Sharkoon Rapid-Case 2.5" SATA Black Zwart Review

ikbenmelle 8 juni 2010, laatste update op 8 juni 2010, 3.283 views

Sharkoon Rapid-Case 2.5" SATA Black Zwart

Pluspunten

• stevige behuizing met
  • geen speling (hardeschijf) voor
  • een goede prijs en toch met
  • hoge mate van installatiegemak en
  • gebruikersgemak (dagelijks).

Minpunten

• Voor deze prijs eigenlijk niet.

Toegevoegde beoordelingsaspecten:
- Mobiliteit ****
- Prestaties ****

Toen ik de hardeschijf van mijn MacBook Aluminium had vervangen door een groter en sneller exemplaar van 500GB (i.p.v. 160GB) wilde ik mijn oude 160GB hardeschijf gaan gebruiken als externe hardeschijf. Ook wilde ik graag een externe hardeschijf die geen losse voeding nodig heeft, 2,5" hebben genoeg aan een USB voeding. De zoektocht naar een goede externe behuizing 2.5" was begonnen.

Ik had drie eisen voor de externe behuizing:
- geen lelijke of opvallende kleuren, vorm of merk (op de behuizing),
- installatiegemak (verwisselingsgemak) en
- niet te duur.

Een korte zoektocht naar reviews van externe behuizingen leverde weinig op en ik moest dus zelf naar iets op zoek gaan. Afgaande op de foto's en afbeeldingen trok deze Sharkoon behuizing me aan (simpel ontwerp, ¤14,98 bij aankoop, nu laagste prijs ¤12,98).

In de doos

Bouwkwaliteit en afwerking ****

De behuizing is van een soort aluminium (zwart) van bijna 2mm dik) met plastic voor- en achterfrontje. Deze frontjes zitten zodanig vast in de behuizing dat de constructie verstevigd.

De behuizing is goed afgewerkt en voelt solide aan. Er zijn geen scherpe randen of kwetsbare delen en als je kracht zet op de behuizing buigt het niet mee. De hardeschijf zit goed vast in de behuizing (totaal geen speling) waardoor het prettig meenemen is.

De SATA aansluiting voelt echter wel wat kwetsbaarder (het printplaatje buigt klein beetje mee). Als je de hardeschijf zelf erin zet dan moet je het voorfrontje eraf schroeven (met bijgeleverd schroevendraaiertje) waarna je de hardeschijf in de SATA aansluiting klikt. Hierom is de behuizing denk ik niet geschikt voor het constant verwisselen van hardeschijven.

In het doosje zit ook een dun zwart hoesje van een zachte plastic soort. Dit biedt een klein beetje bescherming (tegen krassen voornamelijk) als de externe hardeschijf mee op reis gaat, maar werkt veel onhandig. Er zit een soort afsluitstukje bij, maar deze heeft geen klittenband waardoor de externe hardeschijf zo weer uit het hoesje floept als je het geheel verkeerd vasthoudt. Daarnaast moet je de USB kabel ook meenemen en die kan niet het hoesje in. Ook vouwt het afsluitstukje niet mooi het hoesje zelf in.

Ik zie dit hoesje echter als een soort van bonus aangezien nergens (niet op tweakers.net en sharkoon.com) iets hierover te vinden was. Dit neem ik niet mee in mijn beoordeling.

Inbouw- mogelijkheden ****
Zoals ik hierboven al aangaf, de SATA aansluiting voelt kwetsbaar aan.

Voor de rest is er weinig over te zeggen. Er is ruimte voor een SATA 2,5" schijf. Er is een USB 2.0 verbinding (meegeleverd) die voor de energie en dataoverdracht zorgt.

Als je de prijs en 'geadverteerde' mogelijkheden vergelijkt heb je voor een goede prijs precies wat ze adverteren!

