Specificaties 40GB 2.5" (SATA-300) @ 170/35MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB Review

CodeCaster 5 juni 2010, laatste update op 5 juni 2010, 3.352 views

Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB

Pluspunten

• Snel

Minpunten

• Relatief duur

Als je tegenwoordig een redelijk snel systeem in elkaar wil zetten ontkom je haast niet meer aan een SSD. Aangezien mijn budget beperkt was (recessie hè) koos ik voor deze Intel. Ik wilde geen ander merk aangezien daar eigenlijk alleen maar negatieve verhalen de ronde over doen zoals stuttering en niet eenvoudig herstelbare degadatie.

Deze telg uit de SSD-familie van Intel is slechts veertig gigabyte groot, en niet eens de snelste, maar de uitvoering die na deze komt is direct tweemaal zo duur. Toegegeven, hij is dan ook tweemaal zo groot, maar tweehonderd euro is toch wel een beetje gortig voor een opslagmedium van tachtig gigabyte. Aangezien je iedere euro slechts éénmaal kunt utigeven is mijn keuze gevallen op deze :Y)

Wat zit er in de doos?
Uitgepakt

het typenummer eindigt op GC, dat wil zeggen dat het een OEM-versie is dus geen kabels, boekjes en ander onnodig spul, maar wel een rand waarmee hij in een laptop is in te bouwen en een bracktet waarmee hij in een 3,5"-slot is te schroeven.

Eénmaal gemonteerd ziet dat er zo uit:
Gemonteerd

Ik heb ervoor gekozen de schijf een stukje naar achteren te schuiven zodat de kabels de aansluitingen niet te veel belasten, maar rusten op het bracket.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Over stabiliteit en betrouwbaarheid is weinig te zeggen na een dag gebruik. Na enkele maanden zal ik dit gedeelte uitbreiden.

Compatibiliteit
Onder Windows 7 wordt optimaal gebruik gemaakt van de 'schijf'. Andere OS'en maken nog geen gebruik van de trim-functionaliteit.

Prestaties
Dé reden om een SSD te nemen: de geniaal hoge leesprestaties en met name de toegangstijd. Ik kreeg de schijf geleverd met de oudere 2CV102HB-firmware, waarvan je de benchmarks als eerst ziet. Daaronder heb ik de benchmarks gezet die ik heb gedraaid na het updaten van de firmware.
HD Tune 2CV102HB
HD Tune 2CV102HD
De dips in de grafieken worden volgens mij veroorzaakt door het feit dat de schijf mijn systeemschijf is: hij wordt door Windows geen tel met rust gelaten. De ongebruikte tweede helft van de ruimte laat dat ook wel zien: daar worden de prestaties vrij rechtlijnig.

HD Tach 2CV102HB
HD Tach 2CV102HD
Gemiddeld is de schijf iets sneller geworden, maar de grafiek laat net als HD Tune wel erge dalen zien.

ATTO 2CV102HB
ATTO 2CV102HD
De update lijkt volgens ATTO zelfs in het nadeel van de schijf geweest te zijn.

Al met al presteert de schijf gewoonweg geweldig. Applicaties als Word, Excel en Firefox staan binnen een seconde gebruiksklaar op je scherm en alles loopt gewoon een stuk vloeiender dan met een klassieke ronddraaiende schijf.

Ondersteuning door fabrikant
Intel heeft een nette site waarop de informatie die je zoekt, zoals firmware-updates, handleidingen en productinformatie, makkelijk is te vinden. Voor het upgraden van de firmware kun je een ISO downloaden, die na opstarten na een paar keer op 'yes' drukken klaar is met installeren.

Zoals ik in de inleiding al schreef is deze 40 GB grote schijf half zo duur als z'n opvolger, die niet alleen twee keer zo groot maar ook anderhalf keer zo snel is. Je zou toch zeggen dat deze uitvoering dan goedkoper zou worden, maar bij leveranciers van winkels waar ik ben geweest was 'ie pas te bestellen vanaf 130 euro (inclusief marges). Webshops die hem nog op voorraad hebben doen hem weg voor zo'n 99 euro. De slinkende voorraad drijft de prijs blijkbaar op, wat ervoor zorgt dat dit punt bij mij niet hoog scoort.

Als je een beperkt budget hebt is dit de schijf die je moet hebben. Spaar anders nog even door en neem de 80 GB grote uitvoering, die naar mijn mening een betere prijs-kwaliteitverhouding heeft.

Heb jij ook een Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB?

De 40GB van Intel heeft een lage schrijfsnelheid rond de 40MB/s dus dat klopt.
Ik heb zelf deze hdd ook, maar een velociraptor is met kleine bestanden LEZEN vele malen langzamer omdat de toegangstijd vrijwel oneindig veel hoger ligt in vergelijking met de SSD.
Maar het is correct dat hij erg langzaam is met schrijven. Als ik bijvoorbeeld een bestand van de SSD naar mijn 7200 rpm HDD schrijf gaat dat met ongeveer 80MB/s terwijl het andersom net de 40MB/s haalt.
Heb jij hier een verse windows installatie op gezet of heb je een of ander tool gebruikt om je bestaande windows partitie te kopiëren.
Ik vraag mij af of dit uitmaakt voor het activeren van de ssd ondersteuning in windows 7.
Goeie review, en heeft voor mij iig de doorslag gegeven om deze schijf te kopen.

Eén opmerking: linux heeft vanaf kernel 2.6.33 ook ondersteuning voor het TRIM-commando, dus is je stelling dat enkel windows 7 dit ondersteunt imho foutief, naast het feit dat ook een Windows Server-versie en BSD blijkbaar ondersteuning biedt: http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM#Operating_system_support