Philips E-line 328E1CA Zwart

Specificaties 31,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips E-line 328E1CA Zwart Review

Lupo2004 14 februari 2020, laatste update op 14 februari 2020, 138 views Product gekocht

Philips E-line 328E1CA Zwart

Een zeer goede all-round monitor (incl. gamers). Het 31,5" gebogen scherm is even wennen, maar werkt in de praktijk heel fijn. Met een dergelijke schermgrootte is ook 4K een meerwaarde. Goede kleurweergave en uitstekend contrast. Nauwelijks de voor VA schermen karakteristieke 'VA-glow'. Een minder bekende monitor maar zeker een aanrader!

Pluspunten

• Combinatie 31,5", 4K en de lichte kromming werkt erg prettig.
  • Uitstekend contrast en prima kleurweergave.
  • De gebruikelijke nadelen van een VA-scherm zijn minimaal.
  • Inbouwspeakertjes presteren relatief verrassend goed.
  • Groot scherm, maar minimalistisch ontwerp, dunne randen en matte kunststof als ook de robuuste niet massieve voet maken dat het niet oogt als 'bakbeest' op je bureau.
  • FreeSync (en Nvdia G-Sync compatible).
  • Interne voeding.

Minpunten

• Geen negatieve aspecten, slechts onderstaande puntjes als PM:
  • PM:Monitor kan kantelen maar is niet in hoogte verstelbaar. De monitor is wel VESA compatibel zodat je een alternatieve steun kunt monteren.
  • PM: Geen extra's als USB-hub.

IPS of VA?
Ik had een 27" 4K IPS monitor uit dezelfde prijsklasse als deze Philips. De Philips bewijst zich als een consistentere, prettiger monitor. Met name het contrast spreekt mij aan. Alle voordelen van VA en nauwelijks zichtbare nadelen. Naar mijn mening is de overall kwaliteit in de praktijk belangrijker dan alleen te focussen op de gebruikte technologie. Natuurlijk, als je specifieke eisen stelt (bijv Adobe kleuren spectrum), dan valt VA af. Maar dan zit je ook in een andere league.

Gebogen scherm?
Het was een beetje een gok en was even wennen maar het werkt in de praktijk, bij een kijkafstand van ca. 70-80cm, heel prettig. Door de kortere afstand geeft de kromming je meer het idee 'er midden in' te zitten.

Uit de doos: Weinig PS-afval. Alle kabels worden meegeleverd (HDMI, DP, audio en netstroom). Verder een cd-rom met drivers en manual en een A4-tje met de (individuele) fabriekscalibratie. Monitor wordt met een schroef vastgezet op de voet.
Persoonlijk vind ik het prettig dat de monitor een interne voeding heeft.
Kabels aansluiten, aanzetten en binnen een luttele seconde is de monitor opgestart en operationeel.

De standaard instelling is ok, maar mn de standaard helderheid behoefde naar mijn smaak bijstelling. En passant nog iets aan de kleuren bijgesteld. Het blijft persoonlijk.
Het OSD-systeem werkt simpel en intuïtief middels knopjes rechts onder het scherm.
Met het OSD kunnen een aantal zaken als kleurtemperatuur en gamma worden aangepast. Ook zijn er een aantal voorgedefinieerde instellingen, leuk om te proberen maar ik vraag mij af wie het zal gebruiken.
Naast het OSD zit rechtsonder een wit 'aan/uit' signaleringslampje.

Het design is minimalistisch met dunne randen en een mat zwarte afwerking die ertoe bijdragen dat je niet het gevoel hebt een 'bakbeest' op je bureau te hebben.

De 31,5" met een 3840x2160 4K resolutie geeft een groot, maar helder en duidelijk werkoppervlak waarop je prima meerdere toepassingen actief kunt weergeven. Twee pagina's van een A4-document passen comfortabel leesbaar naast elkaar.
Het scherm heeft een lichte coating die verder niet storend is.

Kleurweergave is (na bijstelling) prima en het contrast is uitstekend. Verder is er nauwelijks sprake van de zgn 'VA-glow'. De kijkhoek is voldoende voor normaal gebruik.

Voor algemeen desk-top werk inclusief amateur foto-bewerking ed is de monitor buitengewoon geschikt. Dit is ook feitelijk waar de monitor voor wordt gebruikt met af en toe een game waarbij de monitor het ook prima doet.
Ook gamers zullen met de monitor prima uit de voeten kunnen. De beperkingen zullen eerder in de standaard 60Hz refresh rate zitten dan de overige eigenschappen van de monitor. Zo is de input lag met 4ms laag en is de monitor uitgerust met ActiveSync en is Nvidia G-Sync compatibel. In dat laatste geval moet je wel beschikken over minimaal een GTX10 serie grafische kaart. Met mijn GTX980 werkt het niet.

Het grote scherm, 4K, de kleuren en wederom het fraaie contrast maken het bekijken van (de juiste kwaliteit) video bestanden tot een zeer prettige aangelegenheid.

De monitor beschikt over twee kleine inbouwspeakers die relatief goed presteren gegeven de intrinsieke beperkingen. Prima voor als je geen hoge eisen stelt. Wil je echte kwaliteit dan moet je uitwijken naar een extern alternatief.

De monitor staat op een stevige, niet massieve voet. Kabels kunnen in de steun worden weggewerkt. De monitor is voor/achterwaarts kantelbaar maar is niet in hoogte verstelbaar. Wel is er de mogelijkheid om een VESA compatibel alternatief te monteren.
Ik heb de voet van mijn vorige monitor geprobeerd met als uitkomst een scherm op de zelfde hoogte, zelfs ook draaibaar (nooit gebruikt) maar met een plompe en minder stevige voet. Die is er dus weer af. Ik wil maar zeggen dat verstelbaarheid, draaibaarheid ed ook alleen maar weer belangrijk zijn in specifieke situaties.

Er zitten geen extra's op als bijvoorbeeld een usb-hub oid. Als het erop zit is dat leuk maar niet noodzakelijk (ik had het wel maar prik een usb-stick nu weer gewoon in de pc).

Conclusie: Een zeer goede all-round monitor (ook goed geschikt voor gamers). Het 31,5" gebogen scherm is even wennen, maar werkt in de praktijk heel fijn. Een monitor die niet bovenin de lijstjes staat maar die ik zeker kan aanraden!

Heb jij ook een Philips E-line 328E1CA Zwart?