Koelings- mogelijkheden ****
Helaas heb ik geen apparatuur om de temperatuur idle en under load te meten, maar ik kan wel bevestigen dat de behuizing nooit te warm wordt om aan te raken. Door het aluminium zal de harde schijf waarschijnlijk makkelijker koelen. Zelfs niet op een dag zoals vandaag (27 klein nulletje C). Op grond hiervan durf ik te stellen dat de behuizing niet te warm wordt.

Vormgeving ****
Tja… Kijk zelf wat je ervan vindt, vorm zelf een mening. Ik vind het een redelijk mooie behuizing.

Een korte beschrijving van hoe het eruit ziet:
- het koele aluminium gedeelte is mat zwart,
- het merk "Sharkoon" staat op de bovenkant (niet storend),
- de plastic frontjes doen als plastic chroom aan en
- het ledje dat oplicht bij dataoverdracht is fel groen (niet heel mooi, maar acceptabel).

Ik vind deze mooier dan de meeste externe behuizingen 2.5" in de prijsklasse "Minder dan ¤20", maar nogmaals, je zult zelf moeten beslissen wat je van de vormgeving vindt.

Installatie- gemak *****
De installatie gaat heel gemakkelijk en snel. De handleiding is duidelijk (zonder tekst, alleen suggestieve afbeeldingen).

Met het bijgeleverde schroevendraaiertje haal je de twee schroeven van het voorfrontje gemakkelijk los (de schroeven kun je niet kwijtraken omdat niet los van het frontje kunnen, heel prettig!) waarna je de hardeschijf in de SATA aansluiting klikt. Hierna schuif je de hardeschijf vast aan het voorfrontje in het behuizinkje en schroef je de schroefjes vast.

Heel gemakkelijk en snel.

Modbaarheid
Hierover valt weinig te zeggen en krijgt dus geen mening. Het gaat om een relatief kleine behuizing en dus moeilijk modbaar. Ik denk dat je de behuizing zelf wel gemakkelijk zou kunnen gebruiken in een 'gemodde' constru ctie.

Kwaliteit van voeding
De hardeschijf is 2.5" inch, en heeft dus genoeg aan de voeding uit een USB poort.

Prijs *****
De features, en de kwaliteit hiervan, maakt het dat de prijs zeer goed is.

Mobiliteit **** (zelf toegevoegd)
De externe hardeschijf wordt gevoed via de USB kabel, dus hierover valt nogmaals weinig te zeggen. Bij 2.5" inch schijven levert de USB aansluiting al genoeg energie op, bij 3.5" inch schijven niet. Dit verbetert de mobiliteit aangezien je niet hoeft rond te slepen met extra kabel en geen stopcontact nodig hebt om het beestje draaiende te krijgen.

Er is maar een kabel, de USB kabel. Deze kabel kan slungelig lang zijn omdat er twee USB-aansluitingen aanzitten die dus gemakkelijker in de knoopraken en moeilijker zijn om op te rollen. Dit is een nadeel.

Prestaties **** (zelf toegevoegd)
Hoewel Sharkoon een leessnelheid claimt van 480mb/s weten we allemaal dat dit niet erg realistisch is. Ten eerste zijn er geen hardeschijven of SSD te vinden die al zo snel kunnen schrijven, ten tweede zijn de USB 2.0 poorten bottlenecks.

bron 480mb/s: Sharkoon website

De prestaties lijken vrij afhankelijk te zijn van het besturingssysteem. Bij Ubuntu en MAC OS X gaat bestanden schuiven aanzienlijk sneller dan in Windows (staat op dezelfde PC als Ubuntu). 120GB vanaf externe hardeschijf kopiėren naar eigen schijf gaat binnen een uur op Ubuntu en MAC OS X terwijl Windows daar bijna drie uur (!!!!) over doet. De schijf voelt echter wel snel en responsief aan (in zowel Windows als Ubuntu en MAC OS X) en wat dat betreft is er weinig over op te merken.

Vanzelfsprekend heb ik de behuizing en harde schijf niet gekocht om hun snelheid. Voor echte prestaties kun je beter een externe behuizing nemen met eSATA, USB3 of Firewire 800 aansluiting nemen.

