Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G51JX-SZ041V Review

millman 7 juni 2010, laatste update op 25 januari 2011, 4.132 views

Asus G51JX-SZ041V

Pluspunten

• topprestaties in een kleine bak
  • veel features
  • redelijk stil
  • vette muis en rugtas
  • opvallend draagbaar

Minpunten

• Firewire geluidskaarten doen het niet zonder uitbreidingskaart
  • glossy scherm
  • korte accuduur
  • opzichtig

Als eerste review voor Tweakers zal ik proberen de standaard review punten zo goed mogelijk proberen te onderbouwen, tips zijn zeker welkom!
Even wat uitleg: Ik ben een audiotechnicus en muzikant die maar niet kan wennen aan een apple en de laatste tijd veel klussen 'on the road' heb. Samen met de overweging dat je voor een kleiner budget meer power in huis hebt dan een gemiddelde macbook pro, heb ik gekozen voor deze Asus. Met de specificaties die deze laptop heeft, leek mij het een prima laptop om een tijd mee door te kunnen. Omdat ik een gamepje ter afwisseling ook een relaxe bezigheid vind is de aanwezigheid van de prima presterende GTS360 een welkome aanvulling. Komen we meteen bij het eerste review punt:

De featureset

De featureset is zeer compleet te noemen, ik geef even een lijstje met features:

- Ci7 720qm @ 2,96Ghz

- draadloze technologie 802.11b/g/n
- Bluetooth
- 3G network access module
- express 34 uitbreiding

Lijkt me duidelijk dat hierop niet is bespaard, of toch?.............. :X
Omdat ik een muzikant en audiotechnicus ben moet ik het ook van die kant voornamelijk blijven bekijken, en daar zit m nou juist het punt. Het blijkt dat firewire audiokaarten zeer kieskeurig zijn met gebruik van firewire chip. En helaas werken firewirekaarten dus niet op deze laptop en is deze laptop voor mijn doel nagenoeg waardeloos geworden, en ben ik gebonden aan een USB geluidskaart. Helaas werken al mijn opdrachtgevers met een firewirekaart. Je/ik moet dus opzoek naar een laptop met een Texas Instrument chip. Jammer dat het niet werkt zoals ik wil, verder zeeer compleet, 3 sterren (waarvan 1 verlies vanwege de weinige berichtgeving over dit probleem, tja je kan niet alles hebben.

De prestaties:

een core i7 720 op 2,8Ghz is een monster voor de laptop wereld, en daar doen ze bij deze asus een schepje bovenop. Met een meegeleverd programma kan je naar 'extreme turbomode' waarna de Blck (=baseclock) van 133 naar 141mhz gaat, wat met een 21x multiplier resulteerd in een mooie 2,96Ghz! Niet onaardig als je weet dat de stuk duurdere i7 820 op maximaal 3,06Ghz draait. Deze automatische OC functie reset zich weer na iedere opstart.
Aangezien ik niet vies ben van een beetje tweaken, moest ook de grafische kaart er aan geloven. Waar een standaard geklokte i7 met een standaard GTS360 nog tot een 9200 3dmark06 kwam, tikte de overklokte versie toch lekker net boven de 10k aan. Leuk, zon 50mhz overcklock op de core van de gts360 (van 550 naar 600), helaas wilde het geheugen niet meewerken, en resulteerde een clock van 10mhz al in een BSOD. Eindpunt: 10.098 3d06. Ik denk dat de limiet zit in de 120W voeding die met het apparaat meekomt. Of er nog een 150watter beschikbaar komt is niet bekend. Voor dagelijkse bezigheden totaal zinloos zo'n oc, maar toch leuk dat t kan..
Ook de hardeschijf even getest en scoorde mooi boven de 100mb/sec, Moet ook zeggen dat het hele systeem behoorlijk reactief is.Ik heb alleen de game borderlands hierop gespeeld met alles op high1920x1080 en met een gemiddelde tussen de 40-50 frames was ik best verbaast. Helaas kan ik niet veel meer details van gameprestaties geven, ik wil op een muzieklaptop liever geen zooi installeren, dus hier moet je het mee doen.

Verder met muziek maken kan ik ruim 80 sporen vsti met plugins probleemloos draaien, zonder hickups dus in theorie is dit een prima muzieklaptop, als je een usbkaart heb tenminste.
Leuk detail dat deze laptop normaal gesproken met 8gb ddr3 1066mhz komt, maar per toeval zit er bij mij 1333mhz geheugen in, blijkt dat er meer gevallen van bekend zijn, altijd leuk zo'n cadeautje _/-\o_ ! 5 sterren voor de prestaties!

