1 review

Argon Audio Forte A4 Wit

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Argon Audio Forte A4 Wit Review

maartentg 16 februari 2020, laatste update op 17 februari 2020, 7.809 views

Argon Audio Forte A4 Wit

Strakke actieve speakerset met goede afwerking en uitstekend geluid voor de prijs.

Pluspunten

• Scandinavisch design
  • Aansluitmogelijkheden
  • Bluetooth AAC/AptX
  • Prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen geintegreerde airplay of chromecast audio
  • merkgebonden speakerkabel

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 5

Review: Argon Audio Forte A4 active speakers

Argon Audio heeft mij korting gegeven in ruil voor deze review, maar heeft verder mijn oordeel in geen enkel opzicht beïnvloedt.

Tegenwoordig is de markt voor draadloze luidsprekers enorm groot. De meeste populaire draadloze luidsprekers bevinden zich in het <200 euro segment. De klassieke boombox met 8 D-cel batterijen is volledig uit het straatbeeld verdwenen. Binnenshuis is de audiomarkt net iets conservatiever. Veel mensen hebben een radio staan met geïntegreerde luidspreker of anders een set met versterker en afzonderlijke speakers. Soundbars zijn inmiddels gemeengoed geworden voor ieder die (redelijk) goed geluid bij hun tv wilt hebben. De geluidskwaliteit van dergelijke apparaten is vaak behoorlijk goed mits je de kleine luidsprekertjes en kleine klankkasten in acht neemt. Met een hoop digital sound processing (DSP) worden de lacunes in frequentiebereik verminderd.

Ik gebruikte zelf al langere tijd een Duo-i-plus van Boston Acoustics, die op mijn studentenkamer aardig klonk maar in mijn huidige woonkamer van +-45m2 toch wat mager klonk. Daarnaast vond ik dat de nadruk ook te veel op de lage tonen lag. Tijd voor wat nieuws dus!

En waar moet je dan voor kiezen in die overvolle audio markt? Een soundbar met bluetooth en airplay? Sonos, Heos of tegenwoordig ook Ikea draadloze luidsprekers? Een versterker met passieve luidsprekers? Ik wilde iets hebben wat weinig plek innam, goed geluid had, en een mogelijkheid had tot aansluiting van een platenspeler. En als het even kon: draadloze verbindingsmogelijkheden. Veel soundbars van <500 euro geven goed geluid, maar zijn een compromis als het gaat om lage tonen en 'ruimtelijkheid' van het geluid. Ook is een analoge ingang zeker geen gemeengoed. Dus werd de keuze verkleint tot een draadloze oplossing of een klassiekere set-up.

Na enige oriëntatie kwam ik uit op de Argon Audio Forte a4, die mijn inziens het beste van twee werelden was: 1. een grotere klankkast 2. geen noodzaak tot een versterker want het zijn actieve luidsprekers. Argon Audio is een relatief nieuwe speler op de audiomarkt. Het is lange tijd huismerk geweest van HiFi Klubben, maar is inmiddels zelfstandig. Opvallend gegeven: het is gehuisvest in Denemarken op hetzelfde adres als Dali, een bekende naam op het gebied van luidsprekers. Ongetwijfeld hebben deze twee bedrijven een relatie met elkaar.

Maar nu genoeg over het hoe en waarom, tijd voor een inhoudelijke beoordeling van deze actieve luidsprekers.
Specificaties
Het interessante van deze luidsprekers is de uitgebreide featureset in een kleine verpakking. De versterker zit in de rechterluidspreker, de linkerluidspreker is dus de 'slave'. De verbinding tussen de twee luidsprekers wordt gemaakt met een dedicated kabel, die afwijkt van 'standaard' speakerkabels. Je schijnt een langere kabel via argon te kunnen krijgen. De standaard meegeleverde kabel is 3 meter en heeft 2 female 4-pins aansluitingen met schroefdraad om de boel te zekeren. De gehele set weegt +-8kg, dus degelijk zat.
aansluitmogelijkheden
De Forte A4 luidsprekers hebben de volgende aansluitingen:
- 1x RCA in
- 2x optical SP/DIF
- 1x MM in (voor platenspelers zonder voorversterker)
- USB-A met 5V-1A output (geen data input)
- subwoofer out
- bluetooth met AAC en AptX codec

