Lenovo ThinkPad W701 Review

Entropy69Newbie 6 juni 2010, laatste update op 6 juni 2010, 881 views

Lenovo ThinkPad W701

Pluspunten

• Mega performance (I7, USB 3.0)
  • WUXGA beeldscherm
  • fullsize keyboard (met numeriek keypad) en zowel trackpoint als touchpad
  • Dubbele harddisk in raid mogelijk
  • 4 memory bank beschikbaar

Minpunten

• Groot en zwaar (de voeding is ook kolossaal)
  • Bijna geen fatsoenlijke tas voor te vinden

Na A30, T43p en W500 nu de W701 aangeschaft. Lenovo is niet de goedkoopste maar de afgelopen jaren bij mij wel zeer robuust en betrouwbaar gebleken. Ondanks bijna 24/7 gebruik gaan ze gewoon niet stuk, enkel de lichtopbrengst van het lcd panel wordt gaandeweg wat minder.
Verder ben ik een fervent fan van de trackpoint, het 'rode pieletje', en ik geloof dat alleen Lenovo en HP die nog bieden.
Het is een beest van een machine (I7 cpu, 2x hdd mogelijkheid, WUXGA, usb 3.0 etc),. Enige echte nadeel is de omvang (en bijbehorend gewicht). Een echte versleepbare desktopvervanger dus ;). De behuizing van deze W701 is dus groot (erg groot) maar ondanks dat is hij erg stevig gemaakt en goed bestand tegen torsie.
Geheugen heb ik nu op 10 Gb, er kan max 16 Gb in met 4 bankjes (de eerste keer dat ik geheugen van een laptop kan upgraden, zonder het meegeleverde geheugen er uit te moeten halen! )
Twee bankjes zijn heel makkelijk toegankelijk via een klepje onder op met twee schroefjes. De andere twee bankjes zitten onder het toetsenbord zodat je de halve machine moet demonteren om er bij te kunnen (net als bij de W500 trouwens).
De orginele schijf heb ik vervangen door een 256Gb Samsung SSD , waardoor suspenden en resumen van virtual machines supersnel loopt :) Ik denk dat er nog een tweede SSD bij gaat komen en dat de orginele schijf als backup medium gebruikt gaat worden (ff een USB 3.0 externe behuizing scoren).
Bij geleverde access connections software bevalt erg goed (het maakt bij mij sinds de W500 de multi network manager van globesoft overbodig). Ik kom bij veel verschillende klanten, en het is superhandig om voor elke klant een apart profiel aan te ke kunnen leggen. Nadeel is wel dat de Lenovo updates altijd in het Nederlands komen (nergens in te stellen, ondanks dat ik locatie en regional settings op UK heb gezet).
Ben benieuwd hoe dit bakbeest in de praktijk verder gaat bevallen...

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad W701?

Dit is meer een verhaal wat je hoort op een verjaardag ;) Veel plezier met je nieuwe laptop :)
Op verjaardagen hou ik me liever op de vlakte als het op pc's aankomt, anders loop je het risico tot in lengte van dagen bij iedereen de pc chaos op te moeten ruimen omdat je 'iets van computers weet' ;)
Voor een software ontwikkelaar zoals ik (of bv architect of designer) is de W701 het ultieme gereedschap. Hij is overigens voor veel minder te scoren dan voor het bedrag waarop hij hier op de pricewatch bij tweakers staat (oa bij bluelink) .