Beeldkwaliteit:

Het Glossy 1920x1080 ledscherm geeft een goed beeld, zolang je in het donker zit, want zoals altijd met een glossy scherm is het zicht slecht als je in de zon zit. Al moet ik toegeven dat de helderheid beter is dan mijn macbook met glossy scherm. Ook vind ik de kleuren fantastisch van dit scherm. Voor gamen blijft zo'n 15" scherm wel klein, maar daar heb je HDMI voor...

4 sterren vanwege het glossy scherm.

Bouwkwaliteit en robuustheid en ergonomie

Ik heb de laptop nooit gekocht voor z'n schoonheid en moet ook zeggen dat ik t niet moeders mooiste vind, natuurlijk, smaken verschillen. De laptop ziet er stevig uit en ook de schanierpunten zijn stevig.
Het verlichte toetsenbord 'toetst' lekker, maar buigt wel een beetje door. Niet storend, eigenlijk wel lekker die vering. Helaas is het geheel wel wat kras en stof gevoelig voornamelijk de bovenkant.. 4 sterren.

Warmte- en geluidsproductie

Ik heb geen DB meter voor je, dus kan alleen maar mijn mening geven. Ik vind de laptop met z'n 1 fan koeloplossing bijzonder stil, ook na langere sessies gamen en muzieken. De temps lopen met overclock op tot zo;n 76 graden voor de i7 en zo'n 85c voor de gts 360 en vind dat zeer acceptabel voor de specs.
Maar echt 'cool' is het natuurlijk niet. Desondanks geen problemen ondervonden, ondanks het warme weer.

4sterren

Mobiliteit en accuduur

Deze 15" laptop is natuurlijk met deze specs natuurlijk niet heel licht met z'n 3,3kg , maar door zijn formaat wel prima met je mee te sjouwen. Ik heb met reizen er geen probleem mee ondervonden.
Natuurlijk kan je niet verwachten dat je uren met een opgeladen battarij kan gamen, Sterker nog, een half uur is een betere verwachting. Natuurlijk zit er een programma bij waarmee je verschillende prestatie-profielen aan kan maken en met een druk op de knop de prestaties omlaag zetten met een verlengde accuduur naar zo'n 2,5 uur maximaal. Ook dat is echt niet lang, als je om je heen kijkt naar de gemiddelde accuduur van de gemiddelde laptop, echter koop je deze laptop als desktop vervanger en niet als boekhoud wonder ;)

3sterren voor accuddur en 4 voor mobiliteit.

De prijs

Met z'n 1500 euro is ie niet echt goedkoop te noemen, maar een vergeleijkbare laptop vind je niet goedkoper. Zeer compleet dus voor de prijs/prestatie toch 4 sterren. Je kan niet verwachten dat zoiets onder de 1000 euro te verkrijgen is. :)

Los van een linkje naar mijn benchmark heb ik geen foto's, bij gebrek aan een fototoestel, je kan genoeg plaatjes online vinden lijkt me, google is je viend.

EDIT: Ik heb contact gehad met ASUS over het firewire probleem, en gelukkig kan je dit oplossen met een expresscard 34 uitbreiding, blij dat mijn laptop niet weg hoeft, ik zag de MAC bui al hangen, en daar dus absoluut geen zin in! Lucky me!

Heb jij ook een Asus G51JX-SZ041V?

Reviews door de redactie

Hoi MMal, bedankt met het meedenken! Echter heb ik hier al redelijk wat ervaring in inmiddels.
Het is bekend dat de meeste proffesionele audiokaarten met een bepaalde chip samen werken en met bepaalde niet. De ricoh firewirechip is dramatisch. TexasInstruments word geadviseerd. Dit gaat overigens alleen over audiokaarten, geen videocamera ofzo! Ik heb inmiddels het probleem gehad met een steinberg 816csx, 5x Presonus FP10 en een tascam 1224.

Hier een linkje naar een soortgelijk probleem, waarvan er duizenden zijn:

Maar ik heb goed nieuws! Ik heb Asus aan de lijn gehad vandaag: op mijn laptop zit een uitbreidingspoort, en kan bij Alternate een express 34kaart halen met een TI chip! Dus voor 50e is mijn probleem opgelost.. Was ik nou net mijn laptop aan het verkopen 8)7 ... Nou ja, hij had er wel begrip voor!

@peakaboo: thnx, kom maar op met die 4e ster:) ergens deze week dan...
Beste Millma

ik overweeg deze machine te kopen speciaal voor audiorecording (met 16 mics via focusrite pro 10).
ik ben reeds in bezit van een expresscard met firewire (TI chipset).
Heb jij reeds ervaringen opgedaan met de combinatie expresscard en audiorecording (dropouts e.d.??)