Allen met uitzondering van de MM aansluiting hebben een auto-on/off feature na ontvangst of staken van input. Wat erg handig is het feit dat de luidsprekers ook met een afstandsbediening van Sony of Samsung aan te sturen is. Scheelt weer een extra afstandsbediening (universele afstandsbedieningen van bijvoorbeeld Logitech kunnen dus ook voor Argon audio luidsprekers worden gebruikt.
de audiotechnische kant
- 4 inch woofer
- 1 inch softdome tweeter
- basreflexpoort
- klasse D versterker van 4x80 watt
- frequentiebereik van 40 tot 20.000 hertz
- afstandbediening voor input en volumewijziging (ook samsung en sony tv afstandsbedieningen werken!)

De meeste specificaties hier spreken voor zich. Opvallend voor dit segment zijn vooral de hoeveelheid aansluitingen, waaronder een platenspeler aansluiting.
Unboxing
Hier kunnen we kort over zijn. Een strakke kartonnen doos, stevig genoeg om de inhoud te beschermen, wat ook wel nodig was gezien de rit vanuit Denemarken een hobbelige was geweest te zien aan de gedeukte hoek van het karton. Ik was in ieder geval blij met de ruime hoeveelheid stevig karton en piepschuim. Eenmaal geopend zie je twee afzonderlijk verpakte speakers en enkele accesoires, waaronder de speakerkabel, boekjes en een afstandsbediening.

Afwerking en Design
Het oog wil ook wat. Een van de redenen waarom ik voor deze set koos. Veel luidsprekers hebben een ontwerp met veel hout(fineer) of allerhande technische ditjes en datjes. De Forte A4 zijn strak met typisch scandinavisch design. Geen poespas. De afwerking is uitstekend. De gehele kast is gemaakt van een degelijk materiaal, nog het meest lijkend op bakeliet, wat in tegenstelling tot de goedkopere Alto a4 gespoten is in plaats van gefineerd. Geen randjes, spuitfoutjes of andere afwijkingen trof ik aan. De aansluitingen zitten op een goed afgewerkt metalen paneel waarbij de vele aansluitingen aparte schroefjes hebben. Dat geeft hoop als er onverhoopt een reparatie moet plaatsvinden.

De voorkant van de luidsprekers wordt gekenmerkt door de woofer en tweeter met een metalen ring hier omheen. Op de linker master luidspreker zit tevens een infrarood oog en blauwe status led. Dit alles is natuurlijk verhuld van het zicht wanneer de magnetische stofkappen worden gebruikt.

De afstandsbediening is een licht maar degelijk geval, met rubberen toetsen waarmee de input snel te wisselen is, net zoals dat hiermee naar het volgende nummer gegaan kan worden en het volume kan worden gewijzigd.
Testen
Tijd om de set te testen, en wel in 3 trappen:
1. Analoge input (via een Pro-ject platenspeler met ingebouwde pre-amp)
2. Digitale input via de optische aansluitingen
3. Draadloze input via bluetooth AAC (Spotify)

Als laatste zal ik ook de mogelijkheid van deze speakers om als 2.1 set-up te fungeren voor films testen. Maar goed, eerst maar eens wat ouderwetsch analoge muziek.

Ik heb zowel naar Muse geluisterd als naar Queen. Beiden klinken ontzettend fijn via de speakers. Op half volume vul je gemakkelijk de woonkamer. Op maximaal volume is er geen enkele vervorming van het geluid te horen. Het fijne van deze set is de vrij neutrale DSP, waarbij de lage tonen redelijk ongemoeid zijn gelaten. Veel speakerfabrikanten doen mee in de huidige loudness race waarbij alles zo 'hard' mogelijk wordt weergegeven. Argon hoort daar niet bij, waardoor vinyl goed tot zijn recht komt. Indien je muziekvoorkeur meer bij techno en deep house ligt zul je misschien een subwoofer willen gebruiken voor meer versterking van de allerlaagste frequenties. Het geluidsbeeld is redelijk omnidirectioneel.