Algemeen *****
Al met al ben ik positief verrast door deze goedkope externe behuizing!

Nog op- of aanmerkingen? Laat het gerust weten.

Voor de geļntresseerden: ik heb een http://tweakers.net/aanbo...ch-met-logitech-muis.html met Logitech V470 (wit) muis te koop staan.

Heb jij ook een Sharkoon Rapid-Case 2.5" SATA Black Zwart?

Dank Zoest!

iDaniel,
Hmm opvallend dat het precies zoals die van MSI is! Kan het niet vinden in de pricewatch. Zou je een link willen doorsturen, ben wel geļnteresseerd even te kijken.

Ik heb een aantal screenshots gemaakt onder Win7 en ik zal deze binnenkort online zetten. Deze snelheden zitten inderdaad tussen 20-35MB/s. Dus, je hoort het nog.
Het stond er eerst wel in, maar het is weer verwijdert (denk ik), want ik kan het zelf ook niet meer vinden.

Op deze site zijn duidelijke plaatjes te vinden. Het is dan wel in het Tjechs, maar onderaan is te klikken op ''all user images'' om alle 18 plaatjes te bekijken. :)

Als 2 druppels water. :z

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 9 juni 2010 20:42]

iDaniel,
Lijkt inderdaad verrekte veel op elkaar, maar toch wel een aantal verschillen (afgezien van logo!). Zal binnenkort de review updaten met een aantal benchmarks.
Heb je die schroevendraaier er nou bij gekregen?

Ik heb zelf ook een dergelijke 2,5 case maar daar kreeg ik voor eenzelfde prijs geen sleeve..

Deze is wel een stuk mooier! :9
ingmaronline,
Ja, groene schroevendraaiertje krijg je erbij. Het enige wat je hoeft je kopen voor deze externe behuizing is de 2,5" hardeschijf zelf. :)

[Reactie gewijzigd door ikbenmelle op 10 juni 2010 17:08]

en hopenlijk voor mij een rechterhand want met 2 linkse 8-)

Btw goeie review

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 25 januari 2011 20:05]

Mooi review, goede foto,s. :)
Meestal is de overdrachtsnelheid bij usb 2 , 10 % van 480 Mb / sec.
Hij ziet er precies hetzelfde uit als de hardeschijfbehuizing van MSI. :9 Inclusief schroevendraaier en hoesje. :+

4 Sterren, jammer dat de prestaties niet beschreven worden. Anders 5 8)7

En @ hierboven: 480Mb=60MB, hiervan kun je hoogstens iets meer dan de helft van gebruiken. Dit is meestal 30-35 MB/s. 10% van 480Mb is 6MB en dat is echt sloom. 8)7

"Ten eerste zijn er geen hardeschijven of SSD te vinden die al zo snel kunnen schrijven, ten tweede zijn de USB 2.0 poorten bottlenecks."

Dit klopt dus ook niet.

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 8 juni 2010 20:46]

Mooie review 4 sterren.
Eg duidelijke review. Mocht ik naar zo'n behuizing op zoek zijn zou ik deze nu zeker overwegen! 4*
(Dom) vraagje: zijn er nu twee usb-poorten nodig op de computer/laptop om de behuizing/schijf te voeden? Of volstaat 1? En waarom is die kabel dan 'dubbel' uitgevoerd?

Thanks!
Nee niet dom maar 1 usb poort geeft 0.5 Ampere maar ook via 1 kabel/aansluiting niet meer dan 5.25 Volt(max)
Er zijn 2.5 hdd,s die op 1 usbpoort kunnen werken maar er zijn er ook die dus ietsie meer nodig hebben vandaar de 2e

A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and was raised to 150 mA in USB 3.0. A maximum of 5 unit loads (500 mA) can be drawn from a port in USB 2.0, which was raised to 6 (900 mA) in USB 3.0.