Dirk van Voorst
Hoi dirk,

Ik ben al wel met de combo aan de slag geweest icm een M-audio projectmix. Heb maar weinig problemen ondervonden sinds de aankoop van de Ti chipset. Wel raad ik je aan om voor 16-sporen-opnames een ssd te halen, Zoiets kan nogal belastend zijn voor de Hdd.

Succes!
goed om te weten, dan heb ik blijkbaar altijd geluk gehad met mn laptops/pci/express kaarten ;) heb hier namelijk een laptop staan met daarin een el-cheapo pccard sweex firewire kaartje, en die doet daadwerkelijk alles.

ps. wat afbeeldingen/foto's en je krijgt ook van mij een viertal sterren

[Reactie gewijzigd door MMaI op 7 juni 2010 23:37]

Best aardige review hoor! Je hebt in iedergeval elk kopje even onderbouwd met een stukje tekst ipv een opsommig. Nu inderdaad die foto's nog en dan krijg je van mij 4 sterren. Veel plezier met de laptop!
ik heb zelf nog nooit problemen gehad met firewire kaarten en audio apparaten (en heb er al heel wat versleten). Wat wel een issue zou kunnen zijn is dat de laptop een unpowered aansluiting heeft, en je de geluidskaart dus extern van stroom moet voorzien.

Wat verder ook mogelijk is, is dat je probeert meerdere apparaten die single channel modus gebruiken probeert aan te sluiten. Firewire ondersteund bijvoorbeeld maar 1 videocamera per kanaal, en ook meerdere (professionele, vnml motu) firewire audio oplossingen hebben dit.
Enorm bedankt voor de review! Heel moeilijk om iets te vinden over dit model specifiek en ik sta op het punt om deze aan te schaffen.

Nog een extra vraagje ivm de geluidsproductie: je zegt "Ik vind de laptop met z'n 1 fan koeloplossing bijzonder stil, ook na langere sessies gamen en muzieken." Stel dat je gewoon aan het surfen bent, of dat de laptop idle is, hoor je dan de fan?

Ik heb momenteel een Acer Ferrari 4000 en dat deze veel lawaai maakt als hij druk bezig is, daar heb ik geen probleem mee. Maar zelfs bij gewoon surfen of e-mail blaast deze al vrij luid. En dat zou ik graag vermijden bij mijn volgende laptop. :-)

Nogmaals bedankt!
Heb het op mn vorige laptop ook gedaan, die had een mobility HD5650 die je zo'n 20 % kon overklokken ;) Die had overigens de vreemde eigenschap dat bij de eerste 10% overklok de max temperatuur een paar graden omlaag gingen.. Alsof de koeling dan pas echt gas ging geven.
Ik had ook niet verwacht dat met deze laptop dezelfde percentages te halen waren, De GTS360 is toch wat zwaarder dan de HD5650, en het ding wordt standaard al vrij warm, ik heb ingame een max temperatuur van 91 graden. Maargoed, je wil het vaak toch even proberen he..;)

Iig bedankt voor de vlotte reactie:)

Ow ja: jij hebt het over een programma (Power4Gear Hybrid) dat je processor kan overklokken, die doet het bij mij ook, toch een leuke extraatje. Maar misschien is het handig als je het programma in je review bij naam noemt, aangezien veel mensen het volgens mij niet kennen;)
Ik lees nergens over de toetsenbordindeling, maar heeft dit model alleen azerty of is het toch leverbaar in qwerty. Ben inmiddels bij 4launch, zercom en azerty (ironisch...) teleursgesteld met een azerty indeling op dit model...
Ik weet niet hoe je daar bij komt, ik heb m bij 4launch vandaan en heb de qwerty versie hoor. Navraag leert ook dat de meeste die m hebben gewoon de qwerty versie is.
Beste millman. Mag ik vragen met welke tool jij de GPU hebt overklokt? Ik heb de G51JX-SX251V, vrijwel dezelfde dus;)

Alvast bedankt.
Hoi Pjotr,

Als het de eerste keer is dat je gaat overclocken raad ik aan om eerst eens op een normaal pc'tje aan de slag te gaan. Een laptop is mede door z'n slechte airflow en beperkte energie management niet echt geschikt voor overclocken. Mocht je het toch willen proberen kan je met elke ouderwetse tool aan de slag. Rivatuner of Msi Afterburner zijn de meest gebruikte, en de laatste heb ik dus ook gebruikt... Veel valt er niet uit een laptop te halen qua OC dus veel schiet je er niet mee op.. 50/60 Mhz max..

Succes
Goede eerste review!
Maar probeer toch altijd wat plaatjes bij te zetten, helpt altijd!
Komt van de week pas, maar bedankt voor de tip!