Via de optische aansluiting heb ik naar Micheal Kiwanuka met Hero geluisterd. Een duidelijk verschil met de analoge input is er niet te horen, als je even voorbij gaat aan het warmere en wat gebalanceerdere karakter van vinyl. Het fijne van het album is dat niet alle bijgeluiden er uit zijn gemixt. Dus je hoort aanslagen van de pianotoetsen en de snaren van de gitaren. Deze zijn mooi gescheiden weergegeven. Mijn oude speakers hadden de neiging (mede door alleen 2 woofers) om veel overlap te laten horen, leidend tot een meer 'wollig' geluid.

Argon Audio specificeert niet welke bluetooth versie gebruikt wordt. Wel worden AAC en AptX genoemd als beschikbare codecs. Deze zorgen er in ieder geval voor dat de bandbreedte wijder is en er minder vertraging aanwezig is. Ook al is het geluid via bluetooth zeker niet slecht, alleen de audiofiel met fijn gehoor valt er misschien over. Ik kan een subtiel verschil horen, echt storend is het niet.

Bij het afspelen van een nummer, via welke bron dan ook, gaat de set automatisch aan, wat erg handig is. Let wel: indien je een klassieke platenspeler hebt zonder pre-amp die via de MM-ingang is aangesloten gebeurt dat niet.

En hoe zit het dan met films? Ja dat kan natuurlijk ook. De set geeft een mooi ruimtelijk effect, waarbij stemmen voldoende naar voren komen. 5.1 is het natuurlijk niet, maar wel ongelofelijk veel beter dan de gemiddelde tv luidsprekers en de meeste soundbars.

De volgende vraag rijst dan ook: wat als je wel een subwoofer aansluit? Ik had enige tijd geleden al een Argon audio BASS10 gekocht, een 10 inch actieve subwoofer. Deze compenseert prachtig voor het gemis aan allerlaagste tonen (<40hz) als je meer bas wenst. Bij veel muziek vind ik het niet nodig om deze aan te zetten, voor films en stevigere muziek kan het lekker zijn.

Mocht je nou toch google cast of apple airplay willen gebruiken kan je dit altijd via een tv laten lopen naar de speakers. Een chromecast audio kan zelfs via de aanwezige usb poort worden gevoed. Gezien ik die niet heb kon ik dat ook niet testen, maar ik ga er van uit dat het prima werkt gezien de 5V-1A die beschikbaar is.
De Argon Audio A4 Forte zijn hele mooie actieve speakers met een strak scandinavisch design en veel aansluitmogelijkheden. Wat betreft geluid kunnen ze mee met een klasse groter en duurder. Vloerstaanders doen het beter, maar met een subwoofer kan je hier voor compenseren. Voor deze prijs zijn ze onverslaanbaar voor wie op zoek is naar compacte, actieve bookshelf speakers.

Update: ik wil binnenkort het frequentiebereik eens kwantificeren met iets anders dan mijn eigen oren. Ik streef er naar om ergens aankomende week met een microfoon een frequentie analyse te gaan doen :)

Heb jij ook een Argon Audio Forte A4 Wit?

Beste reviewschrijver en/of andere hifispecialisten
Ik heb een vraag.
Kan je zonder probleem deze speakers aansluiten op een Onkyo AV-versterker TX NR696 ?
Ik heb nl mijn oude hifiset weggedaan (Technics) en heb nu een Sonos Play5 en een Sonos One.
Ik wil graag via mijn AV-versterker zowel mijn Ziggo mediabox en mijn dvd/cd-speler aansluiten en ook Sonos integreren. Maar misschien is het makkelijker om deze Argonspeakers te kopen en aaa te sluiten.

