpad mag een stuk beter. Deze mag veel gevoeliger zijn. Heb met betere gewerkt. Maar werk toch altijd met een aparte muis.

Warmte en geluidsproductie is minimaal. Ten opzichte van mijn Acer laptop is dit echt stil. De warmte productie is acceptabel.

Mobiliteit en accu duur. Voor een laptop met een 16,4 inch scherm lijken de afmetingen klein. Dit komt waarschijnlijk door de dunne rand rondom het scherm en een gewicht van 3,1 kilo is niet echt licht maar voor de prijsklasse gewoon goed. De accu is zoals te verwachten slecht. Maximaal 2 uur op de accu te werken op hoge prestaties. Als je de laptop oplaad verbruikt hij ongeveer 52W en als de laptop is opgeladen ongeveer 25W. Gemeten met een energy monitor 3000. Mijn Acer laptop verbruikt bij het opladen tussen ongeveer 62W tegen 35W als de accu is opgeladen.

De prijsklasse is gewoon goed. Zeker in de combinatie met een full hd scherm met een goede processor en videokaart.

Aangezien ik nu onvoldoende tijd heb ga ik een deze dagen verder met mijn review.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCF11M1E/H?

Jou review bevat kritiek die niet aansluit op de prijs van deze laptop. Om alles samen te vatten wil jij meer en beter maar dat is niet mogelijk op dit moment en zeker niet voor die prijs. Voor de vraagprijs van deze laptop vind ik dat je erg veel laptop krijgt.
Behalve het scherm, want dat is echt bagger in vergelijking met een ECHT Vaio scherm in de FW51, F11S en F11Z. Het contrast en de helderheid van de F11M is te triest voor woorden.

Verder denk ik dat het nu een hele slechte tijd is om computerspul te kopen. Je krijgt veel minder voor je geld dan een jaar terug.

De FW51JFH had ik vorig jaar voor 800 euro gekocht en die heeft een scherm wat 10x beter is (ja ik heb ze naast elkaar gezien de F11M en FW51). Ook de prijzen van SSD's schieten weer als een pijl omhoog.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 6 juni 2010 23:54]

Heb helaas geen mogelijkheid gehad om het verschil me eigen ogen te kunnen zien tussen de schermen van genoemde modellen. Mijn oog was ook nog gevallen op de F11S. Deze is ongeveer € 250 ofwel 25% duurder dan de F11M. Hiervoor krijg je in plaats van een I5 een I7, 6GB intern geheugen in plaats van 4GB en een volgens Sony zegge Hoogwaardig Vaio scherm in plaats van een normaal Vaio scherm. Twijfelde of dit € 250 waard was. Een I7 en 6GB is voor mij overkill, maar een beter scherm is natuurlijk nooit weg. Neemt niet weg dat een verschil van € 250 best veel is.

Nu even terugkomen op je vraag. Persoonlijk ben ik dik tevreden met het scherm. Alleen jammer dat soms de hoeken donkerder zijn dan de rest van het scherm. Maar ja als je niet beter weet ben je snel tevreden.
@Fjerpje:

Helemaal mee eens. Mijn oude acer 6920 heeft een full hd scherm wat véél beter is dan het fhd scherm van deze vaio. Ik had niet zo'n slecht scherm verwacht. Ik raadt dan ook iedereen aan om ff door te sparen en 250,00 meer te betalen voor een goed scherm.