Graag jouw/jullie antwoord
Bedankt alvast
Beste HarryTG,
Als jouw receiver een analoge uitgang heeft (tulp of 3.5mm) danwel een digitale optical out kan je deze speakers zeker aansluiten.Bij het aangaan van de bron (je receiver) gaan de speakers ook direct aan. Nadien gaan ze weer uit (dat duurt wel iets langer). Een logischer alternatief is voor jou om passieve speakers te kopen, je receiver is immers ook al de versterker (er is een passieve set van Argon met hetzelfde uiterlijk).
Dan kan je zowel de dvd-speler als de mediabox aansluiten op de receiver, die geluid doorstuurt naar de speakers, en beeld via HDMI-out naar de tv. Met het geld wat je overhoudt door passieve speakers te kopen kan je dan een Sonos connect/port aanschaffen die ook aan je receiver kan koppelen. Succes!
@maartentg
Leuk setje, ik ga denk ik de A5 aanschaffen, zo goed als dezelfde set met een 5 ipv 4inch woofer.
Hoe sluit je de set aan op de tv? Is dat met 1 optische kabel van de Master? En er gaat 1 kabel van de rechter naar de linker speaker of andersom?
De set kan je aansluiten met inderdaad een optische kabel vanaf de tv (of analoog via tulp). Er gaat een kabel van de linker naar de rechter speaker. Ik heb ze andersom staan, maar in de instellingen van de tv draai ik het stereo geluid om zodat het weer klopt!
@maartentg Bedankt voor de review! Mede daardoor de speakers aangeschaft :*) icm de Bass8 sub vd zelfde leverancier.

Geen moment spijt van gehad.
Ikzelf heb als enige bron mijn pc. Die in de woonkamer staat, waar ook de tv op is aangesloten.

Dit tezamen met de Creative Sound Blaster Z, (wat wel een wereld van verschil was ten opzichte van de onboard Realtek audio chip), en ik werd positief weg geblazen van het geluid! Zeker een aanrader!
Super! Leuk om te horen, veel plezier er mee!
Hallo ik heb even een vraag over de aansluiting op een LG oled tv oled55E7N. Het geluid komt prima door, echter als er reclames worden getoond met geluid dan vallen de eerste stukjes van de auditieve boodschappen weg. De aansluiting is geregeld met een optische kabel van AudioQuest. Hebben jullie enig idee waar dit mee te maken kan hebben? Het ergste is dit bij reclames van Cool Blue. Hierbij valt de gesproken tekst bijna geheel weg.
Het klinkt als een probleem van je tv, tenminste als je dit probleem niet ondervindt bij andere apparaten.
Als je even snel Googled kom je meerdere engelstalige fora tegen die problemen met LG OLED tv's en haperend geluid benoemen. Zo snel lijkt het alsof het wisselen van het type input signaal het probleem kan oplossen. Dat wil zeggen, van Dolby Digital/atmos/DTS naar PCM (dat is stereo). Gezien je stereo luidsprekers hebt zou dat sowieso prima moeten zijn en mogelijk is het dan opgelost. Alternatief is een andere kabel proberen, maar als muziek e.d. wel doorkomen lijkt dat mij niet waarschijnlijk. Als je er niet uitkomt zou ik even een bericht in het tweakers.net forum over LG oled's zetten, daar zitten de experts en ervaringsdeskundigen. Succes!
Bedankt voor de hulp.
Mooie review, ben nog altijd op zoek naar dé ideale speakerset voor pc gebruik (muziek/games enz). Al enorm veel gelezen, en altijd is er wel 'iets' wat niet ok is met actieve speakers. Te weinig bas, te hoge treble, geruis in de tweeters enz.

Hoe is dit bij deze speakers? Twijfel nog tussen de Forte A4 of de Alto A5, maar als het moet, kan ik budget wel rekken tot de Forte A5. Moet alleen zeker zijn dat deze dan echt wel zéér goed zijn voor mijn gebruik. Zal wel overkill zijn, maar mogelijk verhuis ik mijn Rega platenspeler ook naar bureau en dan zijn deze ook prima geschikt daarvoor (heeft geen onboard versterker).
Dankjewel. Ik vind dat bass en treble mooi verdeeld zijn, en dus geschikt voor muziek. De allerlaagste tonen heb je simpelweg niet door de woofer grootte en ruimte in de klankkast, maar dat is eerder iets voor films. Ik mis dat in ieder geval niet ;) De alto a5 ken ik niet, maar die kan je vast wel bij Klubben beluisteren om het verschil te horen. Uiteindelijk gaat het ook om voorkeur. De alto lijn is wel meer ‘budget’ met spaanplaat met folie ipv een gelakte mdf klankkast.
Hallo,

Fijn om deze review te lezen. Ik overweeg om deze luidsprekers aan te schaffen.
We hebben nu een Soundbar van Denon thuis staan, deze gaat morgen gelijk weer terug omdat we ontevreden zijn over het geluid. Vandaar mijn zoektocht naar luidsprekers i.p.v. een soundbar.

Mijn enige twijfel is nog of ik voor actieve of passieve speakers moet gaan.
Ik heb momenteel geen versterker, dus dat zou ik bij passieve speakers ook nog erbij moeten kopen.

Ik vind het jammer dat ik het geluid van deze speakers niet met de afstandsbediening van de TV kan bedienen (LG OLED 55B9SLA).
Is dat wel een mogelijkheid als ik voor een versterker met passieve speakers ga? Of blijft dat hetzelfde?

Of is dit een wens die überhaupt niet mogelijk is bij het aansluiten van speakers op de TV?

Ik hoop hier wat advies te vinden!

Groeten,
Angela
Hoi Angela,
Als je een magic remote hebt bij je LG tv kan je instellen dat je remote ook leren de argon luidsprekers aan te sturen. Dit heet 'universal control', als je Googlet vind je hier uitlegpagina's over. Aan/uit doen ze automatisch met de tv, dus daar heb je geen afstandbediening voor nodig.
Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie. Dit is goed nieuws voor ons, we hebben inderdaad een magic remote afstandsbediening.
Zodra de winkels weer open mogen, ga ik deze speakers eens beluisteren. Hij staat nu toch zeker wel bovenaan m’n lijstje.
Kan ik deze speakers verbinden aan mijn LG oled TV en tegelijk ook Chromecast audio? IK zou graag ook die speakers bedienen via mijn Google Home om spotify aan te sturen.

[Reactie gewijzigd door JohnnyCage07 op 3 februari 2021 08:17]

Ja dat kan, optical out vanaf de tv en analoog of ook optisch vanaf de chromecast. De speakers hebben namelijk zowel een analoge ingang als optische ingang. Je kan niet beide ingangen tegelijkertijd gebruiken, het is de een of de andere.
@maartentg
Bedankt voor het antwoord!

Zijn beide poorten eigenlijk van gelijkwaardige kwaliteit?
Voor mijn oor zijn ze gelijk, maar het hangt ook af van de kwaliteit van de bron en de kwaliteit van de digitaal naar analoog omzetting (DAC) van de bron als je analoog gebruikt. Volgens mij is dat bij een Chromecast audio prima in orde.
@maartentg

Een vraag voor je: ik heb nu Bose Companion aan de tv hangen, met mijn oude tv van Sony mooi geluid, met mijn nieuwe LG OLED klinken ze erg schel.

Zou dat met dit setje opgelost zijn of kan ik beter een Receiver aanschaffen?
Klinkt als een probleem van de tv. Waarschijnlijk kan je ergens in de tv instellingen het geluidsprofiel aanpassen, hopelijk wordt het daarmee beter. Als de bose speakers nog steeds goed klinken als je een andere bron dan de tv gebruikt zal het niet aan de speakers liggen. Een nieuwe speakerset lijkt mij dan niet nodig!
Nee, dat was ook mijn gedachte. Alleen is de equalizer van de tv niet aan te passen voor audio die via de koptelefoon aansluiting gaat, maar alleen voor de interne speaker.

Zojuist maar een Sonos Playbase op de kop getikt. Hopelijk klinkt dat wel goed.
Ik heb deze speakers vandaag gekocht. Via Bluetooth mooi geluid! Voor een relatief lage prijs echt geweldig.
Ik heb ze ook aangesloten op mijn Argon Audio TT, maar wat ik ook probeer er blijft een harde brom door de speakers komen als ik een lp draai. Ook met een andere, zelfde type, platenspeler geprobeerd en daarbij hetzelfde probleem. Het moet haast aan de aardedraad liggen, maar ik zie niet hoe ik dat op kan lossen. Heeft iemand tips hiervoor?
Edit: misschien wel handig om te vermelden dat ik al diverse fora heb bekekeb, maar nergens tot een oplossing voor mijn probleem ben gekomen.

Edit 2: opgelost door de AUX-aansluiting te gebruiken ipv PHONO. :-)

[Reactie gewijzigd door SylVla op 20 maart 2021 13:55]